Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?

Vierailija
26.07.2026 |

Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.

Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?

Kommentit (3824)

Vierailija
3621/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskustelijoitten joukossa ei käsitetä pätkän vertaa Jeesuksen seuraamisesta ja Pyhän Hengen täyttämästä elämästä. Mutta miksipä ymmärtäisivätkään, kun eivät kaikki muotojumalisetkaan käsitä. 

Joh 16: 13 "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. 14Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. 15Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille."

Pyhä Henki osoittaa aina kohti Jeesusta ja Hänen ristintyötään. Se ei koskaan nosta ihmistä jalustalle. Pyhä Henki on myöskin sitounut Raamatun sanaan eikä toimi sitä vastoin. Jeesus itse käytti oman aikansa kirjoitettu sanaa paholaista vastaan: "Kirjoitettu on..." ja tuli näin antaneeksi mallin siitä että kirjoitukset ovat luotettavia. Mutta esimerkki näyttää myös kuinka kirjoituksia voi käyttää väärin, kun paholainen tekee. Raamatun kokonaisilmoitus ratkaisee, eivät yksittäiset jakeet.

Vierailija
3622/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuka päättää ja millä perusteella, milloin ristiriita on liian suuri?"

Oikeastaan sama lopulta kuka päättää. Huonoin vaihtoehto on jos kukaan ei päätä ja tilanne jatkuu kohtuuttoman kauan.

"Ja miksi tällaiset ristiriidat tulisi ratkaista muuttamalla kirkon oppia?"

Koska ne ovat luultavimmin silloin vääriä.

" Miksei esim. sakramenttien evääminen riitä? Kirkon tehtävähän ei ole miellyttää jäseniään vaan johdattaa ihmiset pelastukseen."

Kirkkohan ei päätä kuka pelastuu. Vai sanotko nyt että vaikka ehkäisyn käyttäminen eväisi ihmiseltä pelastuksen? 

Et ole vieläkään selittänyt, miksi Kirkon pitäisi muuttaa oppejaan sen mukaan mitä sen jäsenet milloinkin ajattelevat. Kirkkohan olisi pahasti tuuliajolla, jos se muuttaisi oppejaan aina sellaisiksi kuin enemmistö sen jäsenistä haluaa. Ja mikä esim. ehkäisykymyksessä on enemmistön tahto tai onko sellaista kompromissia olemassakaan, jonka enemmistö katolisen kirkon jäsenistä voisi hyväksyä paremmin kuin nykyisen opin? Ehkäisyhän ei ole mikään mustavalkoinen asia, jossa joko kaikki ehkäisy on aina kielletty tai kuka tahansa saa huoletta käyttää mitä tahansa ehkäisyä aina kun vähänkin huvittaa.

Raamatun mukaan Kirkolle on annettu avainten valta, ja voit halutessasi ottaa selvää, mitä katolinen kirkko uskoo sen tarkoittavan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3623/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesuksen opetuslapsista monet olivat näitä "ruohonjuuritason" ihmisiä. Kalastajia, veronkerääjä. He saivat aikansa hengellisen opetuksen synagoogissa. Sitten Jeesusta seurasi ne 12 kulkien kaikkialla Jeesuksen mukana ja sen lisäksi ainakin 70 muuta oli tiiviisti Jeesuksen oppeja kuulemassa kokonaiset kolme vuotta.

Ja nämä Jeesus lähetti saarnaamaan lähikyliin antaen vallan parantaa sairaista ja ajaa ulos riivaajia sen lisäksi että he julistivat evankeliumia. Ihan perussettiä siis, mitä lähetyskentillä tehdään. Julistetaan sanaa, kehotetaan tekemään parannusta synneistä, parannetaan sairaita ja ajetaan ulos riivaajia. Jeesus oli se, joka valtuutti nämä ihmiset. Ei jokin seminaari. Ei jokin oppiarvo. Niin se menee tänäkin päivänä. Jeesus antaa kullekin sopivan tehtävän.

Sen jonka Jeesus on valtuuttanut evankelistaksi, voi kokea suurta inhimillistä heikkoutta noustessaan puhujan paikalle. Niin myös Paavali ja Pieterikin aikoinaan. Ja meidän päiviemme evankelistoja. Mutta kun heillä on Jumalan voitelu yllään ja he aloittavat julistamaan, tulee heidään ylleen Pyhän Hengen voima ja silloin Jumala itse vaikuttaa kuulijoissa uskoa, vaikka puhe ei olisi mitenkään hienoja sanoja vaan perussanomaa Jeesuksen ristintyöstä ja sovitustyöstä. Toisinaan Jumala parantaa kuulijoita jotka istuvat siellä penkeissä. Näitä uutisia kantautuu enemmän muualta maailmalta.

Kuten Jeesuksen aikanakin, niin on nytkin. Raamattu kertoo että Jeesus ei voinut tehdä mobntaa ihmetekoa jollain paikkakunnalla heidän epäuskonsa tähden. Kuulijakunta oli valmiiksi sulkenut sydämensä Jumalalta. Jo ennakkoasenne oli kielteinen ja torjuva. Suomi on just tällainen kurja takapajula tänään. Jeesus ei pääse niin voimallisesti vaikuttamaan, mutta tekee kyllä yhä työtä siellä missä hänet otetaan vastaan, myös Suomessa.

Paitsi että yksi Paavali saastutti Jeesuksen sanat. Hän ei ikinä ollut nähnyt Jeesusta. Paavali sekoitti rooman vallanhimon uskontoon.

Vierailija
3624/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kuulleet filosofi Immanuel Kantin maksiimista? "Tee aina niin, että toiminnastasi voisi muodostua yleinen sääntö. "

Siis älä kulje päin punaisia, sillä mitäs siitä tulisi, jos kaikki loikkisivat miten sattuu. Älä lyö ketään, sillä totta kai säännön tulee olla se, että ketään ei lyödä, eikä päinvastoin.  

Tämähän riittäisi aivan vallan mainiosti ihmisille ohjenuoraksi elämään. 

No miltä kuulostaa Jeesuksen sanat: "Niin kuin tahdotte ihmisten teille tekevät, tehkää te samoin heille."

Ihan järkevältä kuulostaa.

Kyllä kuulostaa. Voi kun tähän pysähdyttäisiin ja tätä noudatettaisiin.  Mutta kun minusta näyttää siltä, että moni ns. uskovainenkaan ei tätä noudata, vaan että tärkeintä on päteä ja olla oikeassa ja tuomita muita. Miettimättä jää, että miten he itse toivoisivat, että heille puhuttaisiin ja heidän ajatusmaailmaansa arvioitaisiin. 

Ja lisään vielä, että tämähän on Jeesuksen opetuksia, joiden luulisi olevan ensisijaisia ja kaikkein tärkeimpiä kaikkeen muuhun verrattuna. 

Raamattu puhuu uskovista vauvoina, nuorukaisina ja hengellisesti kypsinä. Ei uskossaan nuori vauva ole oppinut vielä pajon mitään. Mitä enemmän uskova viettää aikaa Jeesuksen kanssa, sitä enemmän hän muuttuu Kristuksen kaltaiseksi. Vähitellen, hitaasti. Ei kasvu käy nopeasti. Ja loppuun asti uskovissa ilmenee asioita, joissa on poislaitettavaa.

Tämä palsta ei ole kuitenkaan tavallista elämää, vaan some-elämää, keskutelua, vääntämistä ja väittelyäkin. Miksi täällä pitäisi armahtaa ja olla laupia jos se tarkoittaa Jeesuksen sanoista pois poikkeamista? Tuo tuomio-kortti on jo äärimmäisen kulunut. Pitäisi lukea kaikki mitä Jeesus puhui tuomistsemisesta. Jeesus sanoi "tuomitkaa oikea tuomio", mutta kenenkään ylle ei kuulunut langettaa kadotustuomiota. Sen tekee Raamatun sana. Jumala sanassaan tuomitsee kadotukseen ne, jotka eivät luovu synneistään. Uskovat nostavat esiin sitä totuutta, eivätkä ole tuomitsemassa kadotukseen.

Jeesus myös sanoo, että ei hän ole tuonut rauhaa vaan eripuraa ihmisten välille:

Matteus 10:33 "Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. 10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; 10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'. 10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; 10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."

Jeesus jakaa ihmisiä.

Jeesus on jakanut ihmisiä silloin.

Jeesuksen persoona jakaa ihmisiä tänäänkin.

Siksi jokaisen täytyy ottaa kantaa Jeesukseen persoonaan. 

(Turha alapeukuttaa). 

Vierailija
3625/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kuulleet filosofi Immanuel Kantin maksiimista? "Tee aina niin, että toiminnastasi voisi muodostua yleinen sääntö. "

Siis älä kulje päin punaisia, sillä mitäs siitä tulisi, jos kaikki loikkisivat miten sattuu. Älä lyö ketään, sillä totta kai säännön tulee olla se, että ketään ei lyödä, eikä päinvastoin.  

No miltä kuulostaa Jeesuksen sanat: "Niin kuin tahdotte ihmisten teille tekevät, tehkää te samoin heille."

Kyllä kuulostaa. Voi kun tähän pysähdyttäisiin ja tätä noudatettaisiin.  Mutta kun minusta näyttää siltä, että moni ns. uskovainenkaan ei tätä noudata, vaan että tärkeintä on päteä ja olla oikeassa ja tuomita muita. Miettimättä jää, että miten he itse toivoisivat, että heille puhuttaisiin ja heidän ajatusmaailmaansa arvioitaisiin. 

Ja lisään vielä, että tämähän on Jeesuksen opetuksia, joiden luulisi olevan ensisijaisia ja kaikkein tärkeimpiä kaikkeen muuhun verrattuna. 

Raamattu puhuu uskovista vauvoina, nuorukaisina ja hengellisesti kypsinä. Ei uskossaan nuori vauva ole oppinut vielä pajon mitään. Mitä enemmän uskova viettää aikaa Jeesuksen kanssa, sitä enemmän hän muuttuu Kristuksen kaltaiseksi. Vähitellen, hitaasti. Ei kasvu käy nopeasti. Ja loppuun asti uskovissa ilmenee asioita, joissa on poislaitettavaa.

Tämä palsta ei ole kuitenkaan tavallista elämää, vaan some-elämää, keskutelua, vääntämistä ja väittelyäkin. Miksi täällä pitäisi armahtaa ja olla laupia jos se tarkoittaa Jeesuksen sanoista pois poikkeamista? Tuo tuomio-kortti on jo äärimmäisen kulunut. Pitäisi lukea kaikki mitä Jeesus puhui tuomistsemisesta. Jeesus sanoi "tuomitkaa oikea tuomio", mutta kenenkään ylle ei kuulunut langettaa kadotustuomiota. Sen tekee Raamatun sana. Jumala sanassaan tuomitsee kadotukseen ne, jotka eivät luovu synneistään. Uskovat nostavat esiin sitä totuutta, eivätkä ole tuomitsemassa kadotukseen.

Jeesus myös sanoo, että ei hän ole tuonut rauhaa vaan eripuraa ihmisten välille:

Matteus 10:33 "Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. 10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; 10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'. 10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; 10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."

Jeesus jakaa ihmisiä.

(Turha alapeukuttaa). 

Jeesus oli itse universumin rakkaus, joten vanhojen ukkojen pilaamaa raamattua ei kannata käyttää muuhun kuin oven stoppaamiseen.

Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.

Vierailija
3626/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus jakaa ihmisiä.

(Turha alapeukuttaa). 

Jeesus oli itse universumin rakkaus, joten vanhojen ukkojen pilaamaa raamattua ei kannata käyttää muuhun kuin oven stoppaamiseen.

Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.

Mitä enemmän uskovaiset keskenään kiistelevät, sitä vähemmän siellä näkyy minkäänlainen rakkauden henki. 

Vierailija
3627/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.

Tässäpä harvinaisen vähän siteerattu Raamatun kohta. Yleensähän se on jotenkin niin, että "rauhan minä annan teille ja en minä anna teille sitä rauhaa, mitä maailma antaa," ja että "joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu". 

No, mitäpä uutta auringon alla. Raamatusta jokainen löytää aina sopivan perustelun juuri sille mielipiteelle, mikä itsellä sattuu olemaan. 

Vierailija
3628/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.

Tässäpä harvinaisen vähän siteerattu Raamatun kohta. Yleensähän se on jotenkin niin, että "rauhan minä annan teille ja en minä anna teille sitä rauhaa, mitä maailma antaa," ja että "joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu". 

No, mitäpä uutta auringon alla. Raamatusta jokainen löytää aina sopivan perustelun juuri sille mielipiteelle, mikä itsellä sattuu olemaan. 

Kuten tuolla edellä sanottiin, sangen hupaisaa. 

Vierailija
3629/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; 10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'."

Tota noin, jos näin on, niin nyt kyllä saatte ottaa pois  päältänne ne "Jesus loves you" T-paidat. 

Vierailija
3630/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; 10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'."

Tota noin, jos näin on, niin nyt kyllä saatte ottaa pois  päältänne ne "Jesus loves you" T-paidat. 

Otetaan esimerkiksi ,jos musilimi kääntyy kristityksi, perhe saa tappaa mielestään vääräuskoisen, ja tekeekin niin. 

Se ei poista Jeesus rakastaa sinua  ilmoitusta.

Vierailija
3631/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olisi kai pitänyt sanoa selvästi, että tarkoitan niitä joilla on mahdollisuus päättää tällaisista asioista itse. "

Käytännössä ihminen valitsee silloinkin uskonsa ympäristössä vaikuttavista uskonnoista, ei kaikista maailman uskonnoista vaapaasti.

Entä sitten? Jokainen jolla on mahdollisuus valita joutuu joka tapauksessa tekemään valintansa itse. 

Indoktrinaatiosta johtuen valinnanvaraa ei oikeastaan ole.

Vierailija
3632/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta vaikka nykyään kirkkoja on ties kuinka paljon, Kristus perusti vain yhden Kirkon, johon kaikkien kristittyjen on tarkoitus kuulua."

Se ei ole minkään erityisen suunnan kirkko, vaan Jeesuksen pään hallinnoiva maailmanlaaja pelastettujen joukko. Sen perusta on Jumalan sana.

Vierailija
3633/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lisäksi suomi on niin erilainen kieli kuin heprea ja kreikka, että parhaissakin käännöksissä menetetään väistämättä paljon ja monien kohtien merkitys muuttuu. "

Ja jälleen olemme alussa. Eli kysymys kuuluu: miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?

Mitä monitulkintaa siinä on että Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Lähdette siitä liikkeelle  ja seuraatte Jeesusta.

Vierailija
3634/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta vaikka nykyään kirkkoja on ties kuinka paljon, Kristus perusti vain yhden Kirkon, johon kaikkien kristittyjen on tarkoitus kuulua."

Se ei ole minkään erityisen suunnan kirkko, vaan Jeesuksen pään hallinnoiva maailmanlaaja pelastettujen joukko. Sen perusta on Jumalan sana.

Ilmestyskirja:
5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

Kukaan ei kysy mistä kirkosta olet kun taivaaseen tullaan.

Vierailija
3635/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt allahia, en jeesusta en ketään näistä tyypeistä, kirjotelmia riittää😳

Vierailija
3636/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lisäksi suomi on niin erilainen kieli kuin heprea ja kreikka, että parhaissakin käännöksissä menetetään väistämättä paljon ja monien kohtien merkitys muuttuu. "

Ja jälleen olemme alussa. Eli kysymys kuuluu: miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?

Mitä monitulkintaa siinä on että Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Lähdette siitä liikkeelle  ja seuraatte Jeesusta.

Hieman on kyllä Raamatussa enemmän tarinaa kuin tuo. Vai eikö 99% Raamatun tekstistä tarvitse välittää?

Vierailija
3637/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Et ole vieläkään selittänyt, miksi Kirkon pitäisi muuttaa oppejaan sen mukaan mitä sen jäsenet milloinkin ajattelevat. Kirkkohan olisi pahasti tuuliajolla, jos se muuttaisi oppejaan aina sellaisiksi kuin enemmistö sen jäsenistä haluaa. ”

En sanonut aina ja suoraan jäsenistön mukaan. Mutta jäsenistö edustaa sitä mitä elämä sillä hetkellä on. Kirkon pitää vastata ajankohtaisiin kysymyksiin tai se muuttuu taakaksi.

”Ja mikä esim. ehkäisykymyksessä on enemmistön tahto tai onko sellaista kompromissia olemassakaan, jonka enemmistö katolisen kirkon jäsenistä voisi hyväksyä paremmin kuin nykyisen opin?”

Aivan varmasti on.

” Ehkäisyhän ei ole mikään mustavalkoinen asia, jossa joko kaikki ehkäisy on aina kielletty tai kuka tahansa saa huoletta käyttää mitä tahansa ehkäisyä aina kun vähänkin huvittaa.”

Niin eli miksi siis kirkon oppi tässä on mustavalkoinen?

Vierailija
3638/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Mitä monitulkintaa siinä on että Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”

Se mitä tuo sitten ihan käytännössä tarkoittaa on juuri sitä tulkintaa.

Vierailija
3639/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdetään liikkeelle vaikka siitä, mitä evankeliumi tarkoittaa. Tiesitkö, että Raamatusta ei löydy määritelmää evankeliumille? 

Vierailija
3640/3824 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmestyskirja:
5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

Kukaan ei kysy mistä kirkosta olet kun taivaaseen tullaan.

Niinpä. Muslimit, hindut ja kaikki muutkin - tervetuloa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän