Luuleeko joku oikeasti, että köyhien työttömien elämä on rentoa ja kivaa?
Itse mietin taas aamuyöhön saakka, että miten ihmeessä selviän hengissä näin vähillä rahoilla.
Kommentit (28)
Tuskin kauhean rentoa ja kivaa, kun joutuu asioimaan KELAn kanssa.
Kannattaa kyllä käydä vaan töissä. Ei väliä mitä työtä, kunhan jonkinlainen palkka juoksee.
Täytyy varmaan kerätä ruusunmarjat ruusupuskista ja tehdä hilloa. Onpahan edes vähän makeaa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa opiskelijanelämältä. Toki sillä erotuksella että olen kesät töissä, ja joudunn ottamaan lainaa.
Opiskelijaelämän loppumispäivä vaan on suunnilleen tiedossa ja sen ajan kestää kyllä. Työttömyydelle ei näy loppua eikä ole mahdollisuutta edes tilapäisesti parantaa rahatilannettaan lainalla.
Ap
Juurikin noin. Opiskelijana rahat olivat vähissä nostetusta opintolainasta huolimatta. Silti se ei tuntunut niin pahalta, kun uskoi sen olevan väliaikaista. Valitettavasti 90-luvun lama ei loppunutkaan vaan jouduin kortistoon. Se tuntui paljon pahemmalta, kun sen kestosta ei ollut tietoa. Asiaa pahensi tieto, että pieni ansiosidonnainen muuttuu vielä pienemmäksi peruspäivärahaksi, jos töitä ei ajoissa löydy. Onneksi löytyi.
Opiskelijana on mahdollista tehdä myös töitä ilman, että tuet alkavat heti vähenemään, saa pitää veronpalautukset, voi ottaa tilille avustuksia vaikka vanhemmiltaan jne.
Työttömänä toimeentulotukiasiakkaana et voi käytännössä millään parantaa rahatilannettasi.
Ap
No ei kai toimeentulotuella olisikaan hätäpäivää. Mä saan pelkän yleistuen ja oli pakko alkaa kirppispöytää pyörittämään kun rahat ei muuten riitä. Kolme kuukautta söin ensin säästöjäni ja sitten oli pakko keksiä muuta. Onneksi sukulaisilla on turhaa tavaraa, joten pyöritän pöytää varmaan kuukausia.
Kyllä mulla on hätä, kun olin niin hölmö, että menin osallistumaan synnytystalkoisiin ja opiskelemaan vielä korkeakoulututkinnon opintolainalla. Nyt nämä valinnat aiheuttaa mulle sen hädän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Talvisin rentoa, muttei niin kivaa. Kesäisin on rentoa ja kivaa!
Käyn joka viikko tallinnasta hakemassa myyntisatsin röökiä ja lonkeroa. Välistä jää itselle parit ilmaiset lonkerolootat.
Kaikki rikolliset eivät ole työttömiä, mutta kaikki työttömät ovat rikollisia.
No ei varmasti köyhien elämä ole kivaa oli sitten työtön työssäkäyvä tai eläkeläinen. Mulla juuri yksi kaveri jäi (tai jättäytyi) työttömäksi. Ikää 61. Eläkekertymä yli 4000e. Sijoitussalkku yli 700k. 6kk palkkaa, 1.5v ansiosidonnaista. pari vuotta ovea, sitten eläke. siihen päälle ~50k/v tuotot sijoituksista. Varmasti ihan "ok" työttömän elämää.
Älä sano että olet sellainen, joka suuttuu tuollaisista esityksistä?
Niin paljon, että haluat jopa kostaa törkein rikoksin?
Sitäpaitsi seuraava ei ole sama kun esittäisi, että työttömien elämä on rentoa ja helppoa:
- Joisssain tapauksissa rahatilanne voi olla kutakuinkin sama kun työssäkäydessä . Esittää myös laskelmat siitä ja kertoo millaisissa tapauksissa.
Se rentous ja helppous riippuu siis muista tekijöistä sitten. Jos muita outoja harvinaisia vaikeuksia ei ilmene (tai JÄRJESTETÄ TAHALLEEN SABOTOIDEN JA RIKOKSIN) voi siis olla rentoa ja helppoa, jos rahatilanne sen sallii.
Yleensä tietenkin pelkästään rahatilanne niin huono, että luo vaikeuksia työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti köyhien elämä ole kivaa oli sitten työtön työssäkäyvä tai eläkeläinen. Mulla juuri yksi kaveri jäi (tai jättäytyi) työttömäksi. Ikää 61. Eläkekertymä yli 4000e. Sijoitussalkku yli 700k. 6kk palkkaa, 1.5v ansiosidonnaista. pari vuotta ovea, sitten eläke. siihen päälle ~50k/v tuotot sijoituksista. Varmasti ihan "ok" työttömän elämää.
Eläkeläisellä on helpompaa, kun saa sen verran enemmän rahaa, ettei tarvitse hakea toimeentulotukea, ja saa jopa tehdä jonkun verran töitä ilman, että eläkkeen määrää aletaan leikkaamaan.
Mitään takeita työpaikasta ei ole opiskelujen jälkeen. Koko elämä on vain väliaikaista. Mikset vedä lohtua siitä?