Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammashäpeä

Vierailija
30.07.2026 |

Miten uskallan mennä hammaslääkäriin kun en ole hoitanut hampaitani. Taustalla autismi ja ilman turvaverkkoa jääminen.

Onko kokemuksia ymmärtävästä hammaslääkäristä pk-seudulta. Pelkään ja häpeän asiaa.

Kiitos neuvoista.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ihan sama tilanne, monta hammasta jo puuttuu, kaikki hampaat ihan kuluneet ja täynnä hammaskiveä ja nyt sain vihdoin käytyä hammaslääkärissä, suuhygienistin aika ensi kuussa ja protetiikkaan aika lokakuussa, enkä voisi olla onnellisempi että hoitoketju lähti käyntiin, vaikka aluksi hävetti aivan saakelisti. Keskityn nyt hoitamaan parhaalla mahdollisella tavalla jäljellä olevia hampaita, sähköhammasharja ja hammaslanka käytössä. Tsemppiä kovasti aapee, takaan että olet onnellisempi kun saat asian kuntoon, yritä saada ensin kunnalliselle hammaslääkäriaika.

Mitä tuo protetiikka pitää sisällään? Kiinostaa.

Saan siis ilmeisesti ala- ja yläleukaan osaproteesit, koska purenta on ihan pielessä puuttuvien hampaiden takia ja välillä särkee koko suuta.

Ok. Minulta on myös poistettu useita hampaita.

Vierailija
22/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä kannattaa kysellä tarkkaan hinnoittelusta ja vaatia jotain paperille jos mahdollista. Tai vähintään seurata kuluja kokoajan. Itsellä implantit tuli yksityisellä lopulta 30% kalliimmaksi kuin arvio alunperin. Ja puhutaan 5-numeroisesta summasta. Tyytyväinen olen muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkityskin voi reikiinnyttää. Esim kortisoni. Syitä on monta. 

Vierailija
24/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on katoavaista. Turha siittä ahdistua.

Vierailija
25/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän on ristiriitaista tuo hammaslääkäripelko koska jos pelkää niin luulisi hoitavan hampaita huolella ettei tarvitse kuin tarkastuksissa käydä.

Jos yhtään ymmärrät esim nepsypiirteitä, niin itse pesu voi olla se vastenmielinen juttu, jota välttelee. Sitten sitä alkaa piilottelemaan hampaita eikä vaan suostu ajattelemaan asiaa. 

Hammaslääkärissä potilasta haukutaan ja ivataan asiasta, luodaan tunne siitä, että on ihmisenä huono.

Sen jälkeen et mene enää hammaslääkäriin.

Jonkun ajan päästä olisit valmis menemään, mutta häpeät asiaa ja pelkäät mitä hammaslääkäri sanoo.

Toki ihmiselle, joka ei ymmärrä vuonna 2026 aivojen yksilöllisyyttä, asia vaikuttaa ristiriitaiselle. Toivottavasti et ole ihmissuhdetyössä.

Vierailija
26/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hammaslääkärit ovat paljon kiltimpiä ja ystävällisempiä kuin menneinä vuosikymmeninä. Monille on jäänyt trauma lapsuuden kiukkuisista ja ylimielisistä lääkäreistä.

Tämä pätee muuten moneen muuhunkin palvelualaan, esim pyörähuoltoon. Muinoin oli vastenmielistä viedä fillaria huoltoon mutta nykyään tapaa vain mukavaa porukkaa sielläkin. Palvelukulttuuri on jotenkin muuttunut miellyttävämpään suuntaan.

Vierailija
27/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa ne yksityiselläkin puolella tylyttää. Yksi hammaslääkäri päivitteli isoon ääneen ja useaan kertaan, että miten ihmeessä mulla on niin kauhean paljon paikkoja hampaissa. Olisin vastannut, että on ollut niin kauhean monta reikää, mutta en pystynyt, kun suu oli täynnä instrumentteja. Toinen päivitteli ikenien huonoa kuntoa syöpähoitojen jälkeen eikä uskonut, että pesen kahdesti päivässä ja olen käyttänyt vuosikymmeniä hammaslankaa päivittäin. Suuhygienisti oli kiva ja ymmärtäväinen ja sanoi, että on hän paljon pahempiakin tapauksia hoitanut, että ei mitään hätää. Hänellä olenkin sitten käynyt säännöllisesti. Ja löytyi samasta hammaslääkärikeskuksesta lopulta mukava ja asiallinen hsmmaslääkärikin. 

Vierailija
28/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pariinkymmeneen vuoteen kohdannut julkisella muita kuin ymmärtäväisiä, kohteliaita ja ystävällisiä hammaslääkäreitä.

Vierailija
29/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän on ristiriitaista tuo hammaslääkäripelko koska jos pelkää niin luulisi hoitavan hampaita huolella ettei tarvitse kuin tarkastuksissa käydä.

Jos yhtään ymmärrät esim nepsypiirteitä, niin itse pesu voi olla se vastenmielinen juttu, jota välttelee. Sitten sitä alkaa piilottelemaan hampaita eikä vaan suostu ajattelemaan asiaa. 

Hammaslääkärissä potilasta haukutaan ja ivataan asiasta, luodaan tunne siitä, että on ihmisenä huono.

Jonkun ajan päästä olisit valmis menemään, mutta häpeät asiaa ja pelkäät mitä hammaslääkäri sanoo.

Toki ihmiselle, joka ei ymmärrä vuonna 2026 aivojen yksilöllisyyttä, asia vaikuttaa ristiriitaiselle. Toivottavasti et ole ihmissuhdetyössä.

Tää kaiken vaikeuden ja välinpitämättömyyden selittely nepsyllä alkaa mennä yli. Ja olen nepsy itsekin. Kehitysvammainen toimii noin, että jättää hampaat harjaamatta koska se on ikävää.

Vierailija
30/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kaiken vaikeuden ja välinpitämättömyyden selittely nepsyllä alkaa mennä yli. Ja olen nepsy itsekin. Kehitysvammainen toimii noin, että jättää hampaat harjaamatta koska se on ikävää.

Haukut siis Kiti Kokkosta kehitysvammaiseksi. 

Nepsytkin ovat yksilöitä, yksilöllisine haasteineen. Sinulla taitaa olla ongelmaa ymmärtää itsestäsi poikkeavia ihmisiä ja koet tarpeelliseksi tuoda näkemyksesi esille muita nimittelemällä.

Vierailija
31/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pariinkymmeneen vuoteen kohdannut julkisella muita kuin ymmärtäväisiä, kohteliaita ja ystävällisiä hammaslääkäreitä.

Onko hampaasi vähintään kohtuullisessa kunnossa? Itsellä kokemusta juuri hirveästä hammaslääkäristä. Kävin tyttären kanssa vastaanotolla ja lähellä oli, etten keskeyttänyt toimenpidettä hlääkärin asiattoman ja osaamattoman käytöksen takia.

Vierailija
32/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hammaslääkäri tahtoo pelottaa minuakin, vaikka ei ole varsinaista hammaslääkäripelkoa. Joka kerta hieman jännittää. Olen kireä kuin viulunkieli siinä penkillä. Pyydä jotain rauhoittavaa ja kerro että sua pelottaa ihan kamalasti. Viimeksi oli aivan ihana suuhygienisti, julkisella puolella. Antoi mun välillä hengähtää ja nielaista. Opettele hengittämään nenän kautta. Tiedän, itselläkin se on vaikeaa, mutta siinä tilanteessa olisi hyvä opetella hengitysharjoituksia. Multa ainakin meinaa happi loppua kun pidättelen henkeä. Tsemppiä. Ja muista että hampaiden hoito on tärkeää. Ihmisiä on kuollut verenmyrkytykseen kun eivät hoidata hampaitaan. Ehkä tämä viimeistään saa sut menemään hamppilekurille

Vierailija
33/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hampaasi vähintään kohtuullisessa kunnossa? Itsellä kokemusta juuri hirveästä hammaslääkäristä. Kävin tyttären kanssa vastaanotolla ja lähellä oli, etten keskeyttänyt toimenpidettä hlääkärin asiattoman ja osaamattoman käytöksen takia.

Aika huonossa kunnossa. Ientulehdusta, ja yksi hammas vedettiin. Käytän myös nikotiinipusseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi