Kaari Utrio on 83 v, milloin hän tekee itselleen sen eutanasian jota taannoin vanhuksille toitotti???
Niin? Hänellä on rahaa matkustaa Sveitsiin kyllä jollei veitsellä uskalla tehdä.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin odottelen.
Taitaa vain Utriollakin olla sama juttu kuin muilla eutanasian kannattajilla eli kiire on eutanoida toisia, ei itseään.
Hän on vielä hyväkuntoinen, joten miksi ihmeessä tekisi eutanasian? Sehän tehdään sitten kun on kuolemassa muutenkin. Se päätös tehdään itse, silloin kun sen vielä kykenee tekemään, ja se tehdään jokaisen omalla päätöksellä, ei kenenkään muun. Ja tilanteessa kun mitään toivoa ei enää ole, vaan kuolema on jo hyvin lähellä.
Suurin osa suomalaisista kannattaa eutanasiaa, ja kyllä satavarmasti jokainen siinä ajattelee ensimmäisenä itseään, ettei joutuisi kitumaan. Mutta harva sitä haluaa omien rakkaidensakaan kituvan. Minä olen katsonut kuolevan anopin silmiin kun hän ei pystynyt enää kommunikoimaan, ja silmien katsessa oli vain silkkaa kauhua, ja hän eli vielä monta päivää sen jälkeen vaikka nesteytyskin oli lopetettu. En halua joutua itse siinä tilassa olemaan elossa, enkä halua kenenkään muunkaan joutuvan siihen kärsimykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hän on tuollaista toitottanut? E kai vain ole kyse jostsin: Mä en ainakasn halua maata missään vanhustenhoidossa vihanneksena tokaisu ja tuon takia halutaan lähes tappaa?
Ei ole edes oma lause tuo, vaan eräs joka itse iäkkäämpi kun minä sanonut noin.
90-luvun puolessa välissä. Asiasta nousi valtava kohu.
Nuorena ja terveenä oli helppo heitellä kuolonpilleri-juttuja, mutta nyt, kun asia olisi henkilökohtaisella tasolla ajankohtainen, ei elämästä olekaan niin helppo luopua.Miksi pitäisikään luopua? Eutanasian tarkoitus on, että sen saa halutessaan, ei siihen mitään pakkoa liity eikä kuulukaan.
Vuonna 2009 hän oli sitä mieltä että yli seitsemänkymmpisille tulee jakaa eutanasiapilleri.
Tosin ilmeisesti kaikille muille seitsemänkymmpisille. Näinhän narsisti aina katsoo olevansa erikoistapaus.
"Kirjailija Kaari Utrio, 74, kertoo kannattavansa ehdottomasti sitä, että ihmisellä on oikeus päättää omasta elämästään ja omasta kuolemastaan. Hän on allekirjoittanut eduskuntaan edenneen kansalaisaloitteen.
Kirjailijaa toivoo saavansa itsekin eutanasian, jos tilanne sitä vaatii.
Jos on mahdollista saada eutanasia, jos se tulee tarpeelliseksi, niin toivon että näin käy. Sitä voi jäädä auton alle heti, kun astuu ovesta ulos. Koskaan emme tiedä, mitä tapahtuu tunnin kuluessa, Utrio sanoo.
Utrion näkemyksen mukaan elämästä päättäminen tulee olla nimenomaan ihmisen omissa käsissä. Siksi hän kokee ongelmallisena, että usein asiasta päättävät instituutiot.
– Yleensä siitä saavat päättää kaikki muut paitsi ihminen itse. On esimerkiksi valtioita, joissa on kuolemanrangaistus. Lisäksi käydään sotia, joissa komennetaan ihmisiä kuolemaan rintamalle.
Utrio kertoi suhtautumisestaan asiaan Ilta-Sanomien haastattelussa jo vuonna 2009 . Tuolloin Suomessa käytiin kiivasta keskustelua vanhustenhoidon tilasta. Utrio sanoi olevansa valmis maksamaan lisäveroa kunnallisten hoitokotien olosuhteiden parantamiseksi, mutta itse hän ei laitoshoitoon halua.
– Olen päättänyt, että kaadun saappaat jalassa. Jos taudit iskevät tai tulen sekopäiseksi, aion nitistää itseni. En halua olla kenenkään taakkana tai armoilla. Se vielä puuttuisi, että olisin miniöiden hoidettavana, hän sanoi tuolloin.
Utrio mainitsi myös, että omaehtoinen kuolema voisi olla ratkaisu hoitajapulaan. Hän totesi, että terveyskeskuksissa voitaisiin jakaa vanhuksille, vaikkapa yli 70-vuotiaille, ystävällisiä "unipillereitä".
– Se tulee olemaan välttämätöntä, sillä nopeasti kuoleva vanhus on eduksi yhteiskunnalle. Mistä muka kaikille suurten ikäluokkien edustajille saadaan hoitajat? kysyy Utrio.
– Ennen katsottiin hyväksi iäksi kolme tiuta ja kymmenen eli 70 vuotta. Enempää ei tarvittu. On järjetöntä ja turhaa, että keski-ikää yritetään nostaa tekemällä vanhuksille kasa leikkauksia ja toimenpiteitä viimeisen puolen vuoden aikana ennen heidän kuolemaansa. Mutta jos joku lääkäri yrittää kieltäytyä leikkauksista, hän saa niskaansa vihaiset omaiset, sanoo Utrio.
Nyt Utrio kertoo tarkoittaneensa ”unipillerit” vertauskuvaksi. Jos vanhustenhuollon tilanne on surkea, yhtä hyvin voitaisiin jakaa pillereitä, kirjailija selittää. Sen enempää hän ei halua aiempiin lausuntoihinsa palata.
– Sarkasmi on tapa, jolla ei voi käsitellä asioita julkisesti, Utrio toteaa.
Mikäli eutanasia laillistettaisiin Suomessa, se vaatisi Utrion mukaan kahta tärkeää ehtoa: ensinnäkin asiasta päättäminen tulee olla eutanasiaa haluavan vastuulla. Henkilön tulee itse ilmoittaa halustaan saada kuolinapua ja olla täysissä sielun voimissa kun ilmoituksen tekee.
– Ei pidä jäädä pienintäkään epäilystä, ettei kyse ole mistään muusta, kuin tämän henkilön tahdosta.
Toinen ehto koskee eutanasian suorittavaa lääkäriä. Utrion mielestä toimenpiteen tekemisen tulee perustua vapaaehtoisuuteen.
– Minusta on myös itsestään selvää, ettei sellaisen lääkärin, joka ei sitä halua, tarvitse tehdä eutanasiaa. Jos Suomesta ei löydy ainuttakaan halukasta lääkäriä, täytyy matkustaa johonkin muualle. Niin se on nykyäänkin.
Onko ihmisen armahtaminen hirveistä tuskista vahingoittamista, vai onko vahingoittamista se, että jätetään hänet kitumaan?"
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin odottelen.
Taitaa vain Utriollakin olla sama juttu kuin muilla eutanasian kannattajilla eli kiire on eutanoida toisia, ei itseään.
Eutanasia tarkoittaa avustettua itsemurhaa, jonka saa halutessaan, mikäli elossapysyminen on käynyt sietämättömäksi. Siinä on kyse henkilön omasta halusta kuolla, se ei ole mikään kyselemättä annettava lopetuspiikki. Ihan hyvä että eutanasiaa ajetaan, koska ei väkisin kituuttaminen ole mikään itseisarvo.
Sanopas, miksi Kaarin pitäisi sitä itselleen haluta, jos ei halua vielä kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hän on tuollaista toitottanut? E kai vain ole kyse jostsin: Mä en ainakasn halua maata missään vanhustenhoidossa vihanneksena tokaisu ja tuon takia halutaan lähes tappaa?
Ei ole edes oma lause tuo, vaan eräs joka itse iäkkäämpi kun minä sanonut noin.
90-luvun puolessa välissä. Asiasta nousi valtava kohu.
Nuorena ja terveenä oli helppo heitellä kuolonpilleri-juttuja, mutta nyt, kun asia olisi henkilökohtaisella tasolla ajankohtainen, ei elämästä olekaan niin helppo luopua.Miksi pitäisikään luopua? Eutanasian tarkoitus on, että sen saa halutessaan, ei siihen mitään pakkoa liity eikä kuulukaan.
Vuonna 2009 hän oli sitä mieltä että yli seitsemänkymmpisille tulee jakaa eutanasiapilleri.
Tosin ilmeisesti kaikille muille seitsemänkymmpisille. Näinhän narsisti aina katsoo olevansa erikoistapaus.
Jos hän on koskaan sanonut oikeasti noin, niin oletko tullut ajatelleeksi että ehkä mielipide on voinut muuttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Kaari Utrio on tehnyt jotain elämässään oikein, kun persumiehet häntä noin vihaavat! 😄🥳👏👍
Ihmisviha aina kunnon feministin mielessä.
Ei ole. Tuollaista väittävät vain misogynistit, joille naisen oikeudet ovat loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Kaari Utrio on tehnyt jotain elämässään oikein, kun persumiehet häntä noin vihaavat! 😄🥳👏👍
Kaarillahan on hyvin järkevät persujen ajatukset ja kirjoitukset mm. islamista.
Höpölöpö. Sensijaan hän on realisti, mitä tulee vähäjärkisiin Y-kromosomisiin.
Kuten minäkin. Kannatan suvullisen lisääntymisen lopettamista, rikollismiesten lopullista karsimista pois populaatioista ja ihmisen (naisten) kloonausta.
Kaikki pahuus maailmassa on peräisin typeristä miehistä.
Kyllä. Kaikki sodat on ihan miesten itsensä aloittamua. Miksi naisten pitää osallistua niihin millään tavalla? Esim sairaanhoitajina, ruokahuoltoon ym. Hoitakaa ihan itse hiljaisuudessa omat sotkunne. Miehet ei ole edistyneet yhtään kivikaudelta.
Kuitenkin miehet loivat kaiken teknologian, mukaan lukien käyttämäsi tietokoneen, jota hyödynnät joka päivä. Ei paha saavutus "kivikautisilta" miehiltä. :)
Ja sitä samaa teknologiaa sinäkin käytät, jonkun ihan muun kuin sinun keksimää. Eikä ne tietokoneen kehittelijät siihen kikkeliä käyttäneet, sukupuolella ei sen kanssa ollut mitään tekemistä.
Ada Lovelace kehitti binäärikoodauksen ja Hedy Lamarr internetin toimintaperiaatteen, taajuushyppelyn.
Pikku misogyyni varastaa naisten keksinnöt kuten haaskasit 9 kk äitisi ruumista. Hyppää louhokseen jaa kuole, ryssänpersu. Kukaan ei tarvitse sinua edes elintenluovuttajaksi. Sulla on kuitenkin peritty kuppa tai herpes tai ties vaikka HIV.
Sinä edustat jotain ihailtavaa sitten?
Ihailtavampaa kuin naisia vihaavat luuserit, jotka pitävät kikkeliä ihmisarvon, älyn yms. mittana.
Ei kai eutanasiaa kukaan pelkän iän takia halua, eikä sitä sillä perusteella yleensä kai saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä ketjussa halutaan tappaa vanha nainen? Nyt vähän selkärankaa, ihmiset.
Onhan se silloin asiallinen kysymys, jos aloitus pitää paikkansa.
Hän haaveili eutanasiasta ihanana oikeutena, nyt alkaisi olla hänen tilaisuutensa ns hypätä ensin.
Eutanasia ON ihana oikeus, koska olisi helpottavaa tietää että elämästä pääsee eroonkin, jos kivut ovat liian suuret eikä hoito auta. Siihen kuuluu olennaisena se, että se ei ole pakollista vaan eutanasian saa halutessaan. Kaarin ei tarvitse siis "hypätä ensin" jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä joille muille tyrkytetyt (myrkky)lääkkeet eivät yllättäen sovikaan itselle.
Miksi hänen niitä pitäisi ottaa jos ei halua vielä kuolla? Eutanasiaan kuuluu olennaisena vapaaehtoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisa vanhan polven feministi. Kylläpä persuja ja inceleitä harmittaa.
Incelit on juuri feminismin satoa jos viitsit joskus katsoa mikä incel on.
Incel on itse oman yksinäisyytensä aiheuttanut naisvihaaja, joka syyttää ongelmistaan muita. Feminismi on heille vihollinen, koska se kehtaa sanoa naisen olevan ihminen siinä missä mieskin eikä mitään miehen omaisuutta. Incelit ovat feminismin satoa, mutta eri tavalla kuin luulet: feminismi antoi naisille rohkeutta sanoa "ei" vastenmielisille miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisa vanhan polven feministi. Kylläpä persuja ja inceleitä harmittaa.
Katkeria vasemmistolaisia vanhojapiikoja he ovat.
Eivät, vaan vanhan polven feministejä. Juuri heidän ansiostaan ei naisten tarvitse kysyä lupaa hengittämiseen tuollaisilta katkerilta sovinisteilta, jotka luulee kikkelin olevan ihmisarvon edellytys.
Feminismi on juuri sovinismia. lue sanakirjaa ja lopeta hengittäminen.
Feminismi on naisten oikeuksien ajamista miesten rinnalle ja siten tasa-arvoa. En ala leikkiä mitään muuta vain koska joku naisia halventava surkku inttää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut vastustaa tietoa ja viisautta, niin liekkö tuolla sen puoleen väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisviha aina kunnon feministin mielessä.
Täysin yliarvostettu tyyppi tämäkin. Hän ei olisi mitään ilman feminististä paasausta. Mitä omaperäistä näissä toistensa kopioissa on? Jotain Hannah Arendtia tai muuta aidosti oivaltavaa naispuolista kirjoittajaa voi ajatella vaikka vertailukohtana. Sellaista joka ei elä naisten ja miesten välisen sodan rakentajana sitä ahnaasti ruokkien.
Hän ja Minna Canth ym. moni muu on tehnyt yhteiskuntamme eteen merkittävää työtä osoittaen järjestelmässä olevan virheen. Naisen ei kuulu tehdä töitä eikä äänestää.
No ei kuulu miehenkään. Sen verran paljon pahuutta ja tyhmyyttä on ukot saaneet aikaan. Y-kromosomi ei tee ketään älykkäämmäksi tai muuten paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin odottelen.
Taitaa vain Utriollakin olla sama juttu kuin muilla eutanasian kannattajilla eli kiire on eutanoida toisia, ei itseään.Hän on vielä hyväkuntoinen, joten miksi ihmeessä tekisi eutanasian? Sehän tehdään sitten kun on kuolemassa muutenkin. Se päätös tehdään itse, silloin kun sen vielä kykenee tekemään, ja se tehdään jokaisen omalla päätöksellä, ei kenenkään muun. Ja tilanteessa kun mitään toivoa ei enää ole, vaan kuolema on jo hyvin lähellä.
Suurin osa suomalaisista kannattaa eutanasiaa, ja kyllä satavarmasti jokainen siinä ajattelee ensimmäisenä itseään, ettei joutuisi kitumaan. Mutta harva sitä haluaa omien rakkaidensakaan kituvan. Minä olen katsonut kuolevan anopin silmiin kun hän ei pystynyt enää kommunikoimaan, ja silmien katsessa oli vain silkkaa kauhua, ja hän eli vielä monta päivää sen jälkeen vaikka nesteytyskin oli lopetettu. En halua joutua itse siinä tilassa olemaan elossa, enkä halua kenenkään muunkaan joutuvan siihen kärsimykseen.
Eutanasian vastustamisessa on kyse halusta hallita toisten elämää kieltämällä heitä päättämästä omasta kehostaan/elämästään, aivan kuten abortinkin kohdalla. Ei vastustajia kiinnosta vaikka joku kärsii, koska tärkeintä on tieto ja tunne siitä, että on saanut estettyä muita päättämästä elämästään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut vastustaa tietoa ja viisautta, niin liekkö tuolla sen puoleen väliä.
Persut vastustavat tietoa, viisautta ja sivistystä, koska ihmisiä on helpompi hallita, jos nämä eivät tiedä mistään mitään ja koska persujen mielestä tyhmyys on siistiä.
Ei eutanasia liity ikään, vaan ihmisen vointiin ja elämänlaatuun.