Tein itse kaikki läksyt yksin, nyt omat lapset tarvitsevat läksyapua koko ajan...
Onko koulu muuttunut vai mistä on kysymys
( lapset ovat keskitason oppilaita eli eivät ihan TYHMIÄKÄÄN...)
( Ja / tuttavani kertovat samaa omista lapsistaan...)
Kommentit (28)
se oli vasta neljännellä.
Muistan tokaluokan siksi, että kolmannelle luokkamme muutti toiseen kouluun ja muistan, miten vanhassa puukoulussa opettelimme.
oli hepreaa minullekin. Ja minä sentäs olin 10 matikanoppilas ja kirjoitin pitkän matikan.
jälkeen se ei oikein mennyt jakeluun. t: 17
Ps. mulla kolmannella tuli kertolaskut v. 79-
Juttelin asiasta mieheni kanssa kun tyttären piti päätellä mitkä vesistöt ovat suolaisia, vähäsuolaisia ja makeita...
Mietin, että mitä ihmeen vähäsuolaisia? Ennen riitti, että tiesi merien olevan suolaisia ja järvissä olevan makeaa vettä...ja jestas, mitä tuolla nippelitiedolla tekee?
Mietin, onko koulukirjoissa enää suoria vastauksia niihin tehtäväosioiden kysymyksiin, vai pitääkö oppi jotenkin löytää itse, ja mitä tekee opettaja?
Kauhean paljon käyttävät jo nyt nettiä apunaan, ala-asteellakin...ja lapsi kertoo kotona, ettei ope puhunut mitään läksyn sisältämistä asioista, vaan tehtiin koko tunti ihan jotakin muuta (ope kohta eläkeiässä, en tiedä miten hyvin hän on omaksunut uudet opetusmenetelmät).
Niin, ja meillä lapsi kiitettävän tasoinen koulussa, kaikissa aineissa. Jossakin kuitenkin mättää kun tuntuu, ettei kirjoista enää löydy vastauksia läksyihin ja lapsi tosiaan väittää, ettei niitä tule tunnillakaan. Tehtäväosiot ovat myös hirvittävän vaikeaselkoisia niin, että välillä suorastaan ihmettelen jos lapsi edes ymmärtää mitä niissä haetaan takaan.
...Mutta minä kävinkin aikanaan kouluni opettajan johdolla, nykyään open tehtävä taitaa olla "ohjata" oppimaan. Oppi ei tule enää opetettuna, vaan se pitää etsiä itse.
Lapsi kasvatetaan vastuuta kantavaksi omista tehtävistään ja vanhemmat ei ole mukana lasten läksyjen teossa jos lapsi on normaali. Kuulustella voi kokeisiin ei muuta. Ne läksyt on lapsen läksyjä, ei aikuisen.
Onneksi omani ovat vastuullisia ja ovat aina tehneet läksynsä itsenäisesti ilman kehotuksia. Keskiarvot on yli 9.
En edes tiedä heidän läksyjään. Nyt yläasteella oleva vanhempi lapsi saa kotitehtäviksi kotitaloustöitä ja se on hyvä juttu. Tänään tulin pullantuoksuiseen kotiin. Lopputulos oli erinomainen ja ilman avustusta touhusi pullansa valmiiksi. Oli jopa tehnyt isomman taikinan mitä koulun resepti, vähän kertolaskua siinä harrasti.
Ymmärrän jos läksyjen tekemisessä ollaan vieressä jos lapsi on vammainen tai kehitysviivästeinen.
Kyse ei ollut edes siitä, että vanhemmilla olisi ollut vanain kansakoulutausta. Äiti jopa preppasi muita!
Mutta en sanoisi että asiat nyt on vaikeampia, mutta ennen kolmannella laskit monta kuukautta pelkkää plus tai miinuslaskua, nyt asiaa on paljon enempi - silloin siis oli aikaa hakea se rutiini laskemiseen. Muutenhan nykyään on ihan samaa laskemista.
Nuorin lapsistani on tarvinnut apua koulun käynnissä, mutta nyt viidennellä olen huomannut, ettei ole preppaus hukkaan mennyt, vaikka se toisinaan on saanut aikaan ison sodan meidän välille.
Minun preppaus on sitä, että autan, mutta en tee tehtäviä lapsen puolesta: jokaisen laskun joutuu itse laskemaan. Lisäksi minä pistän lapsen miettimään juuri niillä säännöillä, joita kirjassa on kerrottu. En anna lisää ohjeita, vaikka niitä toisinaan omasta päästä löytyisi. Lottoamista en myöskään salli, vaan perustella täytyy vastauksensa.
Meillä on myös lapsi jo itse huomannut, että kun sijainen opettaa, niin se ei saa häntä tajuamaan. Kiitos siis omalle opettajalle! Kaikki ei osaa opettaa - ja ilmeisestikin lapsen opettaja myös ehtii puuttumaan lapseni oppimiseen, koska siitä on puhuttu ja koska lopputus on tulkittavissa näin.
Nyt puhuin pelkästä suosikkiaineestani matikasta, Muissa aineissa opiskelu on paljon enempi ulkoa oppimista ja niissä kysytään tahtoa. Sitäkin omalle nuoremmalle koululaiselle näyttää iän myötä tulevan lisää !
ei autettu, 80-luvulla olin ala-asteella. Itse kun tulin koulusta niin tein ne läksyt itse.
Esikoista jouduin ekaluokalla auttamaan (kieli ei ole koulussa suomi, kotona on). Mut nykyään tekee itse läksyt ja osaa hyvin.
Toista lasta en ole kertaakaan auttanut läksyjen teossa. Oppi ykkösen läksyt silloin kun esikoinen niitä pähkäili.
Siis nykysin tekevät itse läksynsä!! JA sitä toivonkin.
en osaa sitä tehdä, vaikka olen diplomi-insinööri.