Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömiä ei haluta palkata?

Vierailija
27.07.2026 |

Tai edes kutsua työhaastatteluun! En ole tän työttömyyden aikana päässyt kertaakaan haastatteluun vaikka samalla koulutuksella ja osaamisella pääsin silloin, kun mulla oli vielä työpaikka. Nyt ilmeisesti kaikki mun osaaminen on nollaantunut ja olen muuttunut laiskaksi ja juopoksi, joka tuskin edes kykenee aamulla heräämään ajoissa?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa työttömistä on näitä " selkä paukahti 20 vuotta sitten" - porukkaa. On myös niin, että laskusuhdanteessa firmat "lomauttaa" väkeä, eli toisin sanoen siirtää viime vuosien virherekrytoinnit kortistoon. Tuo on syy, että mielelään ei uutta kapasiteettia etsitä sieltä kortistosta, mikä on tietenkin väärin niitä kohtaan, jotka olisi kuranttia työvoimaa. Olen pahoillani.

Vierailija
42/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin, jos koulutusta on, niin jotain töitä löytyy. Just opiskeleva tyttäreni sai talveksi oman alansa töitä. Ja toinen tuttu nuori valmistui, jolle viime kesän harjoittelupaikasta soittivat, että haluaisitko tulla töihin. Ehti olla kuukauden töissä, kun sai toisesta firmasta paremman tarjouksen. Valmistunut DI ja palkka alkaa nelosella.

Saahan sitä töitä, jos halvalla lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työttömyys aikana tehnyt kaikenlaita pimeetä raksahommaakin Taitoa on joten ei ole osaamisesta kiinni. Sanoin kerran myös työhaastattelussa että olen tehnyt pimeetä hommaa niin se katsoi minua pitkään halveksuvasti. Olisi pitänyt vaan makailla kotona ja juopotella.

Vierailija
44/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei eritellyt laisinkaan, millaisesta työstä on kysymys. Ainakin asiantuntijatyössä myös työttömyysaikana on hyvä ylläpitää osaamistaan jotenkin todennettavasti. Avoimen yliopiston kurssit, oman alan sertifioinnit, "pöytälaatikkoprojektit" (jos teknisellä alalla) jne.

Vierailija
45/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa työttömistä on näitä " selkä paukahti 20 vuotta sitten" - porukkaa. On myös niin, että laskusuhdanteessa firmat "lomauttaa" väkeä, eli toisin sanoen siirtää viime vuosien virherekrytoinnit kortistoon. Tuo on syy, että mielelään ei uutta kapasiteettia etsitä sieltä kortistosta, mikä on tietenkin väärin niitä kohtaan, jotka olisi kuranttia työvoimaa. Olen pahoillani.

Ei tarvitse etsiä kortistosta. Selkävikainen tuskin hakee sellaiseen työhön, jota hän ei pysty tekemään.

Vierailija
46/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja voisi palkata työttömän läheltä kasvamaan työssä, ja saa tähän myös jopa 50% palkkatukea. Miksi ei tähän ryhdytä? Ihan korkeakoulutettuja tekijöitä olisi tarjolla.

Hyi joku tuki ottamalla tuensaaja töihin, ällöttää ajatuskin.

Vierailija
47/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse etsiä kortistosta. Selkävikainen tuskin hakee sellaiseen työhön, jota hän ei pysty tekemään.

Vaikka hakisikin, niin koeajalla varmasti huomataan ettei kykene asiallisesti suoriutumaan työssä, ja vaihdetaan henkilö.

Vierailija
48/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät itse on mediassa kertoneet, että työt ei kiinnosta. Miksi siis palkata joku, joka tulee työpaikalle vain istuskelemaan?

Selkeyden vuoksi sanon: minä olen työtön ja kyllä työt kiinnostaa! Sama koskee muita tuntemiani työttömiä.

Äitiyslomailevana työkkärin tätinä joudun toteamaan, että olet poikkeus. Iso osa asiakkaistani ei halunnut töihin ja teki kaikkensa, että töitä ei tarvitse tehdä eikä koulutuksiin hakea.

Vierailija
49/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo työssäkäyvältä voi pyytää suosituksia (suomeksi sanottuna kysyä lupaa että voi soittaa työnantajalle ja kysyä että onko siitä työntekoon vai saikuttaako koko ajan). 

Vierailija
50/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät itse on mediassa kertoneet, että työt ei kiinnosta. Miksi siis palkata joku, joka tulee työpaikalle vain istuskelemaan?

Niin. Itsekin olen vastannut tällä palstalla, ettei työ kiinnosta kun työksi on esitetty mm. hirsipuussa roikkumsita ja risusavottaa ja kuinka kuulemma saunan takanakin olsi tilaa ja kovapanosammunta alueella kaipasiivat maalitauluksi. Joitain kertoja oken kieltäytynyt työtarjouksesta siksi, että se olisi pitänyt tehdä ilman palkkaa. Kyllä minä teen ja olen tehnyt aiemminkin vapaaehtosityötä ja hyväntekeväsiyys töitä ja toiminut vapaaehtoisesti mutta yhdelläkään viimeksi mainitusta en esimerkiksi kuvittele maksavani asumiskulujani tai hankkivani ruokaani ja tai kuittaavani sähkölaskuani. 

Työttömän asema heikkeni siinä kohtaan kun he ihan itse alkoivat puhumaan paskaduuneista. 

Mielekästä duunia suurin osa meistä saa etsiä koko ikänsä. Kummasti sitä on itse onnistunut luovimaan ja saanut työtä tekemällä kun ne oleellisuudet löytyy sen työn ulkopuolelta. 

Vierailija
51/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ei eritellyt laisinkaan, millaisesta työstä on kysymys. Ainakin asiantuntijatyössä myös työttömyysaikana on hyvä ylläpitää osaamistaan jotenkin todennettavasti. Avoimen yliopiston kurssit, oman alan sertifioinnit, "pöytälaatikkoprojektit" (jos teknisellä alalla) jne.

Ei niin. Varmaan provoilee että ihmiset alkaa tappelemaan. Työttömät vs töissä käyvät osa 108470918739 saa sitten nauraa sivusta katsojana. 🤭

Vierailija
52/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkkarit on ahkerampia. Kustannusedukkaita. Tunnollisia. Esihenkilöä nöyrästi kunnioittavia. Tekevät nurisimatta ilta-, yö- ja pyhätöitä. Tässä muutama esimerkki. T. Työnantaja

Vierailija
53/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo työssäkäyvältä voi pyytää suosituksia (suomeksi sanottuna kysyä lupaa että voi soittaa työnantajalle ja kysyä että onko siitä työntekoon vai saikuttaako koko ajan). 

Kuten jo aiemmin sanoin Suomessa piirit on pienet, ei tarvitse laittaa kun sana liikkeelle, tämä tyyppi hakee töitä, tiedätkö jotain. 

Vierailija
54/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josksus yritin palkata työttömiä eri urakoihin ja työtön jaksoi päivän eikä tullut enää töihin. Heti kun joutuu oikeesti tekee jotain kuten kantamaan tavaroita niin työtön juoksee karkuun.

Vierailija
55/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein jo tuotantotalouden sivuaineopinnot yliopistossa, ei mitään vaikutusta mihinkään. Enempää ei ole varaa opiskella, kun ansiosidonnainen päättyi.

Ap

Vierailija
56/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeyden vuoksi sanon: minä olen työtön ja kyllä työt kiinnostaa! Sama koskee muita tuntemiani työttömiä.

Äitiyslomailevana työkkärin tätinä joudun toteamaan, että olet poikkeus. Iso osa asiakkaistani ei halunnut töihin ja teki kaikkensa, että töitä ei tarvitse tehdä eikä koulutuksiin hakea.

Työkkärin tädit eivät ole etsineet, tai auttaneet löytämään yhtäkään työpaikkaa ikinä.

Vierailija
57/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon sinulle pitkää ja kivuliasta työttömyyttä mahdollisimman nopeasti. Se tapahtuu nopeammin kuin voit edes kuvitella. 

Vierailija
58/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Josksus yritin palkata työttömiä eri urakoihin ja työtön jaksoi päivän eikä tullut enää töihin. Heti kun joutuu oikeesti tekee jotain kuten kantamaan tavaroita niin työtön juoksee karkuun.

Kyllä varmasti joo

Vierailija
59/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Itsekin olen vastannut tällä palstalla, ettei työ kiinnosta kun työksi on esitetty mm. hirsipuussa roikkumsita ja risusavottaa ja kuinka kuulemma saunan takanakin olsi tilaa ja kovapanosammunta alueella kaipasiivat maalitauluksi. Joitain kertoja oken kieltäytynyt työtarjouksesta siksi, että se olisi pitänyt tehdä ilman palkkaa. Kyllä minä teen ja olen tehnyt aiemminkin vapaaehtosityötä ja hyväntekeväsiyys töitä ja toiminut vapaaehtoisesti mutta yhdelläkään viimeksi mainitusta en esimerkiksi kuvittele maksavani asumiskulujani tai hankkivani ruokaani ja tai kuittaavani sähkölaskuani. 

Työttömän asema heikkeni siinä kohtaan kun he ihan itse alkoivat puhumaan paskaduuneista. 

Niin. Tuo on varmaan totta, joidenkin taholta. - Esimerkiksi marja-ala on suoraa sanonut, että se pelkää kustannsuten nousevan kn se ei saa tänne enää Suomen rajojen ulkopuolelta tuoda aiempien vuosein tapaan marjanpoimijoita. Ja varmasti joku tai jotkut suomaliaset työttömät ovat saattaneet kuvata marjanpoimijoiden työtä paskaduuniksi, jonka marjanpoimijoista osa itsekin epäsuorasti myöntänyt. - Jos palkat ja muut työsuhdeedut (, kuten oikeus työssäpidettäviin taukoihin ja riittvään lepoomn työvuorojen välillä) olsi asianmukaisesti hoidettu, niin isoa huolta kustannusten noususta sillä ei olisi. 

Paskaduuni ilmaus kuvaa siis työsuhdetta, jota ei ole aikomuskaan järjestää niin, etä se kestäsi lähemmän tarkastelun. - Tietysti joku voi pitää paska duunina sellaista, jossa kirjaimellsiesti on mahdollsiesti, jotka ovat ainakin mielikuvien tasolla fyysisesti hyvin raskasta että likaista ja usein vielä verraten huonolla palkalla, joita kuitenkin osa meistä tekee. - Toisaalta on myös osan näistä työntekijöistä ikävää aliarviointia, jos kuvitellaan, että kuka hyvänsä työtön vosii ottaa vastaavan paikan vastaan ja alkaa vain tekemään ja uskotella, ettei näissä töissä vaadittaisi muuta kuin sitä, että tekisi vain, niin priimaa tuppaisi syntymään automaattisesti.      

Vierailija
60/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät itse puhuvat siitä, että moni työtön olisi työkyvytön. Ei sellaista kannata palkata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän