Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisyleisurheilijoita ei tule jatkossa kuvata seksualisoivista kulmista

Vierailija
25.07.2026 |

Naisurheilijoita seksualisoivista kuvakulmista läpimurto!

Euroopan yleisurheiluliitto ja Euroopan yleisradiounioni EBU ovat sopineet ohjeistuksesta, jolla pyritään vähentämään naisurheilijoihin kohdistuvaa seksualisointia tv-lähetyksissä.

Linjaus on lähtöisin urheilijoilta saadusta palautteesta, jonka mukaan naisurheilijat ovat kokeneet tietyt kamerakulmat ja hidastuskuvat epämukavina ja häiritsevinä.

– Kuvaamisen ohjeistus on tärkeä askel kohti naisten haitallisen esittämisen kitkemistä samalla, kun säilytämme tarinankerronnan ja teknisen osaamisen korkeimmalla tasolla, toteaa Euroopan yleisurheiluliitto EA:n puheenjohtaja Dobromir Karamarinov.

https://www.youtube.com/shorts/S7QCd61qxu4

Kommentit (337)

Vierailija
281/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kitinä urheilussa jaksaa ihmetyttää. Kun ei pärjää niin pitää alkaa uhriutua.

Vierailija
282/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä tarpeeksi hyvin seusuroitu naisten mielestä?

https://www.instagram.com/mahvareh_news1/reel/CRl91mPAylR/

Ei ainakaan enää seksuaalisuus häiritse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää ihan että pukeutuu yhtä peittäviin kuin miehet. Se on tasa-arvoistakin.

Vierailija
284/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei kaikki halua olla perse pitkällä kameranlinssi jalkovälissä. OF on taas ihan oma valinta niille jotka haluaa esitellä itseään.

Kyllä asia on niin että jokainen urheilijanainen siellä pikkuhousuissaan haluaa itseään jossain määrin esitellä.

Miten heidän äitejään ja isoäitejään ei tämä sama asia kiusannut eikä vaivannut?

Silloin ei edes käsitetty että urheilijaa voisi katsoa jotenkin esineellistävän halvasti. Tahatonta komiikkaa saattoi olla mutta kun osattiin nauraa myös itselle siitä ei jäänyt vammoja.

Eikös Ringa Ropo, Ella Junnilan äiti, nostanut tämän asian jo esille omina kisa-aikoinaan?

Tämä on aina ollut esillä. Aina se on ollut tarkoituksellista. Se zoomaus ja kuvaus. 

Niin, siis Ringa Ropo jo valitti siitä. Ei tämä ole mikään uusia asia. Hänhän hyppäsi välillä ainakin "uimapuvussa", eli vyötärö oli piilossa, ja oli siitä kuittailtu. Eikö hän myös ollut jossain välissä kuvaajana tyttärelleen, että tulisi urheilukuvia, eikä setämiesten kuolamateriaalia.

Tähän on helppo ratkaisu: pukeutua asianmukaisesti kuten miesurheijat.

Ei onnistu, sitten ei pysty enää ulisemaan misogyniasta.

Vierailija
285/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tykkää paljastella ja jos treenaat viikossa kymmeniä tunteja niin tottakai esittelet kovan työn tuloksia samalla.

Vierailija
286/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se totta on, että naisellisuutta tuodaan esiin. Urheilijoiden käytös on kyllä sitä tyyliä.

Kalevan kisoissa olin paikalla jälleen ja jälleen huomasin tämän. Siinä katsomon edessä 

pyllistellään pikkareissa ja muutenkin esiinnytään. En itse sitä mitenkään häiritsevänä koe,

sillä verryttelyt ja kilpailusuoritukset vaativat tätä. 

Sitä en ymmärrä, että jos he häiriintyvät saamastaan huomiosta, jota itse tatrkoituksella tai tahattomasti hakevat.

Tietysti jos telkkarissa zoomataan kamelinvarpaisiin, niin... samoin kyllä miesurheilijoiden voimakkaaseen

lataukseen... on huomiota kiinnitetty.. :)

Verrytellessä yleensä on ihan nilkkoihin asti lahkeet. 

Olen itsekin harrastanut yleisurheilua ja treeneissä on aina pitkät lahkeet, ei kellään bikinit. Hiekka on tosi huono hikiseen ihoon tarttuessa, tulee helposti ihottumaa ja hiertymiä. Lapsikin harrasti, mutta lopetti just kun kisa-asuiksi oli painostusta käyttää vyötärön alueen paljastavaa asua ja huomasi, että yleisössä lähinnä vanhempia miehiä. 

Noin huono provo ei mene läpi. Keksi parempi. 

Kyllähän monilla on isoissa kisoissakin pitkät lahkeet, riisuvat ne pois ennen suoritusta. Jos oikeasti katsoo urheilua, eikä vain jahtaa paljasta pintaa, tuo on ihan yleistietoa.

Kyse ei ollut lahkeista, höhlä. Vaan siitä, että lapsi olisi muka lopettanut yleisurheilun, koska huomasi yleisössä olevan vanhempia miehiä. 

Olet aika pihalla, jos et tiedä että moni nainen lopettaa muunkin urheilun, koska asut on niin pieniä ja/tai kokee että ollaan tuijotuksen kohteena vartalon vuoksi, ei urheilun. Uinti, voimistelu, yleisurheilu, lentopallo....sinun ei sitä tarvi uskoa. Kyllä tyttölasten vanhemmat ymmärtää tällaiset. 

Mihon loppuu sallittu katse, ja mistä alkaa tuijotus urheilussa? En naisena tätä osaa sanoa, tietääkö joku eron?

Vierailija
287/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako miesurheikijoista ottaa edelleen munakuvia? 

Vierailija
288/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksinaismoralismin uusi ennätys

Vierailija
289/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaditaanko jatkossa säännöt miten ja kuka naisten urheilua saa katsoa?

Vierailija
290/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
291/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se totta on, että naisellisuutta tuodaan esiin. Urheilijoiden käytös on kyllä sitä tyyliä.

Kalevan kisoissa olin paikalla jälleen ja jälleen huomasin tämän. Siinä katsomon edessä 

pyllistellään pikkareissa ja muutenkin esiinnytään. En itse sitä mitenkään häiritsevänä koe,

Sitä en ymmärrä, että jos he häiriintyvät saamastaan huomiosta, jota itse tatrkoituksella tai tahattomasti hakevat.

Tietysti jos telkkarissa zoomataan kamelinvarpaisiin, niin... samoin kyllä miesurheilijoiden voimakkaaseen

Olen itsekin harrastanut yleisurheilua ja treeneissä on aina pitkät lahkeet, ei kellään bikinit. Hiekka on tosi huono hikiseen ihoon tarttuessa, tulee helposti ihottumaa ja hiertymiä. Lapsikin harrasti, mutta lopetti just kun kisa-asuiksi oli painostusta käyttää vyötärön alueen paljastavaa asua ja huomasi, että yleisössä lähinnä vanhempia miehiä. 

Kyllähän monilla on isoissa kisoissakin pitkät lahkeet, riisuvat ne pois ennen suoritusta. Jos oikeasti katsoo urheilua, eikä vain jahtaa paljasta pintaa, tuo on ihan yleistietoa.

Kyse ei ollut lahkeista, höhlä. Vaan siitä, että lapsi olisi muka lopettanut yleisurheilun, koska huomasi yleisössä olevan vanhempia miehiä. 

Olet aika pihalla, jos et tiedä että moni nainen lopettaa muunkin urheilun, koska asut on niin pieniä ja/tai kokee että ollaan tuijotuksen kohteena vartalon vuoksi, ei urheilun. Uinti, voimistelu, yleisurheilu, lentopallo....sinun ei sitä tarvi uskoa. Kyllä tyttölasten vanhemmat ymmärtää tällaiset. 

Tyttö halusi lopettaa harrastuksen ja keksi sellaisen syyn, jonka uskoi uppoavan äitiinsä. Täydestä näköjään meni. 

Oppinut jo kotona, että uhriutumisella saa mitä haluaa.

Siis mitä tuossa tilanteessa saa? Eikö lapsi just menettänyt (yhden) harrastuksen?

Itsekin lopetin yhdellä salilla käynnin kun kaikki laitteet oli aina takapuoli muihin ihmisiin päin. Sitten vielä peilistä näin kun jotkut oli pysähtyneet tuijottamaan. Vaihdoin salille, jossa esim. porraslaite on niin, että minun ahterin takana ei ole enää mitään vempainta :D ja minä olen jo aikuinen, ymmärrän hyvin jonkun teinin häiriintyvän, jos kaverin "iskät" on liian kiinnostuneita. Toivottavasti löytää tilalle kivemman harrastuksen!

Vierailija
292/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jotkut miehet selittävät, että katsoo yleisurheilua urheilun vuoksi, ei vaatteiden vähyyden. Sitten kun kuvakulma, siis kuvakulma pitäisi olla eri, eli yhtä vähän vaatteita kuitenkin, valitetaan, että ei sitä sitten enää kukaan katso :D Onpa tosiaan urheilusuoritus kiinnostuksen kohteena silloin, jos sama kuvakulma molemmille sukupuolille ei käy :DDD

Vierailija
293/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on sitten jatkossa kiellettyjä:

https://greginhollywood.com/wordpress/wp-content/uploads/Screen-Shot-20…

Ei ole pakko olla kireitä vaatteita :)

Vierailija
294/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi julkistaa tulokset vain radiossa, ihan kaikkien. Luontoakin säästyy, kun ei tarvitse kuvaajia sinne lähettää. 

Vierailija
295/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö halusi lopettaa harrastuksen ja keksi sellaisen syyn, jonka uskoi uppoavan äitiinsä. Täydestä näköjään meni. 

Siis mitä tuossa tilanteessa saa? Eikö lapsi just menettänyt (yhden) harrastuksen?

Itsekin lopetin yhdellä salilla käynnin kun kaikki laitteet oli aina takapuoli muihin ihmisiin päin. Sitten vielä peilistä näin kun jotkut oli pysähtyneet tuijottamaan. Vaihdoin salille, jossa esim. porraslaite on niin, että minun ahterin takana ei ole enää mitään vempainta :D ja minä olen jo aikuinen, ymmärrän hyvin jonkun teinin häiriintyvän, jos kaverin "iskät" on liian kiinnostuneita. Toivottavasti löytää tilalle kivemman harrastuksen!

Eikö saleille ole ikärajaa ja monissa paikoissa naisten kuntosaliketju.

Osa naisista taas ihan rakastaa esitellä itseään salilla. He tarvitsevat katseita motivoituakseen treeniin.

Vierailija
296/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi julkistaa tulokset vain radiossa, ihan kaikkien. Luontoakin säästyy, kun ei tarvitse kuvaajia sinne lähettää. 

Kylläpä onkin silmistä saatu äkkiä vaarallinen elin.

Vierailija
297/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että harkkoja on jatkuvasti seuraamassa joku setälauma siellä jatkuvasti, on varmasti ahdistavaa kasvavalle nuorelle. Muutenkin epävarmaa muuttuvan vartalon kanssa, niin minä ymmärrän hyvin. Monet miehet ei tällaista usko, koska haluaa uskoa harhaan, että jokainen nainen haluaa olla minkä tahansa ikäisen miehen katselun kohde, ja milloin mies niin päättää. 

Mitä harkkoja nämä setälaumat seuraa? Kun katsomot on yleensä tyhjänä, mitä itse olen havainnut viedessäni tyttöjä harjoitukseen.

Vierailija
298/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei naiset saa pukeutua urheilussa miten tahtovat, kuten muutenkin julkisilla paikoilla, missä naiset käyttää myös paljastavia ja vartalonmyötäisiä vaatteita, miesten kulkiessa väljissä kledjuissa? 

Jos puritaanit saavat tahtonsa läpi urheilussa, seuraavaksi he alkavat painostaa naisia peittävämpään pukeutumiseen julkisilla paikoilla, vedoten että "riittää kun pukeutuu yhtä peittäviin kuin miehet". 

Siinä ei ole nitään tasa-arvoista, vaan ajdasmielistä! 

Ja mitä pahaa siinä on, että kauniit vartalot ovat esillä ja niitä katsotaan ihaillen, tai vaikka vähän himoiten. Maailman luonnollisin asia. Onko tässäkin taustalla rumempien kateus?

Vierailija
299/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei naiset saa pukeutua urheilussa miten tahtovat, kuten muutenkin julkisilla paikoilla, missä naiset käyttää myös paljastavia ja vartalonmyötäisiä vaatteita, miesten kulkiessa väljissä kledjuissa? 

Jos puritaanit saavat tahtonsa läpi urheilussa, seuraavaksi he alkavat painostaa naisia peittävämpään pukeutumiseen julkisilla paikoilla, vedoten että "riittää kun pukeutuu yhtä peittäviin kuin miehet". 

Siinä ei ole nitään tasa-arvoista, vaan ajdasmielistä! 

Ja mitä pahaa siinä on, että kauniit vartalot ovat esillä ja niitä katsotaan ihaillen, tai vaikka vähän himoiten. Maailman luonnollisin asia. Onko tässäkin taustalla rumempien kateus?

Niinpä. Seuraavaksi pakarahousut ja tissit paljastavat asut kieltoon. Feministit vaatii, että pitää saada kulkea tissit paljaana, mutta kieltäisivät toisilta naisilta timmien vartaloiden esillä olon urheilussa. Ei tuohon muuta syytä löydy kuin kateus. Rumat tissit ja läskit esiin, kauniit vartalot piiloon.

Vierailija
300/337 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö saleille ole ikärajaa ja monissa paikoissa naisten kuntosaliketju.

Osa naisista taas ihan rakastaa esitellä itseään salilla. He tarvitsevat katseita motivoituakseen treeniin.

Mä käyn vain sekasaleilla ja pyllytrikoissa, koska on mitä esitellä ja se tuo kivaa kutinaa, kun miehet katsoo. Enkä tosiaan oo ainut, joka pukeutuu antavaan asuun salilla. Tosin joskus oon saanut muilta naisilta negatiivista palautetta, sekä pukeutumisesta että keikistelystä treenaamisen sijaan. Mutta ne on vaan kateellisia ja sanon niille aina, että mulla on oikeus pukeutua niin kuin haluan.