Miksi extrovertit vihaa ujoja ihmisiä?
Kommentit (75)
Eivät vihaa. Viha on sinun korviesi välissä.
Olen huomannut, että monia ekstrovertteja ärsyttää kun joku on erilainen on he.
Viitataan ärtyneesti
”hiljaisiin hissukoihin, jotka eivät saa suutaan auki” kun muut eivät ole yhtä ”sosiaalisia” ja puheliaita. Ekstrovertit puhuvat mitä sylki suuhun tuo ja se on heistä hirveän hienoa. Sosiaalisissa suhteissa he ovat norsuja posliinikaupassa.
Yllättävän monet pitää tyhmänä jos ei kiinnosta jauhaa jatkuvasti jaskaa.
Käytöstavat ym. ei liity mitenkään siihen, onko introvertti vai ekstrovertti. Tai mikään muukaan ihmisen tapa olla.
Eikö introvertin ja ekstrovertin ero ole vain siinä, että toinen väsyy ihmisistä ja toinen saa ihmisistä virtaa? Ei mitään muuta. Täällä taas tulkitaan koko ihmisen persoonaa, sivistyksen tasoa ja arvoa jonkun introversion ja ekstroversion perusteella.. Esim. ujous ei liity välttämättä noihin, eikä introvertti ole välttämättä ollenkaan ujo. Ja ekstroverttia voi jännittää uudet ihmiset ja tilanteet tosi paljon - hän vain hakeutuu niihin tilanteisiin siitä huolimatta. Tai vaikkapa ihastuneena on aivan normaalia olla ujo, vaikka olisi miten ekstrovertti. Ekstrovertti voi olla myös hiljaisempi, ei kaikki ihmisten kanssa viihtyvät ja sosiaalisuudesta virtaa saavat ole niitä kaikista puheliaimpia saati äänekkäimpiä (esim. itselleni sanotaan usein, että puhun liian hiljaa eikä kuule kunnolla mitä sanon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella vihaa? Todellisuudessa eivät vihaa lainkaan vaan tuo on ihan omaa kuvitelmaasi josta pidät kynsin ja hampain kiinni.
Sen kuulee rivien välistä.
Esim.
"Hiljainen hissukka"
Luulitko ettei meitä kälättäjiä "haukuta"? Jopa opettajilla oli ala-asteella tollasia nimiä hiljaisille ja mölyapinaa sun muuta meille pölöttäjille. Ei tullut mieleenkään että ne vihaa ketään meistä. Muuten, mulla on kummankin laisia kavereita ja me kyllä ihan itse ollaan sanottu että ollaan "xyz". Ihmeen herkkää.
No minkä takia sinun pitää mölistä ja pulista ja niin, käyttäytyä kuin mölyapina?
Jokaisen pitää ottaa vastuuta keskustelun kannattelusta. Ei ole reilua aina ulkoistaa sitä toiselle ja vastailla yksisanaisesti kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa varmaan niiden olon epämukavaksi.
Saa extrovertitkin ujojen olon hyvinkin epämukavaksi
Jep. Tuttuja ovat:
”Miksi olet noin hiljainen?”
”Olet outo kun olet noin hiljainen”
”Puhutko koskaan mitään?”
Kiitos, lähdenkin tästä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Eräät olivat kuulemma päättäneet järjestää jäynän mulle. Sopivat että näyttelevät sellasta hiljaisempaa mitä ovat välillä. Puhuvat päälle kun puhun, ignooravat mitä sanon,
Ei tietenkään liian ilmiselvästi, mutta jotkut tilanteet oli ilmiselviä kuten se, että kun aloitin puhumaan oli eka kuuntelevinaan, mutta saattoi sitten kesken ottaakin yhtäkkiä kantaa jonkun viereisen seurueen keskusteluun. Tosi outoa. .
Onneksi kuulin myöhemmin pienistä järjestelyistä ja asiasta nimeltä Gang stalking.
Olen hyvä keskustelemaan itse. Melko suulas, mutta annan toisille suunvuoron myös. Kuuntelen myös toista. En uhkaile, enkä puhu asiattomia, vaikka olisi erimielisiä näkemyksiä. Vastaan kysymyksiin, jos on vastaus niihin.
Miten ihmeessä niin monelta ihmiseltä puuttuu normaalit keskustelutaidot?
- Ei kuunnella toista loppuun asti, eikä anneta saman verran puheenvuoroja tai samaa aikaa- Ei perustella omia vastauksia mitenkään
- Jos ei haluta vastata, eikä ole ilmeisesti järkeviä perusteluja, lähdetään keskustelusta tai sanotaan joku yleinen lause, joka muka on vastaus, vaikka ei ole sitä kyseiseen kysymykseen
- Kysytään mutta ei anneta vastata Suututaan toisen vastauksesta, vaikka ei ole loukkaavaa tai henkilökohtaista.
Annan itselleni 9/10 hyvistä keskustelutaidoista.
Jos jolu vaan jaarittelee ja jaarittelee ilman, että puhetulvassa on mitään älyllistä tai kiinnostavaa, niin se kuuntelijana olo on melkoista pakkopullaa. Usein yleistietokin voi olla matalaa tasoa, joten aiheen muutoksetkaan ei niin yksinkertaisia ole, jos edes mahdollisia. Monia ihmisiä kiinnostaa asiat ja ilmiöt (systeemitaso), eikä juorut tai mielipiteet yksittäisistä ihmisistä, tai joku viihdeohjelma/-sarja.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitää ottaa vastuuta keskustelun kannattelusta. Ei ole reilua aina ulkoistaa sitä toiselle ja vastailla yksisanaisesti kaikkeen.
Sosiaalista taitoa on myös pitää kaikki seurueen jäsenet mukana keskustelussa, huomioida kaikki keskustelijat, hakea yhteisiä kiinnostavia puheen aiheita, kuunnella muita, arvostaa kaikkien mielipiteitä ja osallistumista keskusteluun eikä vain pälättää omia itseään kiinnostavia aiheita ja puhua itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Sori, emmä jaksa jos toinen jyrää keskustelun päälle, puhuu vain omia juttujaan ja itsestään. Sanon sitten vaan, joo, oho ja vau ja poistun takavasempaan kun on sopivan kohtelias väli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella vihaa? Todellisuudessa eivät vihaa lainkaan vaan tuo on ihan omaa kuvitelmaasi josta pidät kynsin ja hampain kiinni.
Esim.
"Hiljainen hissukka"
Luulitko ettei meitä kälättäjiä "haukuta"? Jopa opettajilla oli ala-asteella tollasia nimiä hiljaisille ja mölyapinaa sun muuta meille pölöttäjille. Ei tullut mieleenkään että ne vihaa ketään meistä. Muuten, mulla on kummankin laisia kavereita ja me kyllä ihan itse ollaan sanottu että ollaan "xyz". Ihmeen herkkää.
No minkä takia sinun pitää mölistä ja pulista ja niin, käyttäytyä kuin mölyapina?
Me kun ollaan kaikki vaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää keskustella jos ei ole mitään keskusteltavaa ja keskustelu tuntuu väkinäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.
"Hiljainen hissukka"
Olitko sinä siis introverttikiusaaja vai mikä sun kommentin pointti on?
Ei vihaa. Muutama pöljä vihaa ikävä kyllä. Pöljäkin voi olla ekstrovertti tai introvertti. Osa näistä pöljistä kuvittelee että ihmisten pitäisi olla juurikin niin kuin he ajattelee että heidän pitäisi olla.
Lähes aina minua kiusaavat ihmiset on ollut extroverttejä ja itse olen introvertti. Puhun kyllä, mutta välillä tykkään kuunnella ja en ole isossa porukassa ekana äänessä.
Suomalaiset ekstrovertit ovat Italiassa introverttejä. Ja savolainen introvertti on Helsingissä ekstrovertti.
Mä olen introvertti enkä ole koskaan kokenut, että ekstrovertit mua olisi vihannut introvertteyteni takia. Moni ystävänikin on ekstrovertti.
Mulla ja ystävällä yhteinen tuttu, mun ystävän perheen ystävä, ja mä vaan tunnen sen koulusta, oli eri luokalla. Se on hiljaisempi sporttinen yksilö ja minä hölösuu pälä pälä. Tämä minun ystävä on kertonut pari kertaa mitä hän on minusta sanonut, en voi kertoa koska on niin tunnistettavia asioita, mutta tosi inhottava ihminen. Ja niin random asioita että esim läskeistäni puhunut ja en edes ollut ylipainoinen. Ihan turha selittää että tämä on yksipuolista. Kyllä se on ihan yksilöstä kiinni.