Nyt rehellisesti: skippaisitko joulun, jos se ei vaikuttaisi kehenkään?
Kommentit (63)
Ehdottomasti. No ehkä leipoisin yhdet joulutortut, mutta muuten joulu ei ole vuosiin kiinnostanut vähääkään.
Rakastan joulua ja valmistan kotini kauniiksi ITSELLENI ja hyvää ruokaa, vaikkei ketään kävisi. Olen viettänyt jouluni yksin vuodesta 2023.
Olen skipannut monesti. Joskus lapsiperhevuosina sai selittää, ettei olla jehovia. Nyt aikuisella lapsella on kyllä tiedossa jouluperinteet. Välillä vietetään, välillä ei. Usein olen töissä niin saavat lapselliset joulunsa.
Minä olen se, joka tykkää aidosta kuusesta, koristeista, hyasintin tuoksusta, laatikoista ja kinkusta. Mies ja pojat syö kyllä jouluruokia, mutta eivät muusta piittaa.
En todellakaan. Paistan aina sian ja teen paljon imellettyä pernalaatikkoa.
Ap aloittaa uhriutumisen 5 kk etukäteen.
En. Se on tärkeä päätös vuodelle. Se on asia, joka auttaa pimeässä syksyssä jaksamaan.
En tykkään joulusta, kiva laittaa joulukoristeita ja syödä suklaata. Mutta esim äitini ei ole juhlinut joulua tällä vuosituhannella kertaakaan, eikä ketään haittaa.
Olen usein skipannut. Ei vaikuta kehenkään. T: suvuton sinkku
Juu. On kauheaa syödä kylmää kumikalkkunaa ja soossia. Sinappia. Viimeksi kalkkuna ehti pilaantua kun huono päivämäärä, ei säily. Jopa karamellisoitu rapea grilliruoka olisi hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. No ehkä leipoisin yhdet joulutortut, mutta muuten joulu ei ole vuosiin kiinnostanut vähääkään.
Hei joo tortut on hyviä kyllä.
Vaikka ei olisi vaimoa ja lapsia ja asuisin yksin, niin tuskin kokonaan skippaisin sittenkään. Jotain joulukoristeita laittaisin, ehkä pienen kuusen myös. Ja ostaisin valmiita jouluruokia. Vaikka vain lapsuuden joulujen muistoksi.
Vierailija kirjoitti:
En. Lapsille on kiva tehdä joulukoristeita ja leipoa niiden kanssa.
JOS SE EI VAIKUTTAISI KEHENKÄÄN
Vierailija kirjoitti:
Ap aloittaa uhriutumisen 5 kk etukäteen.
Kerrotko vielä, mitä tämä uhriutuminen pitää sisällään? Ap
viettän joulua. syön hyvin, rentoilen pyjamassa, saunon ja olen lemmikkieni kanssa. mitään kaupallista tai esivalmisteluja tähän ei liity.
Kyllä, tai pitäisin ainakin välivuoden. Olen kymmenet vuodet järjestänyt perheelle joulun ja joka vuosi se kiinnostaa yhä vähemmän. Viime vuosi oli yksi katastrofi, vain lapsenlapsen takia yritin pitää yllä jonkinlaista joulumieltä, vaikka aikuisten lasteni käytös suoraan sanottuna vtutti. Mietin kuumeisesti, mitä keksisin, että välttyisin samanlaiselta pettymykseltä tänä vuonna.
Joulu on niin usein että sen voisi ihan hyvillä mielin skipata silloin tällöin. Aina sitä fiilistä ei tule. Varsinkin kun yleensä sitä on hyvin väsynyt joulun aikoihin, vuoden pimeimpään aikaan.
Mutta aina on joku "syy" viettää joulua yhdessä, lapset on pieniä tai vanhemmat on vanhoja jne...
Skippaisin. Pikkuveli teki itsemurhan jouluna 2010. Sen jälkeen olen kyllä juhlinut joulua edelleen tietenkin lasten vuoksi, mutta itselleni joulu tuo aina vain mieleen veljeni ja kaiken sen kipeään tapahtumaan liittyvän tuskan
En. Lapsille on kiva tehdä joulukoristeita ja leipoa niiden kanssa.