Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveyshoitaja ei suostunut tekemään lähetettä

Vierailija
28.07.2026 |

Olen hämmentynyt. Olen tällä hetkellä kesälomalla ja työt jatkuvat parin viikon päästä. Parisuhteessani on äkkinäinen kriisi, joka on vaikuttanut myös kuvaan itsestäni ja koko ajatusmaailmaani. Olen tällä hetkellä todella stressitilassa eikä mistään tule mitään. Varasin ajan työterveyshoitajalta toiveena saada lähete psykologin kanssa juttelemaan asiasta. Olen sairastanut pitkään masennusta ja ollut aiemmin hoidettavana siitä myös työterveyden kautta, mm. juuri psykologin kanssa työkyvyn ylläpidon takia. Selitin hoitajalle asian ja mainitsin myös, että pelkään, etten ole parin viikon päästä työkykyinen, kun töihin pitäisi palata. Hoitaja kuitenkin sanoi, ettei voi pelkän parisuhdekriisin takia tehdä lähetettä, koska se ei liity töihin. Hän kehotti tarvittaessa kääntymään julkisen terveydenhoidon puoleen tai soittamaan uudelleen, kun työt alkavat, jos näyttää siltä, etten kykene töihin.

Jäin jotenkin tyrmistyneeksi vastauksesta. Eikö työterveyden pitäisi hoitaa terveysongelmia myös ennakoivasti ja nimenomaan ylläpitää työkykyä. Mitä mielipiteitä tai kokemuksia palstalaisilla on?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ennakointia. Kahden viikon päästä en ole työkykyinen 🤣 lomaa on vielä kiva jatkaa kun saisin saikkupaperin.

En ole hakemassa saikkua vaan nimenomaan yritän hoitaa itseni kuntoon ennen töiden alkua. Enemmänhän siinä työnantaja menettää, jos jään saikulle heti töiden alkaessa, kun olen kaksi viikkoa murehtinut asiaa. 

Ap

Ja tämän takia pienyrittäjä ei palkkaa ketään. Elämä on täynnä kriisejä ja toisin kuin ap luulee, meillä kaikilla on omat haasteemme niistä selviämiseksi. 

Melko rasite työnantajalle tuollainen työntekijä, joka jo valmiiksi suunnittelee sairaslomalle jäämistä parisuhdekriisin takia, kunhan loma on ensin pidetty. Ensin toki pitää saada hoitoa työnantajan piikkiin, sitten onkin hyvä jäädä oikein 'sairastamaan'. 

Mä olen ollut itse yrittäjänä toistakymmentä vuotta enkä saikuttele työsuhteissakaan. Kaikki työpaikat olen saanut mitä olen hakenut. Entinen yrittäjä on kysyttyä materiaalia työmarkkinoilla.

Vierailija
42/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin, suunnitellaan saikutusta jo lomalla kun parisuhdekriisi vaikuttaa kuvaan itsestä ja koko ajatusmaailmaan. Ei voi olla todellista. Ajatelkaa jos tällainen aines olisi elänyt silloin kun sota syttyi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää höpöhöpö sekopäisyyksiä, että laiska lahna ei joudu taas töihin. Nää on näitä naisten juttuja.

Kannattaisi lukea ketjussa olevia vastauksia, niin et näyttäisi niin typerältä. 

Vierailija
44/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai niin, suunnitellaan saikutusta jo lomalla kun parisuhdekriisi vaikuttaa kuvaan itsestä ja koko ajatusmaailmaan. Ei voi olla todellista. Ajatelkaa jos tällainen aines olisi elänyt silloin kun sota syttyi

Lue vastauksia, niin pysyt kärryillä. 

Vierailija
45/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos avioliittonsa sotkee ei siihen psykiatria tarvita vaan järkeä käytännön asioitten hoitoon.

Miksi kaikki harmit on mielisairautta nykyisin?

ns  mielisairaus  ihan eri asia-   eri kuin mielensairaus kuten masennus tai skuutti stressireaktio.   taustana hänellä taipumus masennukseen huomioitava.. nyt olisi tuettuna saada äkkiä sitä työkykyä takaisin ennen  töiden alkua.

joku kestää noin vain asioita- vaikka sun kumppani eliminoitaisiin silmiesi edessä tänään- huomenna olet jo sorvilla.

toinen kärsii jopa vuodenkin  postraumaattisesta stressieaktiosta.

syyt usein myös aivojen yksilöllisestä aineenvaihdunnasta jne kymmeniä eri syitä.

perheväkivaltakin olkoon fys tai henkinen   voi viedä työkyvyn---eli  olisin luottanut nyt  asiakkaan  ns  oma-arviointiin    sekä  yhdistettynä aiempaan terveyshistoriaan.

ap-  löydetään sinulle uusi ratkaisu....

Vierailija
46/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos avioliittonsa sotkee ei siihen psykiatria tarvita vaan järkeä käytännön asioitten hoitoon.

Miksi kaikki harmit on mielisairautta nykyisin?

Kyse ei ole mielisairaudesta, kuten skitsofrenia, vaan mielenterveyden järkkymisestä. Enkä yritä päästä psykiatrille vaan psykologille. Terveystalon sivuilta lainaus, mitä psykologi tekee: "Psykologi arvioi, ohjaa ja tarjoaa neuvontaa ja keskusteluapua erilaisissa elämän muutos-, kriisi- ja ongelmatilanteissa sekä silloin, kun voimavarat ovat vähissä. Voit hakeutua psykologin vastaanotolle, kun elämä tuntuu kuormittavalta ja kaipaat tukea omien kokemustesi käsittelyyn."

Ja edelleen: EN kaipaa sairaslomaa vaan keskusteluapua ylikuormittavalta tuntuvassa tilanteessa, jotta töihinpaluu sujuisi hyvin, jotta tilanne ei pahenisi uudeksi masennusjaksoksi ja jotta saisin rakennettua itselleni uudenlaista ajatusmaailmaa.

Ap

juuri  näin

Vierailija
47/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos soitat uudelleen ja sanot että työpaikan huono ilmapiiri masentaa pahasti ja haluaisit puhua siitä, ja näin lomalla kaikki se mitä on padonnut vuoden aikana on kaatunut niskaan? Ja sit jos saat keskusteluapua niin siellä voit hienovaraisesti mainita myös parisuhdekriisistä. 

Vierailija
48/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä tarvit psykologia asiaan, jonka itse tiedostat ja jolle itse voit tehdä jotain asian parantamiseksi? Ota nyt itsekin vastuu elämästäsi. 

Kiitos kommentista. Mielenterveyspalvelut ovat mielenterveydenhoitoa sekä äkillisiä kriisejä varten. Kuten sanoin, parisuhdekriisini on vaikuttanut koko kuvaan itsestäni ja saanut minut myös henkilökohtaiseen kriisiin. Pelkään, että tilanne laukaisee minussa voimakkaan masennusjakson, kuten kävi myös edellisen eron kohdalla. Sain siihen apua aluksi työterveydestä, koska tilanne nimenomaan haittasi työkykyä ja kyse oli työkykyä ylläpitävästä hoidosta. Mielestäni vastuunottoa on hoitaa itseään parempaan kuntoon.

Työnantajasi ostamiin työterveyspalveluihin ei ilmeisesti kuulu mielenterveyspuolen erikoislääkäreiden palvelut. Työterveyssopimuksia on monenlaisia eikä kaikkiin kuulu koko kattaus, laki ei velvoita siihen. Täysin normaalia. Sitä tilannetta ei ap:n vinkuminen vauvapalstalla muuta.

psykologi ei   ole erikoislääkäri.   eikä hän kaipaakan lääkäriä.  pääsääntöisesti on aina työterveyspsykologin palvelut-  oleellinen osa mm työkykyarvioinnissa monellakin tapaa.  

ja käyttäydy-- moisia noloja sanoja--kuin vinkua---kun toisella huono tilanne.

jonain pv sulle sattuu jotain -siis jotain   , irvitään sitten sua turpa kiinni vi...tun vinkuja- mee  parkuu muualle.  

vielä oot polvillasi--on se ambutaatio, syöpä, muu katastrofi  jossa elämäsi heittää kupperkeikkaa.

jännä toi karma-  se kun toteutuu aina  jollain tapaa.

itku   pitkästä ilosta ja sun hymy hyytyy---salli mun ennustaa

Vierailija
49/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä sopimukseen kuuluu psykologin keskusteluapu, niin ei sitä kukaan p-skantärkeä sairaanhoitaja voi sinulta evätä. Jos ongelma on parisuhdekriisi ja ettei siitä muka voi keskustella, niin kerro syyksi jokin muu asia. Vaikka jokin työhön liittyvä stressi. Game the system nääs. 

Vierailija
50/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei itse maksa psykologin käyntiä? Tai avaudu vaikka täällä, jos rahasta on tiukkaa. 

Vierailija
51/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä työterveyden pitäisi puuttua asiaan, joka ei nyt ole akuutti? Oletus siitä, että ehkä en kykene töihin 2 vko kuluttua ei ihan tunnu siltä, että olisi tarvetta päästä nyt psykologille nyt. Ei lääkärille pääse kertoen, että ehkä diabetes puhkeaa ensi kuussa, joten saisiko ajan huomiselle?

Tää on just terveydenhoidon ongelma ettei osata yhtään ennakoida selvää asiaa, vaan reagoidaan vasta kun paska on jo housussa. Kalliiksi tulee. 

Vierailija
52/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ennakointia. Kahden viikon päästä en ole työkykyinen 🤣 lomaa on vielä kiva jatkaa kun saisin saikkupaperin.

En ole hakemassa saikkua vaan nimenomaan yritän hoitaa itseni kuntoon ennen töiden alkua. Enemmänhän siinä työnantaja menettää, jos jään saikulle heti töiden alkaessa, kun olen kaksi viikkoa murehtinut asiaa. 

Ap

Ei ne parisuhdekriisit oikeuta palkalliseen sairaslomaan, vaikka lääkärintodistus. 

ei tietenkään    itse kriisi.  mutta se voi laukaista mm uuden masennusjakson tai itsetuhoisan mallin...lamaantumisen.

eräskin rva sai edellisenä iltana kuulla puolisoltaan  eron ja puoliso lähtikin fyysisest laukkujen kanssa heti .  rva olishokissa--oli sisar joka tuli tunnin sisällä--yön oli rva siis ihan oikeasti   purrut tyynyliinan kulmaa aika pahoin- puri   lkäsivarttaa rikki verille- sitä desinfioivat.  onko rva aamulla työkykyinen  asiakaspalveluun kautta osa virasto muu työ.  no ei ole.

entä jos tulee perheväkivaltaa- yö turvakodissa- siit sit lähtee   oikein reippaana mustelmillaan duuniin   työkykyä puhkuen-  no ei oo.

joku kestää kun näkee silmiensä edessä puoliso hukkui--on het aamulla seiskalta  duunissa--- se niin riippuu kokonaisuudesta, mitä laatua tuolin ero on-taustat jne-- asioiden järjestely-- huom.  pelotkin

Vierailija
53/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että täällä on töykeitä kommentteja. Todellakin parisuhdekriisi vaikuttaa työkykyyn, ja on harmi jos se ei kuulu työterveyden piiriin. Joissakin työterveyssopimuksissa se kyllä otettaisiin avun piiriin! Toivon sinulle voimia, ap. Yritä vielä vaikka työterveyslääkärin vastaanotolle vaikka unettomuuden syyllä, sillä varmasti leposi on kärsinyt. Unettomuuden pitäisi kuulua sopimukseen, ja lääkärille voit sitten kertoa kokonaisuuden. Jospa hänen osaisi auttaa ja löytyisi tie eteenpäin.

Ja kaikille niille, jotka täällä naureskelevat, ei kannata nauraa sillä joku päivä sinä saatat tarvita apua.

Vierailija
54/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja sotkee parisuhteensa, haluaa sen vuoksi sairauslomaa ja vaatii vielä työnantajaa maksamaan hänelle keskusteluapua????

Ja kun ei sitä saa, koska se ei kuuluu työterveyssopimukseen, ilmoittaa jo etukäteen olevansa työkyvytön kun vuosiloma päättyy.

Onnea vaan ap seuraaviin muutosneuvotteluihin! Niiden jälkeen saat ihan vapaasti hoidella asiasi ilman työterveyden palveluita.

painu v....tuun hullu

Vierailija
55/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi **TUN parisuhdekriisi.

Itse erosin kun sain silloiselta puolisolta TEKSTIVIESTIN töihin mennessä matkalla. Olin tuolloin 3 kk raskaanakin.

Vierailija
56/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit myös että masennustasi on aiemmin hoidettu juuri työterveyden kautta. Kuulostaa oudolta että joku SH yhtäkkiä voisi evätä hoidon. Ehkä puhelimeen vastasi joku tuthantärkeä kesäharjoittelija joka ei ihan tajua miten nämä hommat toimii. Tai sitten takertui tuohon parisuhdekriisiin näkemättä kokonaiskuvaa. Soittaisin uudelleen ja sanoisin että masennus on nyt pahentunut ja tarvitset apua. 

Vierailija
57/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: ja sanoisin myös että kävin läpi meidän sopimukset ja sen mukaan teillä on velvollisuus järjestää hoito. 

Vierailija
58/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo kyllä jotenkin naurettavaa että työnantaja ottaa työntekijöilleen kalliin työterveyshuollon ja vakuutukset, jotka työntekijä sitten maksaa joka kuukausi palkastaan sosiaalimaksuina, käytti niitä tai ei. Ja sitten kun niitä palveluja tarvitsisi työkyvyn ylläpitoon niin tulee tuollainen vastaus. Ja työnantajan pitäisi taas maksaa saikku, ja työntekijän voida huonosti. Suututtaa AP:n puolesta. Itse en tuohon vastaukseen tyytyisi. 

Vierailija
59/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei itse maksa psykologin käyntiä? Tai avaudu vaikka täällä, jos rahasta on tiukkaa. 

Täällä oli näemmä yhdellä ehkä lääkärin pätevyys näin saatoin epäillä. Muut syvätaukkeja, myötätunnottomia järkkyjä. Täällä ap tuhoutuu ja masentuu entisestään- Mitään myötätuntoa ei ole ja ap:n asia luetaan väärin. Psykiatrit ja psykologi menee näillä sekaiain. Ap sanoo- ei sairauslomaa, nämä vääntää sitä se haluu joo jne. Eivät ymmärrä etä itse erotapahtuma mm ei syy lomaan, mutta jollekulle voi aihuttaakin työkyvyttömyyden stressinä tai ihan fyysisenä kipuiluna. masennus, että ei jaksa edes hampaita pestä-kuinka selviää silloin  laadukkaasti työstään- että se on myös tuottoisaa. Masennusta ei voi säädellä, okke- nyt en masennu, masennun vasta seuraavalla lomalla- hyllytän sen vuodeksi.  joo entäs ap  hypoteettisesti tekisikin suicidit työpaikan veskissä-- mitäs silloin --eikö kukaan,  siis kukaan aavistanut mittäää- no siellä työterveyskin- jooei kukkaa ikkää ois aavistanut - eipä tietenkään

Vierailija
60/68 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta hänestä, mutta tämä tai vastaava paikka auttaa sinua nopeasti 

https://www.reflektio.eu

Jos puoliso on yllättävän mulkku, voi terapeutin ottaa myös narsistipainotuksella vaikka Jenni Kiviniemi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi