Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (6269)
"Koska Jumala on kaiken alku ja loppu. Ilman häntä ei olisi mitään."
Tuo on vain kaunisteltu versio siitä "vahvin päättää ja muut vikisevät" periaatteesta. Se ei ole mitään moraalia vaan vahvimman oikeutta.
"Jumala itse on ilmoittaut itsensä ja työnsä."
Onkohan posti hukannut minun ilmoitukseni?
Veistät puusta hienon kauhan jota on kiva katsoa ja tarkoitat sen keittiötyövälineeksi. Jos käyttäjä sitten alkaakin tunkea tuota hienoa käsityötä vaikka hanuriinsa, kun se kätevästi sinnekin sujahtaa niin ei siinä kyllä käsityöläisen työtä kunnioiteta. Jumalalla on varmasti aika usein sellainen olo että "voi apua nyt taas" kun hänen muovaamansa ihmislapset keksivät mitä sairaimpia käyttötarkoituksia itselleen, elämälleen ja kehittämilleen asioille ja tavaroille.
Onko Jumalaa vai onko se ihmisen keksintö? Uskontoja on loputtomiin maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Veistät puusta hienon kauhan jota on kiva katsoa ja tarkoitat sen keittiötyövälineeksi. Jos käyttäjä sitten alkaakin tunkea tuota hienoa käsityötä vaikka hanuriinsa, kun se kätevästi sinnekin sujahtaa niin ei siinä kyllä käsityöläisen työtä kunnioiteta. Jumalalla on varmasti aika usein sellainen olo että "voi apua nyt taas" kun hänen muovaamansa ihmislapset keksivät mitä sairaimpia käyttötarkoituksia itselleen, elämälleen ja kehittämilleen asioille ja tavaroille.
Jos se kauha on annettu käyttäjälle, niin kauhantekijällä ei ole enää mitään valtaa sanoa miten kauhaa saa käyttää, eikä tämä varsinkaan saa alkaa rankaisemaan kauhan käyttäjää.
Jumala käyttää niin paljon ja-sanaa (hepr. va- ja sen komplementaarissa distribuutiossa olevat allomorfit, esim. ve-), että Hän jossain suhteessa muistuttaa Armi Toivasen legendaarista Putous-hahmoa Leena Hefner-Herppeenluoma! :D
2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
3 Ja Jumala sanoi: tulkoon valkeus, ja valkeus tuli.
4 Ja Jumala näki valkeuden hyväksi. Niin Jumala eroitti valkeuden pimeydestä:
5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden kutsui hän yöksi. Ja tuli ehtoosta ja aamusta ensimäinen päivä.
6 Ja Jumala sanoi: tulkoon vahvuus vetten vaiheelle, eroittamaan vesiä vesistä.
7 Ja Jumala teki vahvuuden, ja eroitti vedet, jotka ovat vahvuuden alla, niistä vesistä, jotka ovat vahvuuden päällä: ja tapahtui niin.
8 Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoosta ja aamusta toinen päivä.
9 Ja Jumala sanoi: kokoontukoon vedet taivaan alla erinomaiseen paikkaan, niin että kuiva näkyy. Ja tapahtui niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumala ei rankaise ketään, jumala antaa ihmiselle vapaan tahdon ja ihmisen vapaan tahdon käytöstä seuraa joko huonoja tai hyviä asioita. "
Diktaattorit toimivat ihan samalla logiikalla. Tietenkään ei ollut pakko totella Stalinia, siitä vaan saattoi olla seurauksia. Eikä se ei ollut mikään rangaistus vaan ihan vain seuraus ihmisen omista päätöksistä.
Onko jokainen auktoriteetti siis diktaattori jota ette halua totella? Diktaattori on johtaja ja aina löytyy tottelemattomia jotka eivät vain halua arvostaa johtajaa.
Ei jokainen auktoriteetti ole diktaattori, vaan jokainen itsevaltias on diktaattori. Siis sellainen, jonka ei tarvitse neuvotella muiden kanssa päätöksistään.
Joillakin on oikeasti sellainen asema, hyvin vastuullinen asema. Tällainen asema aiheuttaa varmasti vastarintaa mutta myös kateutta ja muunlaista kipuilua ihmisissä.
Myös ihan tavallisista ihmisistä löytyy paljon itsevaltiaita mutta valitettavan usein tämä on joillekin muille haitallista.
Diktaattorin asemaan ei kenenkään pitäisi päätyä. Miksi tämä siis olisi jumalankaan kohdalla ok?
Miksi ei pitäisi päätyä jos tällainen asema on olemassa ja tarkoituksenmukainen?
Vierailija kirjoitti:
Onko Jumalaa vai onko se ihmisen keksintö? Uskontoja on loputtomiin maailmalla.
Jumalausko poikkeaa radikaalisti uskonnoista. Uskonnot vaativat, käskyjä käskyn päälle.
Usko on täytetyn työn vastaanottamista.
Vierailija kirjoitti:
Jumala käyttää niin paljon ja-sanaa (hepr. va- ja sen komplementaarissa distribuutiossa olevat allomorfit, esim. ve-), että Hän jossain suhteessa muistuttaa Armi Toivasen legendaarista Putous-hahmoa Leena Hefner-Herppeenluoma! :D
2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
3 Ja Jumala sanoi: tulkoon valkeus, ja valkeus tuli.
4 Ja Jumala näki valkeuden hyväksi. Niin Jumala eroitti valkeuden pimeydestä:
5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden kutsui hän yöksi. Ja tuli ehtoosta ja aamusta ensimäinen päivä.
6 Ja Jumala sanoi: tulkoon vahvuus vetten vaiheelle, eroittamaan vesiä vesistä.
7 Ja Jumala teki vahvuuden, ja eroitti vedet, jotka ovat vahvuuden alla, niistä vesistä, jotka ovat vahvuuden päällä: ja tapahtui niin.
8 Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoosta ja aamusta toinen päivä.
9 Ja Jumala sanoi: kokoontukoon vedet taivaan alla erinomaiseen paikkaan, niin että kuiva näkyy. Ja tapahtui niin.
Uusimmassa suomenkielisessä(kin) käännöksessä tuota jankkaamista on radikaalisti vähennetty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"" ja aina löytyy tottelemattomia jotka eivät vain halua arvostaa johtajaa."
Arvostus pitää ansaita. Sitä ei voi vain vaatia."
Jos tarkoitetaan johtajia niin asema kertoo arvostuksesta ja kunnioituksen tarpeesta.
Ei kenenkään asema kerro arvostuksesta. Pääministeriä ei valita vaaleilla ja presidentillä taas on Suomessa hyvin vähän valtaa. Yritysjohtajiakaan eivät työntekijät valitse.
Asema kertoo itsestään, se oli tässä se pointti.
Vierailija kirjoitti:
Löydän Raamatusta tämän kertomuksen.
Vierailija kirjoitti:
"Jos tarkoitetaan johtajia niin asema kertoo arvostuksesta ja kunnioituksen tarpeesta."
No ei tietenkään. Ihminen voi päätyä johtajaksi vaikka mistä syystä ja ilman mitään suurta yleistä kunnioitusta. Ihan vain sillä että joku muu jolla on valtaa haluaa hänet siihen nostaa.
Arvostuksen ja kunniotuksen vaatimus vain silkan vallan perusteella kertoo heikosta egosta ja vielä olemattomammasta moraalista.
Kyseessä oli asema joka kertoo itsestään. Kyseessä ei ollut ihminen joka ei edusta tätä asemaa oikeaoppisesti.
Siksi koska ihmiset on keksineet monia jumalia ja monia satuja tukemaan näitä keksittyjä jumalia. Siksi on monia eri sanomia ja hankalempaa tulkita. Ihmiset voi jopa itse valita ja päättää mitä niistä sanomista ja saduista rupeaa seuraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen kirjoittamasta raamatusta.
Vierailija kirjoitti:
"Joillakin on oikeasti sellainen asema, hyvin vastuullinen asema. Tällainen asema aiheuttaa varmasti vastarintaa mutta myös kateutta ja muunlaista kipuilua ihmisissä."
Mitä suomeksi sanottuna yrität näillä viesteilläsi kertoa on pohjimmiltaan vain se, että koska mielestäsi jumala on niin vahva johtaja, kaikkien pitäisi häntä totella ja kunnioittaa vain sen voimakkuuden perusteella riippumatta siitä mitä hän tekee ja onko se teko meidän näkökulmastamme moraalisesti oikein.
Tähänhän nämä keskustelut aina lopulta johtavat. Tottele, älä kyseenalaista.
Jos kuitenkin annat minun kertoa itse kun et selkeästi ymmärrä. Olet asettanut itsesi asemaan jossa et halua antaa minulle arvostusta joten minä mukaudun siihen.
Raamattu on teksti, jota on kirjoitettu monena eri aikakautena. Varmaan jokaisena aikakautena oli oma, mahdollisesti poliittinen agenda jota ajaa. Ihan hullua, että ihmiset etsivät jostain vuosisatoja vanhasta tarkoitushakuisesta tekstistä jotain syvempää merkitystä tähän aikakauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanotaan että on heitetty taivaasta, sitä et ainakaan usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumala ei rankaise ketään, jumala antaa ihmiselle vapaan tahdon ja ihmisen vapaan tahdon käytöstä seuraa joko huonoja tai hyviä asioita. "
Diktaattorit toimivat ihan samalla logiikalla. Tietenkään ei ollut pakko totella Stalinia, siitä vaan saattoi olla seurauksia. Eikä se ei ollut mikään rangaistus vaan ihan vain seuraus ihmisen omista päätöksistä.
Onko jokainen auktoriteetti siis diktaattori jota ette halua totella? Diktaattori on johtaja ja aina löytyy tottelemattomia jotka eivät vain halua arvostaa johtajaa.
Ei jokainen auktoriteetti ole diktaattori, vaan jokainen itsevaltias on diktaattori. Siis sellainen, jonka ei tarvitse neuvotella muiden kanssa päätöksistään.
Joillakin on oikeasti sellainen asema, hyvin vastuullinen asema. Tällainen asema aiheuttaa varmasti vastarintaa mutta myös kateutta ja muunlaista kipuilua ihmisissä.
Myös ihan tavallisista ihmisistä löytyy paljon itsevaltiaita mutta valitettavan usein tämä on joillekin muille haitallista.
Diktaattorin asemaan ei kenenkään pitäisi päätyä. Miksi tämä siis olisi jumalankaan kohdalla ok?
Koska Jumala on kaiken alku ja loppu. Ilman häntä ei olisi mitään.
Niinhän sinä sanot. Olemme siis lastuja laineilla ja taivallinen diktaattori johdattaa meitä kohti tuntematonta. Voi miten surullista.
Jumala itse on ilmoittaut itsensä ja työnsä.
Suuri ilo on taivaan todellisuus.
Onko sinulle joku tullut taivaasta kertomaan, millaista siellä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanotaan että on heitetty taivaasta, sitä et ainakaan usko.
En. Ihmiset voi sanoa mitä vain. Saa jumala tehdä itse itsensä selväksi jos haluaa että siihen uskon. Ei toinen ihminen.
Jumala itse on ilmoittaut itsensä ja työnsä.
Suuri ilo on taivaan todellisuus.