Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömiä ei haluta palkata?

Vierailija
27.07.2026 |

Tai edes kutsua työhaastatteluun! En ole tän työttömyyden aikana päässyt kertaakaan haastatteluun vaikka samalla koulutuksella ja osaamisella pääsin silloin, kun mulla oli vielä työpaikka. Nyt ilmeisesti kaikki mun osaaminen on nollaantunut ja olen muuttunut laiskaksi ja juopoksi, joka tuskin edes kykenee aamulla heräämään ajoissa?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No perusta firma kun kerran olet niin taitava ja palkkaat sinne työttömiä, kaikki voittaa.

En ole taitava yrittäjä tai johtaja. Koulutustani ja osaamistani vastaavassa työssä olen taitava.

Ap

Miksi et sitten myy osaamistasi itse? Tämä on just se työttömien ongelma, he eivät osaa myydä itseään ja osaamistaan vaan ovat päätyneet työttömiksi. 

Vierailija
22/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joudut työttömäksi, niin koulutuksesi, osaamisesi, työkokemuksesi ja jopa ihmisarvosi putoaa nollaan.

Muuttuu automaattisesti ammuttavaksi kelalois rotaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt 8 vuotta. Pääsin kahteen haastatteluun, mutta paikkaan valittiin sitten aina henkilö talon sisältä. Ilmeisesti ei haluta ottaa riskiä että se työtön onkin pätevämpi.

Ei haluta ottaa riskiä, että työttömästä ei ole mihinkään. Talon sisältä tai toisesta työpaikasta palkattu on osoittanut työkelpoisuutensa.

Eihän se vielä osoita työkelpoisuutta, jos on joskus onnistunut saamaan työpaikan. Työntekijänä kyseinen henkilö voi olla aivan surkea, epäsosiaalinen, työpaikkakiusaaja tai vaikka sarjasaikuttaja.

Mulla sentään on jokaisesta aiemmasta työpaikasta todistus siitä, että olen aina hoitanut työni kiitettävästi.

Ap

Ikävää nyt lyödä lyötyä, mutta sillä työpaikkaa vaihtavalla on ihan samalla tavalla se edellinen työnantaja kuin sinullakin, jolta pyytää se ”todistus” miten hän suoriutuu työstään. 

Ei hänellä ole sitä todistusta viimeisimmästä työpaikastaan haastatteluhetkellä.

Ap

Vierailija
24/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No perusta firma kun kerran olet niin taitava ja palkkaat sinne työttömiä, kaikki voittaa.

En ole taitava yrittäjä tai johtaja. Koulutustani ja osaamistani vastaavassa työssä olen taitava.

Ap

Miksi et sitten myy osaamistasi itse? Tämä on just se työttömien ongelma, he eivät osaa myydä itseään ja osaamistaan vaan ovat päätyneet työttömiksi. 

Onlyfanssi vaan

Vierailija
25/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska työvoimapula ja pitää itkeä että työnhakijat ei kelpaa kun ei viitsitä kouluttaa ihmisiä alalle. Esimerkiksi. Mutta pitäisi kuiten olla valmiiksi 20 eri paperia ja korttia että saa edes laudan nostaa. :D

Hih hih, se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.

- kolmannen polven yrittäjä

”Mutta pitäisi kuiten olla valmiiksi 20 eri paperia ja korttia että saa edes laudan nostaa. :D”

Ei nämä ole työnantajien ilkeyttä keksimää, vaan työntekijän oikeuksia. 

Vierailija
26/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimiin paikkoihin tulee niin paljon hakemuksia, ettei kaikkiin voi kukaan perehtyä kunnolla. Siksi tehdään esikarsinta joidenkin helppojen kriteerien perusteella. On aika nopea karsia pois kaikki työttömät. Kyllä tuolla kriteerillä on jokin korrelaatio työntekijän pätevyyden kanssa, ja joka tapauksessa summittaisen esikarsinnan jälkeen jää jäljelle iso määrä hyviä, joista valita, vaikka muutama hyvä menisi parin sekunnin pikavilkaisulla Ö-mappiin. 

Siis mitä järkeä karsia työttömät? Eikö pitäisi pikemminkin karsia ne joilla on jo työ?? Eivät he mitään työtä tarvitse.

Vierailija
27/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin, jos koulutusta on, niin jotain töitä löytyy. Just opiskeleva tyttäreni sai talveksi oman alansa töitä. Ja toinen tuttu nuori valmistui, jolle viime kesän harjoittelupaikasta soittivat, että haluaisitko tulla töihin. Ehti olla kuukauden töissä, kun sai toisesta firmasta paremman tarjouksen. Valmistunut DI ja palkka alkaa nelosella.

Vierailija
28/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska työvoimapula ja pitää itkeä että työnhakijat ei kelpaa kun ei viitsitä kouluttaa ihmisiä alalle. Esimerkiksi. Mutta pitäisi kuiten olla valmiiksi 20 eri paperia ja korttia että saa edes laudan nostaa. :D

Hih hih, se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.

- kolmannen polven yrittäjä

”Mutta pitäisi kuiten olla valmiiksi 20 eri paperia ja korttia että saa edes laudan nostaa. :D”

Ei nämä ole työnantajien ilkeyttä keksimää, vaan työntekijän oikeuksia. 

On. Nimen omaa töissä käyvien oikeuksia on haettu näillä. Ei työttömien.

Vierailija
29/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt 8 vuotta. Pääsin kahteen haastatteluun, mutta paikkaan valittiin sitten aina henkilö talon sisältä. Ilmeisesti ei haluta ottaa riskiä että se työtön onkin pätevämpi.

Ei haluta ottaa riskiä, että työttömästä ei ole mihinkään. Talon sisältä tai toisesta työpaikasta palkattu on osoittanut työkelpoisuutensa.

Eihän se vielä osoita työkelpoisuutta, jos on joskus onnistunut saamaan työpaikan. Työntekijänä kyseinen henkilö voi olla aivan surkea, epäsosiaalinen, työpaikkakiusaaja tai vaikka sarjasaikuttaja.

Mulla sentään on jokaisesta aiemmasta työpaikasta todistus siitä, että olen aina hoitanut työni kiitettävästi.

Ap

Näinkin voi olla. Ja entinen työpaikka voi kehua hakijan maasta taivaaseen, että pääsee eroon. 

Vierailija
30/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ikävää nyt lyödä lyötyä, mutta sillä työpaikkaa vaihtavalla on ihan samalla tavalla se edellinen työnantaja kuin sinullakin, jolta pyytää se ”todistus” miten hän suoriutuu työstään. 

Ei hänellä ole sitä todistusta viimeisimmästä työpaikastaan haastatteluhetkellä.

Ap

Kyllä sillä on. Ennen kun ketään kutsutaan haastatteluun käytetään sitä puskaradiota, joka on edelleen se tehokkain tapa hankkia sitä tietoa. 
Työtodistuksessa sen sijaan ei saa puhua totta. 

Vierailija
31/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin, jos koulutusta on, niin jotain töitä löytyy. Just opiskeleva tyttäreni sai talveksi oman alansa töitä. Ja toinen tuttu nuori valmistui, jolle viime kesän harjoittelupaikasta soittivat, että haluaisitko tulla töihin. Ehti olla kuukauden töissä, kun sai toisesta firmasta paremman tarjouksen. Valmistunut DI ja palkka alkaa nelosella.

Etkö huomaa mikä ero näissä tapauksissa on verrattuna pitkäaikaistyöttömään?

Ap

Vierailija
32/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko et osannut vakuuttaa haastattelussa tai sitten et ole työttömyyden aikana tehnyt mitään järkevää ja se oli heille red flag.

Vierailija
33/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva että osa nuorista saa töitä.

Vierailija
34/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ala kevytyrittäjäksi, perusta yhden miehen firma, jos ala on sellainen, että se on mahdollista.

Vierailija
35/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niiden kissat näkevät jäljet tietokoneella ja ottavat sitten yhteyttä haettujen työpaikkojen työnantajiin ja kertovat hakijoista kaikenlaista keljua. Koska tahtovat pitää työttömät itsellään :))

Vierailija
36/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Näinkin voi olla. Ja entinen työpaikka voi kehua hakijan maasta taivaaseen, että pääsee eroon. 

Puskaradio. Alat piirit on Suomessa niin pienet että aina löytyy joku joka tunteen jonkun joka ei ole siinä asemassa jonka täytyy valehdella. 

Vierailija
37/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät itse on mediassa kertoneet, että työt ei kiinnosta. Miksi siis palkata joku, joka tulee työpaikalle vain istuskelemaan?

Niin. Itsekin olen vastannut tällä palstalla, ettei työ kiinnosta kun työksi on esitetty mm. hirsipuussa roikkumsita ja risusavottaa ja kuinka kuulemma saunan takanakin olsi tilaa ja kovapanosammunta alueella kaipasiivat maalitauluksi. Joitain kertoja oken kieltäytynyt työtarjouksesta siksi, että se olisi pitänyt tehdä ilman palkkaa. Kyllä minä teen ja olen tehnyt aiemminkin vapaaehtosityötä ja hyväntekeväsiyys töitä ja toiminut vapaaehtoisesti mutta yhdelläkään viimeksi mainitusta en esimerkiksi kuvittele maksavani asumiskulujani tai hankkivani ruokaani ja tai kuittaavani sähkölaskuani. 

Vierailija
38/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät itse on mediassa kertoneet, että työt ei kiinnosta. Miksi siis palkata joku, joka tulee työpaikalle vain istuskelemaan?

Niin. Itsekin olen vastannut tällä palstalla, ettei työ kiinnosta kun työksi on esitetty mm. hirsipuussa roikkumsita ja risusavottaa ja kuinka kuulemma saunan takanakin olsi tilaa ja kovapanosammunta alueella kaipasiivat maalitauluksi. Joitain kertoja oken kieltäytynyt työtarjouksesta siksi, että se olisi pitänyt tehdä ilman palkkaa. Kyllä minä teen ja olen tehnyt aiemminkin vapaaehtosityötä ja hyväntekeväsiyys töitä ja toiminut vapaaehtoisesti mutta yhdelläkään viimeksi mainitusta en esimerkiksi kuvittele maksavani asumiskulujani tai hankkivani ruokaani ja tai kuittaavani sähkölaskuani. 

Työttömän asema heikkeni siinä kohtaan kun he ihan itse alkoivat puhumaan paskaduuneista. 

Vierailija
39/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kaikki osaakkaan. Joten kerrohan kaikille miten se onnistuu. Voisitko?

Vierailija
40/94 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun korjaamoyrittäjä ottaa 100 euroa tunti jonkun koneen korjaamisesta. Sen tarttis maksaa sitten 25 euroa tunti työttömälle jonka palkkaa. Ei yrittäjä halua antaa sitä 25 euroa vaan pitää sen itsellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän