Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläisten rutina siitä ettei pärjää ärsyttää suunnattomasti

Vierailija
25.07.2026 |

Näillä ihmisillä on monella oma asunto ja ollut aikaa 40 vuotta kerätä sitä pesämunaa eläkepäiviä varten.

On toki oikeasti ahtaalla oleviakin, mutta Suomessa on tukia yllin kyllin jos rahat ei riitä välttämättömään.

Ne pitää vain HAKEA, muuten niitä ei saa.

Ei kenenkään kuulu pärjätä jollain takuueläkkeellä, eihän se riitä mihinkään ainakaan jos asuu vuokralla, sen lisäksi saa asumistukia ja muita.

Hakemaan ne tuet, mars.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti vikisee miten on pienituloinen eläkeläinen, mutta mitään tukia ei saa. Ei ilmaisia taksimatkoja, ei tukea gluteenittomaan ruokaan jne. Ei raaski silmälaseja uusia tai käydä yksityislääkärillä, kun on kallista.  Eläke 2500e/kk, velaton asunto ja 100.000e tilillä

Mistä työstä noin hyvän eläkkeen saa?

Ihan tavallisesta opettajan työstä olen saamassa tuollaisen eläkkeen.

Ei pidä aina paikkaansa. Opettajakaverini saa eläkettä n. 2000 €. 

Vierailija
62/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et tiedä kaikkien eläkeläisten asioista hevon helvettiä.

Tiedän sen että niille on AINA ollut töitä. On oma moka jos kaikki on hassattu.

Kuule ne matalapalkka-alan työtkin on täytynyt jonkun tehdä ja eläke on sen mukainen 1226€/kk että ei tässä juhlita suurilla eläkkeillä.

Vtuttaa isosti että 3 vuotta Suomessa loisinut ulk.maalainen saa enemmän!!

Eläke on karkeasti puolet palkasta. Mikset ole saanut 2400 e/kk palkasta mitään säästöön? Minäkin saan vielä nykyhinnoilla kun elää vaatimattomasti.

Niin montako lasta sinulla on elätettävänä? Kyllähän tuo palkka yhdelle ihmiselle riittää🙂

Aivan, lapsikorttihan se löytyi sieltä. Koko työuran ajan n. 20-64-vuotiaaksi oli lapsia elätettävänä? Pennin hyrrää ei yhtenäkään työssäolovuotena saanut yhdestäkään palkasta tai lomarahoista sivuun?

Ei niitä lapsia kannata hankkia, jos ei ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaas sitä, että naimisissa pysyneet eläkeläispariskunnat ovat saattaneet tehdä yhteensä 80 vuotta työtä.  Turha sitä on omaisuutta kadehtia.  Kyllä niiden vuosien aikana on saatu moneksi nöyrtya.  Entisaikojen pomoilta kun ei vaadittu minkäänlaisia esimiestaitoja, eikä käsitettä työpaikkakiusaaminen edes vielä ollut keksitty.

Entisaikoina työssä ei vaadittu sellaisia suorituksia mitä nykyään. Olen ollut esim. tehdastyössä Suomessa 2010-2020 luvulla ja kyllä 90-luvullakin vaatimukset oli tuottavassakin työssä paljon pienemmät ja työntekijöitä enemmän, vanhemmat työntekijät kauhistelleet nykymenoa. Mitä lie puuhastelua ollut työnteko joskus 70-80-luvulla.

Vierailija
64/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvalla eläkeläisellä on asunto velaton ja 100.000€ tilillä. 

Itse ainakin tunnen n. tonnin eläkeläisiä, joilla asuntolainaa n. 100 000€ ja tilillä arkkurahat. Mökkiä ei ole korkeintaan kun suvun mökki. 

Tonnin eläkkeellä et kyllä mitään 100000 euron asuntolainaa ole saanut.

Tässä tapauksessa puoliso on vielä töissä. 

Vierailija
65/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti vikisee miten on pienituloinen eläkeläinen, mutta mitään tukia ei saa. Ei ilmaisia taksimatkoja, ei tukea gluteenittomaan ruokaan jne. Ei raaski silmälaseja uusia tai käydä yksityislääkärillä, kun on kallista.  Eläke 2500e/kk, velaton asunto ja 100.000e tilillä

Ei pidä aina paikkaansa. Opettajakaverini saa eläkettä n. 2000 €. 

No sitten sinun kokemuksesi muuttaa kyllä kaikki tilastolliset faktat. Itse olen pätevä opettaja, pari ylituntia ja pienen henkilökohtaisen lisän saanut.

Vierailija
66/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eläkeläiset, jotka eivät pärjää, ovat usein alkoholisteja. Tupakkaan kuluu myös rahaa.

Vierailija
67/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on jotenkin niin älyttömän ihanaa, että nämä rutisijat eivät miellä itseään vanheneviksi ja eläkeläisiksi. Ei, ne pysyvät aina samanikäisinä kuin ovat tällä hetkellä, kesällä 2026. 😆 

Totuus onkin sitten mieletön shokki, kun se vihdoin niille kolahtaa. Hähää. 

Vierailija
68/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaas sitä, että naimisissa pysyneet eläkeläispariskunnat ovat saattaneet tehdä yhteensä 80 vuotta työtä.  Turha sitä on omaisuutta kadehtia.  Kyllä niiden vuosien aikana on saatu moneksi nöyrtya.  Entisaikojen pomoilta kun ei vaadittu minkäänlaisia esimiestaitoja, eikä käsitettä työpaikkakiusaaminen edes vielä ollut keksitty.

Entisaikoina työssä ei vaadittu sellaisia suorituksia mitä nykyään. Olen ollut esim. tehdastyössä Suomessa 2010-2020 luvulla ja kyllä 90-luvullakin vaatimukset oli tuottavassakin työssä paljon pienemmät ja työntekijöitä enemmän, vanhemmat työntekijät kauhistelleet nykymenoa. Mitä lie puuhastelua ollut työnteko joskus 70-80-luvulla.

No, siinäpä meillä taas varsinainen järjenjättiläinen. 🙄🙄 Mutuilulla menee, ja meneekin täysin pieleen, kuten tavallista. 

Vierailija
69/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauksien takia monilla eläkeläisillä on tiukkaa, vasta eräs kaveri kertoi  sairaalamaksujistaan ja lääkkeiden laskuistaan. Ei ole pystynyt aikoinaan säästämään tuloistaan kun ajoittain oli työttömyyttä. 

Suomessa on lääke- ja hoitomaksukatto, ja se on alle 1000 e / vuosi.

Kyllä hän kertoi senkin. Maksut kyllä hänellä on kalliit. 

Vierailija
70/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sen että niille on AINA ollut töitä. On oma moka jos kaikki on hassattu.

Minä tein viimeiset 2Ov-25v vain määräaikaisia töitä ja välit työttömänä, ei siinä pysty mitään säästöjä kerryttää. Nuorena perheen elättämään, näin mulla. Onneksi ei sairauksia. 

Minä tein viimeiset 2Ov-25v vain määräaikaisia töitä ja välit työttömänä, ei siinä pysty mitään säästöjä kerryttää. Nuorena perheen elättämään, näin mulla. Onneksi ei sairauksia. 

Juuri samoin kävi kaikille 90-luvun lamassa perheensä perustaville n.30 vuotiaille

Pankit lakkautettiin ja lehtitalot meni konkkaan. Ja koska näillä aloilla oli liian moni suomalainen töissä, sitä teki henkensä pitimiksi ex-pankkihenkilökin osa-aikaista tai määräaikaista siivousta, ravintoloiden keittiöapulaishommaa ym muuta työtä ei sitten ollutkaan ja niistä kertyi sitten tosi huonot eläkkeet, jos niitä jäi tekemään eläkkeelle asti. Moni alkoi opiskella, muttei silti saanut töitä, joten opiskelut jatkuivat tai sitten siivoustuurausta ym. 

Vierailija
71/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen noin suuri eläke on hyvin poikkeuksellinen. Yleensä eläkkeiden määrä bruttona on noin 1000€ - 1800€. 

Ei ole nykyään vaan nykyään keskimääräinen eläke on jo 2300 euroa kuussa.

Se nousee joka vuosi, kun kaikkein vanhimmat ja köyhimmät kuolevat pois ja tilalle tulee nuorempia kovapalkkaisia eläkeläisiä, joista monilla on ihan tavallista saada eläkettä 4000 euroa kuussa.

Vierailija
72/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen noin suuri eläke on hyvin poikkeuksellinen. Yleensä eläkkeiden määrä bruttona on noin 1000€ - 1800€. 

Tilaston mukaan naisten keskimääräinen työeläke oli 1 686 euroa kuukaudessa.

Vierailija
73/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, siinäpä meillä taas varsinainen järjenjättiläinen. 🙄🙄 Mutuilulla menee, ja meneekin täysin pieleen, kuten tavallista. 

Monetko yt-neuvottelut läpikävit vaikka työuran aikana, näin alkuun?

Vierailija
74/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadittu koska kaikki tehtiin käsin (työkalut toki oli) ja ihminen nyt pystyy tekemään vain tietyn määrän työvuoron aikana. Toki tietty tahti piti olla ja tuottavuudelle oli raamit mutta ei se ollut verrattavissa nykyiseen tehotalouteen.

Olin sattumalta itsekin tuotannossa jonkin aikaa ja jokainen pitempään kyseisessä yrityksessä työskennellyt haikaili menneen perään. Löysempi duuni tai työtahti, sai tehdä omaan tahtiin ja kun tavoite oli valmis sai lähteä kotiin. Pomot oli parempia, välittivät enemmän jne. Se jätetään taas huomioimatta että kehityksen ja automatisoinnin myötä moni vakava työperäinen sairaus tai vamma on nykyään harvinainen.

Vierailija
75/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri samoin kävi kaikille 90-luvun lamassa perheensä perustaville n.30 vuotiaille

Pankit lakkautettiin ja lehtitalot meni konkkaan. Ja koska näillä aloilla oli liian moni suomalainen töissä, sitä teki henkensä pitimiksi ex-pankkihenkilökin osa-aikaista tai määräaikaista siivousta, ravintoloiden keittiöapulaishommaa ym muuta työtä ei sitten ollutkaan ja niistä kertyi sitten tosi huonot eläkkeet, jos niitä jäi tekemään eläkkeelle asti. Moni alkoi opiskella, muttei silti saanut töitä, joten opiskelut jatkuivat tai sitten siivoustuurausta ym. 

Ja jos tuo ikäinen ja vanhempikin oli ollut jo 16-vuotiaasta töissä, hänelle ei maksettu tuolta ajalta eläkettä lainkaan eläkettä, vaan vasta 23-vuotiaasta lähtien. 

Vierailija
76/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallisesta työstä esim.tekniikaan koulutuksella,  yhdellä äitiyslomalla. Eläke  joku 2800e brutto nyt 10 eläkevuoden jälkeen. Viimeisten vuosien palkka  oli n.3900e. Eläke olisi pari sataa isompi jos en olisi hypännyt pois kun se vielä oli mahdollista toisin kuin nyt. Vältin arpajaisissa 90- luvun kymmenet irtisanomiset.

Asunto ei ole velaton , yhtiölainaa n.60 000 jos riittääkään.

Vierailija
77/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadittu koska kaikki tehtiin käsin (työkalut toki oli) ja ihminen nyt pystyy tekemään vain tietyn määrän työvuoron aikana. Toki tietty tahti piti olla ja tuottavuudelle oli raamit mutta ei se ollut verrattavissa nykyiseen tehotalouteen.

Olin sattumalta itsekin tuotannossa jonkin aikaa ja jokainen pitempään kyseisessä yrityksessä työskennellyt haikaili menneen perään. Löysempi duuni tai työtahti, sai tehdä omaan tahtiin ja kun tavoite oli valmis sai lähteä kotiin. Pomot oli parempia, välittivät enemmän jne. Se jätetään taas huomioimatta että kehityksen ja automatisoinnin myötä moni vakava työperäinen sairaus tai vamma on nykyään harvinainen.

Nimenomaan, ihan esim. varastotyössä vaaditaan nykyään enemmän keräiltyjä rivejä, vaikka työvälineet on käytännössä täysin samat. Revitään enemmän irti fyysistä suoritustakin kuin aiemmin. Nuoremmat sukupolvet vain sykkii enemmän töissä, jos et tee tarpeeksi niin sitten ei anneta työtunteja, kun sopimukset on nollasopimuksia. 90-luvulla riitti vanhempien työntekijöiden mukaan n. 30-50 % vähemmän vastaavasta suorituksesta ja tätä on kuullut useammassa työpaikassa.

Vierailija
78/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kirjoittaa "eläkeläisten rutina"? Tuosta saa vaikutelman, että kaikki Suomen eläkeläiset rutisee. Pieni osa ehkä rutisee, ne kansaneläkeläiset ja takuueläkeläiset nimittäin. Saa nähdä kuinka tulevaisuuden eläkeläiset rutisee, nämä jotka elävät nuoresta lähtien tuilla tekemättä mitään töitä vuosiin, ei siinä eläke kerry kun tuilla elää. Laajassa suvussani on paljon eläkeläisiä nykyään, itsekin olen, eikä kukaan rutise. Olemme tehneet vuosikymmeniä töitä. 

Vierailija
79/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nykyään vaan nykyään keskimääräinen eläke on jo 2300 euroa kuussa.

Se nousee joka vuosi, kun kaikkein vanhimmat ja köyhimmät kuolevat pois ja tilalle tulee nuorempia kovapalkkaisia eläkeläisiä, joista monilla on ihan tavallista saada eläkettä 4000 euroa kuussa.

Suomalaisten keskimääräinen mediaanieläke oli 1 848 euroa kuukaudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että puolet eläkkeensaajista saa tätä summaa pienempää ja puolet suurempaa eläkettä.

ELI P SKAPUHETTA!

Vierailija
80/110 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mein suvun vanhimmat naiset olivat kotirouvia, miehet hommasivat elannon, vain isäni ja äitini olivat  vakituisessa töissä, saivat  eläkettä eniten ja  äiti jäi leskeksi, vain   hänellä on säästöjä eniten . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä