Selviäisiköhän sitä työpäivänsä syömättä
Työskentelen varhaiskasvatuksessa ja nyt uuden kauden alkaessa tiedän, että ruokailutilanne tulee, taas, olemaan todella nopeatempoista ja tukea tarvitsevia lapsia on useita ja sitten alkaakin jo wc-ja lepohetkirumba.
Ryhmätilassa ei mikroa ole vaan on kipitettävä toiseen kerrokseen, ruoan lämmitys ja äkkiä takaisin ryhmään.
En oikeasti tiedä maksaako tuo vaivan, mutta nälkähän siinä jo tietysti olisi ja sitten vielä iltapäivä töissä edessä.
Talon ruokia en syö, ne on mitä on+ruokarajoitteet hankaloittaa sitä omalta osaltaan, eivät ole sen hinnan arvoisia maultaan eikä muutenkaan.
Tukeva aamupala kotona ja sitten lämmin ruoka taas kotona klo17 aikaan...en tiedä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, mihin kaikkeen ihmiset näköjään alistuu..
Vaihtoehto voi olla potkut
Helposti, ite vedin ravintola-alalla parhaimmillaan noin 12h työpäivän + siivoukset ja kotimatkat syömättä, ja fyysistä oli kun piti "juosta" koko päivän yms mutta hyvin selviää, mulla autto kahvi mut illalla oli kyllä sit aina tosi huono olo. Niin ja vettä ehti kans välillä juoda sekin auttaa. Oikeestaan mulla ainakin itellä syöminen, vaikka ihan kevytkin lounas jotenkin väsyttää tai lamaannuttaa hetkeks ja näläntunne menee ohi välillä itestään, nii itelle helpompi muutenki noin
Vierailija kirjoitti:
Ateriankorvikejuomat on käteviä, juuri Nutrilett yms. Säilyy huoneenlämmössä ja niistä saa vitamiineja ja virtaa. Makuvaihtoehtoja on paljon eikä hinta hirvitä.
Täytyy katsoa kaupasta, jos tosiaan voi vaan kaivaa kassista jonkin tetran tmv ja imaista mahaansa. Onko nuo minkä hintaisia ja miten maut?
Ap
Mietin vain sitäkin, kun tuppaa iskemään välillä heikko olo, jos syömisestä liian pitkä aika, mutta jos vaikka jotain hedelmälohkoja pilkkois kippoon mukaan, en tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, mihin kaikkeen ihmiset näköjään alistuu..
Mitä tarkoitat?
Miten voi ruokarajoitteinen varhaiskasvattaja olla omista asioistaan noin epätietoinen? - ei kai tämä ole jokin vähän taitavampi leikkialoitus... toivottavasti on.
Kai sullakin on lakisääteinen ruokatauko?
Ja hei kun valitit heti ekalla sivulla kaloreista... ne kalorit on juuri sitä energiaa, jolla pysyt toimintakuntoisena.
Se mikro on sitä varten, että työntekijä voi lämmittää ruokansa. Käytä sitä joka päivä lounasaikaan. Kyllä pomo ymmärtää ja työkaverit myös. Kävele kahvihuoneeseen, laita ateria uuniin, laita aikaa 2:30, odota, pling, ota ateriasi pois uunista ja mene syömään.
Syön kevyen aamiaisen n. klo 6.30, ehkä muutaman pähkinän ja banaanin puolelta päivin ja päivällisen n. Klo 19. Keho kyllä oppii säätelemään verensokeria ja insuliinin eritystä, kun lopettaa laiduntamisen, ts. syömisen parin tunnin välein
Keitetty kananmuna säilyy töissä taskussa tai laukussa lounasaikaan asti ja kuivaliha myös, tai kourallinen pähkinöitä pitää hyvin nälkää siihen asti, että pääsee kotiin syömään. Näitä pidän töissä mukana. Myös energiajuoma välillä.
Helposti selviytyy. Ellei selviydy niin sitten vaan kylmänä syötäviä eväitä jos lämmittäminen on hankalaa. Ja itsehän sä sun kroppasi parhaiten tunnet ja tiedät.
No, mulla on aineenopettajana noin 6-7min aikaa syödä ruoka ja ehdin kauhoa sen kurkusta alas. 15min tauko oppituntien välissä, 3-4min menee luokista siirtymiseen opehuoneeseen per suunta, 2min ruoka mikrossa. Ainoa ongelma on tässä se, että hotkin kotonakin ruoan vauhdilla ennen kuin muut edes ehtinyt aloittaa 😄
Vierailija kirjoitti:
Ateriankorvike patukka
Ateriankorvikepatukat ja nutriletit on kyllä aika vähäenergisiä, kun on tarkoitettu laihduttamiseen. Ostaa mieluummin vaikka proteiinipatukoita ja -juomia, jos kerran pitää olla jotain minkä saa nopeasti alas. Proteiinijuomissakin on paljon valikoimaa, jotka säilyy myös huoneenlämmössä.
Itse liikkuvana siivoojana mulla ei ole lämmitys- tai kylmäsäilytysmahdollisuutta, joten eväänä on aina proteiinijuoma, ehkä ananassäilyke tai joku lasten hedelmäsose. Ja noita hedelmäsoseitakin on sellaisia, jossa on kauraa mukana, niin on ihan inasen ruokaisampaa kuin pelkkä hedelmäsose.
Kyllä pystyy olla ilman ruokaa, banaani ja vesi riittää. Olen myös vakassa töissä ja usein olen syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Syön kevyen aamiaisen n. klo 6.30, ehkä muutaman pähkinän ja banaanin puolelta päivin ja päivällisen n. Klo 19. Keho kyllä oppii säätelemään verensokeria ja insuliinin eritystä, kun lopettaa laiduntamisen, ts. syömisen parin tunnin välein
Kehossa on vaan muutakin kun insuliininsäätely. Se tarvitsee energiaa, joten vaikka söisi vain kolmesti päivässä niin kevyt aamupala ja banaani lounaaksi tarkoittaa, että päivällinen pitää olla joku 1000 kalorin pläjäys.
Ainakin minä selviän oikein hyvin nimenomaan sen takia kun en syö. Vain kahvia niin jaksan. Jos syön edes yhden leivän niin alkaa väsyttää enkä jaksa oikein mitään tehdä. Kotona sitten syön työpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mahdollista on.
Meillä töissä pari miestä jotka eivät syö päivällä ollenkaan
Meillä mies harrasti tuota aikoinaan, aamiaiseksikin otti vain kahvimukillisen. Tarkoittaa suomeksi sitä, että illan aikana tuli jääkaappi tutuksi. Ei riittänyt se tarjottu iltaruoka. Jos jääkaapissa ei ollut mitään kiinnostavaa, sitten sipsipussin kimppuun. Kun illalla piti ottaa ettonekin, koko valveillaoloaika oli käytännössä yhtä syömistä ja seutalaisena tietysti välillä myös päänsärky. Tottakai tuo vaikutti painoonkin, eikä mitenkään mairittelevasti.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä selviän oikein hyvin nimenomaan sen takia kun en syö. Vain kahvia niin jaksan. Jos syön edes yhden leivän niin alkaa väsyttää enkä jaksa oikein mitään tehdä. Kotona sitten syön työpäivän jälkeen.
Mitä jos söisit rahkan? Maitoproteiini, kaseiini, sakkautuu mahalaukussa ja vapauttaa energiaa hitaasti. Ei mitään sokerirahkoja, jotka nostaa sokerit nopeasti ylös ja tulee väsymys.
En muista, milloin viimeksi olisin syönyt muutoin kuin klo 18-21 välisenä aikana. Enkä joka päivä syö ollenkaan. Miksi pitäisi koko ajan kiusata haimaansa?
Itse työskentelen raksalla klo 7-15.30. menen pyörällä 5km/suunta matkan töihin.
Syön kotona kunnon ruuan n. klo 16 ja klo 20. Hyvin jaksan. Näin mennyt jo vuosia.
Ja puhtaasti laiskuuttani en jaksa töihin kiikuttaa evästä mukaan.
N34