Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luuleeko joku oikeasti, että köyhien työttömien elämä on rentoa ja kivaa?

Vierailija
27.07.2026 |

Itse mietin taas aamuyöhön saakka, että miten ihmeessä selviän hengissä näin vähillä rahoilla.

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuet on yksinasuvalla työttömällä niin olemattomat, että on varmasti ahdistavaa eikä kivaa. 

Ei ole yhtään ahdistavaa. Pärjään hyvin niillä vähillä enkä ahdistu koskaan mistään. Mulla on kyllä oikein kivaa. Suhtaudun elämään seikkailuna, seikkailuun ei rahaa tarvita kun sen verran, että elossa pysyy ja hyvin pysyn. En todellakaan osaa stressata yhtään mistään, saati mistä niin typerästä kuin materialistisesta köyhyydestä. Sit ahdistais jos elämä ja mieli olisi niin köyhä että se pyörisi rahan ympärillä. 

Kyllä suakin alkaisi ahdistaa, jos ei olisi rahaa ostaa ruokaa. Mulla ei jatkossa enää ole ellen ota lainaa.

Ap

Jaa. Ei minuakaan kyllä ahdista oikeastaan koskaan, yhtään mikään. Syömättömyys on tuttua myös minulle, ahdistus ja murehtiminen sen sijaan ei. En koe niiden auttavan yhtään mitään joten ei kuulu minunkaan "tyyliin". 

Vierailija
42/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin on ja joidenkin ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa opiskelijanelämältä. Toki sillä erotuksella että olen kesät töissä, ja joudunn ottamaan lainaa.

Opiskelijaelämän loppumispäivä vaan on suunnilleen tiedossa ja sen ajan kestää kyllä. Työttömyydelle ei näy loppua eikä ole mahdollisuutta edes tilapäisesti parantaa rahatilannettaan lainalla.

Ap

Voisit alkaa harrastaa ohikulkijoiden ryöstelyä pääkaupunkiseudulla.

Näin saisit sitä rahaa elämiseen.

Vierailija
44/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuet on yksinasuvalla työttömällä niin olemattomat, että on varmasti ahdistavaa eikä kivaa. 

Ei ole yhtään ahdistavaa. Pärjään hyvin niillä vähillä enkä ahdistu koskaan mistään. Mulla on kyllä oikein kivaa. Suhtaudun elämään seikkailuna, seikkailuun ei rahaa tarvita kun sen verran, että elossa pysyy ja hyvin pysyn. En todellakaan osaa stressata yhtään mistään, saati mistä niin typerästä kuin materialistisesta köyhyydestä. Sit ahdistais jos elämä ja mieli olisi niin köyhä että se pyörisi rahan ympärillä. 

Kyllä suakin alkaisi ahdistaa, jos ei olisi rahaa ostaa ruokaa. Mulla ei jatkossa enää ole ellen ota lainaa.

Ap

Ai. Säkö sen päätät? Älä kuule tuu kertoo mulle mitä mä tunnen, kun sulla ei soihen ole kykyä. Mä olen keräillyt pulloja ostaakseni ruokaa, mä käyn leipäjonossa koska mulla ei ole rahaa ostaa ruokaa ja usein sielläkin saa vain muutaman tuotteen, joskus jopa täysin kassitta et pitkät pätkät syömättäkin on hyvin tuttuja. Ei, ei vaan ahdista, sopi se sit sulle tai ei. Mun asenne on että aina jotenkin selviää joten mikä v i t t u mua tässä ahdistais? Sun mieliksikö tässä ahdistua pitäis? Vai koska sä ahdistut? No thanks, ei sovi tyyliin joten älä kauppaa tapojas. 

Mutta sulla on oikeus päättää, että mua ei saa ahdistaa tää tilanne?

Ap

Missä kohtaa niin sanoin? Ainoa joka täällä pyrki päättämän toisten tunteista olet sinä. Sinä saat seistä vaikka päälläsi hangessa laulamassa suruvirsiä ja ripotella päällesi tuhkaa jos sinusta siltä tuntuu. Ei liikuta tekemisesti ja tunteesi minua pätkääkään, enkä ole niihin puuttunut. Kerroin vaan että ei kuulu ulina omaan tyyliin. 

Vierailija
45/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä voi olla kivaa myös köyhänä. Monella on.

Vierailija
46/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai. Säkö sen päätät? Älä kuule tuu kertoo mulle mitä mä tunnen, kun sulla ei soihen ole kykyä. Mä olen keräillyt pulloja ostaakseni ruokaa, mä käyn leipäjonossa koska mulla ei ole rahaa ostaa ruokaa ja usein sielläkin saa vain muutaman tuotteen, joskus jopa täysin kassitta et pitkät pätkät syömättäkin on hyvin tuttuja. Ei, ei vaan ahdista, sopi se sit sulle tai ei. Mun asenne on että aina jotenkin selviää joten mikä v i t t u mua tässä ahdistais? Sun mieliksikö tässä ahdistua pitäis? Vai koska sä ahdistut? No thanks, ei sovi tyyliin joten älä kauppaa tapojas. 

Mutta sulla on oikeus päättää, että mua ei saa ahdistaa tää tilanne?

Ap

Missä kohtaa niin sanoin? Ainoa joka täällä pyrki päättämän toisten tunteista olet sinä. Sinä saat seistä vaikka päälläsi hangessa laulamassa suruvirsiä ja ripotella päällesi tuhkaa jos sinusta siltä tuntuu. Ei liikuta tekemisesti ja tunteesi minua pätkääkään, enkä ole niihin puuttunut. Kerroin vaan että ei kuulu ulina omaan tyyliin. 

"Ei liikuta tekemisesti ja tunteesi minua pätkääkään, enkä ole niihin puuttunut."

Miksi sitten olet noin raivona, jos sun elämä on niin kivaa eikä muiden tekemiset liikuta? On liikuttaneet jo useamman pitkän kommentin verran.

Ap

Vierailija
47/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti köyhien elämä ole kivaa oli sitten työtön työssäkäyvä tai eläkeläinen. Mulla juuri yksi kaveri jäi (tai jättäytyi) työttömäksi. Ikää 61. Eläkekertymä yli 4000e. Sijoitussalkku yli 700k. 6kk palkkaa, 1.5v ansiosidonnaista. pari vuotta ovea, sitten eläke. siihen päälle ~50k/v tuotot sijoituksista. Varmasti ihan "ok" työttömän elämää.

Eläkeläisellä on helpompaa, kun saa sen verran enemmän rahaa, ettei tarvitse hakea toimeentulotukea, ja saa jopa tehdä jonkun verran töitä ilman, että eläkkeen määrää aletaan leikkaamaan.

Höpsis. Eläkkeet on tosi pieniä.

Pieninkin eläke on puolet suurempi kuin yleistuki että höpö höpö itsellesi. 

Vierailija
48/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Suomessa ei oikeaa köyhyyttä edes ole. Kun tongit 18 tuntia päivässä kaatopaikkaa ryysyissä, jotta saat EHKÄ tarpeeksi rahaa ostaa kupin riisiä, niin tule vinkumaan uudelleen. Suomessa köyhäkin on rikas joten marttyyri ulina seis ja pää pois perseestä. 

Tuostahan ei avauksessa olekaan kyse, vaan niistä kaikista avauksista palstalla joissa oletettavasti työssäkäyvät valittavat tukien olevan liian suuria ja pahimmillaan kadehtivat työttömiä, kuitenkaan koskaan itse irtisanoutumatta töistään, koska tietävät tukien olevan lähinnä niukat, eivätkä suinkaan liian suuret.

Vierailija
49/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet, paljonko on opintolainaa, milloin opiskelu oletettavasti päättyy, onko mahdollista saada lisää lainaa, onko lyhennysvapaa mahdollinen.

Jätit sitte kaikki mahdolliset  asiat pois. Kuitenkin haluat mielipiteitä....mihin, kun koko kirjoitus on ihan tyhjää täynnä. En sinänsä epäile asiaasi, pitää varmaan paikkansa.

Vierailija
50/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et voi sinäkään puhua muiden työttömien puolesta.

Vierailija
51/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa opiskelijanelämältä. Toki sillä erotuksella että olen kesät töissä, ja joudunn ottamaan lainaa.

Opiskelijaelämän loppumispäivä vaan on suunnilleen tiedossa ja sen ajan kestää kyllä. Työttömyydelle ei näy loppua eikä ole mahdollisuutta edes tilapäisesti parantaa rahatilannettaan lainalla.

Ap

Juurikin noin. Opiskelijana rahat olivat vähissä nostetusta opintolainasta huolimatta. Silti se ei tuntunut niin pahalta, kun uskoi sen olevan väliaikaista. Valitettavasti 90-luvun lama ei loppunutkaan vaan jouduin kortistoon. Se tuntui paljon pahemmalta, kun sen kestosta ei ollut tietoa. Asiaa pahensi tieto, että pieni ansiosidonnainen muuttuu vielä pienemmäksi peruspäivärahaksi, jos töitä ei ajoissa löydy. Onneksi löytyi.

Opiskelijana on mahdollista tehdä myös töitä ilman, että tuet alkavat heti vähenemään, saa pitää veronpalautukset, voi ottaa tilille avustuksia vaikka vanhemmiltaan jne.

Työttömänä toimeentulotukiasiakkaana et voi käytännössä millään parantaa rahatilannettasi.

Ap

No ei kai toimeentulotuella olisikaan hätäpäivää. Mä saan pelkän yleistuen ja oli pakko alkaa kirppispöytää pyörittämään kun rahat ei muuten riitä. Kolme kuukautta söin ensin säästöjäni ja sitten oli pakko keksiä muuta. Onneksi sukulaisilla on turhaa tavaraa, joten pyöritän pöytää varmaan kuukausia. 

Ymmärrän aloituksen mutta sinua en. Sinulla on säästöjä ja valitat kun joudut niitä käyttämään. Tietysti joudut jos et käy töissä. Minäkin joudun.

Vierailija
52/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet, paljonko on opintolainaa, milloin opiskelu oletettavasti päättyy, onko mahdollista saada lisää lainaa, onko lyhennysvapaa mahdollinen.

Jätit sitte kaikki mahdolliset  asiat pois. Kuitenkin haluat mielipiteitä....mihin, kun koko kirjoitus on ihan tyhjää täynnä. En sinänsä epäile asiaasi, pitää varmaan paikkansa.

Aloituksen pointti on se, että mä olen taas valvonut puoli yötä yrittäessäni keksiä ratkaisua tähän ongelmaan. Vaihtaisin tän milloin vaan työelämään.

Ap

Vierailija
53/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän pelkällä yleistuella koska en ole toistaiseksi työllistynyt entisen duunin mentyä yt-neuvotteluiden takia alta. Olen onnellinen ja minulla on rahaongelmista huolimatta oikein kivaa. En valita, en sure, en ahdistu, enkä stressaa. Joten ap voi puhua jatkossakin ihan vain omasta puolestaan eikä kaikkien köyhien puolesta. Leipäjonot on täälläkin tuttuja, kuten myös syömättömyys. Asenne ratkaisee. 

Vierailija
54/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juurikin noin. Opiskelijana rahat olivat vähissä nostetusta opintolainasta huolimatta. Silti se ei tuntunut niin pahalta, kun uskoi sen olevan väliaikaista. Valitettavasti 90-luvun lama ei loppunutkaan vaan jouduin kortistoon. Se tuntui paljon pahemmalta, kun sen kestosta ei ollut tietoa. Asiaa pahensi tieto, että pieni ansiosidonnainen muuttuu vielä pienemmäksi peruspäivärahaksi, jos töitä ei ajoissa löydy. Onneksi löytyi.

Opiskelijana on mahdollista tehdä myös töitä ilman, että tuet alkavat heti vähenemään, saa pitää veronpalautukset, voi ottaa tilille avustuksia vaikka vanhemmiltaan jne.

Työttömänä toimeentulotukiasiakkaana et voi käytännössä millään parantaa rahatilannettasi.

Ap

No ei kai toimeentulotuella olisikaan hätäpäivää. Mä saan pelkän yleistuen ja oli pakko alkaa kirppispöytää pyörittämään kun rahat ei muuten riitä. Kolme kuukautta söin ensin säästöjäni ja sitten oli pakko keksiä muuta. Onneksi sukulaisilla on turhaa tavaraa, joten pyöritän pöytää varmaan kuukausia. 

Ymmärrän aloituksen mutta sinua en. Sinulla on säästöjä ja valitat kun joudut niitä käyttämään. Tietysti joudut jos et käy töissä. Minäkin joudun.

Minäkin jouduin käyttämään omat säästöni. Ne riittivät ensimmäiset 9 kk.

Ap

Vierailija
55/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan, vain hyvin harvat niin ajattelevat.

Vierailija
56/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän pelkällä yleistuella koska en ole toistaiseksi työllistynyt entisen duunin mentyä yt-neuvotteluiden takia alta. Olen onnellinen ja minulla on rahaongelmista huolimatta oikein kivaa. En valita, en sure, en ahdistu, enkä stressaa. Joten ap voi puhua jatkossakin ihan vain omasta puolestaan eikä kaikkien köyhien puolesta. Leipäjonot on täälläkin tuttuja, kuten myös syömättömyys. Asenne ratkaisee. 

Sulla on säästöjä, joita voit tarvittaessa käyttää. Et ymmärrä siis tilannetta.

Vierailija
57/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen pointti on se, että mä olen taas valvonut puoli yötä yrittäessäni keksiä ratkaisua tähän ongelmaan. Vaihtaisin tän milloin vaan työelämään.

Ap

Ymmärän kyllä tilanteen, mutta järkevien näkemysten antaminen on melkein mahdotonta, jos ei tiedä mitkä asetukset hommassa on suunnilleen.

Vierailija
58/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää vuosiin ei ole puhuttu yt-neuvotteluista. Outoa ettet sitä tiedä jos sait potkut muutosneuvotteluissa. Taidat esittää vaan.

Vierailija
59/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Minäkin jouduin käyttämään omat säästöni. Ne riittivät ensimmäiset 9 kk.

Ap

No toi valaisi asiaa jonkin verran

Vierailija
60/120 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on oma näkemyksesi. Jos nyt hakisit mitä tahansa työtä, niin mitä arvelet mahdollisuuksista. Ei siis riipu siitä , miten muilla on käynyt, vaan ainoastaan sun omassa tilanteessa.

Perustelen : sun tilanteessa kirjaimellisesti tulkittuna, ei elä kukaan muu kuin sinä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi