Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammashäpeä

Vierailija
30.07.2026 |

Miten uskallan mennä hammaslääkäriin kun en ole hoitanut hampaitani. Taustalla autismi ja ilman turvaverkkoa jääminen.

Onko kokemuksia ymmärtävästä hammaslääkäristä pk-seudulta. Pelkään ja häpeän asiaa.

Kiitos neuvoista.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositelkaa kiltit jotain paikkaa, jonne uskaltaisin mennä. Säästöjä on jonkin verran.

Vierailija
2/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä laiminlyödyn hampaiston hoidon hinta on helposti tuhansissa. Kannattaa hakea julkiselle tolla taustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä häpeä? Ovatko ne siis tosi rumat?

Vierailija
4/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä ainakin löytyy. Googlaa profiileita verkossa. Yhdelläkin lukee "Pyrin aina luomaan vastaanotolleni rauhallisen ja lämpimän ilmapiirin, jotta jokainen potilas voi tulla myös seuraavalle hoitokäynnille luottavaisin mielin". Itse kävin viime vuonna ekaa kertaa todella pitkän ajan jälkeen.

Vierailija
5/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä laiminlyödyn hampaiston hoidon hinta on helposti tuhansissa. Kannattaa hakea julkiselle tolla taustalla.

Julkisella hintalappu on nykyään melkein yhtä iso ja ensimmäistä vapaata aikaa odotellessa hampaat menee vielä huonompaan kuntoon.

Vierailija
6/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiseltä ainakin löytyy. Googlaa profiileita verkossa. Yhdelläkin lukee "Pyrin aina luomaan vastaanotolleni rauhallisen ja lämpimän ilmapiirin, jotta jokainen potilas voi tulla myös seuraavalle hoitokäynnille luottavaisin mielin". Itse kävin viime vuonna ekaa kertaa todella pitkän ajan jälkeen.

Kävitkö missä?

Julkinenkin olisi ok, mutta ihmisten kohtaamisen taidot heillä on niin heikolla tolalla. Tästä syystä hammaspelkoni alkoikin, hammashoitajan ja -lääkärin musertavista sanoista ja mitätöinnistä, pilkkaamisesta.

Vierailija
7/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama tilanne, monta hammasta jo puuttuu, kaikki hampaat ihan kuluneet ja täynnä hammaskiveä ja nyt sain vihdoin käytyä hammaslääkärissä, suuhygienistin aika ensi kuussa ja protetiikkaan aika lokakuussa, enkä voisi olla onnellisempi että hoitoketju lähti käyntiin, vaikka aluksi hävetti aivan saakelisti. Keskityn nyt hoitamaan parhaalla mahdollisella tavalla jäljellä olevia hampaita, sähköhammasharja ja hammaslanka käytössä. Tsemppiä kovasti aapee, takaan että olet onnellisempi kun saat asian kuntoon, yritä saada ensin kunnalliselle hammaslääkäriaika.

Vierailija
8/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata häpeillä. Kiti Kokkonen puhui hammaslääkärikäynnistään muuten vastikään. Ja uskalsi kertoa julki tällaista, varmasti lohduttaa monia. Mene rohkeasti vaan hoitamaan. 🦷

"Podcast: Kiti Kokkonen teki "vastenmielisen" löydön Omakannasta

Kokkonen kertoo Strangille, että hänen on vaikeaa puhua, sillä häneltä on poistettu kolme hammasta. Kohta Kokkoselta poistetaan kaksi hammasta.

Taustalla on ikävä hammaslääkäripelko.

Kokkosen pelko on niin voimakas, että hän ottaa aina rauhoittavia lääkkeitä ennen hammaslääkäriä.

Kokkosella on hammaslääkärinsä kanssa sopimus, ettei hammaslääkäri kerro Kokkoselle, mitä vastaanotoilla tehdään. Se on helpottanut Kokkosen hammaslääkäripelkoa. Hän on lukenut myöhemmin Omakannasta, mitä vastaanotoilla on tapahtunut.

Kerran tietojen joukosta löytyi yllättävä tieto, jota Kokkonen kutsuu vastenmieliseksi.

- Mun omakannassa luki... Tämä on sitten vastenmielistä. Ei kannata kuunnella, jos ei tykkää tällaisesta.

- Näin, että omakannassa luki, että potilaalla on 25 hammasta, joista 23 on reikä. Ihan hirveetä. Tosi vastenmielinen juttu, Kokkonen kertoo Strangille."

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/cfdfc087-71c5-48c7-8c47-ba424f…

Vierailija
9/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa ”hammaslääkäri pelkopotilaat helsinki”

Vierailija
10/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Nyt on varattu aika yksityiselle. En tiedä ilkeänkö mennä. Yritän kuitenkin. Kysyn arvion kannattaako korjata.

Vierailija
11/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävitkö missä?

Julkinenkin olisi ok, mutta ihmisten kohtaamisen taidot heillä on niin heikolla tolalla. Tästä syystä hammaspelkoni alkoikin, hammashoitajan ja -lääkärin musertavista sanoista ja mitätöinnistä, pilkkaamisesta.

Mehiläinen, Espoo Tapiola.

Vierailija
12/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en uskalla paitsi pakko. En oo käynyt hammaslääkärissä tarkastuksessa ku viimeks silloin ku asuin kotona ja oon nyt 34. Mut oon siis käynyt muuten ku viisureita piti ottaa pois. Et kyllä mä muuten uskallan mut en kehtaa sanoa et siitä on niin kauan ku oon käynyt viimeksi 😬 

Vierailija
13/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

A bimp!😀

Vierailija
14/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ihan sama tilanne, monta hammasta jo puuttuu, kaikki hampaat ihan kuluneet ja täynnä hammaskiveä ja nyt sain vihdoin käytyä hammaslääkärissä, suuhygienistin aika ensi kuussa ja protetiikkaan aika lokakuussa, enkä voisi olla onnellisempi että hoitoketju lähti käyntiin, vaikka aluksi hävetti aivan saakelisti. Keskityn nyt hoitamaan parhaalla mahdollisella tavalla jäljellä olevia hampaita, sähköhammasharja ja hammaslanka käytössä. Tsemppiä kovasti aapee, takaan että olet onnellisempi kun saat asian kuntoon, yritä saada ensin kunnalliselle hammaslääkäriaika.

Mitä tuo protetiikka pitää sisällään? Kiinostaa.

Vierailija
15/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo hammaslääkäripelkoa enkä silto oo käynyt, typerää, tiedän. 

Vierailija
16/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Protetiikka

-eri

Vierailija
17/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu julkiseen palveluun. Ei sinulla ole sellaiseen varaa.

Vierailija
18/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on ristiriitaista tuo hammaslääkäripelko koska jos pelkää niin luulisi hoitavan hampaita huolella ettei tarvitse kuin tarkastuksissa käydä.

Vierailija
19/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on alan ammattilaisia, jotka ovat tieten tahtoen ja kovan seulan läpi hakeutuneet hoitamaan toisten hampaita. Hammaslääkäri on se vihoviimeinen taho, jonka edessä tarvitsee hampaitaan hävetä. Tuo vähän kuin häpeäisit rikoksiasi puolustusasianajajasi edessä tai laiskuuttasi taksikuskin kyydissä, kun kuljet lyhyen matkan taksilla kävelemisen sijaan. Hammaslääkäri on ammatti, joka on ylipäätään olemassa auttaakseen sua tuossa ongelmassa. 

Vierailija
20/33 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan siis ilmeisesti ala- ja yläleukaan osaproteesit, koska purenta on ihan pielessä puuttuvien hampaiden takia ja välillä särkee koko suuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän