No niin. Ostin viime viikolla suomalaisen firman osakkeita 3300 eurolla. Kurssi romahti heti 10%. Koska alkaa se tienaaminen?
Osinkoja maksavat kai jotain 50 senttiä osake, eli vuositasolla tulee joku pari-kolmekymppiä niistä. Nyt kun ollaan sitten pörssisijoittajia viimeinkin niin mietin vaan että koska se rikastuminen nyt sitten alkaa. Mitä voitan tällä verrattuna esim. siihen että olisin laittanut rahat määräaikaistalletukseen 2,7% korolla 🤔
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittelijalle suosittelen keskustelua ihan vaikka ChatGPT kanssa - aloittaen vaikkapa avainlukujen analysoimisesta. On myös verrattain helppoa analysoida niitä AI:lla niin välttää ylihintaiset ostot. Siihen päälle analyytikoiden näkemykset ja oma näkemys markkina ja maailmantilanteista.
Ei ole niin rakettitiedettä kuin annetaan ymmärtää. Pääasia ettei vedä tunteella.
Itse en todellakaan luottaisi, varsinkaan amatöörinä AI:n tekemiin "avainlukuanalyyseihin". 95% tapauksista AI:t (riippumatta ai:sta) käyttää vääriä lukuja, hallunisoi, antaa virheellistä tietoa.
Pitää todellakin osata asiansa (niin AI:n kuin sijoittamisen puolelta) että niihin AI:n tuloksiin voi luottaa. Amatöörinä kun väärin teet asiat saat puuta heinää AI:n tuloksissa. Jaa mistäkö tiedän.. no siitä että sijoittamisen ammattilaisena, mutta AI:n amatöörinä olen paljonkin käyttänyt AI:ta ja kyllä ne tulokset ovat alkuun olleet todella heikkoja.Se ei tarkoita että eikö AI:sta olisi hyötyä mutta silloin PITÄÄ TIETÄÄ MITÄ TEKEE.
Noin yleisesti AI hallusinoi kun se ei löydä tai tiedä vastauksia. Tästä aiheesta löytyy niin valtavasti tietoa, että hallusinaation määrä on minimaalista kunhan rajaat kysymyksiä etkä lähde soitellen sotaan kyselemään "millä rikastun".
Opettele ensin mitä avainluvut kertoo. Tämä on niin yleistietoa että hallusinaation riski on matala.
Luo kriteeristö.
Hallitse itse avainlukujen dataa, ota ajankohtaista dataa älä laita AI:ta etsimään.
Kriteerien käyttö datalle on AI:n ominta hommaa, voi hoitaa skriptejäkin tähän.
No itse asiassa t.ekoäly tekee virheitä vain yksityiskohtien kanssa, mutta kokonaisuudet ja suuret linjat se hallitsee huomattavasti ihmistä paremmin.
"Vain yksityiskohtien kanssa" on räikeä yleistys, tekee virheitä missä tahansa asiassa jossa tietoa ei ole riittävästi saatavilla. Ammatissani käytän AI:ta joka päivä ja tämä käy nopeasti selväksi.
Kuulostaa ihan siltä kuin olisit Nokiaan sijoittanut kyseisen summan, älä huolestu kurssit sahailevat joskus alas joskus ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki munat laittaa kerralla samaan koriin, niin hyvällä tuurilla rikastut ja huonolla tuurilla köyhdyt. Suosittelen ajallista, yrityskohtaista, toimialakohtaista ja maantieteellistä hajauttamista, niin silloin rikastuu varmemmin.
Onko tästä muuten tutkimusta että miksi se tuuri on aina näissä huono? Miksi osake käytännössä aina romahtaa heti kun sitä on ostanut? En muista että koskaan olisi mennyt toisinpäin, ainakaan merkittävässä määrin. Kohteetkin on olleet ihan hyviä eikä mitään meemijuttuja.
Tutkimusta on vaikka kuinka ja harva, jos kukaan, on niin taitava pörssissä, että voittaisi indeksit (rahastot). Fakta nyt vain on, että äkkirikastumisia on turha odottaa osakkeilla ja pitkällä aikavälillä häviää indekseille.
Rahadtosijoittamisella saa pitkällä aikavälillä parhaan tuoton. Puhutaan siis 10+ vuosista.Mulla v. 2022 aloitettu salkku +136% arvonnousu, suorat suomalaiset osakkeet. Helsingin pörssi yleisindeksi samassa ajassa taitaa olla n. +40%.
Ihan amatööri olen. Sijoittaminen on vähän niin kuin kalastus tai eränkäynti, saalista tulee kun on hiljaa ja nöyrä, tuntee vedet, taitaa konstit ja malttaa olla hötkyilemättä
Tähän pätee hyvin sanonta, että kyllä sokeakin kana joskus jyvän löytää.
4 vuoden perusteella en vielä hirveästi riemusta rallattelisi, palataan asiaan kymmenen vuoden päästä ja toki toivon, että voit sanoa silloinkin voittaneesi indeksin. Kovin todennäköistä se ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
90% osakkeista tippuu nollaan ennemmin tai myöhemmin. Harva tienaa mitään
Miksi näissä sijoituskeskusteluissa pitää aina valehdella? Joka kerta joku tulee mussuttamaan jotain aivan väärää tietoa faktana tai joku keksitty nyyhkytarina miten lähipiirissä joku menetti kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittelijalle suosittelen keskustelua ihan vaikka ChatGPT kanssa - aloittaen vaikkapa avainlukujen analysoimisesta. On myös verrattain helppoa analysoida niitä AI:lla niin välttää ylihintaiset ostot. Siihen päälle analyytikoiden näkemykset ja oma näkemys markkina ja maailmantilanteista.
Ei ole niin rakettitiedettä kuin annetaan ymmärtää. Pääasia ettei vedä tunteella.
Itse en todellakaan luottaisi, varsinkaan amatöörinä AI:n tekemiin "avainlukuanalyyseihin". 95% tapauksista AI:t (riippumatta ai:sta) käyttää vääriä lukuja, hallunisoi, antaa virheellistä tietoa.
Pitää todellakin osata asiansa (niin AI:n kuin sijoittamisen puolelta) että niihin AI:n tuloksiin voi luottaa. Amatöörinä kun väärin teet asiat saat puuta heinää AI:n tuloksissa. Jaa mistäkö tiedän.. no siitä että sijoittamisen ammattilaisena, mutta AI:n amatöörinä olen paljonkin käyttänyt AI:ta ja kyllä ne tulokset ovat alkuun olleet todella heikkoja.Se ei tarkoita että eikö AI:sta olisi hyötyä mutta silloin PITÄÄ TIETÄÄ MITÄ TEKEE.
Noin yleisesti AI hallusinoi kun se ei löydä tai tiedä vastauksia. Tästä aiheesta löytyy niin valtavasti tietoa, että hallusinaation määrä on minimaalista kunhan rajaat kysymyksiä etkä lähde soitellen sotaan kyselemään "millä rikastun".
Opettele ensin mitä avainluvut kertoo. Tämä on niin yleistietoa että hallusinaation riski on matala.
Luo kriteeristö.
Hallitse itse avainlukujen dataa, ota ajankohtaista dataa älä laita AI:ta etsimään.
No itse asiassa t.ekoäly tekee virheitä vain yksityiskohtien kanssa, mutta kokonaisuudet ja suuret linjat se hallitsee huomattavasti ihmistä paremmin.
"Vain yksityiskohtien kanssa" on räikeä yleistys, tekee virheitä missä tahansa asiassa jossa tietoa ei ole riittävästi saatavilla. Ammatissani käytän AI:ta joka päivä ja tämä käy nopeasti selväksi.
Sama täällä päivittäin käytän AI:ta niin sijoittamisessa kuin työssäni (joka sivuaa sijoittamista). Tekoäly tekee paljon virheitä ja sitä pitää osata hyödyntää oikein. Amatööri ei näitä virheitä edes huomaa, vaikka AI suoltaa aivan karseeta puutaheinää.
Siltikään se ei tee AI:sta huonoa ja käyttökelvotonta. Jos se sitä olisi en sitä käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luo kriteeristö.
Amatööri JUURIKIN lähtee "soitellen sotaan" ja kysyy vääriä kysymyksiä, tai oikeita kysymyksiä VÄÄRIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki munat laittaa kerralla samaan koriin, niin hyvällä tuurilla rikastut ja huonolla tuurilla köyhdyt. Suosittelen ajallista, yrityskohtaista, toimialakohtaista ja maantieteellistä hajauttamista, niin silloin rikastuu varmemmin.
Onko tästä muuten tutkimusta että miksi se tuuri on aina näissä huono? Miksi osake käytännössä aina romahtaa heti kun sitä on ostanut? En muista että koskaan olisi mennyt toisinpäin, ainakaan merkittävässä määrin. Kohteetkin on olleet ihan hyviä eikä mitään meemijuttuja.
Tutkimusta on vaikka kuinka ja harva, jos kukaan, on niin taitava pörssissä, että voittaisi indeksit (rahastot). Fakta nyt vain on, että äkkirikastumisia on turha odottaa osakkeilla ja pitkällä aikavälillä häviää indekseille.
Rahadtosijoittamisella saa pitkällä aikavälillä parhaan tuoton. Puhutaan siis 10+ vuosista.Mulla v. 2022 aloitettu salkku +136% arvonnousu, suorat suomalaiset osakkeet. Helsingin pörssi yleisindeksi samassa ajassa taitaa olla n. +40%.
Ihan amatööri olen. Sijoittaminen on vähän niin kuin kalastus tai eränkäynti, saalista tulee kun on hiljaa ja nöyrä, tuntee vedet, taitaa konstit ja malttaa olla hötkyilemättäTähän pätee hyvin sanonta, että kyllä sokeakin kana joskus jyvän löytää.
4 vuoden perusteella en vielä hirveästi riemusta rallattelisi, palataan asiaan kymmenen vuoden päästä ja toki toivon, että voit sanoa silloinkin voittaneesi indeksin. Kovin todennäköistä se ei tietenkään ole.
Joo, kunpa voitaisiinkin palata. Tänä on siis uusi salkku, toinen pidempiaikainen salkku on ollut jo noin 30 vuotta, alussa 90 luvun lopussa siinä oli mm. paljon perintönokiaa, jonka nousun ja tuhon jotkut muistavat. Onneksi älysin silloin jo nuorena sekä kuluttaa että realisoida ja vaihtaa sijoituskohteita. Tuottoa tuolle pitkälle salkulle on hiukan vaikea laskea, kun sisältö on elänyt ajan funktiona ja välissä on realisoitu jotain, jotta saatu ostettua talo yms. Ihan hyvä potti edelleen kuitenkin jäljellä, ja tuottaa osinkoa. Ja kai senkin voisi laskea eräänlaiseksi tuotoksi, kun asuntolainan korkoja ei ole tarvinnut hirveästi maksella.
Ostaisitteko Outokumpua tänään?
Kurssi -10%
Vierailija kirjoitti:
Itse sijoitin äskettäin kymppitonnin rahastoihin. Miinuksella 100 euroa jo.
Aina moititaan niitä jotka seisottavat rahojaan säästötileillä pienellä korolla inflaation syömänä. Mutta taitaa sijoitukset syödä sekä arvonlasku että inflaatio.
Katsoitko edes avainlukuja rahastosta? Niissä on mainittu esimerkiksi 5v ja 10v sijoitusten laskennalliset odotukset suhdannevaihtelussa. Myös rahaston suositeltu pitoaika, esim 7v.
Jos äskettäin sijoitettuna katselet, että nyt tippunut 100e, niin ymmärryksesi sijoittamisesta on pyöreä nolla ja sen perusteella sitten huutelet, että sijoittaminen ei kannata.
Osakkeiden kanssa on kaksi tienaamismahdollisuutta. Yksi on osinkojen kautta ja näitä firmat maksavat 1-4 kertaa vuodessa. Toinen on osakkeet myymällä. Pelkkä omistaminen tai kurssimuutos ei sinua rikastuta tai köyhdytytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan amatööri olen. Sijoittaminen on vähän niin kuin kalastus tai eränkäynti, saalista tulee kun on hiljaa ja nöyrä, tuntee vedet, taitaa konstit ja malttaa olla hötkyilemättäJa 4v päästä ne sun osakkeet voi olla +12%. Kasvuosuusrahastot sen sijaan kasvaneet todennäköisesti koko ajan.
Eto on siinä, että sulla on salkussa murto-osa osakkeita siitä, mitä rahastoilla on salkussaan. Sulla yhden osakkeen romahdus voi tarkoittaa suurta pudotusta. Rahastossa jossa on esimerkiksi 80 eri osakettam yhden osakkeen romahdus hukkuu kohinaan.miten niin ero.
Jos rahastossa on 80 eri osaketta ja minun tämän hetken salkussani on 90 eri osaketta niin MISSÄ se ero on?
T: henkilö jonka salkun tuotto tänä vuonna +21,76%-yksikkö yli SP500 indeksin.
Harva yksityinen kuitenkaan omistaa 90 eri yhtiön osaketta.
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa ehdotti kiinteä korkoista talletusta. 3300 euroa ja jos saisi 5% vuosikorkoa, niin huomioimatta veroja tienaisia 165 euroa. Neste on viime vuosina maksanut tuota vähemmän osinkoa, joten tuolla vertailulla Neste on huono ostos. Nesteen kurssi kuitenkin heiluu voimakkaasti esimerkiksi reilu kolme euroa viime viikkoina.
Mikäli ap osti 3300 euroa Nestettä, kun osake oli 30 euroa, niin hän sai noin 110 osaketta. Mikäli ap myisi osakkeensa hintaan 33/kpl, niin hän tienaisia 330 euroa miinus kaupankäyntikulut ja tuosta summasta maksaisi sitten pääomaverot. Tuo tienesti menisikin jo yli tuon kiinteä korkoisen talletuksen. Myyntituotto on riippuvainen missä kohtaa ap haluaa osakkeensa rahastaa ja kurssi on riittävän korkealla.
Tai jos ne on osakesäästötilillä, niin veroja ei makseta ja voiton sijoittaa edelleen. 3000 euron sijoitus muuttuui 3300 euroa, jonka sijoittaa taas edelleen ja myy voitolla…
Vierailija kirjoitti:
Pankeissa taidetaan kouluttaa henkilökuntaa puhumaan rahastosijoittamisen puolesta, koska niin moni yksityisasiakas on vuosien varrella saanut näpeilleen tavoitellessaan nopeaa tuottoa osakkeilla. Rahastoissa on toki se etu, että joku muu (rahaston salkunhoitaja) tekee ”ikävät” päätökset puolestasi. Vastuu on ulkoistettu, ja jos menee huonosti, voi rahastoon sijoittanut aina mielessään syyttää kasvottomia ”markkinoita”.
Suorissa osakesijoituksissa on se hyvä puoli, että hyvistä ja huonoista valinnoista ei voi syyttää muuta kuin itseään; itse kuulun niihin, jotka mielummin itse päättävät mihin osakkeisiin sijoittavat rahansa, kuin antavat jonkun toisen tehdä se.
Rahasto- ja osakesijoittamisen ero tulee pitkässä juoksussa. Harvalla on varaa ostaa kerralla osakkeita, mutta aika moni pystyy laittaa kuukausittain rahastoihin säästösopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeiden kanssa on kaksi tienaamismahdollisuutta. Yksi on osinkojen kautta ja näitä firmat maksavat 1-4 kertaa vuodessa. Toinen on osakkeet myymällä. Pelkkä omistaminen tai kurssimuutos ei sinua rikastuta tai köyhdytytä.
Firmat voivat maksaa osinkoja reilusti useammin kuin 1-4 kertaa vuodessa. Minullakin on useita jotka maksavat 12 kertaa vuodessa, ja yksi joka on maksanut jopa 16 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luo kriteeristö.
Sama täällä päivittäin käytän AI:ta niin sijoittamisessa kuin työssäni (joka sivuaa sijoittamista). Tekoäly tekee paljon virheitä ja sitä pitää osata hyödyntää oikein. Amatööri ei näitä virheitä edes huomaa, vaikka AI suoltaa aivan karseeta puutaheinää.
Siltikään se ei tee AI:sta huonoa ja käyttökelvotonta. Jos se sitä olisi en sitä käyttäisi.
Kun itse olen kysynyt sijoittamisesta, esimerkiksi nyt upm:n kohdalta, ai kertoo summittaisia avainlukuja, mutta ei erityisemmin osaa soveltaa tietoa eikä välttämättä edes yhdistä kaikkea uutisointia. Kysyin tarkennusta, että mitäs kun vaneri eroaa upm:stä, oli ai-.n vastaus ” Totta hyvä huomio! Tarkennan edellistä vastaustani…” eli siltä ai:ltä pitää osaa kysyä tarkennuksia ja jotta osaat tehdä tarkentavia kysymyksiä, pitää seurata yrityksen uutisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Firmat voivat maksaa osinkoja reilusti useammin kuin 1-4 kertaa vuodessa. Minullakin on useita jotka maksavat 12 kertaa vuodessa, ja yksi joka on maksanut jopa 16 kertaa vuodessa.
Pörssinoteeratut taitavat pääosin maksaa 1-4 kerta vuodessa vai onko sinulle antaa esimerkkejä jostain muusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan amatööri olen. Sijoittaminen on vähän niin kuin kalastus tai eränkäynti, saalista tulee kun on hiljaa ja nöyrä, tuntee vedet, taitaa konstit ja malttaa olla hötkyilemättäJa 4v päästä ne sun osakkeet voi olla +12%. Kasvuosuusrahastot sen sijaan kasvaneet todennäköisesti koko ajan.
Eto on siinä, että sulla on salkussa murto-osa osakkeita siitä, mitä rahastoilla on salkussaan. Sulla yhden osakkeen romahdus voi tarkoittaa suurta pudotusta. Rahastossa jossa on esimerkiksi 80 eri osakettam yhden osakkeen romahdus hukkuu kohinaan.miten niin ero.
Jos rahastossa on 80 eri osaketta ja minun tämän hetken salkussani on 90 eri osaketta niin MISSÄ se ero on?
T: henkilö jonka salkun tuotto tänä vuonna +21,76%-yksikkö yli SP500 indeksin.
Harva yksityinen kuitenkaan omistaa 90 eri yhtiön osaketta.
Ja ihan tällaisella todella piensäästäjällä hajauttaminen on erittäin yksinkertaista kun ostaa rahastoja. Rahastoa voi hankkia ihan kympeillä (ei siis tuhansilla, vaan ihan kymmenillä euroilla) kuussa. Jos saman summan sijoittaa suoraan osakkeisiin, ostaa voi muutaman kerran vuodessa, mikäli haluaa pitää kaupankäyntikulut edes jollain tasolla järkevänä.
Tonnilla kuussa taas pystyy ostamaan suoria osakkeita ihan järkevilläkin kuluilla ja tekemään laajan salkun nopeasti.
Kyllä siinä menee ihan kohtuuttoman pitkä aika, mikäli yrittää hajauttaa 90 osakkeeseen järkevillä kaupankäyntikuluilla ja kuukausisäästösumma on satasen kieppeillä.
Kannattaa ehkä ensin tutustua osakesäästämiseen, ja siellä kyllä kerrotaan, että on riskejä myös hävitä sijoittamansa rahat.
Amatöörille suosittelisin tekemään pankin kanssa sopimusksen, että se ottaa joka tilistä tietyn määrään vaikka asiakkaan valisemaan rahastoon. Silloin tulee ostaneeksi sekä halvalla että kalliilla, jos kurssi heittelehtiin. Jos kurssi on tilapäisestä alhaalla, niin silloin saa enemmän osuuksia.
Äläpä hötkyile AP. Itsellä salkku on sahannut tänä vuonna 128k-134k välillä enkä ole asiaa stressannut. Vielä isommilla summilla nämä vaihtelut voi olla useita kymppitonneja paljonko salkun arvo heilahtelee vuodessa.
Määräaikaistalletuksen korko on inflaatiota pienempi, joten käytännössä häviät 100% varmasti rahaa.