Luuleeko joku oikeasti, että köyhien työttömien elämä on rentoa ja kivaa?
Itse mietin taas aamuyöhön saakka, että miten ihmeessä selviän hengissä näin vähillä rahoilla.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elän pelkällä yleistuella koska en ole toistaiseksi työllistynyt entisen duunin mentyä yt-neuvotteluiden takia alta. Olen onnellinen ja minulla on rahaongelmista huolimatta oikein kivaa. En valita, en sure, en ahdistu, enkä stressaa. Joten ap voi puhua jatkossakin ihan vain omasta puolestaan eikä kaikkien köyhien puolesta. Leipäjonot on täälläkin tuttuja, kuten myös syömättömyys. Asenne ratkaisee.
Enää vuosiin ei ole puhuttu yt-neuvotteluista. Outoa ettet sitä tiedä jos sait potkut muutosneuvotteluissa. Taidat esittää vaan.
Ehkä ei ole vuosiin ollut töissä.
Sehän on helppoa ja kivaa. Itse olin lukion jälkeisen kesän työttömänä ja se oli mun elämäni paras kesä! Kannattaa nauttia vapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on helppoa ja kivaa. Itse olin lukion jälkeisen kesän työttömänä ja se oli mun elämäni paras kesä! Kannattaa nauttia vapaudesta.
Onkin ihan sama viettää yksi kesä, tai yksi vuosi työttömänä kuin yli viisi vuotta.
Niinhän ne monet työtävieroksuvat kehuvat, ei koskaan orjaksi. Toisten rahat kuitenkin kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne monet työtävieroksuvat kehuvat, ei koskaan orjaksi. Toisten rahat kuitenkin kelpaavat.
Orjathan ne muitten ruuat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti köyhien elämä ole kivaa oli sitten työtön työssäkäyvä tai eläkeläinen. Mulla juuri yksi kaveri jäi (tai jättäytyi) työttömäksi. Ikää 61. Eläkekertymä yli 4000e. Sijoitussalkku yli 700k. 6kk palkkaa, 1.5v ansiosidonnaista. pari vuotta ovea, sitten eläke. siihen päälle ~50k/v tuotot sijoituksista. Varmasti ihan "ok" työttömän elämää.
Eläkeläisellä on helpompaa, kun saa sen verran enemmän rahaa, ettei tarvitse hakea toimeentulotukea, ja saa jopa tehdä jonkun verran töitä ilman, että eläkkeen määrää aletaan leikkaamaan.
Höpsis. Eläkkeet on tosi pieniä.
Onko alle 1000 kuussa (kaikki yhteensä)?
Takuueläke on alle 1000 euroa ja toimeentulotukea ei saa. Työttömät saa jotqin 1500 kokonaisuudessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti köyhien elämä ole kivaa oli sitten työtön työssäkäyvä tai eläkeläinen. Mulla juuri yksi kaveri jäi (tai jättäytyi) työttömäksi. Ikää 61. Eläkekertymä yli 4000e. Sijoitussalkku yli 700k. 6kk palkkaa, 1.5v ansiosidonnaista. pari vuotta ovea, sitten eläke. siihen päälle ~50k/v tuotot sijoituksista. Varmasti ihan "ok" työttömän elämää.
Eläkeläisellä on helpompaa, kun saa sen verran enemmän rahaa, ettei tarvitse hakea toimeentulotukea, ja saa jopa tehdä jonkun verran töitä ilman, että eläkkeen määrää aletaan leikkaamaan.
Takuueläke on alle 1000 euroa ja toimeentulotukea ei saa. Työttömät saa jotqin 1500 kokonaisuudessaan?
Työtön saa yleistukea noin 600€ ja mahdollisesti jos elää yksin, asumistukea ja toimeentulotukea sen verran että pienen (n. 500€) vuokran saa maksettua, jos vuokra on liian iso, joutuu lopun vuokran maksamaan siitä 600 eurosta joka on tarkoitettu elämiseen. Jos asut yhdessä toisen henkilön kanssa, et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Eli mistä vedät tuon 1500€?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön saa yleistukea noin 600€ ja mahdollisesti jos elää yksin, asumistukea ja toimeentulotukea sen verran että pienen (n. 500€) vuokran saa maksettua, jos vuokra on liian iso, joutuu lopun vuokran maksamaan siitä 600 eurosta joka on tarkoitettu elämiseen. Jos asut yhdessä toisen henkilön kanssa, et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Eli mistä vedät tuon 1500€?
Entäs sitten jos teet muutaman vammaisen lapsen? Kyllä tulee monta tonnia tukia.
Minun elämäni työttömänä on rentoa, kivaa ja stressitöntä. Miksei olisi?
Jotka saa sen 595 euroa ja maksaa siitä ihan kaiken asumisineen kaikkineen, niin varmasti on survival-moodi päällä ja koko ajan mietintä, miten venyttää sitä penniä tai mistä sais työkeikkaa. Älkääkä nyt väittäkö, että kaikille jää 600 euroa menojen jälkeen! Toimeentulotukeen ja asumistukeen ei riitä perusteluksi työttömyys, vaan niihin on ihan eri perusteet. Jos nimissäsi mitä tahansa kiinteää omaisuutta, vaikkapa perintöriesana saatu, pystyyn lahonnut hometalo keskellä korpea, niin mitään lisätukia ei tipu mistään. Se on silloin 595 euroa netto.
Kokoomuslaiset ja persut eivät luule vaan tietävät että työttömän elämä on luksusta. Siksi heitä pitää potkia päähän jokaikisessä käänteessä, ”kristillisten” siunauksella.
Ainakin mun pitkä työttömyysjakso on ollut elämäni parasta aikaa. Toki piti tehdä töitä, että sai kaikki avustukset . Mulle riittää, että on asunto hyvällä paikalla keskussa, vakio tulo kelalta kuukausittain ja harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön harrastaa . Monella taustalla rikkaat vanhemmat, perintö tai tuleva perintö. Hyvin vähän puhutaan, että suvuissa olevan varallisuus on valtava ja se siirtyy jälkipolville, jotka päättävät pitääkä oravanpyörässä välttämättä rehkiä. Kelan tuet ovat mukava lisä ja motivoi jäämään kotiin.
En tiedä mitä muut ajattelee, mutta mun elämä ainakin on kivaa ja rentoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön harrastaa . Monella taustalla rikkaat vanhemmat, perintö tai tuleva perintö. Hyvin vähän puhutaan, että suvuissa olevan varallisuus on valtava ja se siirtyy jälkipolville, jotka päättävät pitääkä oravanpyörässä välttämättä rehkiä. Kelan tuet ovat mukava lisä ja motivoi jäämään kotiin.
Asiaa!
Suomalaisten keskimääräinen nettovarallisuus on noin 229 000 euroa kotitaloutta kohden. [1]
Tilastokeskuksen tuoreimpien virallisten varallisuustutkimusten mukaan luvut jakautuvat seuraavasti:
Keskiarvo ja mediaani
Keskiarvo: 228 700 euroa kotitaloutta kohden.
Vihdoinkin joku rehellisesti kertoo asiasta. Rahaa siis on.
Pienestä rahamäärästä ahdistuminen on loppujen lopuksi monessa tilanteessa filosofinen kysymys.
Itse esim. en ahdistu jos viikoksi rahaa käytössä 60 euroa. Saan sillä ruoan pöytään ja erittäin antoisat harrastukset päälle samalla rahalla.
Tottakai mikäli oikeasti nälässä eläminen uhkaa eikä pysty mitään harrastamaan, niin voi hetkellisesti hieman ahdistaakin. Rahattomuus ei kenelläkään tässä maassa voi olla jokaviikkoinen. Max kerran kuussa kuun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Pienestä rahamäärästä ahdistuminen on loppujen lopuksi monessa tilanteessa filosofinen kysymys.
Itse esim. en ahdistu jos viikoksi rahaa käytössä 60 euroa. Saan sillä ruoan pöytään ja erittäin antoisat harrastukset päälle samalla rahalla.
Tottakai mikäli oikeasti nälässä eläminen uhkaa eikä pysty mitään harrastamaan, niin voi hetkellisesti hieman ahdistaakin. Rahattomuus ei kenelläkään tässä maassa voi olla jokaviikkoinen. Max kerran kuussa kuun lopussa.
Mulla on rahaa käytössä 50 euroa viikossa. Kahdelle ihmiselle.
Ap