Täysin erilaiset toiveet loman viettämisestä
Mä olen ihan poikki tästä lomasta ja toivon vaan pääseväni töihin lepäämään. Minä olen hyvin introvertti ja mies taas ekstrovertti. Minä haluaisin lomalla myöskin ihan vaan levätä ja olla ilman mitään aikatauluja ja mies taas haluaisi tehdä ihan koko ajan jotain minun kanssani. Mies kokee, että jos en kokoajan aktiivisesti ehdottele jotain yhteistä tekemistä, en halua olla hänen kanssaan ja sitten hän mököttää. Itse taas koen, että jos mies haluaa tehdä yhdessä jotain, hän voi ehdottaa ihan itse. sitäpaitsi toivon myös, että mies menee ja touhuilee välillä ihan keskenään tai kavereidensa kanssa, enkä koe, että meidän pitäisi yhdessä puuhata jotain ihan koko ajan.
Olemme nyt kesällä mm. vuokranneet mökin viikonlopuksi, käyneet festareilla ja kesäteatterissa, ollaan oltu viikko yhdessä ulkomailla ja nyt varattu vielä kylpyläviikonloppu loppulomaksi. Lisäksi olemme käyneet torikahviossa aamiaisella, useamman kerran ulkona syömässä ja remontoitu kotia yhdessä.
Mies ei yhtään ymmärrä, että minä voisin välillä olla vaan kotona tekemättä yhtään mitään. Voisin vaan maata pihakeinussa ja lukea kirjaa tms. Heti ensimmäisenä aamulla hän kysyy, mitä suunnitelmia on tälle päivälle, eikä ymmärrä yhtään, että jo pelkkä kysymys ahdistaa minua. Lomani kohokohta olisi, jos saisin edes yhden päivän olla ihan yksin kotona.
Hulluinta tässä on se, että olemme olleet yhdessä 25 vuotta ja tämä sama keskustelu käydään nykyisin joka kesä. Aiemmin oli helpompaa olla enemmän kotona, kun lapset olivat pieniä, mutta nyt kun lapset ovat jo aikuisia tästä on tullut ongelma. Teen kyllä ihan mielelläni asioita miehen kanssa, mutta en jaksaisi ihan kokojan olla menossa jonnekin. Miten saisin miehen ymmärtämään, että tarvitsen myös ihan vaan lepoa ja rauhaa?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette yhdessä?
Vastakohdat täydentävät toisiaan? Ei meillä arjessa ole mitään ongelmia, mutta erilaiset ajatukset loma vietosta rasittavat. Kyllä minäkin teen mielelläni asioita mieheni kanssa, mutta kaipaan välillä ihan omaa aikaa. Tätä mies taas ei tunnu ymmärtävän. Ap.
Mies itseasiassa siis haluaa, että sinun elämäsi pyörii täysin, 100%, hänen ympärillään. Jos niin ei käy, hän rankaisee henkisellä väkivallalla.
Tuo ei ole hyvä suhde.
Me myös ollaan oltu yhdessä 25 vuotta ja meillä toisinpäin eli käyn kesäteatterit, torikahvit, kaupunkilomareissut ja museot läpi ystävien kanssa ja puolison ja perheen kanssa käydään ulkona syömässä, keikoilla, marjassa ja sienestämässä sekä ollaan mökillä. Kyllä tässä ehtii myös olla ja laiskotella. Mielestäni liikunta palauttaa enemmän kuin vain oleminen. Kesää on myös kesälomaa ennen ja sen jälkeen. Puoliso meillä siis se rauhallisempi osapuoli.
Puolisosi tarvitsisi kavereita, jos hän haluaa enemmän sosiaalista kontaktia kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä ei ole omia harrastuksia tai kavereita?
Ihan kauheeta olisi tuollainen pakkoyhdessäolo ja -tekeminen.
On hänellä molempia, mutta hänen ajatus tuntuu olevan, että lomasta pitää ottaa kaikki irti yhdessä vaimon kanssa. Minä teen toki mielelläni asioita hänen kanssaan, mutta kaipaan myös yksin oloa välillä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan auttaa kun tänne kirjoittelee
Auttaa se, kun voi purkaa ajatuksiaan jonnekin. Ap.
Siis tuohan on aivan sairasta. Täysin epäterve parisuhe. Eroa ja heti!
Vierailija kirjoitti:
Niin siis joku tässä ei nyt täsmää. Olet yhdessä miehen kanssa, vaikka et halua viettää aikaa hänen kanssaan. Tyypillinen nainen: haluaa kahta vastakkaista asiaa samaan aikaan, eikä osaa päättää. No, ehkä apu löytyy internetin persereijästä eli av:lta.
Eikö voi haluta myös omaa aikaa välillä? Tottakai haluan viettää aikaa myös mieheni kanssa, mutta en halua koko ajan jotain puuhaa ja aktiviteettia. Ei kyse ollut siitä, ettenkö haluaisi olla mieheni kanssa, vaan siitä, että haluamme lomalta erilaisia asioita. Mies haluaa puuhata ja touhuta yhdessä jotain koko ajan ja minä haluan välillä myös levätä, lukea kirjaa ja olla vaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Teet kalenterin lomasta ja merkkasi sinne ne päivät, jolloin haluat lepoa ja rauhaa. Muut päivät teette yhdessä muuta tai sitten mies tekee myös itsekseen jotain.
Tämän teen ehdottamasti ensi kesänä. Nyt on enää viikko lomaa jäljellä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis joku tässä ei nyt täsmää. Olet yhdessä miehen kanssa, vaikka et halua viettää aikaa hänen kanssaan. Tyypillinen nainen: haluaa kahta vastakkaista asiaa samaan aikaan, eikä osaa päättää. No, ehkä apu löytyy internetin persereijästä eli av:lta.
Ap:n mies vaikuttaa siltä ettei hänellä ole kavereita tai omia harrastuksia ja menoja ollenkaan eikä hän yksin voi tehdä mitään. Ilmeisesti kieltää ap:lta omat ystävät ja menot myös, kun pitää olla häntä viihdyttämässä. Muuten mököttää. Olisi hirveää minusta ainakin. Henkistä väkivaltaa tuollainen selvä mielenosoitus mököttämällä.
Ei miehellä ole mitään sitä vastaan, että näen kavereita tai TEEN jotain itsekseni. Hän on ihan hyvillään siitä, että näen kavereita tai harrastan. Painopiste tuntuu olevan tuossa tekemisessä. Miehelle tuntuu olevan ylivoimaista se, etten tee mitään, kun hänelle se on niin vieras konsepti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ratkaisu oli se, että selkeästi sanoin kun minun pitää lukea kirjaa, maata riippukeinussa koko päivä tai muuten "puuhailla" yksin. Olen introvertti ja todella kaipaan lomalta akkujen lataamista. Minulle lomaa ei ole se, että koko ajan juostaan kesäteatterissa tai sukulaisissa tai tehdään remppaa. Haluan vain olla ja katsella kukkien kukkimista tai perhosia kesäisellä niityllä.
Pitää varmaan alkaa selkeämmin sanomaan, että tämä on nyt minun päiväni puuha, kun vaan makaan terassilla lukemassa kirjaa. Ap
Taidat olla vaan laiska. Oletko kenties lihavakin?
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaan miehiä 😅
Oma miesystävä ei halua tehdä mun kanssa juuri mitään kaksin, vaan viilettää kavereiden kanssa, lomallakin..
Mä taas haluaisin parisuhteen jossa miehen kanssa voisi kahdestaan tehdä asioita.
On mulla ystäviä, mutta kyllä se rakkaan kanssa matkustelu yms olisi minulle mielekkäintä.
NI ei ruokaan kuulosta kivalta! Minä kyllä haluan tehdä asioita mieheni kanssa lomalla ja yhteinen matka oli erittäin mieluisa juttu. Haluaisin kuitenkin myös välillä ihan olla vaan, levätä ja laiskotella. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin haluan lomalla laiskotella. Lihava en ole. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kas, lihavuusfoobikko on herännyt.
Haarat kiinni kunnes mies pyytää kunnolla anteeksi ja muuttaa tapojaan.
Onko teillä lomat aina samaan aikaan? Ota ensi kesäksi 2vkoa omaa lomaa ja 2vkoa yhteistä lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies itseasiassa siis haluaa, että sinun elämäsi pyörii täysin, 100%, hänen ympärillään. Jos niin ei käy, hän rankaisee henkisellä väkivallalla.
Tuo ei ole hyvä suhde.
Odotukset loman suhteen eivät meillä oikein kohtaa. Mies tuntuu ajattelevan, että lomalla vietetään sitä parisuhdeaikaa yhdessä, kun arjen kiireissä ei niin ennätä. Koska hän touhuaa ja menee aina kaikkialla, ei hän taida myöskään osata pysähtyä lomalla ja hän tylsistyy heti, jos ei ole jotain puuhasteltavaa. En sanoisi sitä henkiseksi väkivallaksi, mutta hän ei todellakaan osaa asettua minun asemaani ja ymmärrä, että haluan välillä vain olla tekemättä mitään, koska olemme niin erilaisia. Ap.
Suosittelen myös tota lomien limittämistä jatkossa. Kun mies on töissä niin voit tehdä lomallasi mitä haluat ja hän saa puolestaan keksiä itselleen omatoimista tekemistä kun sä olet töissä. Sitten joku yhteinen lomaviikko, johon buukkaatte sitten molemmille sopivaa ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä lomat aina samaan aikaan? Ota ensi kesäksi 2vkoa omaa lomaa ja 2vkoa yhteistä lomaa.
Tämä voisikin olla yksi ratkaisu. Tosin me pystymme kumpikin päättämään itse omat loma-aikamme, joten mies olisi varmasti hyvin ihmeissään, jos otan lomaa eri aikaan kuin hän. Ap.
Täytyy vielä yrittää uudestaan sanoa, että tarvitsen myös päiviä tekemättä mitään. Ap.