oOo HELMIKUISTEN KE-TO oOo
Tästä linkistä alkuviikkoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10364422&p=2&tmode=1&smod…
Kommentit (23)
Ajattelin laittaa uuden pinon loppuviikolle. Menee muuten aina ikuisuus kun selaa tuota pinoa!
Meillä nukutaan jo ekoja päikkäreitä, joten nyt pikaisesti noihin uusiin galluppeihin...
LAKANAT: Meillä vaihdetaan yleensä 2 viikon välein, paitsi että nyt olen joutunut vaihtamaan meidän sängyn lakanat jopa pari kertaa vikkossa kun mulla noi tissit tuppaa vuotamaan syöttäessä niin että sitten lainehtii koko sänky ja vielä jos sinne sattuu tulemaan muutamat pulautukset niin tuoksu on mahtava!!
MAIDON MÄÄRÄ: Empäs tiedä paljonko syö kerralla, mutta meillä on nuo syönnit harventunut tosi paljon eli nykyisen ei mene enää maitoa kun ainoastaan kovaan nälkään noin 3-4 h välein. Ennen sai syöttää vähän väliä ja joka kitinään kelpasi tissi. Yöllä meillä ei syödä kun kerran.
KIINTEISTÄ: Aloitetaan varmaan perunalla tai maissilla ja aamupäivisin aluksi, meillä tämä ei ole ihan vielä ajankohtaista, mutta kenties tuolla parin kuukauden kuluttua sitten.
YÖVALO: Meillä ei ole mitään valoa, kun Ronja herää syömään niin minä työnnän tissin sille suuhun ja jatkan unia. En siis valvo hänen syödessä. Esikoisen kanssa myöskin istuin usein sängyssä ja kattelin juuri noita chattejä, mutta nykyisin menee ihan tuolleen nukkuessa. Alkuun piti aina aamusin vähän miettiä että kuinka monesti sitä olikaan syöttänyt yöllä. Nyt on jo helpompi laskea kun ei oo kun tuo yksi kerta =)
KAKKA: Meillä kakataan edelleen noin 5 kertaa päivässä siis keskimäärin, välillä tulee vain 3 kertaa, mutta usein saa olla vaihtamassa kakkavaippaa tuollaiset 8 kertaa päivässä. Onneksi ei oo yöllä enää kakannut!
Nyt täytyy lähteä viihdyttämään lapsia kun ovat vieläkin hirmuisessa flunssassa.
T. Kaisa ja Ronja 10 vko (2kk 1 vko)
piti jo aiemmin kysymäni, että kun tuossa kuukauden päästä on juhannus ja huomasin sen vasta viime viikolla niin minne mennä viettämään JUHANNUSta vauvan kanssa? meidän piti mennä kahdeksi päiväksi mökille, mut kaikki olikin jo täynnä kun niitä kyseltiin :/ olis täytyny jo aimmin huomata tää ajankulu *harmittaa*
Heidi
Heipä hei pitkästä aikaa! Meillä tuli maanantaina 3 kk täyteen :) Äkkiä se aika viilettää! Ja torstaina rokotukset sitten.. Miten musta tuntuu, että meidän pojalle jotenkin kamalan myöhään nuo rototukset annetaan, kun kaikki muut on tainneet saada jo omansa?
Tuo JUMPPAMATTO on sitten ihmeellinen paikka meidän pikkumiehen mielestä: siinä on hyvä nukkua. Aina, miltei poikkeuksetta nukahtaa jumppamatolle. Eli ei ainakaan kääntymisen opettelu pääse etenemään kovin kovaa kyytiä kun nukkumatti tulee jo 10 minuutin kuluttua hakemaan unille kun jumppamatolla on. Hetken äänekkäästi juttelee kaaressa roikkuvalle ponille ja tavoittelee sitä, sitten simahtaa. Nukahtaako muiden vauvat matolle?
Teillä on ollut paljon galluppeja, joten koitan vastailla niihin..
LAKANAT: Meillä vaihtuu vaihtelevasti.. Noin kk:n-2 viikon välein.
RUOKAMÄÄRÄ: Aamulla annan reilummin yöunien jälkeen, kun nukkuu n. 8 tuntia eikä herää yöllä syömään. Eli 200-225ml aamulla + ensin tissit (ehkä 30ml). Päivälläkin söisi saman verran ja varmaan enemmänkin, mutta pulauttelee, joten liikaa siinä on päivä annokseksi. Siksi annan vain 140-160ml maitoa. Syöntiväli päivällä noin 4h. Luumusosetta annan lisäksi kun ruokaillaan 10-12 välillä, joten kakka tulee mainiosti sitten iltapäivällä. Meillä ei mallasuute tepsi (tai sitä piti antaa todella paljon!) ja ratkaisu löytyi luumusoseesta. Jos en anna luumua niin kakka tulee 5 päivän välein :( Illalla sitten taas isompi annos 200ml maitoa tai maito-velliseosta 160ml. On päiviä, että syö vähemmän ja joskus enemmän, sama homma kuin nukkumisen kanssa..
TV:tä katsotaan mielellään. Sub Juniorilta tulee vauva-tv ja hopla jotka on meillä lemppariohjelmia, kun niissä on iloisia värejä ja mukavia kuvioita. Mutta kyllä kaikki mitä äiti kattoo kelpaa Ukollekin. Mie yritän rajoittaa tuota tv:n katselua, kun tämä pieni mies kattos muuten koko päivän töllöä, jos annettas ja eihän se aikuisellekaan tee hyvää istua koko päivä töllön ääressä. Isän käsitys Ukon kanssa leikkimisestä on telkkarin tuijotus, mikä mua lievästi ärsyttää... Kyllä ne herrat toki muutakin tekee yhdessä, mutta aika usein kattovat telkkuu :(
Sitten piti kommentoida sitä nukuttajanvaihdosta (oliko se hannamannalle?). Joku muukin kehotti tosiaan lähtemään ulos sillä aikaa ja samaa mieltä olen myös minä! Kun ei tosiaan raaski kuunnella pienen itkua vierestä. Ei mene kuin pari kolme iltaa ja sitten varmasti vauva on tottunut, että isäkin nukuttaa välillä. Meillä tehtiin näin alussa kun Ukko piti nukuttaa ja nyt on tullut tavaksi, että ihan mielelläni lähden joinakin iltoina iltalenkille 9 aikaan kun isi ja poitsu alkavat " valmistautua nukkumaan" eli illantankkaus ja rauhoittuminen. Meillä kyllä Ukkoa ei tartte nykyisin, kumma kyllä, nukuttaa sillä hän sammuu automaattisesti kympin tienoilla sitteriin, syliin, jumppamatolle, sänkyynsä ihan mihin vaan.. Mutta kyllä se siitä teilläkin alkaa sujua!
LEMPIRUOKA: Kaikki käy, kunhan se ei ole omatekemää... Oikeasti täällä yksi surkea kokki ilmoittautuu.. Koko ajan tietenkin yritän petrata, mutta aina välillä ne mun pöperöt -huh huh! Mie syytän tästä äitiäni, sillä mun äiti on ruoka alalla töissä eikä IKINÄ antanut mun auttaa tai edes tulla keittiöön mitään tekemään tai harjoittelemaan, joten tässä tulos! Ite halus pirttihirmu mesota keittiössä, viis siitä vaikka tyttö lähtis maailmalle kurjin keittiötaidoin.. Mut hyvät sapuskat oli äiteellä kyllä...
JUHANNUS: Hyvä pointti, en ollut edes ajatellut asiaa! Ei mitään hajua mitä voisi tehdä näin pienen kanssa? Jotain muutakin kuin kotinurkissa pyöriminen..
Jaahas, jumppamatolla taas tuhina käy,joten pitää siirtää Ukko sänkyynsä jatkamaan unia... Itse hipsin suihkuun ja kai se on kauppaankin mentävä kun mies tulee töistä kohta puoliin.. Ja olis pyykinpesua ja tiskikoneen tyhjentämistä, siivouksesta puhumattakaan.. Huoh näitä arjen askareita, ne ei kyllä ikinä lopu kesken!
Mainiota keskiviikkoa kaikille!
~Henniina ja Ukko 3kk 2 pv :)
Tänään tuli sitten 3kk täyteen pojalla ja neuvolassa käyty. Ensimmäinen rokote laitettu ja samalla myös rota-rokote. Ihme kyllä poika ei paljon itkeny kun piikki laitettiin. Painoa on 6895g ja pituutta 63cm.
Kiitos noista nukuttamisvinkeistä. Mä sanoinkin jo eilen miehelle, että tänä iltana tehdään samoin ja mies menee nukuttamaan. On se jännä vaikka iskä on muuten aika paljon pojan kanssa niin yöunille mentäessä ei halua muuta kun äidin.
Mutta nyt on alettava siivoamaan kun poika vielä nukkuu.
-Hanna ja Tino 3kk-
joten siirrän sen nyt tänne:
Keskiviikkohuomenta!
" #¤" # kirjotin juuri pitkän tarinan, mutta painon lopuks vahingossa -peruuta- nappulaa ja kaikki katos.." #¤#"
Täällä sataa ja on harmaata, joten tämä päivä vietetään kotona..
Hannamamma:
musta teidän kannattaa ilman muuta tehdä nukuttajan vaihdos hetkeksi aikaa!
Lähdet itse vaikka ulos siksi aikaa, kun mies on nukutuspuuhissa, ettet kuule vauvan itkua.
Se tekee hyvää niin isälle, äidille kuin vauvallekin kun hän oppii luottamaan myös muihin aikuisiin eikä vaan äitiin! (näin oon joskus jostain lukenu)
Ja teiltä poistuu ongelma!
YÖVALO:
Meillä on tietokone makkarissa ja näyttö aina päällä. Se antaa just sopivasti valoo, ettei tarvi lamppua laittaa päälle.
nyt " aamupalalle"
mammutti ja Peetu
<- se oli siis aamulta..
Henniina:
Meille rokotukset annetaan vasta 6.6 kun on 3kk.n neuvola!
Ainut mikä ollaan saatu on se Rota-rokotteen eka osa.
Meillä ei poika nukahda kyllä vahingossakaan lattialle tai sitteriin, syliinkin nykyään vain jos on toooosi väsyny ja vaikka itkeny ilmavaivoja pitkään. Omaan sänkyyn nukahtaa pitkän pyörimisen, tuhinan ja monien maitohömpsyjen jälkeen. Vaunuihin nukahtaa vähän helpommin!
(juuri meidän sänkyyn sain nukutettua viereen, kun vaunut on märät kun unohtuivat yöksi ulos)
Ihan pienenä nukahti sitteriin ja syliin helposti, mutta pitkään aikaan ei oo enää helposti nukahtanu.. On aika sitkee poika noitten nukahtamisten kanssa!
mammutti ja Peetu
Eli Juhannukseksi ei oo suunnitelmia. Juuri eilen miehen kans pohdittiin, että mitä tehtäs.
Jos mun vanhemmilla ei oo suunnitelmia niin mennään varmaan sinne ja grillataan ym.
Kylläpä teidän lapsukaiset syö paljon kerralla!!
No, meillä tuo poika on kyllä sellanen tissuttelija, että syö vähän kerrallaan ja useasti. Kaipa se syö suunnilleen saman verran mutta pienemmissä erissä!
Maitoo ainakin kuluu ihan tajuton määrä! Lehmän vois hommata pihaan ja lypsää, niin tulis halvemmaks!! (jos löytys sellanen malli, mikä tuottaa äidinmaidonkorviketta!!)
minä taas..
Isompi lapsonen päiväunilla ja pienempi naureskelee sitterissä, joten ehdin muutaman sanasen kirjottaa. Äidin harmiksi eivät enää nuku yhtäaikaa ja multa jää päiväunet nukkumatta..
Gallupeihin:
YÖVALO: Aluksi pidin sälekaihtimia auki, kun ikkunamme alla on katuvalo, joka sitten valaisi sopivasti huonetta. Nyt en ole enää pitänyt kun tulee niin aikaisin valosaa ( ja myöhään pimeää ). Esikoinen alkoi heräillä vähän turhan aikaisin kun oli verhot auki. Enää ei ole aikoihin tarvinnut vaippaa yöllä vaihtaa ja imetys onnistuu hyvin pimeässä joten valolle ei tarvetta.
LAKANAT: 1-2 kertaa / kk. Mut on kyllä ihana mennä puhtaisiin lakanoihin nukkumaan!! Jos ei olis niin paljon pyykkiä muutenkin niin vaihtaisin paljon useammin!
KAKKA: Kakka tulee edelleen 2-5 päivän välein, mutta ei se tunnu vauvaa paljon haittaavan. Äsken juuri kakkasi itseäsiassa vessan pönttöön, kun huomasin että naama punaisena äheltää eikä mitään tule. Otin vaipan pois ja roikotin pöntön yläpuolella ja kakat tuli saman tien : ) Eipä ole ennen moista tullut kokeiltua.
TV: Aika vähän katselee. Huomaan kyllä että seuraa tarkasti jos on jäänyt telkkarin eteen, mutta yleensä on siellä huoneessa missä minä jotain puuhastelen eikä nää telkkaria. Imettäessä usein katselen töllöä, mutta silloinkin vauva taas seuraa mun ilmeitä eikä telkkaria. Esikoinen katseli enemmän kun sillon mullakin oli useammin aikaa istua TV:n edessä.
NUKUTTAJA: Kannattaa varmaan totuttaa ajoissa jos mahdollista. Meillä ei esikoiselle vieläkään kelpaa kotona kuin äiti. Mummoloissa kyllä mummit kelpaavat, mutta kotona ainoastaan minä. Vauvana nukahti aina tissille, joten minä siis hoidin aina nukuttamisen. Nuorempi taas nukahtaa hyvin myös isin kanssa kunhan on saanut ensin mahan täyteen. Tosin nukahtaa myös ihan itsekseenkin joskus, mitä esikoinen ei tehnyt koskaan. En ole kyllä mitenkään opettanut tälle nuoremmalle sitä ettei nukahtaisin tissille vaan on sen jotenkin itse keksinyt. Aina sylkäisee tissin pois ennen kuin alkaa nukkumaan. Sekin varmaan on helpottanut sitä että myös isi kelpaa.
LEMPIRUOKA: Ei ole mitään varsinasita, mutta nautin kovasti jos pääsen oikein hyvään ravintolaan syömään. Kotiruuista kyllä perunamuussi ja itsetehdyt lihapullat on aika loistava ruoka.
ROKOTUKSISTA: Meillä on eka rokotus kun vauveli täyttää tasan 3kk. Ainoastaan rota-rokotteen ekan annoksen on jo saanut, sekä hepatiitti-b rokotteen tutkimuksesta.
Kyselin eilen vuorotteluvapaasta ja nyt olen saanut selvitettyä asiaa ( jos jotain muutakin jäi kiinnostamaan ). Valitettavasti ei voi vanhempain vapaalta jäädä.. Olisikin ollut liian hyvää ollakseen totta. Olisi meinään ollut tuo käteen jäävä raha huomattavasti parempi kuin hoitovapaalla. Harmi.. Mulla olisi kyllä ollut siinä ja siinä että se 10 vuotta työelämässä olisi tullut täyteen, mutta joka tapauksessa harmi juttu.
Pirriäinen ja poju 1,5 vko vaille 3kk
Täällä ihanan lämmin päivä vaikka tuo tuuli vähän puhaltaakin. Pikkumiehellä sisävaatteden päällä sellainen collegehaalari ja hattu+töppöset ja sylissä sekä liinassa tuntuu hyvin pärjäävän. Kokeilin tänään tuota budha(?)sidontaa eli kasvot menosuuntaan ja jalat ristiin viimeksi smokkivyön alle. Kylläpä pikkuinen tykkäsi katsella, kuola vaan valui eikä kitissyt lainkaan. Vähän ensin arvelutti tuo vauvan asento siinä mutta tuntui viihtyvän ;o) Mites muut liinan käyttäjät...mitä sidontaa käytätte ja viihtyykö vauva liinassa? Meillä yleensä käytössä kietaisuristiX ja nukahtaa siinä melkein aina.
Galluppeja...
LAKAnat: Vaihdellaan noin joka toinen viikko. Nyt ihanaa kun saa ulos kuivumaan...sain siis vihdoin kunnon kokoisen pyykinkuivatustelineen.
LEMPIruoka: Teen itse ruokaa tosi paljon joten lempiruoka on toisen laittamaa =0 Mies tekee aika hyviä lohipekonirullia...
YÖVALO:Meillä vessassa sellainen punasävyinen pistorasiaan tökättävä, makkarissa laitan jalkalamppunvalon jos tarvii. Yleensä ei tarvii ja on aika himmeä toisella puolella huonetta(mulla kaukosäädin valoon niin ei tarvii nousta ;o])
KAKKA:tulee noin joka toinen päivä...
RUOKAmäärä: maidosta ei tietoa kun tissistä juodaan. Aloittelen varmaan vellillä ja perunalla kunhan ehdin...ei oo niin kiirusta.
JUHANNus:Ei mitään tietoa. Selviää varmaan juhannusviikolla. Tuskin mitään ihmeempiä kun on näitä lapsia niin niiden kanssa kiva vietellä rauhaisaa, mahdollisesti mökillä.
Nyt vielä keinuttamaan lapsia ja pitäis sitä ruokaa alkaa laittamaan...vaihteeksi ;o)
calmus & pikkumies 3kk+
Heips taas !
Kylläpäs rauhoitti, kun luin viestejänne noiden risaisten päiväunien suhteen! Enää en stressaa, vaan yritän hyväksyä tilanteen, sillä vaikuttaa siltä, että tuo onkin aivan normaalia, että unet on noin risaiset tämän ikäisillä. Kiitos vertaistuestanne!
Meillä on käytetty vain tuota kietaisuristi sidontaa liinassa, eikä kasvot menosuuntaan olla vielä juurikaan oltu. Kokeiltu vain.
Kakka meilllä tulee toisinaan kerran päivässä, joskus menee useampi päivä, ettei tule ollenkaan. Kun lopetettiin Disflatylin käyttö, niin kakkakin alkoi paremmin huilaamaan!
Ruokamäärää en tiedä, paljonko syö, kun täysimetyksellä mennään. Ei mitenkään hirmu usein kuitenkaan. 3-4 tunnin välein. Ja yöllä imettäessäni en laita valoja, eikä meillä ole yövaloa. Aika pimeässä siis ollaan. Usein Alma jää viereeni, koska tökkään tissin suuhun ja jatkan unia...
No niin, pitänee lähteä yöpuulle itsekin, lapset koisineet jo tunnin ja mies laittautui just futismatsia katsomaan tv:n ääreen.
-Timbe
Eli ilmoittaudutaanpa mekin tähän viikkoon em. aihein.
KAKKAa on rotarokotteen saannista asti tullut tiuhaan tahtiin. Eli ennen rokotetta tuli kerran-pari viikossa ja rokotetta seuraavan viikon ajan jokasyötöllä ja välillä useemminkin. Ensi ajattelin että rokotus aiheutti jonkinlaista ripulia, mutta noin 3x päivässä tahti jatkuu edelleen vaikka rokotuksesta on perjantaina jo kaksi viikkoa. Onko kellään muulla käynyt näin? Mites HANNELE, eikö Sampollakin rokote jotenkin vaikuttanut mahan toimintaan? En enää oikein tiedä liittyykö tämä " ripuli" (löysää on, ei sentään mitään ihan vesiripulia, mutta ennen tätä oli kuin tuubisinappia!) rokotukseen vai oliko sattumaa että osui samaan päivään ulosteen olomuodonmuutos!?!?!?
JUHANNUSTA mennään viettämään mökille kaveripariskunnan kanssa. Ei sen riehakkaampia juhlia tiedossa (kaverikin 7kk raskaana) mutta saunomista, iso kokko ja hyvää ruokaa. Vauva saikin kastelahjaksi makuupussin (siis ihan sellaisen kuin aikuistenkin pussit mutta vauvakokoa) joten testataanpa sekin :-)
LAKANAT: useemminkin vois vaihtaa...mutta kerran kk vähintään pyrin vaihtamaan. Tosin nyt kun vauva välillä puklaa sänkyymme aamulla tai vaippa vuotaa niin menee useemmin vaihtoon. Mutta silloinkin vain lakana mutta pussilakanat ei. Puhtaisiin on kyllä ihana mennä nukkumaan enkä pidä pyykkäämistäkään isona hommana, mutta ei vaan tule vaihdettua useemmin. Tyynyliinat vaihdan parin viikon välien kun varsinkin mies on sellainen hikipää...
YÖVALO: Vauva nukkuu eri huoneessa joten jätän keittiöön liesituulettimen valon päälle jotta näen suunnistaa perille ja vähän hahmotan mitenpäin pentu pedistään löytyy. Vauvan huoneessa on vaalea rullaverho, joten aika valoisaahan nyt alkaa jo olla.
MAITOMÄÄRÄ: täysimetyksellä mennään. Pullosta kun mies antaa tissimaitoa niin menee noin 140 ml. Rintamaitomäärät kai ovat yleisesti pienempiä kuin korvikemäärät? Meillä syödään 3-4h välein, joskus tiheämminkin, mutta viime yönä meni 7h syömättä. Yöt siis vaihtelevasti 1-2 syötöllä enkä yritä yösyötöistä heti päästäkään kun niiden loputtua vähenee maidontuotantokin ja mielin täysimettää vielä kesän.
NUKUTTAJA: Vaunuihin simahtaa päiväunille itsekseen kun väsyneenä laitan kärryyn ja niin että näkee heiluvia puunoksia tms, joita katselee kunnes silmät lurpahtaa kiinni. Iltaisin torkahtaa tissille, mutta herää vielä kun röyhtäytän ja on yleensä silmät selällään kun laitan sänkyyn. Sinne nukahtaa sitten itsekseen kun lauleskelen samassa huoneessa muuta puuhaten (vauva ei siis näe minua silti sängystä). Myös isä kelpaa sänkyyn laittajaksi, mutta tätä harvemmin tapahtuu kun on vaan viikonloput kotona.
PÄIVÄUNET: Meillä on ne yhdet kunnon unet 10/11-14/15 eli 3-5h. Muu nukkuminen onkin sitten sellaista vartin - puolen tunnin torkahtelua, jolloin usein vaatii syliinpääsyä nukahtaakseen. Sitteriin sippaa myös ajoittain. Puuhamatolle en oikeastaa annakaan nukahtaa, kun siitä herää hetkessä kun unissaan osuu leluihin. Eli kun alkaa pilkkiä matolla, siirrän sänkyyn, sohvalle tai syliin. Olen tuota harkinnut pitäisikö tehdä iltaisin tunnin - parin lenkki vaunujen kanssa, jos sitten oppisi nukkumaaan myös toiset kunnon unet ja torkahtelu jäisi pois. Toisaalta ei ole niin väliä miten iltapuolen rytmit menee kunhan kerran päivässä on äidillä kunnollinen oma aika.
Eilen pimu kääntyi ensi kerran selältä vatsalleen ihan loppuun asti niin ettei käsikään jäänyt alle. Hommassa oli oikeen selvä tavoite kun puhisi ja koitti saada paljailla jaloilla lattiasta vauhtia kääntymiseen. Ja oli onnellisen oloinen kun onnistui :-) Mutta tänään ei ollut taas yritystäkään kääntyä kylkiasentoa pidemmälle.
Tulipa taas tekstiä. Nyt nukkumaan!
äippä + Pinsku 3,5kk
Huomenta vaan kaikille tasapuolisesti! Meillä täällä edelleen porukka sairastaa ja viime yö oli taas sellaista hurlumheita että =( No toivotaan et menee pian ohi. Ronja meillä onneksi alkaa olla terveiden kirjoissa ja nytkin jaksaa taas touhuta tuossa jumppamatolla, johon kyllä myöskin aika usein nukahtaakin, mutta ei aina.
Maitomääristä piti sanoa että ei mulla ole nuiden kahden aikaisemman kohdalla ollut mitään ongelmaa sen suhteen että kun lopetti (6 kk) yöimetykset niin maitoa kyllä riitti ihan hyvin vielä vuodenpäivät eteenpäin. Väheneehän se maidon syöntikin sitten kun kiinteitä alkaa saamaan. Voihan tämä tietenkin olla yksillöllistäkin, mutta näin siis mulla.
Meillä Ronja nukahtaa illalla mun syliin tissille tai olkapäälle kun nosta että röyhtäisis ja sitten kannan meidän sänkyyn. Nyt kun yskästä ollaan päästy eroon niin ajattelin taas koittaa häntä omaan sänkyyn. Hän on tähän saakka aina herännyt heti kun on pinnasänkyyn laskenut enkä ole turhaan nyt kipeänä häntä viitsinyt itkettää kun itkeminen saa aikaiseksi tosi kovat yskänpuuskat. Ronjalla on siis palvelu pelannut viimeaikoina nopeesti =)
Päiväunia meillä nukutaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Eilen nukuttiin koko päivänä taas vain 3 tuntia ja sekin 4 eri pätkässä. Ronja ei kyllä ole koskaan nukkunut 3 tuntia pidempään kerralla ja tuon 3h varmaan pari hassua kertaa elämänsä aikana. Risaista on mutta yöt menee onneksi tosi hyvin ja se on pääasia.
Nyt täytyy mennä taas...
T. Kaisa ja Ronja (oliskohan noin 2,5 kk)
Ai niin se jussi, me ollaan oltu viimeiset 5 vuotta ihan keskenämme kotosalla ja ohjelmaan kuuluu: Todella hyvää ruokaa, lasten kanssa pelailua ja auringon palvontaa (jos sattuu paistamaan) ja sellaista yleistä hyvin rauhallista perhe-elämää ja tottakai juhannussauna vihtoineen (ja sen jälkeen viikon verran koivunlehtien keräilyä saunasta)!! Ja kaiken kruunaa ehkäpä lasillinen hyvää punaviiniä illalla lasten mentyä nukkumaan.
KOLOMONEN: Maidon tuotantoa ylläpitävää prolaktiinia erittyy erityisesti öisin ja eritystä ylläpitää nimenomaan yöimetys. Laitoitkin, että olet yösyöttänyt aiemmin 6kk asti ja samaan taidan olla taipuvainen minäkin ellei neiti sitä itse sitä ennen lopeta. Ja tosiaaan kun kiinteiden syönti alkaa niin vähenee maidon kulutuskin samalla. Mutta vielä pari kk saa mennä näin yhdellä tai kahdella yösyötöllä mun puolesta eli meillä ei hoppua vellipullolle vaikka mies välillä sanookin että " anna sille velliä" kun valitan väsystä.
TÄYSIMETTÄJILLE KYSYMYS (laitan tästä omankin aloituksen, vastata voi tietty kumpaan vaan jos viitsii): imetättekö samalla syötöllä molemmista rinnoista? Minä olen nimittäin pärjännyt tähän asti syöttämällä vuorosyötöin kummastakin rinnasta ja usein tuntuukin ettei toinen rinta edes juurikaan täyty vielä heti seuraavaksi syötöksi uudelleen. Joskus jos on tuntunut, että vauva ei saanut tarpeekseen, olen tietysti toistakin rintaa tarjonnut. Silloin on kuitenkin yleensä käynyt niin, että joko vauva ei sittenkään halua enempää tai sitten jos haluaa niin ylensyö ja pulauttaa runsaasti perään (mitä ei muutoin tee kuin tosi harvoin). Syöttövälit on olleet oikeestaan viimeiset 3kk 3-4 h, samoin yöllä (joskus harvoin on mennyt 5h-6h). Mutta nyt viimeiset pari yötä vauva on syönyt kymmeneltä illalla ja herännyt vasta viiden maissa aamulla syömään ja tässä ajassa toinen rinta ehtii halkeamispisteeseen samoin kuin aamun ekaa syöttöä (klo 8-9) odotellessa sitten toinen rinta, josta on viimeksi syötetty silloin iltakymmeneltä.
Onko ainoa ratkaisu siis alkaa syöttää molemmista rinnoista samalla syötöllä ja vieläpä vaihtaa rintaa ennenkuin se on tyhjä, koska muuten toinen rinta ei kelpaa kun vauva tulee ekasta kylläiseksi?!? Tällöinhän vauva myös saisi kahdet etumaidot ja kummastakin rinnasta vähemmän rasvaista takamaitoa, jolla nälkä pysyisi loitolla kauemmin. Syöttövälit siis todennäköisesti lyhenisivät? Onko kokemuksia vastaavasta vaihdoksesta?
Kellohan tosiaan on jo aika paljon, mutta minä täällä tallustelen pahvillatikoiden joukossa tukka pystyssä, aamutakki päällä ja kiroan tätä kamalaa sotkua, kun ei enää viitsis tätä kämppää paljoo siivoilla.
Loppusiivous onkin sitten kamala urakka, että kehtaa avaimet luovuttaa asunnon uudelle omistajalle!
Kakka-juttuja:
Meillä kakattiin ennen tuota rokotetta melkeimpä säännöllisesti 2x päivässä, aamupäivällä ekat ja iltapäivällä toinen satsi.
Rokotuksen jälkeen kakkaa on tullut pitkin päivää näin;
Aamulla yleensä isot kakat, päiväunien jälkeen pienet ja pitkin päivää pierujen mukana tulee kakkaa. Iltapäivällä isommat ja illalla vielä ehkä pienet.
En tiedä onko syynä juuri se rokote vai mikä, mutta muuttui rytmi siinäkin juuri sen rokotuksen jälkeen.
Kateellisena lueskelen teidän unijuttuja..! Toiset nukahtaa jumppamatolle ja toiset puitten latvoja katsellen...Meillä kun tuo poika on hiukan vaativampaa sorttia siinä kohtaa, kun välillä pitää antaa maitoa ja välillä tuttia ja välillä ei tiedä pitääkö antaa mitään..=)
Muuten on kyllä tosi rauhallinen tapaus!
Yritin miettiä, kuinka nuo meidän isommat pojat on nukahtaneet päiväunille, mutta ei mitään käsitystä enää asiasta! Kurjaa kun tälläset asiat unohtuu niin äkkiä! Muutenkaan en tahdo muistaa mitään niitten vauva-ajoista, vaikka niin kuvittelin, ettei sitä unohda ikinä.
..jaahas, meillä heräillään aamupäivä-pikku-unilta, pitänee mennä..
mammutti ja Peetu
Pikaisesti poikkean täällä enne ruuan laittoa : )
vauva0207 kyseli yöimetyksestä täysimettäjiltä. Mä imetän noin 3 kertaa yössä ja usein käy niin että unenpöpperössä syötän kaikki syötöt samasta rinnasta, mutta koska vauva ei sen jälkeen tai aikana kitise niin oon olettanut että yhden rinnan maito sitten riittää. Päivällä sitten syödään enemmän sitä rintaa jota yöllä ei syöty. Ilmeisesti maidontuotanto on sopeutunut tähän rytmiin sillä rinnat ei käytännössä koskaan ole tuntuneet kipeän täysiltä. Päivälläkin syötän vaan yhden rinnan kerrallaan ja syöttövälit on 3-5h ympäri vuorokauden. joskus saattaa mennä illalla jopa 7h ennen ekaa yösyöttöä.
Pirriäinen + poju pian 3kk
eli mä kans syötän yöllä vain yhden tissin kerrallaan ja myös päivisin yritän aina vuorotella. Meillä on tähän saakka syöty päivällä niin tiuhaan että on saanut ihan tosissaan miettiä kummasta rinnasta viimeksi on syöttänyt. Viime yönä mulle kävi just silleen et aloin syöttämään toisesta rinnasta ja nukahdin ja heräsin kolmen tunnin kuluttua uudelleen syöttämään ja vaihdoin luonnollisesti kylkeä ja tissiä ja jatkoin unia. Aamulla totesin sitten ettei Ronja ollutkaan syönyt lainkaan silloin ekalla kerralla ja tissi oli tosiaan räjähtää.
Taas täytyy mennä...
Kylläpäs on taas tullut galluppeja kun ei päivään pääse koneelle. Mellu vetelee päikkäreitä terassilla ja esikoinen kuukahti kesken leikkien oman huoneen lattialle joten nostin sänkyynsä uinumaan- nyt on siis hetki aikaa kirjoitella!
YÖVALO: meillä ei enään ole käytössä kun yöt menee heräämättä. Aiemmin oli yövalo piirongin takana piilossa antamassa vähän valaistusta, jotta näki edes onko vauva unessa vaiko hereillä, jos äänteli. Nukun itsekin paremmin ihan pimeässä.
RUOKA: meillä menee jauheesta tehtyä korviketta yleensä kerralla 140ml, joskus vielä sen lisäksi 60ml mutta harvemmin. Ruokavälit on päivisin jotain 4h luokkaa, päikkäriajan osuessa väliin n. 5 tuntia.
KAKKA: edelleen n. 4 päivän välein, ilman ' avustusta' eli mallasuutetta tms. Ei näy vauvaa vaivaavan mitenkään, viikkoa oon pitäny rajana jolloin alan edistämän hommaa jos ei muuten tule.
LAKANAT: vaihdan n. 2-3 viikon välein, lapsilta useammin. Tuntuu että niiden pään kohdalle tulee parissa yössä sellaiset kamalat läntit eli hikoilevat molemmat jonku verran.
JUHANNUS: ei suunnitelmia mutta veikkailisin että grillausta & hyvää seuraa ipanoiden kera. :)
Muuta en taas muistakaan, lähdenpä siis ruoanlaittoon tässä välissä!
-Henna ja tytöt-
Imetyksestä: Imetän yöllä vuoron perään molemmista rinnoista, mikäli vain muistan. En jaksa siirrellä vauvaa / vaihdella lavia kesken kaiken, vaan kurkotan tuonkin toisen rinnan jollain syötöllä tytsylle. Syö siis vain yhden rinnan / syöttö yöllä, päivällä imaisee joskus molemmat. Ja yöllä syödään vähintään kaks kertaa, usein kolme tai neljäkin.
Ja kiitos Mammutti vinkistä; imetin nyt neidon kesken päiväunien, kun alkoi inisemään ja kappas, hänhän jatkoi unia! Ehkei toivo pitemmistä unista sittenkään ole menetetty, koska nyt jo 1½ tunnin unet takana ja yhä nukkuu!!!
Nyt kiirehdin syömään, josko kerrankin sais yksikseen syödä...
Timbe ja Alma
onpas taas vierähtänyt aikaa kun viimeksi kirjoittelin.. poitsu ei vaan ole suostunut nukkumaan päiväunia ja kun on hereillä ei viihdy yhtään tässä huoneessa missä on tietokone...
aloiteltiin tänään antamaan porkkanaa kun maanataina 3kk neuvolassa tätsky meinas, että se vois sitoa ilmavaivoja tai jollain se pahentaa asioita, no jospa se meillä parantais noita ilamvaivoja, toivottavasti...kamalasti oli tullu gallupeja, yritän niihin nyt vastata kun poitsu ihan ekaa kertaa elämässään nukahti itsekseen päiväunille sänkyyn, eka piti tyytymätöntä yninää, mutta ei itkenyt ja kun muutaman kerran laitoin tutin suuhun niin nukahti jeee!!!
LAKANAT meillä vaihdetaan ainakin kerran kk, useamminkin tarttis vaihtaa kun kissat ja koira nukkuu myös sängyssä niin karvaa tulee niitten mukana kiitettävästi..
LEMPIRUOKA olen aika kaikki ruokainen, mutta herkkua ovat KYPSÄ pihvi hyvillä perunoilla tai tortillat omavalintaisella täytteellä..
RUOKAMÄÄRÄ meillä syödään parin tunnin välein päivisin.. kun herätään ja ennen kun mennään nukkumaan ja hereillä jaksaa olla sen parisen tuntia, nyt kyllä nukkuu päikkäreitä vaan puolen tunnin pätkissä, että oikeastaa syödään vaan kun ollaan menossa päivällä unille tällä hetkellä, toivottavasti nuo unien määrät vielä muuttuuu.. viime yö oli ennätys, nukahti 22.30 ja heräsi syömään vasta ennen kahdeksaa, pitäis varmaan järjestää juhlat kun edelliset yöt on mennyt tunnin välein heräillen, tulisipa tästä tapa, eilen ei kyllä nukuttu päikkäreitä kuin 4xpuol tuntia...
KAKKA tulee joka toinen tai joka kolmas päivä.. ensin autoin sitä luumulla, mutta meillä ei siitä tuntunut olevan apua, siirryttiin taas mallasuutteeseen, jospa se vähän pehmittäisi sitä, kun eemelin vatsa on kyllä tosi kovalla...
YÖVALONA meillä palaa pesuhuoneessa valo joka hiukan kajastaa makuhuoneen puolelle, sen verran antaa valoa, että näkee onko eemeli hereillä kun alkaa kähistä ja näkee antaa tuttia suuhun...
MAMMUTTI mä kanssa lueskelin kateellisena noita juttuja kun vauvat nukahtelee sitteriin ja jumppamatolle..meillä on aina nukkumaan meneminen niin kauheeta taistelua.. nyt äsken ihme kyllä nukahti itsekseen melko helpolla omaan sänkyyn.. vaunut on tällä hetkellä kammopaikka, jossa nukutaan korkeintaan puolisen tuntia ja vain jos on nukahdettu ennen kun sinne on laitettu, enää ei auta, vaikka olisi koko ajan liikkeessäkin.. toivottavasti sekin vielä muuttuu, kun mielelläni kävisin vähän itsekin kävelemässä toisen nukkuessa...
nyt viettämän laatuaikaa, kun kerrankin päivällä on ihan oma hetki, saas nähdä kauanko tämä kestää :0)
pajuska&eemeli 3kk+
nopsaan vaan pariin galluppiin...:
IMETYS: päivällä syötän aina molemmista rinnoista, yöllä vaan 1 rinta per syöttö, joita on noin pari kolme yössä.
LAKANAT vaihdan vähintään kerran viikossa, joskus maitopuklujen takia useamminkin.
VAUVAN VAATTEET, kotona päällä aina body + housut (joggarit, harvemmin puolipotkarit) + sukat. ennen olin sitä mieltä että sukat ja vauva on toivoton yhdistelmä, kunnes kokeilin hennkka-maukan kolmen sukan pakettia = super hyvät ja pysyvät hyvin jalassa, miellyttävää puuvillaa eivätkä kiristä!!! meillä näitä kuudet, kolmet valkoiset ja kolmet eri väriä.
jahas, lyhyeks jäi tämäkin viesti ...............:))
viherrys & poika 3 kk
ehdin jo kirjoittaa tuon tonne alkuviikkoon ,joten kopioin nyt tänne :)
vastailen taas pikaisesti muutamiin galluppeihin..
LAKANAT: 1-3 kertaa kuukaudes pesu ja vaihto, rippuu hiukan ja silti tuntuu et lakanat on koko ajan pesussa..
LENPIRUOKAG: spagetti ja pizza (omavalinta jos tilataan: katkarapu, ananas, tonnikala, herkkusieni) =D
RUOKAMÄÄRÄ: aamulla tisutankkaus ja unta tunti kaks, jonka jälkeen herätessä syödään 1/3 sosetta (pieni purkki). jos antaa maidon pullosta niin vaihtelevasti 60-110ml menee
PESSI80: ei onneks oksentanu eilen uudestaan, ku sit olisin jo soittanu neuvolaan. pelästyin vaan hiukan kun se tuli aamulla oikein kaaressa ja varmaan kaikki yön aikana syödyt (eli paljon). onneks oli vieressä :)
KAKAT: nykyään joka toinen tai kolmas päivä, disflatylillä tuli kerran viikossa. itseasiassa viivi kakkasi juuri sitterissä ja nukahti siihen, pitäiskö kenties vaihtaa.. ;)
mukavaa keskiviikkoa, vaikka ilma näyttääkin kolealta ja kylmältä
t.Heidi & Viivi (tänään 3kk)
PS. ensi kerralla käytän nimimerkkiä UfaKuk