Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Vierailija
25.07.2026 |

Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.

-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä. 

-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).

-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.

-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.

-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.

-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni rankimpia asioita on tylytys, joka päiväkodilla odottaa lasta hakiessa, kun menet työpäivän jälkeen väsyneenä hakemaan lasta. Ja tätä tylytystä tehdään nimenomaan äidille, isälle ei samalla tavalla sanota.

"Mitenkäs Oivan päivä on mennyt?"

"On kyllä ollut raskas päivä. Aamulla Oiva ei halunnut pukea kumisaappaita, kun oltiin lähdössä ulos. Ruokailussa Oiva pelleili vierustoverin kanssa ja piti viedä toisaalle rauhoittumaan. Ei suostunut nukkumaan päiväunia. Iltapäivällä Oiva juoksi käytävällä ja tiputti kaksi kirjaa hyllystä. Iltapäivällä Oivalla ja toisella lapsella oli erimielisyyttä, kun Oiva halusi leikkiä paloautoleikkiä ja toinen lapsi poliisileikkiä. Kyllä on ollut niin raskasta. Ja iltapäivän ulkoilussa Oiva otti lapion toiselta lapselta. Tämä on jo selvitetty päiväkodissa, niin siitä ei tarvitse enää erikseen puhua kotona." Mitä ajatellaan, että se vanhempi voi noille asioille tehdä, jotka tapahtuvat päiväkodissa? Miksi raportoidaan yksittäiset lapioiden viemiset ja muut? Ja tuokin, että muita lapsia ei saa mainita nimeltä. Kotona voi sitten lapselta kysyä, että kenenkäs kanssa sinä pelleilit ruokailussa.

Tämä. Ja usein valitetaan todella pienistä asioista. Ja todellako kuvitellaan, että normaalielämässä lapset pukevat aina vaatteet kitisemättä, syövät nätisti, eivät juokse ja leikkivät kiltisti? Äly hoi. En ole tavannut yhtään lasta, jolla olisi aina tällaista.

Meillä ainoa palautteen aihe oli oikeastaan se, kun lapsi ei halunnut pukea kurahousuja. Tästä useampikin kerta oli sanomista ja vielä eskarissakeväänäkin. Tietysti se on erilaista, kun kotona ei pueta ja siellä piti pukea, mutta miten minä taion asiat niin, että lapsi rupeaisi niitä mielellään pukemaan? Tarkoitan, että eikö se ole päiväkodin asia hoitaa, kun niitä haluavat siellä käyttää.

Vierailija
62/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että oikeasti isoista asioista sanotaan. Mutta välillä tuntuu, että ihan kärpäsistä tehdään härkäsiä.

"Mimosa 5 v:lle ei maistunut tänään ruoka, söi vain näkkärin, 2 lusikallista kinkkukiusausta ja joi 2 lasillista maitoa." Juu, Mimosa osaa kyllä tässä iässä itse kertoa, jos on nälkä. Ja jos on nälkä, niin kotona saa lisää ruokaa, jos ei ole päivällä ruoka maistunut. Ja eihän aikuisillekaan aina maistu ruoka, ei ole vaarallista.

"Viljamilla oli tänään päiväkodissa vain vuorettomat kumpparit. Kyllä talveksi olisi hyvä olla vuoratut, paksut kumpparit." Miksi Viljami ei voisi pitää villasukkia noissa ohuemmissa kumppareissa? Paljon olen törmännyt siihen, että sanellaan millaiset hanskat tms lapsella pitäisi olla. Ovat siis sään mukaiset, mutta eivät jostain syystä kelpaa.

Ainoa mistä olen huomauttanut oli, kun joidenkin lasten vaatteissa ei ollut nimiä. Viidet samanlaiset hanskat, pipot, puserot aiheuttaa turhaa miettimistä. Välillä lapsi ei edes itse muistanut, mitä hänellä oli ollut päällä päiväkotiin tullessa. Aikamoista arpapeliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko siinä kohdassa, kun maailma muutenkin muuttui paljon minäkeskeisemmäksi ja alettiin puhua lasten sijaan siitä, miten vanhemmat sitä ja vanhemmat tätä ja omaa aikaa ja niin edelleen. Siellä vanhempien joukossa on aivan varmasti niitä, joiden lapset todella hyötyvät enemmän siitä, että ovat päivähoidossa vaikka jokainen vuoden päivä sen sijaan, että olisivat kotona. Mutta ihan yhtä varmasti siellä vanhempien joukossa on niitä, joiden mielestä heidän lasten pitää saada olla siellä päivähoidossa ympäri vuoden, jotta heillä itsellään on hyvä ja lapset tulevat tässä yhtälössä vasta tärkeysjärjestyksessä toisena (tai kolmantena tai neljäntenä...). Milläs erotat sitten nämä vanhemmat toisistaan?

Olisko mitään jos vaikka keskustelisi niiden vanhempien kanssa ja yrittäisi aidosti kuunnellakin?

Vierailija
64/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun huomattiin ettei vanhemmat kasvata lapsiaan

Vierailija
65/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valitettavasti myös pilkataan heitä jotka vievät vauvan kanssa kotona ollessa isomman hoitoon. Vaikka lapset ovat hyvin erilaisia. Joku voi viihtyä siellä kotona vaikka äiti imettää sohvalla kuin tatti, toinen lapsi taas tylsistyy siinä pahanpäiväisesti ja alkaa härvääminen. Mutta itse olen siis todistanut harkassa, kuinka hoitajat puhuvat lapsen kuullen, että voi tuotakin raukkaa, kun tänne raahataan, vaikka äiti on kotona vauvan kanssa.

Miten ihmeessä se on raukka ? Kyllähän nyt jokainen leikki-ikäinen kaipaa ikäistensä seuraa. 

Vierailija
66/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raksalla töissä pikkupomona, välillä teen palaverit etänä kotona, välillä olen reissuhommissa, välillä pääsen klo 12 töistä, joskus menee ilta kuuteen yms. Lomat pidetään sitten kun työt sallii, enkä minä niitä tiedä päivän tarkkaan kuukausia etukäteen. Välillä saatan pitää pekkasen yllättäen seuraavana päivänä. Tämä on ollut tätä jo yli 20 vuotta, mitä olen hommia tehnyt.

Mulla on viimevuosina ollut 3 lasta päiväkodissa, pienessä kunnassa jossa "kaikki tuntee kaikki". 

Alkuun alkoi juoruilu minun kotona olemisesta, lasten hakuajoista ja narinaa kun toin lapset klo 6 aamulla. Sitten kytättiin pihalta sitä jos väärään aikaan ajoin päiväkodin ohi ymymym.

Otin sitten päiväkodin johtajan puhutteluun, kerroin hänelle työnkuvani epäsäännöllisyydestä ja sanoin että voitte lopettaa sen juoruamisen ja paskanpuhumisen minusta. Se loppui siihen.

M43

Vierailija
67/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä että asiat ovat muuttuneet tosi paljon päiväkodeissa viie vuosina kun tällaisia kokemuksia on näin monella. 

Arvauksia, mistä tämä voisi johtua?

Yli 82% kansasta otti (koska plandemia) CV19  pedonmerkin -> heillä on nyt pedon luonne ja heidät on monin eri tavoin kytketty pedon hallintaan (kaikki maailman hallitukset, eli myös valtion systeemit, arvauksenhuolto, USA, Trump, YK).

Vierailija
68/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Eniten ärsyttää, että aivan naurettavistakin asioista saatetaan kommentoida tai kysellä. Tai tehdään elämää suurempi asia jostakin todella pienestä yksityiskohdasta. Sitten taas monet aidosti tärkeät asiat jäävät sivuun. Esimerkiksi oman lapseni päiväkodissa lapsilla on paljon vapaata leikkiä ja ohjatut, yhteiset tekemiset ovat harvassa. Lapsia saatetaan myös jättää ohjatusta tekemisestä pois, jos lapsi tarvitsisi aikuisen tukea. Esim. metsäretkelle/leikkipuistoon saattaa lähteä vain osa porukasta ja muutama lapsi jää päiväkodille.

"Lapsi tarvitsisi aikuisen tukea" = lapsi tarvitsisi lisää kuria

Voisivatko ne päiväkodin työntekijät sitten olla jämäkämpiä lasten kanssa päiväkodissa, eikä antaa heti periksi jos lapsi itkee? Meillä lapsi ei olisi koskaan oppinut kuivaksi, ellen olisi mennyt käyttämään lasta päiväkodissa vessassa, sillä lapsi kieltäytyi tekemästä päiväkodissa vessaan mitään. He antoivat periksi, jos lapsi alkoi itkemään. Joten lopulta piti itse käyttää lapsi pakolla päiväkodissa vessassa, että lapsi pääsi henkisestä lukostaan yli. Kyse oli siitä, että meillä kotona on rajat ja lapselta vaaditaan asioita, mutta päiväkodissa lapsi sai itkemällä tahtonsa läpi, mikä on mielestäni käsittämätöntä.

Miks ihmeessä veitte lapsen päivähoitoon jota et arvosta yhtään ;)

Tätä päiväkotia en lopulta arvostanut enää juuri ollenkan ja siksi vaihdoimme. Läheiseni on varhaiskasvatusalalla ja arvostan alaa ja niitä todellisia ammattilaisia, joita alalla onneksi on. Lapsipsykologikin sanoi ihan suoraan, että onneksi vaihdatte päiväkotia, mikä mielestäni kertoo tämän kyseisen päiväkodin laadusta kaiken tarpeellisen.

Vierailija
69/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että oikeasti isoista asioista sanotaan. Mutta välillä tuntuu, että ihan kärpäsistä tehdään härkäsiä.

"Mimosa 5 v:lle ei maistunut tänään ruoka, söi vain näkkärin, 2 lusikallista kinkkukiusausta ja joi 2 lasillista maitoa." Juu, Mimosa osaa kyllä tässä iässä itse kertoa, jos on nälkä. Ja jos on nälkä, niin kotona saa lisää ruokaa, jos ei ole päivällä ruoka maistunut. Ja eihän aikuisillekaan aina maistu ruoka, ei ole vaarallista.

"Viljamilla oli tänään päiväkodissa vain vuorettomat kumpparit. Kyllä talveksi olisi hyvä olla vuoratut, paksut kumpparit." Miksi Viljami ei voisi pitää villasukkia noissa ohuemmissa kumppareissa? Paljon olen törmännyt siihen, että sanellaan millaiset hanskat tms lapsella pitäisi olla. Ovat siis sään mukaiset, mutta eivät jostain syystä kelpaa.

Ainoa mistä olen huomauttanut oli, kun joidenkin lasten vaatteissa ei ollut nimiä. Viidet samanlaiset hanskat, pipot, puserot aiheuttaa turhaa miettimistä. Välillä lapsi ei edes itse muistanut, mitä hänellä oli ollut päällä päiväkotiin tullessa. Aikamoista arpapeliä.

Meillä lapset vaatteet on aina nimikoitu kunnolla nimitarroilla tai näkyvästi kirjoitetulla nimellä. Silti kitistiin, että on vääränlaisia vaatteita ja löytyi noita nimikoituja vaatteita myös löytövaatekorista.

Vierailija
70/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko siinä kohdassa, kun maailma muutenkin muuttui paljon minäkeskeisemmäksi ja alettiin puhua lasten sijaan siitä, miten vanhemmat sitä ja vanhemmat tätä ja omaa aikaa ja niin edelleen. Siellä vanhempien joukossa on aivan varmasti niitä, joiden lapset todella hyötyvät enemmän siitä, että ovat päivähoidossa vaikka jokainen vuoden päivä sen sijaan, että olisivat kotona. Mutta ihan yhtä varmasti siellä vanhempien joukossa on niitä, joiden mielestä heidän lasten pitää saada olla siellä päivähoidossa ympäri vuoden, jotta heillä itsellään on hyvä ja lapset tulevat tässä yhtälössä vasta tärkeysjärjestyksessä toisena (tai kolmantena tai neljäntenä...). Milläs erotat sitten nämä vanhemmat toisistaan?

Päiväkodeissa järjestettävä toiminta on varhaiskasvatusta eikä päivähoitoa. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää siinä missä esi- ja alkuopetuskin.

Ja siinä kohtaa tämä homma onkin mennyt vituroilleen. Alle 5v ei tarvitse mitään varhaisKASVATUSTA, vaan leikkiä, turvallisia aikuisia, rajoja, rutiineita. 5-6v voi sitten jo hyötyä eskarityyppisestä touhustakin. Mutta nyt päiväkodeissa jokainen lähärikin mieltää itsensä varhaiskasvattajaksi, jonka ei tarvitse alentua vaikkapa vaippojen vaihtoon.

Vierailija
71/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni rankimpia asioita on tylytys, joka päiväkodilla odottaa lasta hakiessa, kun menet työpäivän jälkeen väsyneenä hakemaan lasta. Ja tätä tylytystä tehdään nimenomaan äidille, isälle ei samalla tavalla sanota.

"Mitenkäs Oivan päivä on mennyt?"

"On kyllä ollut raskas päivä. Aamulla Oiva ei halunnut pukea kumisaappaita, kun oltiin lähdössä ulos. Ruokailussa Oiva pelleili vierustoverin kanssa ja piti viedä toisaalle rauhoittumaan. Ei suostunut nukkumaan päiväunia. Iltapäivällä Oiva juoksi käytävällä ja tiputti kaksi kirjaa hyllystä. Iltapäivällä Oivalla ja toisella lapsella oli erimielisyyttä, kun Oiva halusi leikkiä paloautoleikkiä ja toinen lapsi poliisileikkiä. Kyllä on ollut niin raskasta. Ja iltapäivän ulkoilussa Oiva otti lapion toiselta lapselta. Tämä on jo selvitetty päiväkodissa, niin siitä ei tarvitse enää erikseen puhua kotona." Mitä ajatellaan, että se vanhempi voi noille asioille tehdä, jotka tapahtuvat päiväkodissa? Miksi raportoidaan yksittäiset lapioiden viemiset ja muut? Ja tuokin, että muita lapsia ei saa mainita nimeltä. Kotona voi sitten lapselta kysyä, että kenenkäs kanssa sinä pelleilit ruokailussa.

Tämä. Ja usein valitetaan todella pienistä asioista. Ja todellako kuvitellaan, että normaalielämässä lapset pukevat aina vaatteet kitisemättä, syövät nätisti, eivät juokse ja leikkivät kiltisti? Äly hoi. En ole tavannut yhtään lasta, jolla olisi aina tällaista.

Meillä ainoa palautteen aihe oli oikeastaan se, kun lapsi ei halunnut pukea kurahousuja. Tästä useampikin kerta oli sanomista ja vielä eskarissakeväänäkin. Tietysti se on erilaista, kun kotona ei pueta ja siellä piti pukea, mutta miten minä taion asiat niin, että lapsi rupeaisi niitä mielellään pukemaan? Tarkoitan, että eikö se ole päiväkodin asia hoitaa, kun niitä haluavat siellä käyttää.

Teidän olisi pitänyt mennä päivittäin pukemaan ne kurahousut lapselle aina kun niitä tarvittiin, varmaankin..

Vierailija
72/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua väsyttää se, miten lasta verrataan toisiin, mutta ei kehuta.

"On se kumma, kun teidän Viljolle ei maistu tuo tofu-nuudelipata, vaikka muut lapset syövät sitä innolla."

"On tämä meille rankkaa, kun Maija ei nuku päiväunia ja jonkun aikuisista pitää vahtia Maijaa nukkariaikana, kun Maija ei jaksa makoilla sängyssä hereillä tuntia."

"Kyllä olisi Kalevin syytä oppia kuivaksi, kun hän on jo 3 v ja ryhmässä lähes kaikki ovat luopuneet vaipoista jo kauan sitten."

Joskus tuntuu, että kasvatuksen ammattilaiset eivät ole kuulleet, että lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät eri tahtiin.

Ärsytti kun lapsi oli vasta päälle 1 v ja tuli valitusta asioista jotka ovat siinä iässä normaaleja, mutta päiväkodin työntekijöille kuormittavia. Yksivuotiasta sitten verrattiin tavallaan ryhmän kaksivuotiaisiin ja miten öisestä maitopullosta pitää luopua ja ruokaa opetella syömään itse lusikalla. 

Samoin tuli pitkään nurinaa siitä ettei lapsi syö tarhassa juuri mitään päivän aikana. Oltiin kauhean huolestuneita. Lapsi kyllä söi reilusti iltaisin tarhapäivän jälkeen sekä painokin oli aivan hyvä. 

Välillä on ollut kyllä olo, että halutaan keksiä jotain sanomista. Kai ne tavoitteet ovat niin kovia. 

Ei oteta huomioon sitä, että lapsissakin on supermaistajia. Se taitaa olla periytyvä ominaisuus? Muistan kun jo lapsena minua iljetti makkaravoileivän maku niin, etten voinut syödä sitä. Se rasvan maku puski vahvasti läpi. Minua kyllä yritettiin kannustaa syömään sitä, mutta se ei onnistunut yökkäilemättä. 

Kun tuohon yhdistyy vielä se, että tulee kylläiseksi pienistä määristä ja pitää syödä vähän kerrallaan mutta viidesti päivässä voi joutua ongelmiin muiden ihmisten ruokailukäsitysten kanssa. Moni ei tajua sitä, että tulee ihan oikeasti paha olo jos vaikka sitä herkkunakin pidettyä syö yhtään liikaa sen kylläisyydentunteen päälle. 

Varmaan noista ominaisuuksista johtuen sekä minä että lapseni olemme normaalipainoisia. Heistä molempia tutkittiin aikoinaan sairaalassa sen vuoksi, että he olivat painokäyrän alarajalla. Me emme pakottaneet lapsiamme syömään ja oksentamaan kuten vielä minun lapsuudessani tehtiin. Ei saa sitoa yhteen niitä tunteita ja perustarvetta saada ravintoa. Sen syödyn ja juodun määrä ei ole mikään hyväksymisen ja rakkauden mittari. 

Meille ei ikinä tapahdu samaa kuin elokuvissa eli ruokahalu katoaisi pahan mielen iskiessä tai suuttuessa. Silloinkin syödään ja jatketaan elämää tunteista huolimatta. Sille ei voi mitään, että on syntynyt tarkemman haju- ja makuaistin kanssa. 

Vierailija
73/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katukaa ja ottakaa Jeesus vastaan kaikki te jotka ette palvo petoa ja Saatanaa ja joilla EI ole Hävityksen kauhistus CV19 pedonmerkkiä. Plandemia oli kristittyjen Herran omien vainot ja Herran Päivä koittaa pian, Isaeli jo ympäröity. 

Sodoman synnit on ikuisesti KAUHISTUS Jumalalle, mutta nyt ne on nostettu korkealle ihailtavaksi koko maassa eikä niitä vastaan saa edes Raamatun sanalla puhua, edes menneisyydessä, tai raahataan pakanoiden oikeuden irvikuvaistuimiin. Tämä KAUHISTUS kuvastaa tätä (days of Noah, days of Lot) aikaa, jolle kaikki altistetaan/alistetaan post CV19 pedonmerkki.

https://m.youtube.com/post/Ugkx-gUpX4savlCBkGJRdqt3LHsFkmR_Q9q2

Vierailija
74/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat ovat väsyneitä, kuormittuneita tms. niin silloin tarvitsevat apua sosiaalipuolelta, ei päivähoidosta.

Sieltä vaan tukipalveluita.

Myös silloin kun perheeseen syntyy uusi lapsi niin isommat myös kotiin, eivät tarvitse päivähoitoa.

Miksi tuosta aina väännetään.

On olemassa kerhoja joissa voi käydä muutamia kertoja viikossa.

Jokainen terve vanhempi kykenee huolehtimaan sekä vauvan että muut lapset.

Aikuisten oikeesti!

Ensimmäinen tukitoimi on juuri se päiväkoti. Mistä kerhoista puhut joita on oikein monta kertaa viikossa?  Ei täällä sellaisia ole.

Vierailija
75/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat ovat väsyneitä, kuormittuneita tms. niin silloin tarvitsevat apua sosiaalipuolelta, ei päivähoidosta.

Myös silloin kun perheeseen syntyy uusi lapsi niin isommat myös kotiin, eivät tarvitse päivähoitoa.

Aikuisten oikeesti!

Ensimmäinen tukitoimi on juuri se päiväkoti. Mistä kerhoista puhut joita on oikein monta kertaa viikossa?  Ei täällä sellaisia ole.

Miten julkisella sektorilla on näinä talousvaikeuksien aikoina varaa siihen, että lapsi laitetaan päiväkotiin vaikka pelkkä kerho riittäisi?

Vierailija
76/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Here's what I am watching for Saints! I do NOT know the Exact timing of events. So THEREFORE I WATCH as Commanded by Christ!‼

​Here is the POSSIBLE comprehensive outline based on this specific prophetic order:

​I. The Initial Appearing: Sudden Destruction and Resurrection (July/August??? 2026) / DAY OF CHRIST!

​The Destruction of Babylon: The sudden fall of Babylon (Rev. 18) occurs, serving as the catalyst for the entire sequence.

​The Manifestation of Christ: The "brightness of His coming" occurs simultaneously with Babylon's destruction, marking the initial manifestation of the Lord.

​The Marriage Supper and First Resurrection: As the saints rejoice over the fall of Babylon (Rev. 19:1–9), the Marriage Supper of the Lamb commences. Coinciding with this, the First Resurrection (Dan. 12:2) takes place, where those whose names are written in the book are raised to everlasting life.

​The End of the Vile King: The "vile king" (the little horn) reaches his end (Dan. 11:45) as these events unfold, signaling the transition into the final timeframe.

​II. The Time of Jacob’s Trouble (Fall 2026 – Early 2027)

​Michael Stands Up: In fulfillment of Daniel 12:1, Michael stands up to protect the remnant, marking the beginning of the "time of trouble, such as never was since there was a nation."

​The Chastisement of Israel: During this short, intense period, Israel undergoes the refining process described in Zechariah 13:8–9, where the two-thirds are cut off and the one-third is brought through the fire.

​The Spirit of Grace: As the remnant is refined, the "spirit of grace and supplication" is poured out upon them (Zech. 12:10), leading them to recognize the One they have pierced.

​III. The Physical Return and Victory (Spring 2027)

​The Conclusion of the Marriage Supper: Following the brief period of Jacob's Trouble, the Marriage Supper reaches its completion.

​The Physical Return: Christ returns physically with His saints (Rev. 19:11–16).

​The Battle of Armageddon and Touchdown: The ten-nation Gog-Magog alliance attempts a final assault on the protected remnant. Christ physically descends, touching down on the Mount of Olives (Zech. 14:4), bringing the final victory and establishing the kingdom.

https://m.youtube.com/@geraldbadalamento4906/posts

Vierailija
77/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hyvä päiväkoti, asialliset hoitajat ja kauniisti puhuvat lapsista ja kertovat päivästä. Jos on joku asia meiltä vanhemmilta joskus unohtunut, siitä sanotaan sellaiseen sävyyn, että näitähän sattuu ja ei se haittaa.

Voi kuule, kunpa näkisit miten se ääni kellossa muuttuu, kun vanhemmat eivät enää ole kuuloetäisyydellä. Itse järkytyin syvästi harkassa siitä, miten esittivät vuorovaikutustilanteissa vanhempien kanssa oikein vuoden päikyntätejä ja -setiä, mutta seläntakana puhuttiin uskomaton määrä paskaa niin lapsista kuin vanhemmista, ja käyttäydyttiin muutenkin epäasiallisesti, tiuskittiin pienille lapsille jne. Traumat jäi! Enkä mennyt ikinä töihin päiväkotiin, anteeksi, varhaiskasvatusyksikköön.

Vierailija
78/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Ei se, ettei ole haluja/aikaa/voimia/kykyjä tehdä meikkiä ja laittaa hiuksia tai silittää vaatteita vaikuta millään tavalla lapsenhoitoon kotona. Siinähän vanhemmalla on enemmän aikaa olla lapsen kanssa. Eihän miehiltäkään vaadita mitään meikkejä, erityisiä kampauksia tai silitettyjä vaatteita että heitä pidettäisiin kunnollisina vanhempina. 

Tuo lähteekin naisten omasta keskinäisestä kaakatuksesta. Esim. minun työpaikallani juuri kukaan nainen ei meikka. Normaaliksi työasuksi on valikoitunut maastokelpoinen asu, jota käytetään tottumuksesta silloinkin kun maastoon ei tarvitse mennä. Mekot, meikit ja jakkupuvut osaamme kyllä kaivaa tarpeen vaatiessa esille. Pomo pönöttää joskus harvoin puku päällä, kravaatti kaulassa, mutta enimmäkseen se näyttää kansanedustaja Keskisarjalta

Vierailija
79/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden."

Riittäisikö sinulle/aikuiselle tämmöinen loma vuosittain?

Ei riittäisi.

Päiväkoti on lapsen työtä!

Pätkätyöläisenä minulla ei ole ollut lomaa yli vuosikymmeneen. Voisin toki olla hakematta töitä ja jättäytyä työttömäksi, mutta ansiosidonnainen ei taida olla lomailua varten. 

Vierailija
80/87 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten oikeesti!

Miten julkisella sektorilla on näinä talousvaikeuksien aikoina varaa siihen, että lapsi laitetaan päiväkotiin vaikka pelkkä kerho riittäisi?

Noille kerhoille on niin vähän tilausta, että niitä ei ole läheskään niin tiheästi kuin vaikka päiväkoteja. Asun isossa kaupungissa ja meillä on kävelyetäisyydellä ainakin seitsemän päiväkotia. Kerhoja on muutamassa isommassa kaupunginosassa ja niistä ei mikään ole järkevästi ilman autoa saavutettavissa. Meillä oli perhevapaa-aikoina vain yksi auto, joka oli virka-ajan työssäkäyvällä. Kerhoissa oli lapsia vähän joka suunnalta, joten naapurissa asuviin kavereihin tullut tuttustuttua. Meidän esikoinen meni osa-aikaisesti lähipäiväkotiin, kun kuopus syntyi. Sieltä tutut kaverit on nyt vielä alakoulussakin samalla luokalla ja pyörii tässä meillä.

Ihan erilaista oli minun lapsuudessani 90-luvulla, kun kävin kerhoa saman taloyhtiön toisessa rapussa. Noita kerhoja tuntui olevan joka toisessa korttelissa. Lapsia oli enemmän, erityisesti toisia, kolmansia ja neljänsiä lapsia, joiden takia kerhoille oli kysyntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi