Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysin erilaiset toiveet loman viettämisestä

Vierailija
25.07.2026 |

Mä olen ihan poikki tästä lomasta ja toivon vaan pääseväni töihin lepäämään. Minä olen hyvin introvertti ja mies taas ekstrovertti. Minä haluaisin lomalla myöskin ihan vaan levätä ja olla ilman mitään aikatauluja ja mies taas haluaisi tehdä ihan koko ajan jotain minun kanssani. Mies kokee, että jos en kokoajan aktiivisesti ehdottele jotain yhteistä tekemistä, en halua olla hänen kanssaan ja sitten hän mököttää. Itse taas koen, että jos mies haluaa tehdä yhdessä jotain, hän voi ehdottaa ihan itse. sitäpaitsi toivon myös, että mies menee ja touhuilee välillä ihan keskenään tai kavereidensa kanssa, enkä koe, että meidän pitäisi yhdessä puuhata jotain ihan koko ajan.

Olemme nyt kesällä mm. vuokranneet mökin viikonlopuksi, käyneet festareilla ja kesäteatterissa, ollaan oltu viikko yhdessä ulkomailla ja nyt varattu vielä kylpyläviikonloppu loppulomaksi. Lisäksi olemme käyneet torikahviossa aamiaisella, useamman kerran ulkona syömässä ja remontoitu kotia yhdessä. 

Mies ei yhtään ymmärrä, että minä voisin välillä olla vaan kotona tekemättä yhtään mitään. Voisin vaan maata pihakeinussa ja lukea kirjaa tms. Heti ensimmäisenä aamulla hän kysyy, mitä suunnitelmia on tälle päivälle, eikä ymmärrä yhtään, että jo pelkkä kysymys ahdistaa minua. Lomani kohokohta olisi, jos saisin edes yhden päivän olla ihan yksin kotona. 

Hulluinta tässä on se, että olemme olleet yhdessä 25 vuotta ja tämä sama keskustelu käydään nykyisin joka kesä. Aiemmin oli helpompaa olla enemmän kotona, kun lapset olivat pieniä, mutta nyt kun lapset ovat jo aikuisia tästä on tullut ongelma. Teen kyllä ihan mielelläni asioita miehen kanssa, mutta en jaksaisi ihan kokojan olla menossa jonnekin. Miten saisin miehen ymmärtämään, että tarvitsen myös ihan vaan lepoa ja rauhaa?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa nämä eroa kommentit. Ihan puhuminen riittää. Ei ihme, ettei ihmisten suhteet kestä kun kaiken pitäisi olla täydellistä.

32v yhdessä ja osa lomasta eriaikaan. Silti jää vielä viikonloput tehdä asioita yhdessä.

Eihän puhuminen riitä, kun ap on moneen kertaan selittänyt miehelle tarpeensa, mutta mies ei hyväksy eroavaisuutta vaan rankaisee henkisellä väkivallalla. Tuo on ihan kauhea suhde. Mies on kuin loinen, joka imee ap:stä elämänvoiman.

Onkohan taas vähän dramaattista. Kuinka pitkä pisin suhteesi on/oli?

Vierailija
62/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa nämä eroa kommentit. Ihan puhuminen riittää. Ei ihme, ettei ihmisten suhteet kestä kun kaiken pitäisi olla täydellistä.

32v yhdessä ja osa lomasta eriaikaan. Silti jää vielä viikonloput tehdä asioita yhdessä.

Mitä se puhuminen auttaa, kun mikään ei muutu puhumisen jälkeen? Olisiko sinusta ihanaa elää jonkun muun toiveiden mukaan KOKO AJAN? Epäilen. Tiedän muuten yhden eron, joka johtui miehen kuorsaamisesta. Mies ei halunnut mennä lääkäriin ym, mutta ei myöskään suostunut erillisiin makuuhuoneisiin. Ymmärrän tämänkin eron, sillä unen riistäminen toiselta on sairasta. Hereillä pitäminen on muuten sodissa kidutuskeino. 

Ei kaiken tule olla täydellistä, mutta kompromisseja pitää kyetä tekemään. Teiltä onnistuu, mutta en lähtisi haukkumaan muiden eroja "liian helppoina". Ties vaikka osuu omalle kohdallesi joku päivä (esim.sairastut ja mies lähtee etsimään terveempää - niitäkin nähty, vaikka liittoa takana vuosikymmeniä). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin miehesi pallit ovat viimeksi saaneet kostean suuhoidon ja lupsuttelun, entäs varsi limaisen lutkutuksen? :)

Vanha nainen (35+) ei yleensä jaksa/osaa käsitellä kullia ja palleja siten kuin tarvitsisi ja seurauksena on tyytymätön mies ja lopulta ero. Tai sitten mies käy hoidattamassa kullinlutkutustarpeensa muualla.

Ei se osaamisesta ole kiinni, vaan rakkauden hiipumisesta.

Vierailija
64/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko teillä niin, että jos mies on jossain menossa, työssä tai harrastuksessa, niin hän kysyy, että mitä sinä olet tehnyt?

Meillä on ollut erilaiset ongelmat, mutta mies oli mykkäkouluileva. Minä introvertti, joka tarvitsen paljon lepoa ja rauhwllista tekemistä kotona. Mies ei yrittänyt estää sitä, mutta tuo jatkuva kysely aikaansai, että aloin potea huonoa omaatuntoa siitä, etten tehnyt mitään merkittävää vspaa-ajallani. Tuntui myös, että mies halveksi sitä ja koin olevani huono ihminen. (Minula oli vaativampi työ ja isommat tulot, jos sillä on merkitystä, mies ei todellakaan elättänyt minua vaan minä vähän elätin häntä.)

Ero oli niin suuri huojennus, kun yksin asuessani kukaan ei ole arvostelemassa sitä, että vapaa-ajalla rentoudun ilman ohjelmaa ja aikatauluja. Henkinen stressini on poistunut ja voin tosi hyvin. 

On ok olla erilaisia, mutta jos toinen yrittää pakottaa toista muuttumaan samanlaisekdi kuin on itde, niin se ei ole ok vaan jonkinlaista väkivaltaa, jota ei ole helppoa tunnistaa.

Vierailija
65/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän puhuminen riitä, kun ap on moneen kertaan selittänyt miehelle tarpeensa, mutta mies ei hyväksy eroavaisuutta vaan rankaisee henkisellä väkivallalla. Tuo on ihan kauhea suhde. Mies on kuin loinen, joka imee ap:stä elämänvoiman.

Olen ollut naimisissa nyt 15 vuotta. Ja tunnistan henkisen väkivallan toisin kuin näköjään sinä.

Vierailija
66/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on tosiaan yrittänyt keskustella miehen kanssa, siis niin että on istutyu alas, eikä vaan "en nyt jaksaisi"- heittoina, niin kysehän on siitä, ettei mies kunnioita apta ihmisenä, siis hänen toiveitaan ja tarpeitaan, yhtään mitenkään. En kuluttaisi enää päivääkään tuollaisen ihmisen kumppanina, joka kävelee ylitseni toistuvasti ja haluaa vain oman huvinsa. En, vaikka miten jääkaapissa on riittävästi maitoa. 

Vierailija
67/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin myös allekirjoittaa tuon, että mies on loinen.

Takana parisuhteita 27 ja 5 vuotta. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
68/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin miehesi pallit ovat viimeksi saaneet kostean suuhoidon ja lupsuttelun, entäs varsi limaisen lutkutuksen? :)

Kas, lerppakullimieskin ilmestyi fantasioimaan ketjuun. Ketään ei edelleenkään kiinnosta sun munasi toiminta, kuten ei kiinnostanut eilen, ei toissapäivänä eikä sitä ennen, eikä huomenna, ylihuomenna tai siitä eteenpäin. Nyt voitkin alkaa taaaaaas riehumaan 😂

Vierailija
69/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. On tässä yksin elämisessä puolensakin.

t. koko loman kotona ilman suorittamista viettänyt introvertti

No, kun kumppani on samanlainen niin elämä on helppoa. 

Vierailija
70/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko teillä niin, että jos mies on jossain menossa, työssä tai harrastuksessa, niin hän kysyy, että mitä sinä olet tehnyt?

Meillä on ollut erilaiset ongelmat, mutta mies oli mykkäkouluileva. Minä introvertti, joka tarvitsen paljon lepoa ja rauhwllista tekemistä kotona. Mies ei yrittänyt estää sitä, mutta tuo jatkuva kysely aikaansai, että aloin potea huonoa omaatuntoa siitä, etten tehnyt mitään merkittävää vspaa-ajallani. Tuntui myös, että mies halveksi sitä ja koin olevani huono ihminen. (Minula oli vaativampi työ ja isommat tulot, jos sillä on merkitystä, mies ei todellakaan elättänyt minua vaan minä vähän elätin häntä.)

Ero oli niin suuri huojennus, kun yksin asuessani kukaan ei ole arvostelemassa sitä, että vapaa-ajalla rentoudun ilman ohjelmaa ja aikatauluja. Henkinen stressini on poistunut ja voin tosi hyvin. 

On ok olla erilaisia, mutta jos toinen yrittää pakottaa toista muuttumaan samanlaisekdi kuin on itde, niin se ei ole ok vaan jonkinlaista väkivaltaa, jota ei ole helppoa tunnistaa.

Mäkin otin eron siinä kohtaa, kun viimein ymmärsin, että me ei kyetä antamaan toisillemme niitä asioita, joita toinen tarvitsee ollakseen onnellinen. Mies ei mulle, enkä minä miehelle. Tarvitsin asioita, joita toinen ei kyennyt tai halunnut mulle antaa, mutta jotka oli mulle tärkeitä. En voi muuttaa toista, enkä vaatia häntä muuttumaan.

Vierailija
71/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas, lerppakullimieskin ilmestyi fantasioimaan ketjuun. Ketään ei edelleenkään kiinnosta sun munasi toiminta, kuten ei kiinnostanut eilen, ei toissapäivänä eikä sitä ennen, eikä huomenna, ylihuomenna tai siitä eteenpäin. Nyt voitkin alkaa taaaaaas riehumaan 😂

Ennen kun lerppakulli alkaa riehumaan, niin kerrotaan tässä kaikille, ja etenkin itse lerppakullille, että ketään ei kiinnosta lerppa, kun tarjolla on toimivaa. Tämä on ollut hänelle hyvin epäselvää. 

Vierailija
72/72 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. On tässä yksin elämisessä puolensakin.

t. koko loman kotona ilman suorittamista viettänyt introvertti

No, kun kumppani on samanlainen niin elämä on helppoa. 

Tietenkin yhteiset arvot ja kiinnostuksen kohteet tekee parisuhteesta yleensä mielekkään, mutta ennemmin näkisin, että kysymys on siitä, että osataan arvostaa toista ihmisenä, hänen halujaan ja tarpeitaan niin, että molemmat voivat hyvin ja tulevat kuulluiksi. Pelkkä samankaltaisuus ei ole mikään tae hyvästä parisuhteesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi