Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläisten rutina siitä ettei pärjää ärsyttää suunnattomasti

Vierailija
25.07.2026 |

Näillä ihmisillä on monella oma asunto ja ollut aikaa 40 vuotta kerätä sitä pesämunaa eläkepäiviä varten.

On toki oikeasti ahtaalla oleviakin, mutta Suomessa on tukia yllin kyllin jos rahat ei riitä välttämättömään.

Ne pitää vain HAKEA, muuten niitä ei saa.

Ei kenenkään kuulu pärjätä jollain takuueläkkeellä, eihän se riitä mihinkään ainakaan jos asuu vuokralla, sen lisäksi saa asumistukia ja muita.

Hakemaan ne tuet, mars.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei läheskään kaikilla ole omistusasuntoa. On tehty vuosikymmenet pienipalkkaista työtä ja eläke jäänyt todella pieneksi.

Vierailija
22/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvalla eläkeläisellä on asunto velaton ja 100.000€ tilillä. 

Itse ainakin tunnen n. tonnin eläkeläisiä, joilla asuntolainaa n. 100 000€ ja tilillä arkkurahat. Mökkiä ei ole korkeintaan kun suvun mökki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään kaikilla ole omistusasuntoa. On tehty vuosikymmenet pienipalkkaista työtä ja eläke jäänyt todella pieneksi.

Suurten ikäluokkien (noin vuosina 1945–1950 syntyneiden) keskuudessa omistusasuminen on erittäin yleistä, sillä noin 70–74 prosenttia tämän ikäryhmän asuntokunnista tai kotitalouksista asuu omistusasunnossa

Vierailija
24/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää poimimaan marjoja!

-Persu

Siitä se joka tapauksessa lähtee, että perse on nostettava sohvalta. Ennen sitä ei tapahdu mitään oman elämänlaadun parantamiseksi.

Vierailija
25/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä niiden eläkeläisten rutinaa, jotka ovat olleet ikänsä hyvätuloisissa ansiotöissä ja eläkettä kerryttämässä, ovat vielä suht terveitä ja toimintakykyisiä ja saaneet asuntonsa maksettua ajat sitten.

Mutta läheskään kaikilla se ei toimi niin. Tulee sairautta ja sen mukana kustannuksia, työura on pätkiintynyt itsestä riippumattomista syistä, asutaan muuttotappioalueella homeisessa omakotitalossa jota ei saa kaupaksi... Kyllä silloin saakin vähän rutista, ettei rahat riitä, vaikka kaikki mahdolliset tuet olisi haettu.

Vierailija
26/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauksien takia monilla eläkeläisillä on tiukkaa, vasta eräs kaveri kertoi  sairaalamaksujistaan ja lääkkeiden laskuistaan. Ei ole pystynyt aikoinaan säästämään tuloistaan kun ajoittain oli työttömyyttä. 

Vierailija
27/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauksien takia monilla eläkeläisillä on tiukkaa, vasta eräs kaveri kertoi  sairaalamaksujistaan ja lääkkeiden laskuistaan. Ei ole pystynyt aikoinaan säästämään tuloistaan kun ajoittain oli työttömyyttä. 

Suomessa on lääke- ja hoitomaksukatto, ja se on alle 1000 e / vuosi.

Vierailija
28/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et tiedä kaikkien eläkeläisten asioista hevon helvettiä.

Tiedän sen että niille on AINA ollut töitä. On oma moka jos kaikki on hassattu.

Kuule ne matalapalkka-alan työtkin on täytynyt jonkun tehdä ja eläke on sen mukainen 1226€/kk että ei tässä juhlita suurilla eläkkeillä.

Vtuttaa isosti että 3 vuotta Suomessa loisinut ulk.maalainen saa enemmän!!

Sinä olet harvinaisuus, useimmilla eläkeläisillä on yli 2000 eiuoa eläke nykyään, voi olla monilla 4000 euroakin.

Ja sitä paitsi 1200 on sekin 900 euroa enemmän kuin opiskelijan opintotuki 290 euroa.

Harvinaisuus? Kun minun vanhemmat olivat elossa n.5 vuotta sitten. Eläke oli kummallakin n. 700 euroa kuussa. Tukia haettiin, mutta ei saatu. Tuosta summasta maksettiin ruoka, lääkkeet, asuminen, kaikki. Ei jäänyt mitään säästöön laitettavaksi ja oli aina vuodessa kuukausia etteivät rahat edes riittäneet. Molemmat tekivät koko ikänsä töitä matalapalkka-alalla. 

Vierailija
29/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me nyt eläkkeellä olevat  ja lähi vuosina eläköityvät olemme eläneet 90' laman. Oletko kuullut siitä ja olitko edes syntynyt vielä silloin?

Olin kolmekymppinen, perheellinen ja asuntovelallinen. Laman alettua asuntolainan korko pomppasi 18%, minä jäin työttömäksi kun työpaikkani ajautui konkurssiin. Tästä vajaan vuoden kuluttua puolisoni jäi myös työttömäksi. Emme suoriutuneet asuntolainasta ja pankki otti asuntomme haltuunsa, möi sen pilkkahintaan joten meille jäi velkaa jota maksoimme 15 vuotta, asunnosta jonka olimme menettäneet. Toki laitoimme asunnon myyntiin jo heti kun minä jäin työttömäksi, mutta eihän siinä suurtyöttömyyden ja valtavien korkoprosenttien aikana kukaan mitään ostanut. 

Aloitimme tavallaan alusta, kun vihdoin saimme ulosottovelan maksettua. Ehdeimme juuri ennen eläköitymistä maksamaan asuntovelan pois. Mitään omaisuuksia emme todellakaan ehtineet kerätä vaikka töitä on tehty vuosikausia.

Tämä on vain yksi esimerkki 90' laman seurauksista, tiedän paljon pahempiakin kohtaloita kuin tämä meidän. 

En tiedä mistä on peräisin  käsitys,   että nyt eläkkeellä olevien taival on ollut "ruusuilla tanssimista "- ruusuissa on piikkejäkin.

Vierailija
30/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vttu tiedä.

Vierailija
31/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti vikisee miten on pienituloinen eläkeläinen, mutta mitään tukia ei saa. Ei ilmaisia taksimatkoja, ei tukea gluteenittomaan ruokaan jne. Ei raaski silmälaseja uusia tai käydä yksityislääkärillä, kun on kallista.  Eläke 2500e/kk, velaton asunto ja 100.000e tilillä

Mistä työstä noin hyvän eläkkeen saa?

Vierailija
32/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti vikisee miten on pienituloinen eläkeläinen, mutta mitään tukia ei saa. Ei ilmaisia taksimatkoja, ei tukea gluteenittomaan ruokaan jne. Ei raaski silmälaseja uusia tai käydä yksityislääkärillä, kun on kallista.  Eläke 2500e/kk, velaton asunto ja 100.000e tilillä

No tuo on kyllä turhasta valitusta, ei ole pieneläkeläinen kyseessä. Itsellä 1400 eläke ja pärjää kyllä, mutta ei tietenkään kovin leveästi elellä.

En ole eläkkeellä, mutta ei munkaan menot per kk ole kuin just tuota 1400 luokkaa. Asumiseen 300 (omistusasunto), ruokaan 300, autoon saman verran, muihin pakollisiin laskuihin noin satanen. Ja about 400-500 sitten vaikka vaatteisiin, kodin tarvikkeisiin, huvituksiin ja yhteen ulkomaanmatkaan talvella. Ei mitenkään ylenpalttista rahan käyttöä, mutta ei mitään todellista sniidailuakaan.

Vierailija
33/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä työstä noin hyvän eläkkeen saa?

Ihan tavallisesta opettajan työstä olen saamassa tuollaisen eläkkeen.

Vierailija
34/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan asiaan sitten kun ap on eläkkeellä.

PS Minä olen eläkkeellä mutta en valita.

Vierailija
35/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on lääke- ja hoitomaksukatto, ja se on alle 1000 e / vuosi.

Mikä on ihan ok, jos tulot ovat niin suuret, että omavastuu pystyy vaivatta ja muusta välttämättömästä kulutuksesta tinkimättä maksamaan. Muussa tapauksessa se on aika syvältä.

Vierailija
36/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nuorena ihmisenä ymmärrä koko eläkejärjestelmää. Mieluummin perustulo kaikille suomalaisille täysi-ikäisyydestä kuolemaan ja siihen päälle voi sitten säästää eläkemenonsa, kun ei enää työtä voi tehdä. 

Vierailija
37/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista puolet elää seuraavan tilin/etuuden tullessa taskut tyhjänä.

Se on sitä talousosaamista täällä.

Ostellaan kuppilassa 4 e kahvikupposia ja samaan aikaan valitetaan kahvipaketin hintaa.

Vierailija
38/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein viimeiset 2Ov-25v vain määräaikaisia töitä ja välit työttömänä, ei siinä pysty mitään säästöjä kerryttää. Nuorena perheen elättämään, näin mulla. Onneksi ei sairauksia. 

Vierailija
39/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nuorena ihmisenä ymmärrä koko eläkejärjestelmää. Mieluummin perustulo kaikille suomalaisille täysi-ikäisyydestä kuolemaan ja siihen päälle voi sitten säästää eläkemenonsa, kun ei enää työtä voi tehdä. 

Mä en ymmärrä että joku haihattelee jotain perustuloa. Ajatuskin on jostain fantasiasta kotoisin. 

Vierailija
40/75 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ne matalapalkka-alan työtkin on täytynyt jonkun tehdä ja eläke on sen mukainen 1226€/kk että ei tässä juhlita suurilla eläkkeillä.

Vtuttaa isosti että 3 vuotta Suomessa loisinut ulk.maalainen saa enemmän!!

Eläke on karkeasti puolet palkasta. Mikset ole saanut 2400 e/kk palkasta mitään säästöön? Minäkin saan vielä nykyhinnoilla kun elää vaatimattomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi