Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensin lapsettomat häät, nyt avecittomat häät!? Seuraavaksi vieraattomat häät?

Vierailija
26.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20237743

Tai miksei saman tien vain MÄÄT? Mihin sitä puolisoakaan tarvii. 

Kommentit (681)

Vierailija
361/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi, että melkein puolet häävieraista olisi minulle lähes tuntemattomia. Ehkä jos joku ystävistäni ei tunne ketään muuta vierasta, hän saisi tuoda avecin, ettei tuntisi oloaan yksinäiseksi tai kiusalliseksi. 

Vierailija
362/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniäni sai kutsun serkkunsa häihin, mutta avopuolisonsa eli poikani ei saanut, joten miniäkään ei mennyt. Selvää säästöä hääparille.

Näin meilläkin toimitaan. Joko puolison kanssa mennään perhejuhliin tai ei mennä ollenkaan.

Ja sen jälkeen : jos lapsia ei kutsuta, emme mene ollenkaan 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä. 

Ennen häät pidettiin kotona/jossain kunnantaloilla/ varakkaimpien tupien piirissä ja monet ihmiset auttoivat häiden valmisteluissa. Ruuat, kahvit, kakut, juomat, alkoholi, koristelut ja kaikki yms valmistettiin talkoo työnä. Menot/vaatteet tehtiin itse tai lainattiin. Hää musiikin yleensä hoiti joku tuttu/vieraat kun niin monella oli taito musiikin soittamiseen. Jotkut varakkaammat pystyivät tietty maksamaan tästä ihan kunnon muusikoille.

Ei silloin hääpariskunnan tarvinnut omaisuutta omasta pussistaan laittaa häihin, kun se avustus tuli muualta ja talkoo työnä. Ja eikä ne häätkään maksaneet paljon. Nykyään pariskunnan pitää maksaa kaikki omasta taskustaan. Hääpaikka, ruuat, kahvit, alkoholi, kakku, koristelut, musiikki yms. alkaa jo maksamaan pienen omaisuuden. Tämä on aivan skelin iso reikä pariskunnan taskussa ja etenkin nuorempien joiden pitäisi säästää sitä rahaa perheen, asuntoon tms tulevaisuuteen. 

Aiemmin oli helpompaa ja halvempaa, joten muutama, viisi tai kymmenen kuokkavierasta ei niin paljon haitannut.

Saakelin hyvin on häähumpuuki myyty bimboille.

Jos olisi pitänyt järjestää häät 70-luvun meiningillä, että juhlat pidetään ladossa ja vanhemmat kutsuvat vieraat oman mielensä mukaan, niin olisin karannut miehen kanssa maistraattiin.

Vierailija
364/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat ikimuistoinen juhla paitsi hääparille, myös läheisille ja ystäville. Siihen kannattaa panostaa once in a lifetime -hengessä ainakin ekalla kerralla. Se luo muistoja ja perheeseen historiaa jota ilman elämä on sitä ”maistraattia,” eli harmaata ja tylsää. Avecit kuuluu mukaan, vaikka ei olisi tuttuja, häiden jälkeen ovat. Juhli elämäsi tärkeitä hetkiä ja luo itsellesi historiaa, älä niuhota ja kursaile vaan elä. Kukaan ei kuolinvuoteella sano että ”onneksi säästin ja menin naimisiin maistraatissa…”

Kuule, kyllä ei ole toisten häät vieraalle  ikimuistoiset. Yhdet tai kahdet häät muistan poikkeuksellisen hyvän tunnelman ja ihanan parin vuoksi, mutta muut ovat samaa mattoa muotioikkuineen. Osa elämän kudelmaa ne on ja siinä hetkessä tietenkin juhlat. Mutta ei ne mitään ikimuistoisia kokemuksia ole. 
Terveisin mummeli

Vierailija
365/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat ikimuistoinen juhla paitsi hääparille, myös läheisille ja ystäville. Siihen kannattaa panostaa once in a lifetime -hengessä ainakin ekalla kerralla. Se luo muistoja ja perheeseen historiaa jota ilman elämä on sitä ”maistraattia,” eli harmaata ja tylsää. Avecit kuuluu mukaan, vaikka ei olisi tuttuja, häiden jälkeen ovat. Juhli elämäsi tärkeitä hetkiä ja luo itsellesi historiaa, älä niuhota ja kursaile vaan elä. Kukaan ei kuolinvuoteella sano että ”onneksi säästin ja menin naimisiin maistraatissa…”

Paitsi mun mies jolla on traumat exvaimon hääjuhlista. 

Älähän nyt. Traumaattiset häät on kyllä ikimuistoiset. 

Vierailija
366/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät on niin paska shöy ja surkea päivä osallistujien kannalta että hautajaisiinkin menen mieluummin... 

Niissä on sentään järkeä niille vieraille. Jos itseäni ajattelen niin on minulle kuitenkin tärkeää saada hyvästellä itselle läheinen ihminen. Ja tehdä se yhteisöllisesti. 

Häissä ei ole mitään tärkeää. Eroavat pian ja se ohjelmakin on tekopirteää paskaa. Tykkään lisäksi lohikeitosta tai rieskasta suolalohen kanssa 🤭 

EN halua loukata surevia. EN oivo enkä tykkää kuolemasta mutta se on fakta että se tulee eteen kaikille. Omat naimisensa voisi pitää yksityisasiana.

Ai kamala, mun mielestäni just hautajaiset ovat kamalin show ikinä, kun muka niiiiin surraan ja kehutaan jotain viimeksi 80-luvulla nähtyä juoppoa pervosetää, jonka seuraa kaikki karttoivat, jos vain pystyivät. Itse suren mieluummin yksin enkä mene kenenkään muun kuin omien vanhempieni ja sisarusteni hautajaisiin, koska on ehkä vähän pakko. Puolison kanssa on jo puhuttu, ettei todellakaan järjestetä minkäänlaisia kestejä puolin eikä toisin, kumpaa asia nyt ensin koskeekaan.

Vierailija
367/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin naimisiin kesäkuussa ja vain 2 todistajaa oli mukana. Siviilivihkiminen. Käytiin syömässä hyvin sen jälkeen ja oli kivan rento päivä. 10v sitten olisi vielä jaksanut vääntää isot juhlat, mutta nyt on jäänyt niin paljon ihmisiä pois arjesta ja lähimmäiset ovat jo kuolleet. Ei ollut mitään intressejä kutsua ihmisiä, joille seura ei kelpaa enää edes kutsumalla kylään. Käytettiin sitten ne suuriin juhliin menevät rahat ihanaan häämatkaan. 

Tuo on muuten jännä juttu, miten ikä karsii kutsuttavien joukkoa. Enkä siis tarkoita vanhusten luontaista poistumaa vaan ihan omia mieltymyksiä. Kun 20 vuotta sitten mentiin naimisiin, vieraita oli 80 ja siitäkin oli jo karsittu, mutta nyt kun pohdin viisikymppisiäni, keksin ehkä 8 kutsuttavaa plus parhaan ystäväni, jonka kanssa keksin varmaan jotakin muuta, kun hänellä ei ole mitään yhteistä tuon muun kutsujoukon kanssa.

Vierailija
368/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on todella pienet häät, tyyliin kourallinen läheisimpiä ystäviä ja vanhemmat sekä omat sisarukset kummankin puolelta ja kyse on aidosti rahasta, niin ehkä ymmärrän että avec voidaan jättää pois jos vaihtoehtona on karsia omista tärkeistä vieraista sen kustannuksella. Jos on vaan pari tusinaa vierasta niin hääparilla lienee aikaa heille ja seuralaisen puute ei ole ehkä niin iso juttu. Pidän itse törkeänä, että ei kutsuta esimerkiksi oman sisaren miestä tai parhaan kaverin puolisoa, mutta tavallaan voin ymmärtää tietyissä tilanteissa tämän päätöksen. Itse olen aina ollut häissä avec-kutsun kera ja pidän sitä normaalina käytäntönä.

Nojaa, aika painajainen olisi vieraana olla paikalla jos mukana olisi vain esim parin vanhemmat ja sisarukset ja sitten itse siellä suunnilleen ainoana ystävänä yksin. Ennemmin sitten juhlisivat ihan vain perhepiirissä.

No jaa, tuolla logiikalla olisin joutunut jättämään kaikki kummilapseni juhlat ristiäisistä lakkiaisiin väliin, koska siellä ovat aina olleet just vanhemmat ja sisarukset mun lisäkseni. Toki kummi on ehkä vähän eri asia, mutta sikäli ei, että olin säännöllisesti just se ainoa ystävä perheen seassa.

Vierailija
369/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraita ei ole pakko kutsua, vihkimisen voi tehdä yksityisesti. Moni niin tekee.

Vierailija
370/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persaukisten ongelmia.

Vierailija
371/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta avecittomat on hyvä idea. Suurin osa nuorista asuu yksin ja on sinkkuja. Jos molemmat pariskunnasta on hääparin kavereita niin heidät varmasti molemmat kutsutaan. Ei tuntemattomia tarvitse kutsua. Ja nyt juhliin mahtuu enemmän kavereita. Firman juhlatkin on vain toiselle eikä pariskunnat siihen kuole. 

Tuli tästä mieleen, että ainakin mun mieheni jäisi mieluummin kotiin kuin lähtisi aveciksi niin firman juhliin kuin sellaisiin häihin, joissa ei tunne itse ketään. Ja itse menisin mieluummin yksin, jotta voisin olla enemmän niiden työkavereiden tai tuttujen häävieraiden kanssa, siis sen sijaan, että pitäisin miehelleni seuraa, jotta hänellä ei olisi tylsää.

Vierailija
372/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän itse, ettei mitään poika- ja tyttöystäviä pyydetä häihin. Ja varsinkin jos se puoliso on täysin tuntematon hääparille, niin miksi sen pitäisi häihin päästä?

Häät ja ruokailu maksaa nykyään ihan järjettömiä. Ennen päästiin jollain 5 000 eurolla nykyään pitää olla jo 20 000 jollekkin 100 vieraalle.

Kyllä itse mielummin säästän ne häärahat omaan asuntoon tai vaikka sinne ulkomaanmatkalle, kuin että ruokin puolituntemattomia ihmisiä.

Avecin tarkoituksena on olla seuralainen vieraalle.

Itse jättäisin kutsuttunakin väliin sellaiset häät, joissa tarvitsisin avecin, jotta olisi seuraa. Ja jos taas häissä olisi tuttuja, niin mieluummin en raahaisi mukaan jotain avecia, joka ei tuntisi ketään ja jolle pitäisi itse pitää sen takia seuraa.

Vierailija
373/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin ettei kutsussa lue avec jos on kyseessä esim. työkaverit joiden kanssa ollaan tekemisissä työajan ulkopuolella muttei tunneta työkaverin puolisoa ollenkaan. Miksi kutsua joku täysin vieras ihminen häihin? Mutta jos kyseessä on ystävä jonka puolison tunnet ja olet tavannut niin aika moukkamaista on jättää kutsumatta. Yleensä avec tarkoittaa puolisoa, ei satunnaista seurustelukumppania.

Puoliso kutsutaan nimellä, ei avecina. Tämä selitettiun jo.

Ei puhettakaan että kumpikaan meistä menisi niin kaukaisen tuttavan häihin johon toista ei olisi tuntemattomuuden perusteella kutsuttu.

Käymme vain läheisten häissä, ja he kyllä tuntevat puolisot myös. Emme käy jonkun työ tai harrastuskaverin juhlissa ellei kyseessä ole samalla hyvä ystävä, ja silloin tunnemme puolisotkin jo.

Vierailija
374/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin ettei kutsussa lue avec jos on kyseessä esim. työkaverit joiden kanssa ollaan tekemisissä työajan ulkopuolella muttei tunneta työkaverin puolisoa ollenkaan. Miksi kutsua joku täysin vieras ihminen häihin? Mutta jos kyseessä on ystävä jonka puolison tunnet ja olet tavannut niin aika moukkamaista on jättää kutsumatta. Yleensä avec tarkoittaa puolisoa, ei satunnaista seurustelukumppania.

Avec tarkoittaa seuralaista. Seuralainen voi olla vaikka työkaveri, oma lapsi tai vanhempi. 
Ei avec tarkoita puolisoa. Jos haluaa nimenomaan kutusa henkilön puolison, niin hänet mainitaan kutsussa nimeltä.  

Ikävä kyllä tekoäly ohjaa sinua väärin. Avec tarkoittaa puolisoa tai pitkäaikaista kumppania. Kutsuun laitetaan molempien kutsuttujen nimet jos tiedetään ja ”Avec” jos kutsutun puolison nimi ei ole tiedossa. Huomaa että monella on etiketti hukassa. 

Vierailija
375/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi, että melkein puolet häävieraista olisi minulle lähes tuntemattomia. Ehkä jos joku ystävistäni ei tunne ketään muuta vierasta, hän saisi tuoda avecin, ettei tuntisi oloaan yksinäiseksi tai kiusalliseksi. 

Miksi häihin pitää kutsua porukkaa joita ei sen verran tunne että heidän puolisoista olisi edes joku käry? 

Vierailija
376/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avec tarkoittaa seuralaista. Seuralainen voi olla vaikka työkaveri, oma lapsi tai vanhempi. 
Ei avec tarkoita puolisoa. Jos haluaa nimenomaan kutusa henkilön puolison, niin hänet mainitaan kutsussa nimeltä.  

Ikävä kyllä tekoäly ohjaa sinua väärin. Avec tarkoittaa puolisoa tai pitkäaikaista kumppania. Kutsuun laitetaan molempien kutsuttujen nimet jos tiedetään ja ”Avec” jos kutsutun puolison nimi ei ole tiedossa. Huomaa että monella on etiketti hukassa. 

Nimenomaan päinvastoin. Jos kutsussa lukee "Matti Meikäläinen avec", se tarkoittaa, että Matilla ei ole tiedettyä kumppania ja Matti saa tuoda juhliin ihan kenet tahansa. Jos kutsussa lukee "Matti Meikäläinen ja Maija Heikäläinen", kumppani on tiedossa ja siten siis nimeltä kutsuttuna, jolloin Maija ei ole avec vaan Maija.

Vierailija
377/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniäni sai kutsun serkkunsa häihin, mutta avopuolisonsa eli poikani ei saanut, joten miniäkään ei mennyt. Selvää säästöä hääparille.

Näin meilläkin toimitaan. Joko puolison kanssa mennään perhejuhliin tai ei mennä ollenkaan.

Ja sen jälkeen : jos lapsia ei kutsuta, emme mene ollenkaan 🙄

Se on teidän valintanne niin kuin joissain tapauksissa hääparin valinta kenet kutsuu...eiks nii?

Vierailija
378/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan päinvastoin. Jos kutsussa lukee "Matti Meikäläinen avec", se tarkoittaa, että Matilla ei ole tiedettyä kumppania ja Matti saa tuoda juhliin ihan kenet tahansa. Jos kutsussa lukee "Matti Meikäläinen ja Maija Heikäläinen", kumppani on tiedossa ja siten siis nimeltä kutsuttuna, jolloin Maija ei ole avec vaan Maija.

juurikin näin!

Vierailija
379/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi häihin pitää kutsua porukkaa joita ei sen verran tunne että heidän puolisoista olisi edes joku käry? 

Opiskeluporukka? Työporukka? Harrastusporukka? Mulla ainakin on kaikissa kolmessa kategoriassa ollut läheisiä kavereita, joita en kuitenkaan ole koskaan tavannut puolisoiden kanssa eikä ole ollut tarkoituskaan.

Toinen lukunsa ovat pitkäaikaiset ystävät, joiden puolisot ovat vaihtuneet, ja kun harvoin nähdään, niin uusia ei ole edes tavannut, kun taas ne alkuperäiset on tullut tunnettua jo 20 vuotta. Toki pitäisi kutsua uusien kanssa, mutta olisi se jotenkin vähän vaivaannuttavaa, sori siitä.

Vierailija
380/681 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliin on kohteliasta  ja kiva mennä kun kutsutaan eikä nillittää että meidän 2 vuotiasta pikku Leo-Liisukkaa ei ole kutsuttu jOTEN EI MENNÄ!!!

Sen verran hei kunnioitusta juhlakaluja kohtaan. Jotkut haluaa viettää tyylikkäät rauhalliset häät aikuisten kesken ( tai nuorisonbile-tyyliset) eikä ole kiva jos lapset itkee kun pidetään puheita tai on joku ohjelmanumero.

Ja lapsethan joskus kiljuu. Sinunkin Leo-Liisukkasi!

Sitten on taas toisenlaisia häitä joihin kutsutaan kaikki kummin kaimatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän