Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysin erilaiset toiveet loman viettämisestä

Vierailija
25.07.2026 |

Mä olen ihan poikki tästä lomasta ja toivon vaan pääseväni töihin lepäämään. Minä olen hyvin introvertti ja mies taas ekstrovertti. Minä haluaisin lomalla myöskin ihan vaan levätä ja olla ilman mitään aikatauluja ja mies taas haluaisi tehdä ihan koko ajan jotain minun kanssani. Mies kokee, että jos en kokoajan aktiivisesti ehdottele jotain yhteistä tekemistä, en halua olla hänen kanssaan ja sitten hän mököttää. Itse taas koen, että jos mies haluaa tehdä yhdessä jotain, hän voi ehdottaa ihan itse. sitäpaitsi toivon myös, että mies menee ja touhuilee välillä ihan keskenään tai kavereidensa kanssa, enkä koe, että meidän pitäisi yhdessä puuhata jotain ihan koko ajan.

Olemme nyt kesällä mm. vuokranneet mökin viikonlopuksi, käyneet festareilla ja kesäteatterissa, ollaan oltu viikko yhdessä ulkomailla ja nyt varattu vielä kylpyläviikonloppu loppulomaksi. Lisäksi olemme käyneet torikahviossa aamiaisella, useamman kerran ulkona syömässä ja remontoitu kotia yhdessä. 

Mies ei yhtään ymmärrä, että minä voisin välillä olla vaan kotona tekemättä yhtään mitään. Voisin vaan maata pihakeinussa ja lukea kirjaa tms. Heti ensimmäisenä aamulla hän kysyy, mitä suunnitelmia on tälle päivälle, eikä ymmärrä yhtään, että jo pelkkä kysymys ahdistaa minua. Lomani kohokohta olisi, jos saisin edes yhden päivän olla ihan yksin kotona. 

Hulluinta tässä on se, että olemme olleet yhdessä 25 vuotta ja tämä sama keskustelu käydään nykyisin joka kesä. Aiemmin oli helpompaa olla enemmän kotona, kun lapset olivat pieniä, mutta nyt kun lapset ovat jo aikuisia tästä on tullut ongelma. Teen kyllä ihan mielelläni asioita miehen kanssa, mutta en jaksaisi ihan kokojan olla menossa jonnekin. Miten saisin miehen ymmärtämään, että tarvitsen myös ihan vaan lepoa ja rauhaa?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samaa paitsi sukupuolet toisin päin. Vaimo alkaa olla levoton ja kärttyinen yhdestäkin kotonavietetystä lomapäivästä.

Ärsyttävintä on, että usein minun annetaan täymmärtää, että pitäisi keksiä jotakin tekemistä, ettei hänen tarvitse keksiä ja suunnitella kaikkea. No se minun suunnitelmani on olla kotona ilman aikatauluja ja lukea. Siitä sitten mökötetään, kun menee loma kuulemma hukkaan kotona.

Vierailija
42/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies kysyy sulta, mitä olet suunnitellut päivälle, niin vastaisin sinuna näin: mitä sä olet suunnitellut, minä luen kirjaa nyt tämän päivän ja illalla voitaisi mennä ostamaan torilta jäätelöä. Ja sitten tekisin niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta miehelle vaikka Tallinnanristeily ja jää sinä kotiin lepäämään.

Hauska idea. Pitää ehkä rohkaista häntä mennään lomalla myös kavereiden kanssa. Tänään mies tosin lähti kalareissulle kavereidensa kanssa, joten sain ainakin yhden lepopäivän. Paitsi ennätti jo tekstata, että kävisin ostamassa kaupasta grillattavaa, että hän sitten illalla grillaa. Jotenkin on huolehdittava, ettei se vaimoparka vaan yksinään pääse tylsistymään😅

Vierailija
44/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta.erottiin muutama vuosi sitten 25v. kestäneestä liitosta.itse olen introvertti ja tarvitsen yksinoloa.ex-mies todella extrovertti.hänellä se tekeminen ja uusien ihmisten tapaaminen ym. tuntui vain pahenevan.meillä kolme lasta.nyt jo täysi-ikäisiä.jotenkin lapsiperhe-elämässä kaikki tuo tuntui toimivan,mutta ei enää kun lapset isoja ja osa jo poissa kotoa.tietenkin eroon monia syitä,mutta tuo erilaisuus yksi isoimmista.

N51 

Vierailija
45/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin miehesi pallit ovat viimeksi saaneet kostean suuhoidon ja lupsuttelun, entäs varsi limaisen lutkutuksen? :)

Vierailija
46/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut vähän samaa. Mies työskentelee etänä tietokoneella ja on ekstrovertti. Minä yläkoulussa ja olen introvertti. Toisella hirveä tarve lomalla touhottaa ympärinsä, rakentaa, korjata, matkailla ja olla sosiaalinen. Voitte varmaan kuvitella omat toiveeni ;). Olla ja nauttia hiljaisuudesta ja myöhäisistä aamuista ja aikatauluttomuudesta. Ja vihdoin lukea kirjoja, joita en arkena ennätä. Yleensäkin pysähtyä ja pysäyttää minuuttiaikataulutetut aivot ja koko ajan valppaana hälytystilassa oleva hermosto. 

Ratkaisuna juurikin tuo, että saan myös omaa lomaa ja nyt ensimmäistä kertaa oikeasti kun omat teinit on kesätöissä niin en ole ohjelmatoimisto myös lomalla.

Ap:llä keskustelun paikka. Ota sinne viimeiselle viikolle nyt ainakin 2-3 päivää ihan itsellesi. Kelitkin kun tässä vielä lämpenee. Sanot, että yksi kesälomatekeminen tekemättä ja se on näiden kirjojen luku ja sitten luet. Voittehan te mennä joku päivä vaikka rannalle, ja luet siellä, jos mies ei kestä sinun toimettomuuttasi. 

Vierailija
47/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies itseasiassa siis haluaa, että sinun elämäsi pyörii täysin, 100%, hänen ympärillään. Jos niin ei käy, hän rankaisee henkisellä väkivallalla.

Tuo ei ole hyvä suhde.

Odotukset loman suhteen eivät meillä oikein kohtaa. Mies tuntuu ajattelevan, että lomalla vietetään sitä parisuhdeaikaa yhdessä, kun arjen kiireissä ei niin ennätä. Koska hän touhuaa ja menee aina kaikkialla, ei hän taida myöskään osata pysähtyä lomalla ja hän tylsistyy heti, jos ei ole jotain puuhasteltavaa. En sanoisi sitä henkiseksi väkivallaksi, mutta hän ei todellakaan osaa asettua minun asemaani ja ymmärrä, että haluan välillä vain olla tekemättä mitään, koska olemme niin erilaisia. Ap.

Harva mies osaa asettua toisen asemaan.

Vierailija
48/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ratkaisu oli se, että selkeästi sanoin kun minun pitää lukea kirjaa, maata riippukeinussa koko päivä tai muuten "puuhailla" yksin. Olen introvertti ja todella kaipaan lomalta akkujen lataamista. Minulle lomaa ei ole se, että koko ajan juostaan kesäteatterissa tai sukulaisissa tai tehdään remppaa. Haluan vain olla ja katsella kukkien kukkimista tai perhosia kesäisellä niityllä.

Pitää varmaan alkaa selkeämmin sanomaan, että tämä on nyt minun päiväni puuha, kun vaan makaan terassilla lukemassa kirjaa. Ap

No sano topakasti niin että ymmärtää. Minä jo suuttuisin tuollaiselle jääräpäälle ja mököttäjälle.

Vierailija
49/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin miehesi pallit ovat viimeksi saaneet kostean suuhoidon ja lupsuttelun, entäs varsi limaisen lutkutuksen? :)

Vanha nainen (35+) ei yleensä jaksa/osaa käsitellä kullia ja palleja siten kuin tarvitsisi ja seurauksena on tyytymätön mies ja lopulta ero. Tai sitten mies käy hoidattamassa kullinlutkutustarpeensa muualla.

Vierailija
50/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samaa paitsi sukupuolet toisin päin. Vaimo alkaa olla levoton ja kärttyinen yhdestäkin kotonavietetystä lomapäivästä.

Ärsyttävintä on, että usein minun annetaan täymmärtää, että pitäisi keksiä jotakin tekemistä, ettei hänen tarvitse keksiä ja suunnitella kaikkea. No se minun suunnitelmani on olla kotona ilman aikatauluja ja lukea. Siitä sitten mökötetään, kun menee loma kuulemma hukkaan kotona.

Tämä juurikin, että osallistuminen toisen keksiminen aktiviteettihin ei riitä, vaan pitäisi myös itse olla koko ajan suunnittelemassa lisää puuhaa ja touhua. Toki ymmärrän, että parisuhteessa molempien vastuulla on yhteisen ajanvieton suunnitteleminen, mutta välillä voisi olla myös ihan vaan tekemättä mitään ja sekin voisi olla osa lomasuunnitelmaa. Ap.

Vierailija
51/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut vähän samaa. Mies työskentelee etänä tietokoneella ja on ekstrovertti. Minä yläkoulussa ja olen introvertti. Toisella hirveä tarve lomalla touhottaa ympärinsä, rakentaa, korjata, matkailla ja olla sosiaalinen. Voitte varmaan kuvitella omat toiveeni ;). Olla ja nauttia hiljaisuudesta ja myöhäisistä aamuista ja aikatauluttomuudesta. Ja vihdoin lukea kirjoja, joita en arkena ennätä. Yleensäkin pysähtyä ja pysäyttää minuuttiaikataulutetut aivot ja koko ajan valppaana hälytystilassa oleva hermosto. 

Ratkaisuna juurikin tuo, että saan myös omaa lomaa ja nyt ensimmäistä kertaa oikeasti kun omat teinit on kesätöissä niin en ole ohjelmatoimisto myös lomalla.

Ap:llä keskustelun paikka. Ota sinne viimeiselle viikolle nyt ainakin 2-3 päivää ihan itsellesi. Kelitkin kun tässä vielä lämpenee. Sanot, että yksi kesälomatekeminen tekemättä ja se on näiden kirjojen luku ja sitten luet. Voittehan te mennä joku päivä vaikka rannalle, ja luet siellä, jos mies ei kestä sinun toimettomuuttasi. 

Kuulosti niin tutulta. Ekstrovertti saa lisävirtaa siitä touhuamisesta ja menemisistä, kun taas minulta introverttinä se verottaa voimiani. Tarvitsen välillä akkujen lataamista rauhassa ja hiljaisuudessa. Pitää oikeasti ottaa nyt pari lepopäivää ensi viikolle ja näyttää lukemattomien kirjojen pino miehelle🙂. Ap.

Vierailija
52/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on otettu osa lomasta eri aikaan. Mies käy sen viikon moottoripyöräilemässä ja mä teen etätöitä ja istun illat koiran kanssa omalla terassilla lukemassa.

Omalla lomaviikolla saatan olla pari päivää yksin reissussa tai sitten nautin hitaista aamuista kotona.

Vierailija
53/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ex-mieheltäni. Ero johtui muista syistä, mutta kieltämättä uuvuin lomien viettämiseen kaikenlaisissa menoissa ja tekemisissä. Meni vuosia toipuessa tuosta (olen superintro). Tänä kesänä en ole lomallani tehnyt mitään enkä käynyt missään (pl.yksi päiväreissu). Maanantaina alkaa työt ja olen täynnä virtaa. Tsemppiä ap, pidä puolesi miehen mökötyksestä huolimatta. Jos mies ei pysty huomioimaan tarpeitasi, niin hän ei ole sopiva sinulle (vaikka miten olisi mukava muutoin). Rakkauteen kuuluu toiveiden ja tarpeiden vastavuoroinen huomioiminen, muu on itsekkyyttä. 

Vierailija
54/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa nämä eroa kommentit. Ihan puhuminen riittää. Ei ihme, ettei ihmisten suhteet kestä kun kaiken pitäisi olla täydellistä.

32v yhdessä ja osa lomasta eriaikaan. Silti jää vielä viikonloput tehdä asioita yhdessä.

Vierailija
55/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroa. Ongelma ratkaistu.

En minä halua erota. Normaali arki sujuu ihan hyvin, mutta jostain syystä lomalla eroavaisuudet tulevat aina näin jyrkästi esille. Miehen mielestä paras loma on puuhailla jatkuvasti jotain yhdessä ja minusta taas lomaan kuuluu yhdessä puuhailemisen lisäksi myös joutilasta vapaa-aikaa tekemättä yhtään mitään. Ap.

Arvaa, miksi elokuu on erokuu? 

Juuri lomalla ne kriittiset eroavaisuudetkin tulee esille. Mitäpä meinaat, millaista elämänne tulee olemaan eläkkeellä? 

Mun mielestä te olette pohjimmiltanne  liian erilaisia ja molemmat kärsitte nyt. Usein erot alkaa näkyä viimeistään siinä kohtaa, kun lapset lähtee kotoa ja sen jälkeen menee vain hankalammaksi jos mitään ei asioille tehdä.

Mä juttelisin miehen kanssa vakavasti ja sopisin pelisäännöt, mutta jos ne lähtee lipsumaan, pakkaisin kimpsuni ja kampsuni. En ole kenenkään viihdyttäjä. 

Vierailija
56/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, jos miehesi ei halua vaikka reissata yksin. Tekisi hänelle ja sinulle hyvää, jos mies olisi vaikka yksin jossain jenkeissä esim viikon, niin sinä saisit omaa aikaa. 

Yleensä kyllä aikuiset miehet tykkää reissata itsekseen.

Vierailija
57/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä parsuhteessa molemmilla on omaa aikaa ja sitä pitää myös vaatia välillä. Kyllä toinen osapuoli sen normaalisti ymmärtää. 

Vierailija
58/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa nämä eroa kommentit. Ihan puhuminen riittää. Ei ihme, ettei ihmisten suhteet kestä kun kaiken pitäisi olla täydellistä.

32v yhdessä ja osa lomasta eriaikaan. Silti jää vielä viikonloput tehdä asioita yhdessä.

Just eilen oli aloitus, jossa oli pitkä liitto, kolme lasta ja yksi karikko (vmo halusi miettimistauon), johon ap kysyi neuvoa, niin järjestäen kaikki miehet kehoittivat hakemaan eroa. Siis miehet juoksee pakoon heti ensimäisessä mutkassa ja unohtui aivan kokonaan se "myötä JA vastamäessä", joka on menty täysin vapaaehtoisesti lupaamaan kumppanille. Ei voi todeta kuin helvetin nynnyjä on miehet nykyään. Onneksi -onneksi- nämä miehet joko ovat sinkkuja tai jäävät eron jälkeen ilman parisuhdetta. 

Vierailija
59/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin exän kanssa 27 vuotta. Ei todellakaan ollut onnea ja auvoa kaikki noi vuodet ja jos oltaisiin lähdetty eri teille heti ekasta rypystä rakkaudessa, olisi suhde jäänyt 6kk mittaiseksi. 

Kuvitteleeko miehet, jotka haluaa pitkän suhteen, että sellaisen saa, jos häipyy ekasta ongelmasta? 

Vierailija
60/65 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän puhuminen riitä, kun ap on moneen kertaan selittänyt miehelle tarpeensa, mutta mies ei hyväksy eroavaisuutta vaan rankaisee henkisellä väkivallalla. Tuo on ihan kauhea suhde. Mies on kuin loinen, joka imee ap:stä elämänvoiman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme