Siis v***u tätä kesää, surkein ikinä
Kuinkahan monta 26- > asteista päivää ollut tänä kesänä? Niinpä.
Entä kuinka monta alle 20 asteista päivää ollut. Aika hiton monta. Kaikki uimavedet on jääkylmiä. Koko viikko taas näyttää kylmää ja sateita, kuten koko seuraava 2vkon sää.
En muista olleeni näin paljon sisällä kesän aikana. Kuten taas seuraavat 9kk...
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Jos mun aivot, kroppa, mieli ja sielu ei ole sopeutunut kylmään 66 vuodessa (joka vuosi huonommin) niin kyse ei ole asenteesta eikä kuvittelusta. Lämpimään totun 2 päivässä
Olen onnellisessa asemassa kun voin asua etelässä mutta jo nyt ahdistaa muutaman viikon loma Suomessa elokuussa kun kaikissa viesteissä mitä lapset ovat laittanet on vain satanut ja ollut km 16 astetta! Nyt 2 pv parinkymmenen huitteilla, vau! Inhottaa ajatuskin vetää farkkuja ja fleeceä päälle kesällä!
No tuota mä juuri tarkoitan. Keskity iloitsemaan siitä suurimmasta osasta vuotta, jonka olet itsellesi sopivissa olosuhteissa. On outoa murehtia ja märehtiä muutaman viikon säätä ihan ahdistukseen saakka, säälle kun ei kukaan voi mitään, paitsi pukeutua sen mukaisesti. 16 asteessa on mukavampiakin vaihtoehtoja kuin fleece, jos koet tarvitsevasi kerroksia.
Todellakin laitan (jopa näin ateistina) kädet kyynärpäitä myöten ristiin että nyt eläkkeellä minulla on lopultakin säiden puolesta hyvä olla! Mutta kuitenkin ehdin yli 60v kärsimään itselleni sopimattomasta ilmastosta n 44 viikkoa vuodesta. Pari päivää tuulta ja viileää ja hirveät kivut ja säryt alkaa heti. Ei siinä pahemmin nauti
Ymmärrän. Myös mä nautin nyt, kun Tampereen helleputket eivät enää pakota olemaan sisällä koko kesää. Pääasia, että voi hyvin, kuka missäkin.
Aloittajan kanssa samaa mieltä kesän surkeudesta. Joko sataa, tuulee tai sataa ja tuulee.
Vierailija kirjoitti:
Helteellä on kivempi olla ulkona. En tiedä mikä siinä on että mieli on ihan matala näillä ilmoilla
Taas sataa. :(
Meillä yksi sateeton päivä koko heinäkuussa.. Tosi surkeat kelit, kasvit mätänee pihalle.
Meillä on nyt illalla satanut hetkessä 20 milliä ja lisää tulee. Muutenkin tämän kuun sadesaldo oli jo yli 100 milliä. Mutta toisaalta en kaipaa mitään helleputkia.
Tykkään talvesta ja lempivuodenaikani on syksy. Kyllä silti voin todeta, että tämä kesä meni kyllä sitä kesää odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi sateeton päivä koko heinäkuussa.. Tosi surkeat kelit, kasvit mätänee pihalle.
Muakin häiritsee tuo kosteus. Mulla on pieni piha länteen, eikä sinne tee edes mieli mennä, kun kaikki oikein muhii.
Kesäisin siellä on tavallisesti liian kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Loistava kesä. Ollut 18-22 astetta käytännössä koko ajan.
Hyvä kesä ollut:) Hellejaksot lyhyitä (pari päivää). Koti pysynyt ok-lämpötilaisena, kasvusto vehreänä ja yöunet parempina. Ja ei, en ole niitä, jotka fanittaa talvipakkasia ja korkeita hankia. Joten vastakkainasettelua ei ole edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat teille, jotka tykkää tästä jatkuvasta kylmyydestä ja sateesta. En ymmärrä, miten Suomessa joku voi valittaa muutamasta hassusta hellepäivästä (joita ei edes ole ollut tänä kesänä yhtään) koska Suomessa on paska sää n. 11 kuukautta vuodesta. Itse en saa mitään irti tästä, että kesälläkin jokainen päivä on kuin syksy. On kylmää, harmaata, sataa joka vtun päivä. Urheilen paljon mieluummin ulkona, kun on lämmintä - ihana käydä aamulla lenkillä, kun on jo 21 astetta, aurinko paistaa ja ei tarvitse miettiä, kuinka monta kerrosta vaatetta laitat päälle ja mitä laitat päälle - pitääkö olla sadetakkia vai kuoritakkia, montako aluskerrosta, ettet jäädy, yms. Itse nukun hellejaksoina aina hyvin, koska vietän jokaikisen vapaahetken ulkona liikkuen: olen joko lenkillä, pyöräilemässä tai uimassa järvessä. Ja ei, minulla ei ole ilmastointia omassa kämpässä. Olen asunut maissa, joissa yli 40 asteen helteet on ihan normaalia, ja silloinkin tykkäsin. Ei mikään ihme, että kaikki täällä on kuin perseeseen ammuttuja karhuja, kun koko ajan on pimeää ja harmaata. Ymmärrän, jos sataisi muutaman päivän kesän aikana, mutta kun se on viikosta toiseen tätä paskaa säätä. Ja sitten sanotaan "luonto tykkää kun sataa" - joo luonto tykkää, kun sataa kolme kuukautta putkeen ja ei näy aurinkoa ollenkaan. Onneksi itsellä kesäloma vielä edessä ja sitten seuraavat 5 viikkoa auringon alla.
Noi jotka inhoavat normaalia kesähellettä, mitä ei ole tänä kesämä ollut, ovat lihavia. Heillä helle vaikuttaa haitallisesti terveyteen, kuten sydämeen, ja lisäksi he eivät tykkää pukeutua vähiin vaatteisiin ulkonäkösyistä. Lisäksi masentuneilla valon määrä ja aurinko pahentaa mielialaoireita ja pimeä taas jostain syystä auttaa heitä. Ymmärrän siis heitä, mutta kallistun itse kuitenkin siihen joukkoon, joka on pettynyt tähän kesään.
En ole lihava enkä masentunut. En edes vanha ja/tai sairas. Työntekö helteessä on vaan aivan hanurista ja myös hengelle vaarallista. Onneksi ei tänä kesänä ole ollut kuin satunnaisia hellepäiviä. Tosin tämä kosteus on myös tukalaa, ja just oli tästä juttu, että sekin voi käydä terveyden päälle, kun kosteassa ilmassa ei iho pysty haihduttamaan ylimääräistä lämpöä, mitä syntyy fyysisessä rasituksessa.
Helteet on laiskoille ja joutilaille. Itsekin nautin, jos vapaspäivälle sattuu helle, ja jos just sinä päivänä ei ole pakko tehdä yhtään mitään. Voi loikoa varjossa ja mennä sisälle aurinkoa ja lämpöä pakoon, kun siltä tuntuu.
Voi vee tota valitusta. Nyt on just hyvä Suomen kesäsää. Vähän liian kuuma vielä ollut, tarvisi olla viileempää.
Vierailija kirjoitti:
Aivan syvältä. Paras lämpötila on 26-29.
Teinin kommentti, joka asuu vanhempiensa hyvin ilmastoidussa kämpässä eväänsä väräyttämättä. Lukuunottamatta UV-indeksin bongailua, joka optimoi pintaliitäjän rusketustodennäköisyyden (muun ohella). Tai muualta tullut evää väräyttämätön, joka vasta iltaisin aktivoituu ilmastoitujen diskojen pariin. Päivällä korkeintaan istuskelua kauppakeskusten kahviloissa, joissa ilmastointi.
Jos Suomessa odottaa jotain tietynlaista (kuumaa ja sateetonta) kesää, niin aika suurella todennäköisyydellä tulee pettymään.
Vettä olisi saanut tulla vähän vähemmän, mutta muuten en valita. Hellemekot silitin turhaan kesäkuussa.
Hei, ei sun tartte tulla. Ei todellakaan. Sukulaisetkin tykkäävät, kun pysyt kaukana. Ne odottavat sulta vaan perintöä kieli pitkällä, kun sinne helteeseen kumminkin kuolet sydänkohtaukseen. Eikö totta? Myönnä pois vaan
No itseasiassa on pakko kun suomenkodin piha on villiintynyt sateessa.
Lapset eivät ole perinnön perässä, gurhaan huolehdit:) Heillä on hyvinpalkatut (pearemnt tulot kuin minulla ikinä) työpaikat ja kauniit kodit. Parhaillaan yhden perhe lomailee täällä meidän kanssa ja muita tulee syksyllä luoksemme.
Paremmin mun sydän voi täällä lämmössä, yhtään ei ole rytmihäiriöitäkään kuten Suomessa 24/7