Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (6245)
Vierailija kirjoitti:
"Seurakunta on yllättävän tärkeä. Sitä Raamattu sanoo Kristuksen ruumiiksi maan päällä. Eli uskovien yhteys, yhteinen rukous, sanan kuuleminen, auttamistyö. Jumala kuulee missä tahansa. "
Ihmiset tajusivat joukkopsykoosin voiman jo vuosituhansia sitten. Siksi oli parasta siirtä uskonnon harjoittaminen yksittäisen ihmisen pään sisältä isoihin helposti manipuloitaviin joukkoihin jossa joku auktoriteetti johtaa sitä toimintaa.
Se auktoriteetti on Jumala itse, joka vaikuttaa maan päällä Pyhän Henkensä kautta jokaisessa Jeesuksen seuraajassa enemmän tai vähemmän sen mukaan, mitä uskova antaa Pyhälle Hengelle tilaa elämässään.
Jos joku ihminen yrittää olla joku isokin hengellinen pamppu ja määräillä, niin se ei käy. Pyhä Henki on se, joka määrää ja Hän kirkastaa ja ohjaa uskovaa aika kohti Kristusta. Herroina hallitsevat ihmiset vain hajottavat. Pyhä Henki toimii aina rakkaudellisesti vaikkakin tiukasti ja se vaikuttaa ihmisessä aina korjaavasti ja parantavasti.
"Heidän hedelmistään te heidät tunnette." Tarkoittaa että pahantahtoiset ihmiset saavat aikaan vain pahaa (huonoa hedelmää) toiminnallaan.
Siksi "yhden johtomiehen seurakunta" ei ole hyvä, eikä sellaisia pitäisi olla. Raamatussa on näistä varoittavia esimerkkejä.
"Jos joku ihminen yrittää olla joku isokin hengellinen pamppu ja määräillä, niin se ei käy."
Oletko koska viimeksi sattunut vilkaisemaan verhojen raosta miten maailma ja uskonnot oikeasti toimivat?
Vierailija kirjoitti:
"Seurakunta on yllättävän tärkeä. Sitä Raamattu sanoo Kristuksen ruumiiksi maan päällä. Eli uskovien yhteys, yhteinen rukous, sanan kuuleminen, auttamistyö. Jumala kuulee missä tahansa. "
Ihmiset tajusivat joukkopsykoosin voiman jo vuosituhansia sitten. Siksi oli parasta siirtä uskonnon harjoittaminen yksittäisen ihmisen pään sisältä isoihin helposti manipuloitaviin joukkoihin jossa joku auktoriteetti johtaa sitä toimintaa.
Ainakin helluntailaiset saavat aikaan todella vaikuttavan kollektiivisen tietoisuuden muutoksen yhdessä rukoillessaan.
Olin juuri tullut Transsendenttisen Meditaation(R)joogalentokurssilta vuoden 1979 alussa. Kaverin tyttöystävä, joka oli entinen(?) aktiivinen helluntailainen, ja käynyt myös TM:n peruskurssin, houkutteli minut Saalemin kokoukseen. Hän sanoi, että katotaas kumpi on voimakkaampi, Jumala vai sinä.
(Joogalento, sanskritiksi aakaasha-gamanam, on osa Transsendenttisen Meditaation(R) TM-Sidhi*(R) -jatkotekniikkakurssia. Siihen kuuluu noin 20 siddhiä eli täydellistä saavutusta, joko "paranormaalieta" tai esim. tunne-elämän vahvistumiseen liittyviä, esim. onnellisuus, muditaa (liekö sukua enkun sanalle 'mad'?) Lentoharjoitus etenee yleensä kolmessa vaiheessa: ensin tärinä (kampa), sitten sammakkomainen pomppiminen, daardurii, mieluiten lootusasennossa, ja lopulta levitaatio, bhuumi-tyaaga eli maankamaran "hylkääminen". TM:n siddhat lienevät jämähtäneet kakkosvaiheeseen. Nuo termit ovat peräisin yoga-tattva-upanishadista, eivät yoga-suutrasta josta TM:n levitaatiotekniikka juontaa juurensa. Itse en enää juuri sitä reenaa, kun polvet ei kestä.)
Kun saalemilaiset alkoivat kokouksen keskivaiheilla huutaa Jeesusta avuksi, tunnelma tiheni minulle niin sietämättömän paljon että polvet alkoivat tutista ja oli pakko sanoa Hildalle (nimi muutettu), että lähdetään pois jottei meitsin jalat vallan mene keitetyksi makarooniksi! :D
* Kirjoitettuna yhdellä d-kirjaimella, jotta se olisi mahdollista rekisteröidä tavaramerkkinä?
"...muditaa (liekö sukua enkun sanalle 'mad'?)"
Clauden mukaan EI!
Vierailija kirjoitti:
"Jos joku ihminen yrittää olla joku isokin hengellinen pamppu ja määräillä, niin se ei käy."
Oletko koska viimeksi sattunut vilkaisemaan verhojen raosta miten maailma ja uskonnot oikeasti toimivat?
Maailman uskonnot ovatkin päin persettä.
Uskonto on roskaa. Myös kristillisyys kun se on pukeutunut uskonnon ja uskonnollisuuden viittaan.
Minä olenkin kaikkia maailman uskontoja vastaan ja valhetta vastaan.
Marx: Uskonto on oopiumia kansalle. Claude:
Alkuperäinen saksankielinen muotoilu kuuluu suunnilleen: "Die Religion ... ist das Opium des Volkes" ("Uskonto on kansan oopiumia").
Ajatus esiintyy laajemmassa kontekstissa, jossa Marx käsittelee uskontoa lohdutuksena ja pakokeinona sorretulle ihmiselle kapitalistisessa yhteiskunnassa — se lievittää kärsimystä hetkellisesti, mutta ei puutu sen todellisiin syihin, aivan kuten oopiumi lievittää kipua puuttumatta sen aiheuttajaan.
"Ainakin helluntailaiset saavat aikaan todella vaikuttavan kollektiivisen tietoisuuden muutoksen yhdessä rukoillessaan. "
Samanlaisia joukkohuumia nähdään mm. urheilussa, konserteissa jne.
Yksi sanoman kinkkisimpiä detaljeja on meitsille Jeesuksen väite: Minä ja Isä olemme yhtä, tjsp. Minkähänlaisia näkemyksiä kristityillä on tuosta toteamuksesta?
Näin teeämmärin ja "joogalentäjän" näkökulmasta se muistuttaa hämmentävän paljon esim. hindujen ei-dualistisen advaita-vedaanta -filosofian näkemystä jonka mukaan universumin "sielu" , brahma(n) on loppupeleissä identtinen yksilöllisen "sielun", ihmisen todellisen Itsen, Puhtaan Tietoisuuden, puruSan (= aatmanin, jne; lukuisia eri nimityksiä sanskritin kiälellä) kaa: ayam aatmaa brahma -- tämä atman [on] brahma(n)*.
Kaiken kukkuraksi koko materiaalinen universumi on brahma(ni)n "uni", illuusio, jonka Hän luo maayaa-voimallaan. Nykyfyssa on ehkä pääsemässä jyvälle tuosta: Nobelin fysiikan palkinto jaettiin kolmelle hepulle, jotka osoittivat että universumi EI voi olla yhtä aikaa lokaali ja reaalinen, tai jotain sinneppäin. (Jotenkin noin Claude sen ainakin muotoili).
* Muoto brahman on lemma elikä sanakirjamuoto sekä neutrisukuiselle sanalle, jonka yksikön nominatiivi ja akkusatiivi on brahma kuin myös maskuliinisukuiselle sanalle jonka yksikön nominatiivi (mutta EI akkusatiivi) on brahmaa, pitkällä loppu-aalla.
Lyhyt vastaus otskikon kysymykseen:
(Saarn. 7:30 / vanhemmissa käännöksissä 7:29): ”Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia”.
Vierailija kirjoitti:
(Saarn. 7:30 / vanhemmissa käännöksissä 7:29): ”Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia”.
Mikä vastaus tuo nyt on? Ihan sama kuin sanoisit, että suora ja rehti asianajaja on typerä tutkiessaan mutkikkaita rikoksia.
Miten vakaumukselliset ateistit voisi olla ja elää, jos ei olisi uskiksia joiden ympärillä kieppuisi? Verbaalisesti. 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Miten vakaumukselliset ateistit voisi olla ja elää, jos ei olisi uskiksia joiden ympärillä kieppuisi? Verbaalisesti. 🤣🤣🤣
Aivan loistavasti elettäisiin, olen mukana keskustelussa lähinnä sen viihdearvon takia.
Vierailija kirjoitti:
Marx: Uskonto on oopiumia kansalle. Claude:
Alkuperäinen saksankielinen muotoilu kuuluu suunnilleen: "Die Religion ... ist das Opium des Volkes" ("Uskonto on kansan oopiumia").
Ajatus esiintyy laajemmassa kontekstissa, jossa Marx käsittelee uskontoa lohdutuksena ja pakokeinona sorretulle ihmiselle kapitalistisessa yhteiskunnassa — se lievittää kärsimystä hetkellisesti, mutta ei puutu sen todellisiin syihin, aivan kuten oopiumi lievittää kipua puuttumatta sen aiheuttajaan.
Uskonto ei ole sidottu varallisuuteen. Mutta Marks nyt puhui omasta agendastaan käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman uskonnot ovatkin päin persettä.
Uskonto on roskaa. Myös kristillisyys kun se on pukeutunut uskonnon ja uskonnollisuuden viittaan.
Minä olenkin kaikkia maailman uskontoja vastaan ja valhetta vastaan.
Uskonnot ei ole ainoa valheellinen asia maailmassa. Ehkä vain näet tietyt asiat, et kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistavasti elettäisiin, olen mukana keskustelussa lähinnä sen viihdearvon takia.
Samaa kehää nää kiertää, etkö saa kylliksesi? Aika köyhää.
Kiva kun kommentteja poistellaan yön kähmeessä. Kristillistä toimintaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vastaus tuo nyt on? Ihan sama kuin sanoisit, että suora ja rehti asianajaja on typerä tutkiessaan mutkikkaita rikoksia.
Sinä olet malliesimerkki niistä mutkia tekevistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kodeissa kokoontuivat alkukristityt. Se oli seurakunta. Vainottuja, Herraansa luottavia tavallisia juutalaisia ja pakanoita (eli ei-juutalaisia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auktoriteetti on Jumala itse, joka vaikuttaa maan päällä Pyhän Henkensä kautta jokaisessa Jeesuksen seuraajassa enemmän tai vähemmän sen mukaan, mitä uskova antaa Pyhälle Hengelle tilaa elämässään.
Jos joku ihminen yrittää olla joku isokin hengellinen pamppu ja määräillä, niin se ei käy. Pyhä Henki on se, joka määrää ja Hän kirkastaa ja ohjaa uskovaa aika kohti Kristusta. Herroina hallitsevat ihmiset vain hajottavat. Pyhä Henki toimii aina rakkaudellisesti vaikkakin tiukasti ja se vaikuttaa ihmisessä aina korjaavasti ja parantavasti.
"Heidän hedelmistään te heidät tunnette." Tarkoittaa että pahantahtoiset ihmiset saavat aikaan vain pahaa (huonoa hedelmää) toiminnallaan.
Siksi "yhden johtomiehen seurakunta" ei ole hyvä, eikä sellaisia pitäisi olla. Raamatussa on näistä varoittavia esimerkkejä.
Ylipäätään seurakunta ei saa olla pelkkien miesten tai naitujen naisten johtama. Liian suuri riski, että seurakunnasta tulee sikiämis- ja hyväksikäyttöleiri.