Nyt rehellisesti: skippaisitko joulun, jos se ei vaikuttaisi kehenkään?
Kommentit (63)
Kyllä. Tykkään kyllä joulunalusajasta, valoista ja koristeista ja laitan kotia jouluiseksi mutta itse joulu on lähinnä blääh. Jos eläisin yksin niin jouluksi mielummin matkustaisin jonnekin lämpimään.
Kyllä, useana vuonna jo ollut joulun Thaimaassa.
Olemme vapaaehtoisesti lapseton pariskunta ja nykyään skippaamme joulun kokonaan. Säästyy rahaa ja aikaa kun emme juhlista sitä mitenkään.
Skippaan tai vietän kuten tahdon.
Olen skipannut, vaikka se vaikuttaakin.
Skippaisin sukuloinnit ja perinteiset suvun jouluateriat. Katsottais omalle perheellä leffoja kotona herkkuja syöden. Mutta noi perinteiset sukujoulut on kyllä lapsillekin tärkeitä. Eikä niitä määränsä enempää ole edessä vanhempien ikääntyessä.
Meillä skipataan aina. Taitaa suklaajoulukalenteri olla ainoa selkeästi joulujuttu meillä.
En skippaisi. Joulu on mukavaa aikaa. Koristeet, valot, kuusi ovat kauniita. Lapset ovat jo aikuiset, ja vuorotyön vuoksi jouluateriakin on miten sattuu, mutta kiva tunnelma on.. Lahjoja on mukava antaa.
En. Joulu on nimenomaan ainoa juhla, jota en ikinä skippaisi. Joulu on mulle erityinen juhla ollut aina. Muita sitten skippailen senkin edestä, esim. vappu ja juhannus on mulle yleensä ihan tavallisia päiviä/viikonloppuja. En edes muista, milloin olisin niitä erityisesti viettänyt.
En. Olen aina tykännyt joulusta ja siitähän voi tehdä ihan sellaisen minkälaisen itse haluaa.
Enoo viettäny enää vuosiin jouluja. Tai no, kaveri tulee aattona yleensä saunaan. Illalla käyn hautuumaala ja mäkkärissä. Jos tuota nyt voi joulun vietoksi kutsua.
Moni inhoaa ja stressaa joulun "pakollisia" kuvioita. Ei ole mitään pakkoa kuin ihmisten omassa mielessä. En ole viettänyt joulua koko aikuisikänäni sen kummemmin. Annan ihmisille lahjoja pitkin vuotta, kun löydän jotain ihanaa juuri kullekin sopivaa, en pakon edessä tiettynä päivänä. Vastavuoroisuudestakaan ei ole huolta, kun olen sanonut, ettei minua tarvitse sen kummemmin jouluna muistaa.
rakastan joulun laittoa ja koristeet lisääntyy joka vuosi, oikea tonttuarmeija lytyy ja valoja paljon, niin verhojen takana/kautta vuoden pimeään aikaan/kuin maljakoissa, patterikynttilöitä kymmenittäin, lyhtyjä joissa kynttilä ja jotain kivaa lisänä, kristalleja , joulupalloja ym roikkumassa lyhtyjen katoista. Ikkunoissa sellaiset isot 2500 ledin kiekot 2 isoa ja 1 pienempisekä vanhoja posliini palloja, ovien päällä kangaskukista ja oksista valojen kanssa tehdyt asetelmat +lukemattomat muut viritykset. Olemme kahden mieheni kanssa, lapsia ei ole. Kissa aikanaan avusti hyvällä halulla mutta valitettavasti nukkui pois jo 4 v. sitten.
Olen haaveillut joulun skippaamisesta jo vuosia. Ensi jouluna sen teen.
En, joulu on mielestäni ihanaa ja tunnelmallista aikaa. Menetin toisen vanhemmista ja pikkusisarukset tsunamissa 2004 jouluna, eka joulu sen jälkeen oli vähän kysymysmerkki, mutta kaikesta huolimatta sekin joulu oli ihan kiva, oltiin kotona ja isovanhemmilla.
Tjoo. Kestää liian monta viikkoa.
Joulunaika on pimeää. Tykkään enemmän pääsiäisestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen haaveillut joulun skippaamisesta jo vuosia. Ensi jouluna sen teen.
Sama ajatus mullakin.
Ollaan jo monena vuonna skipattu joulu. Ei vaikuta kehenkään, kun sekä minä että puoliso ei olla jouluihmisiä. Vietetään vaan muuten rauhallisia vapaapäiviä, tosin toisinaan minä olen myös töissä.
Olen lapseton, joten vietän joulun mieluummin yksin. Kylästelen kesälomalla.