Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (4578)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva, että joku (lyön vetoa, että oikeasti kristitty tai ateisti, ei muslimi) tuo tällä palstalla islamia esiin. Harmi vaan, että ulosanti on yhtä merkityksellistä (lue: asteikolla hyvin vähän-ei lainkaan) kuin kristityillä keskimäärin. Nämä nähdyt vastaavat suunnilleen Raamatun siteeraamista. Niin kauan kun ei ole tarjottu edes yhtä edes kohtalaista syytä pitää islamia totena, ei noilla puheilla ole minkäänlaista painoarvoa.
Oman kokemukseni mukaan muslimit tykkäävät käyttää osittain samoja argumentteja kuin kristitytkin. On kosmologista argumenttia, moraalista argumenttia, "koraani sanoo", henkilökohtaiset kokemukset jne. Yksi erikoisuus, johon aika usein törmää on koraanin "tieteelliset ihmeet". Väite siis kuuluu, että koraani sisältää tieteellisesti korrektia tietoa, jota 600-luvun ihmiset eivät olisi mitenkään voineet tietää. Oman kokemukseni mukaan näiden "logiikka" menee melko ilmeisesti väärin päin: katsotaan tieteellistä tutkimustulosta, etsitään koraanista kohta, jonka voi sopivasti kieroon katsomalla tulkita tarkoittavan samaa, ja julistetaan tieteellinen ihme tapahtuneeksi. Tosiasiassa meillä ei ole edes yhtä edes kohtalaista syytä olettaa, että esim. Taivaan venyttämisellä on mitään tekemistä maailmankaikkeuden laajenemisen kanssa. Lisäksi näiden väitettyjen ihmeiden vastinpareiksi löytyy ilmeisiä epätotuuksia, kuten esim. että siemenneste on peräisin selkärangan ja kylkiluiden välistä.
Itselleni islamin subjektiiviseen kumoamiseen riittää kuitenkin tämä: intuitiivisesti pidän täysin mahdottomana, että maailmankaikkeuden luoja olisi sallinut suurimman profeettansa mennä 6-vuotiaan tytön kanssa naimisiin.
Etkö usko, että koko maailman tyhjästä luonut jumala voi antaa 6-vuotiaalle tytölle enemmän kypsyyttä kuin yhdellekään aikuiselle? Eihän siihen loppujen lopuksi vaadita kovin paljoa.
Turhaan kauhistelette Aishan nuorta ikää. Vaikka Aisha oli 6-vuotias mennessään naimisiin, hän asui vielä sen jälkeen vanhempiensa luona niin kuin muutkin ikäisensä lapsey. Muhammed vei hänen neitsyytensä vasta silloin kun hän oli jo kypsässä 9 vuoden iässä.
Islamissa ihminen on Allahin orja, joka alistuu osaansa. Allah ei alennu persoonalliseen suhteeseen ihmisen kanssa.
Kristnuskossa Jumala on kolmiyhteinen rakkaus, Poika sovittaa ihmisen syntisyyden. Isä on keskeinen kristinuskossa.
Allah on valvova tuomari. Allah ei ole isä.
Vierailija kirjoitti:
Kristnuskossa Jumala on kolmiyhteinen rakkaus, Poika sovittaa ihmisen syntisyyden. Isä on keskeinen kristinuskossa.
Kuvaavatko nämä nimet kristinuskon vai islamin jumalaa?
Armelias, Armollinen, Kuningas, Pyhä, Rauha, Uskollinen, Suojelija, Mahtava, Kaikkivaltias, Itsessään Suuri, Luoja, Aikaansaaja, Muotoilija, Anteeksiantaja, Voittoisa, Antaja, Elättäjä, Avaaja, Kaikkitietävä, Tarttuja, Levittäjä, Alentaja, Ylentäjä, Kunnian suoja, Nöyryyttäjä, Kuuleva, Näkevä, Tuomari, Oikeudenmukainen, Ystävällinen, Pystyvä, Lempeä, Ylevä, Kaikki Anteeksiantava, Arvostava, Korotettu, Suuri, Vartija, Ylläpitäjä, Kunnioitettu, Majesteetti, Antelias, Valpas, Rukouksiin vastaaja, Kaikenkäsittävä, Viisas, Rakastava, Loistava, Herättäjä, Todistaja, Totuus, Uskottu, Vahva, Vakaa, Hyväntekijä, Ylistettävä, Se joka pitää lukua, Esiintuoja, Palauttaja, Elämänantaja, Kuolemantuoja, Elävä, Ikuinen, Se joka löytää, Ainutlaatuinen, Yksi, Pysyvä, Kykenevä, Se jolla on valta, Edistäjä, Viivyttäjä, Ensimmäinen, Viimeinen, Ilmeinen, Salattu, Ohjaava, Korkein, Hyvä, Laupias, Kostaja, Armahtaja, Myötätuntoinen, Herruuden Haltija, Se joka omistaa kaiken Korkeuden ja Kunnian, Oikein Toimiva, Kokoaja, Itseriittävä, Rikkauden antaja, Pidättäjä, Tuskantuoja, Hyödynsuoja, Valo, Opastaja, Kaiken Alku, Jäljelle Jäävä, Perijä, Oikeamielinen, Kärsivällinen, Jumala - korkea on Hänen Majesteettinsa.
Kumpi Kaikkivaltias on , sekö joka oli iakaikkisuudesta, vai se joka 600 luvulla ilmaantui valmiiseen maailmaan?
Vierailija kirjoitti:
Kumpi lainaus on Raamatusta, kumpi Koraanista?
1. "Sano: Palvelijani, jotka olette olleet hillittömiä, älkää lakatko toivomasta Jumalan armoa, sillä Jumala voi antaa kaikki synnit anteeksi. Hän on Anteeksiantava, Armollinen. Kääntykää Herranne puoleen katuvina ja alistukaa Hänelle ennen kuin rangaistus teitä kohtaa, sillä silloin teitä ei enää auteta. Seuratkaa parasta siitä, mitä Herranne on teille lähettänyt, ennen kuin rangaistus kohtaa teidät yllättäen, kun te vähiten sitä odotatte"
2. "Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
Vierailija kirjoitti:
Islam antaa määrätyt ohjenuorat kaikkien ihmisten seurata kaikilla elämän aloilla. Ohjaus, jota se antaa on kattava ja käsittää sosiaalisen, taloudellisen, poliittisen, moraalisen ja henkisen elämän eri lajit. Koraani muistuttaa ihmistä maanpäällisen elämän tarkoituksesta, hänen tehtävistään ja velvollisuuksistaan, joita hänellä on itseään, ystäviään ja sukulaisiaan, yhteisöään, ihmisrotua ja Luojaansa kohtaan.
Ihminen saa tarkoituksellisen elämän rakenteet ja hänet jätetään elämään haasteellista elämää, jossa hän voi panna käytäntöö kaikki nämä korkeat ihanteet. Islamissa ihminen on kokonainen, integroitunut yksikkö eikä joukko erillisiä, kilpailevia osia. Pyhä ja sekulaarinen eivät ole ihmisen erillisiä osia: ne yhdistyvät ihmisen luonteessa.
Tuo maalailu sopisi johonkin kioskiromaaniin. Aikana, jolloin islam syntyi, liikkui tietenkin monenlaisia ajatuksia ja päätelmiä, oltiinhan ikivanhalla kulttuuri- ja kauppa-alueella.
Herääkin kysymys, mikä tarve profeetalla (ph) oli kasata oma järjestelmänsä, kun valmiina oli juutalaisuus ja kristinusko?
Löytyykö vastaus siitä miten islam tosiasiassa toimii ja oppiin on otettu. Ne ovat alistamalla leviäminen, vääräuskoisten vaino, naisten käyttäminen sotilaiden tuottajana - profeettahan oli heimosotilas - ja samanlainen rikkauksien kasaaminen kuin missä tahansa kapitalismissa. Edelleen rikkaimpien joukossa on muslimit vahvoilla.
Islamissa usko on välineellistetty sotaa varten. Muslimi käy aina jihadia, aktiivisesti tai passiivisesti. Tavan ihmisen voi tietysti kasvattaa melkein mihin tahansa huuhaahan.
2. "Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
Kaikki jotka eivät tee sovintoa Jumalan kanssa, joutuvat hänen vihansa kohteeksi.
Taivaan isän lapset ovat rakastettuja perillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi lainaus on Raamatusta, kumpi Koraanista?
1. "Sano: Palvelijani, jotka olette olleet hillittömiä, älkää lakatko toivomasta Jumalan armoa, sillä Jumala voi antaa kaikki synnit anteeksi. Hän on Anteeksiantava, Armollinen. Kääntykää Herranne puoleen katuvina ja alistukaa Hänelle ennen kuin rangaistus teitä kohtaa, sillä silloin teitä ei enää auteta. Seuratkaa parasta siitä, mitä Herranne on teille lähettänyt, ennen kuin rangaistus kohtaa teidät yllättäen, kun te vähiten sitä odotatte"
Se tiedetään että koraanissa pelotellaan vahvemmin, kannustetaan jihadiin, ja ennen kaikkea se on pakko. Luopio on kuoleman vaarassa.
Ei ole sitä valinnan vapautta valita usko Jeesukseen ja pelastua. Koraanissa vääräuskoisen surmaaja on etusijalla paratiisiin. Kyllä se jotain kertoo niistä opin eroavaisuuksista.
Muutenhan profeetta ph sekoitti sitä sun tätä koraaniinsa. Siellä esiintyy Raamatun nimiä, mutta ilman omaa taustaansa ja tarkoitustaan. Ilmeisesti se rauhoitti aikansa seuraajia, jotka muuten käännytettiin myös väkivalloin. Tai profeetta ollakin ihan ensimmäisenä ta p p o touhuissa uuden uskonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armelias, Armollinen, Kuningas, Pyhä, Rauha, Uskollinen, Suojelija, Mahtava, Kaikkivaltias, Itsessään Suuri, Luoja, Aikaansaaja, Muotoilija, Anteeksiantaja, Voittoisa, Antaja, Elättäjä, Avaaja, Kaikkitietävä, Tarttuja, Levittäjä, Alentaja, Ylentäjä, Kunnian suoja, Nöyryyttäjä, Kuuleva, Näkevä, Tuomari, Oikeudenmukainen, Ystävällinen, Pystyvä, Lempeä, Ylevä, Kaikki Anteeksiantava, Arvostava, Korotettu, Suuri, Vartija, Ylläpitäjä, Kunnioitettu, Majesteetti, Antelias, Valpas, Rukouksiin vastaaja, Kaikenkäsittävä, Viisas, Rakastava, Loistava, Herättäjä, Todistaja, Totuus, Uskottu, Vahva, Vakaa, Hyväntekijä, Ylistettävä, Se joka pitää lukua, Esiintuoja, Palauttaja, Elämänantaja, Kuolemantuoja, Elävä, Ikuinen, Se joka löytää, Ainutlaatuinen, Yksi, Pysyvä, Kykenevä, Se jolla on valta, Edistäjä, Viivyttäjä, Ensimmäinen, Viimeinen, Ilmeinen, Salattu, Ohjaava, Korkein, Hyvä, Laupias, Kostaja, Armahtaja, Myötätuntoinen, Herruuden Haltija, Se joka omistaa kaiken Korkeuden ja Kunnian, Oikein Toimiva, Kokoaja, Itseriittävä, Rikkauden antaja, Pidättäjä, Tuskantuoja, Hyödynsuoja, Valo, Opastaja, Kaiken Alku, Jäljelle Jäävä, Perijä, Oikeamielinen, Kärsivällinen, Jumala - korkea on Hänen Majesteettinsa.
Mokoma litania on varmaan koraanista?
Vierailija kirjoitti:
Turhaan kauhistelette Aishan nuorta ikää. Vaikka Aisha oli 6-vuotias mennessään naimisiin, hän asui vielä sen jälkeen vanhempiensa luona niin kuin muutkin ikäisensä lapsey. Muhammed vei hänen neitsyytensä vasta silloin kun hän oli jo kypsässä 9 vuoden iässä.
Ei helv.. Kauhea uskonto. Pokkana vielä esittävät sen ainoana oikeana.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka eivät tee sovintoa Jumalan kanssa, joutuvat hänen vihansa kohteeksi.
Taivaan isän lapset ovat rakastettuja perillisiä.
Lausunto, jossa Allah sanoo: ’Seuratkaa minua [profeettaa ] ja Allah tulee rakastamaan teitä.’(3:31) tuo esille sen, että mahtavimmista asioista on Allahin rakkaus. Tämä on mahtavin ja tärkein asia uskovaiselle. Se on kaiken hedelmä ja [tärkein] tavoite [saavuttaa]. Ei [vain] se, että sinä rakastat Allahia, sillä jokainen ihminen voi sanoa rakastavansa Allahia ja ulkoisesti se voi näyttää siltä. Silti hänen sydämessän voi olla jotain pielessä, joka ei saavuta sitä, että Allah tulee rakastamaan häntä. Joten hän [tämä henkilö] tulee jäämään kyvyttömäksi saavuttaa hedelmän [Allahin rakkauden]. Uskovaisen suurin tavoite on saavuttaa Allahin rakkaus.
Allah on ilmoittanut meille myös erikseen yksittäisiä ominaisuuksia, joiden kantajia Hän rakastaa, kuten:
• ”Niitä, jotka tekevät hyvää” [2:195]
• ”Niitä, jotka ovat oikeudenmukaisia” [5:42]
• ”Niitä, jotka ovat kärsivällisiä” [3:146]
• ”Niitä, jotka luottavat Häneen” [3:159]
• ”Niitä, jotka katuvat.” [2:222]
• ”Niitä, jotka puhdistavat itseään.” [2:222]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mokoma litania on varmaan koraanista?
Tatuoitu runkku puuttuu listasta ja irstas ilveilijä.Tälläinen porukka ei Jumalaa löydä.
Muhamed ei osannut lukea eikä kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se etteivät tieteilijät kykene todistamaan jotakin ei tee siitä epätotta. "
Ei mutta ne tekevät siitä uskomuksen. Ja uskomukset eivät ole todistusvoimaltaan tai merkitykseltään samanlaisia kuin tutkitusti havaitut asiat.
Tieteilijät ovat itse määrittäneet tieteellisen dogman joka kelpaa heille todistusarvoksi, se ei tee siitä yhtään sen todempaa kuin jonkun toisen määritelmä totuudesta. Se on heidän mielipiteensä, eikä merkitse muille sen kummempaa.
Niin, hullut tieteilijät vaativat jotain ihme todisteita ja havaintoja sekä muuta sellaista paskaa. Ei kelpaa, että äiti tai pappi sanoo.
Niin, kuten Raamattu opettaa. Se, joka vaatii vannomaan valehtelee varmuudella.
Mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman
Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä.
Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
Seuraa minua! Anna kuolleiden haudata kuolleensa.
Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te eksytte.
Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.
Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska he eivät usko minuun; vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
Totuuden torvia tassä maailmassa riittää, mutta kuulijoita ei.
Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu". "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?" Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.
Kun juutalainen tuomioistuin (beit din) tai yhteisön johto erotti jäsenen yhteisöstä tottelemattomuuden tai vakavan rikkomuksen vuoksi, toimitukseen kuului shofarin puhaltaminen. Puhallus toimi dramaattisena merkkinä ja varoituksena yhteisön jäsenille siitä, että henkilö oli eristetty.
Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikäänkuin jonkin pahan-Ihmisen Pojan tähden.
Jumalan valtakunta on avoin kaikille.
Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
Eikä sen portteja suljeta päivällä, ja yötä ei siellä ole, ja sinne viedään kansojen kunnia ja kalleudet. Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
Mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
Muinaiskreikan sana (nomē) tarkoittaa laidunta, laidunmaata tai eläinten syömistä ja ruokintaa.
Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani.
Simon on heprealaista alkuperää oleva etunimi, joka tarkoittaa ”hän on kuullut” Myös Johannes on heprealaisperäinen etunimi, joka tarkoittaa ”Jumala on armollinen”
Eli hän, joka on kuullut Jahven armollisen sanan, ruokkii lampaitani.
Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.
Allah puhuu Muhamedille Koraanissa. Ydin on rituaaleissa. Islamin jumala on persoonaton.
Jumala puhuu vuorovaikutuksessa ihmisen kanssa Raamatussa. Ydin on uskossa. Rakkaus vain on persoonallista.