Täysin erilaiset toiveet loman viettämisestä
Mä olen ihan poikki tästä lomasta ja toivon vaan pääseväni töihin lepäämään. Minä olen hyvin introvertti ja mies taas ekstrovertti. Minä haluaisin lomalla myöskin ihan vaan levätä ja olla ilman mitään aikatauluja ja mies taas haluaisi tehdä ihan koko ajan jotain minun kanssani. Mies kokee, että jos en kokoajan aktiivisesti ehdottele jotain yhteistä tekemistä, en halua olla hänen kanssaan ja sitten hän mököttää. Itse taas koen, että jos mies haluaa tehdä yhdessä jotain, hän voi ehdottaa ihan itse. sitäpaitsi toivon myös, että mies menee ja touhuilee välillä ihan keskenään tai kavereidensa kanssa, enkä koe, että meidän pitäisi yhdessä puuhata jotain ihan koko ajan.
Olemme nyt kesällä mm. vuokranneet mökin viikonlopuksi, käyneet festareilla ja kesäteatterissa, ollaan oltu viikko yhdessä ulkomailla ja nyt varattu vielä kylpyläviikonloppu loppulomaksi. Lisäksi olemme käyneet torikahviossa aamiaisella, useamman kerran ulkona syömässä ja remontoitu kotia yhdessä.
Mies ei yhtään ymmärrä, että minä voisin välillä olla vaan kotona tekemättä yhtään mitään. Voisin vaan maata pihakeinussa ja lukea kirjaa tms. Heti ensimmäisenä aamulla hän kysyy, mitä suunnitelmia on tälle päivälle, eikä ymmärrä yhtään, että jo pelkkä kysymys ahdistaa minua. Lomani kohokohta olisi, jos saisin edes yhden päivän olla ihan yksin kotona.
Hulluinta tässä on se, että olemme olleet yhdessä 25 vuotta ja tämä sama keskustelu käydään nykyisin joka kesä. Aiemmin oli helpompaa olla enemmän kotona, kun lapset olivat pieniä, mutta nyt kun lapset ovat jo aikuisia tästä on tullut ongelma. Teen kyllä ihan mielelläni asioita miehen kanssa, mutta en jaksaisi ihan kokojan olla menossa jonnekin. Miten saisin miehen ymmärtämään, että tarvitsen myös ihan vaan lepoa ja rauhaa?
Kommentit (107)
Eikö miehellä ole mitään omia kiinnostuksen kohteita joiden parissa puuhata? Ap saisi olla välillä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaan miehiä 😅
Oma miesystävä ei halua tehdä mun kanssa juuri mitään kaksin, vaan viilettää kavereiden kanssa, lomallakin..
Mä taas haluaisin parisuhteen jossa miehen kanssa voisi kahdestaan tehdä asioita.
On mulla ystäviä, mutta kyllä se rakkaan kanssa matkustelu yms olisi minulle mielekkäintä.
Meillä sama tilanne. Mies tykkää enemmän maata sohvalla kotona. Todella ahdistavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis joku tässä ei nyt täsmää. Olet yhdessä miehen kanssa, vaikka et halua viettää aikaa hänen kanssaan. Tyypillinen nainen: haluaa kahta vastakkaista asiaa samaan aikaan, eikä osaa päättää. No, ehkä apu löytyy internetin persereijästä eli av:lta.
Ap:n mies vaikuttaa siltä ettei hänellä ole kavereita tai omia harrastuksia ja menoja ollenkaan eikä hän yksin voi tehdä mitään. Ilmeisesti kieltää ap:lta omat ystävät ja menot myös, kun pitää olla häntä viihdyttämässä. Muuten mököttää. Olisi hirveää minusta ainakin. Henkistä väkivaltaa tuollainen selvä mielenosoitus mököttämällä.
Ei miehellä ole mitään sitä vastaan, että näen kavereita tai TEEN jotain itsekseni. Hän on ihan hyvillään siitä, että näen kavereita tai harrastan. Painopiste tuntuu olevan tuossa tekemisessä. Miehelle tuntuu olevan ylivoimaista se, etten tee mitään, kun hänelle se on niin vieras konsepti. Ap
Ymmärrän miestäsi paremmin kuin hyvin. Olen aina ollut energinen ja tykkään kun on tekemistä ja näkemistä. Miestä ei taas kiinnosta oikein mikään, ulkomaillakin tykkää maata mielummin hotellihuoneessa kun mennä ja nähdä..
..kun valitan niin mies kysyy miksen mene yksin tai kavereiden kanssa..ei ole sama asia, joskus menenkin mutta lomalla olisi kiva kokea yhdessä puolison kanssa..
Kysymys kuuluukin, että jos lomallakaan ei haluta yhteistä aikaa ja yhteistä tekemistä niin miksi olla yhdessä? Onko parisuhde tasapainossa jos toinen ei halua viettää parhaimpaa aikaa (=lomaa) puolison kanssa vaan haluaa olla yksin? Miksi olla parisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samaa paitsi sukupuolet toisin päin. Vaimo alkaa olla levoton ja kärttyinen yhdestäkin kotonavietetystä lomapäivästä.
Ärsyttävintä on, että usein minun annetaan täymmärtää, että pitäisi keksiä jotakin tekemistä, ettei hänen tarvitse keksiä ja suunnitella kaikkea. No se minun suunnitelmani on olla kotona ilman aikatauluja ja lukea. Siitä sitten mökötetään, kun menee loma kuulemma hukkaan kotona.
Taidat olla pystyynkuollut tylsä äijä jota mikään ei enää kiinnosta. Säälin vaimoasi. Miksi olet parisuhteessa? Voit olla yksin ja käyttää kaikki päiväsi lukemiseen ja sohvalla makaamiseen, eroa. Sinusta ei ole iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vaan laiska. Oletko kenties lihavakin?
Todellakin haluan lomalla laiskotella. Lihava en ole. Ap.
No laiska olet silti. Ja boooring.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta miehelle vaikka Tallinnanristeily ja jää sinä kotiin lepäämään.
Hauska idea. Pitää ehkä rohkaista häntä mennään lomalla myös kavereiden kanssa. Tänään mies tosin lähti kalareissulle kavereidensa kanssa, joten sain ainakin yhden lepopäivän. Paitsi ennätti jo tekstata, että kävisin ostamassa kaupasta grillattavaa, että hän sitten illalla grillaa. Jotenkin on huolehdittava, ettei se vaimoparka vaan yksinään pääse tylsistymään😅
No kohta itket tällä palstalla kun mies tapasi ”kalastus- tai Tallinnan reissullaan” naisen jota miehen seura kiinnostaa. Sitten voit loppuelämä maata yksin ja lukea kirjaa.
25 vuotta yhdessä, eikä se tunne sua yhtään...?? 25 vuotta yhdessä, etkä sä pysty suoraan sanomaan, että hei, haluan olla yhden vuorokauden lomasta ihan yksin kotona, voitko mennä tapaamaan vanhempias/ sisaruksia/ serkkua/ kaveria, viedä lapset reissuun...??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä ei ole omia harrastuksia tai kavereita?
Ihan kauheeta olisi tuollainen pakkoyhdessäolo ja -tekeminen.
On hänellä molempia, mutta hänen ajatus tuntuu olevan, että lomasta pitää ottaa kaikki irti yhdessä vaimon kanssa. Minä teen toki mielelläni asioita hänen kanssaan, mutta kaipaan myös yksin oloa välillä. Ap.
Minäkin haluan tuollaisen miehen, joka haluaisi viettää lomaa ja nähdä ja kokea asioita juuri minun kanssani. 😭 Mulla on mies, joka mieluummin viettää lomaa kavereidensa kanssa harrastuksissa, yksin harrastuksissa ja teini-ikäisten poikiensa kanssa yhteisissä harrastuksissa. En enää otakaan lomaa samaan aikaan.
Olet onnentyttö, jonka mies on hullaantunut vaimoonsa, ja kaikista ihmisistä maailmassa haluaa ladata lomalla akkujaan juuri sinun kanssasi, ja sä et jaksais... 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis joku tässä ei nyt täsmää. Olet yhdessä miehen kanssa, vaikka et halua viettää aikaa hänen kanssaan. Tyypillinen nainen: haluaa kahta vastakkaista asiaa samaan aikaan, eikä osaa päättää. No, ehkä apu löytyy internetin persereijästä eli av:lta.
Ap:n mies vaikuttaa siltä ettei hänellä ole kavereita tai omia harrastuksia ja menoja ollenkaan eikä hän yksin voi tehdä mitään. Ilmeisesti kieltää ap:lta omat ystävät ja menot myös, kun pitää olla häntä viihdyttämässä. Muuten mököttää. Olisi hirveää minusta ainakin. Henkistä väkivaltaa tuollainen selvä mielenosoitus mököttämällä.
Ei miehellä ole mitään sitä vastaan, että näen kavereita tai TEEN jotain itsekseni. Hän on ihan hyvillään siitä, että näen kavereita tai harrastan. Painopiste tuntuu olevan tuossa tekemisessä. Miehelle tuntuu olevan ylivoimaista se, etten tee mitään, kun hänelle se on niin vieras konsepti. Ap
Ymmärrän miestäsi paremmin kuin hyvin. Olen aina ollut energinen ja tykkään kun on tekemistä ja näkemistä. Miestä ei taas kiinnosta oikein mikään, ulkomaillakin tykkää maata mielummin hotellihuoneessa kun mennä ja nähdä..
..kun valitan niin mies kysyy miksen mene yksin tai kavereiden kanssa..ei ole sama asia, joskus menenkin mutta lomalla olisi kiva kokea yhdessä puolison kanssa..
Kysymys kuuluukin, että jos lomallakaan ei haluta yhteistä aikaa ja yhteistä tekemistä niin miksi olla yhdessä? Onko parisuhde tasapainossa jos toinen ei halua viettää parhaimpaa aikaa (=lomaa) puolison kanssa vaan haluaa olla yksin? Miksi olla parisuhteessa?
Kyllä minäkin haluan matkoilla nähdä mahdollisimman paljon ja kokea uusia asioita, en todellakaan makaa hotellissa. Mutta esimerkiksi, kun palasimme viikon matkalta to iltana klo.22. Mies oli jo pe aamuna kyselemässä, että mitäs kaikkea kivaa sitä tänään tehtäisiin ja oli hyvin pettynyt, kun sanoin peseväni matkapyykit ja lepääväni matkan jälkeen. Mukavaa on puuhata yhdessä, mutta kyllä minä kaipaan myös ihan omaa aikaa hyvän kirjan parissa hiljaisuudessa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
25 vuotta yhdessä, eikä se tunne sua yhtään...?? 25 vuotta yhdessä, etkä sä pysty suoraan sanomaan, että hei, haluan olla yhden vuorokauden lomasta ihan yksin kotona, voitko mennä tapaamaan vanhempias/ sisaruksia/ serkkua/ kaveria, viedä lapset reissuun...??
Sanottu on, mutta jostain syystä harvoin toteutuu. Jostain syystä miehen on mahdotonta uskoa, että viihdyn yksin välillä tosi hyvin. Onhan se toisaalta samalla vähän herttaista ja vähän rasittavaa, että hän haluaa tehdä lomalla aina asioita yhdessä. Olen kyllä miestä kannustanut välillä menemään kavereiden kanssa tai tulemaan laiskottelemaan mun viereen. Harmillisesti miehen harrastukset on tauolla kesällä, niin ei mene lomalla niihinkään. Tänään onneksilähti kalastamaan kaverin kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä ei ole omia harrastuksia tai kavereita?
Ihan kauheeta olisi tuollainen pakkoyhdessäolo ja -tekeminen.
On hänellä molempia, mutta hänen ajatus tuntuu olevan, että lomasta pitää ottaa kaikki irti yhdessä vaimon kanssa. Minä teen toki mielelläni asioita hänen kanssaan, mutta kaipaan myös yksin oloa välillä. Ap.
Minäkin haluan tuollaisen miehen, joka haluaisi viettää lomaa ja nähdä ja kokea asioita juuri minun kanssani. 😭 Mulla on mies, joka mieluummin viettää lomaa kavereidensa kanssa harrastuksissa, yksin harrastuksissa ja teini-ikäisten poikiensa kanssa yhteisissä harrastuksissa. En enää otakaan lomaa samaan aikaan.
Olet onnentyttö, jonka mies on hullaantunut vaimoonsa, ja kaikista ihmisistä maailmassa haluaa ladata lomalla akkujaan juuri sinun kanssasi, ja sä et jaksais... 😔
Kuulostaa ikävältä! Enusko, että kumpikaan ääripää on mukavaa, ei se että toinen ei halua ollenkaan yhteistä aikaa, mut ei kyllä sekään, että toinen haluaa olla 24/7 yhdessä. Kyllä minä pidän kuitenkin itseäni erillisenä ihmisenä, jolla voi olla myös omia mielenkiinnon kohteita. Ap
Kerfo miehelne kaikki se, mitä tänne tousille kirjoitit. Nyt tuntuu, että kaikki tässä tietävät ja ainoa, kuka ek tiedä, on sinun mies.
Vierailija kirjoitti:
Kerfo miehelne kaikki se, mitä tänne tousille kirjoitit. Nyt tuntuu, että kaikki tässä tietävät ja ainoa, kuka ek tiedä, on sinun mies.
No olenkin kertonut jo useita kertoja. Nyt sain hyviä neuvoja, kuinka voin konkreettisesti varata esim laiskottelupäivän kalenteriin ja voimme pitää lomia osittain limittäin. Jostakin syystä olen sanonut liiankin hellävaraisesti miehelle ja nyt pitää siirtyä ihan konkretiaan. En tietenkään tahdo pahoittaa rakkaan mieheni mieltä, joten siksi olen yhdessä puuhannut ja touhunnut, vaikka en ihan koko aika jaksaisikaan. Tämä ei kuitenkaan ole pidemmän päälle toimiva ratkaisu, koska tarvitsen myös lepoa, että jaksan pitkän talven töissä. Ap.
Sano miehelle että menee itse lomalle. Minä haluan olla myös tekemättä mitään ja mieheni ymmärtää sen ja ei ehdottele mitään ja mieheni haluaa myös olla kotona eikä halua matkustaa. Miehelläni on mökki ja saan mennä yksinkin sinne ja lukea kirjaa tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ratkaisu oli se, että selkeästi sanoin kun minun pitää lukea kirjaa, maata riippukeinussa koko päivä tai muuten "puuhailla" yksin. Olen introvertti ja todella kaipaan lomalta akkujen lataamista. Minulle lomaa ei ole se, että koko ajan juostaan kesäteatterissa tai sukulaisissa tai tehdään remppaa. Haluan vain olla ja katsella kukkien kukkimista tai perhosia kesäisellä niityllä.
Pitää varmaan alkaa selkeämmin sanomaan, että tämä on nyt minun päiväni puuha, kun vaan makaan terassilla lukemassa kirjaa. Ap
Kyllä, juuri näin. Lähetä mies vaikka kauppaan tai puutarhamyymälään tai sinne puutarhaan puuhastelemaan. Painota, että tänään haluat yksin lukea rauhassa kirjaa. Korvatulpat vaikka korviin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa. Ongelma ratkaistu.
En minä halua erota. Normaali arki sujuu ihan hyvin, mutta jostain syystä lomalla eroavaisuudet tulevat aina näin jyrkästi esille. Miehen mielestä paras loma on puuhailla jatkuvasti jotain yhdessä ja minusta taas lomaan kuuluu yhdessä puuhailemisen lisäksi myös joutilasta vapaa-aikaa tekemättä yhtään mitään. Ap.
Ettekö voi lomailla osaksi eri aikaan? Esim. kaksi viikkoa yhdessä ja kaksi viikkoa erikseen? Miehen käydessä töissä voisit sitten rentoutua ja levätä.
Tai voitko lähteä yksin muutaman päivän lepolomalle?
No mikset vain sano että olet tekemättä mitään ja sitten olet? Miten tästä voi syntyä ongelma? Väkivalloinko mies raahaa mukaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina pitäisi tehdä jotain aktiivista puuhaamista? Miksei esim. kirjan lukemista voi laskea tekemiseksi?
Oletko edes kertonut asiaa miehellesi? Raukkaparka ajattelee, että nautitte molemmat toistenne seurasta, kun sinä yrität vältellä sitä.
Mäkin uskon vahvasti, että mieheni haluaa minulle pelkästään pelkästään hyvää ja että meillä olisi mahtava yhteinen loma. Pitää varmaan nyt oikeasti sanoa ihan suoraan, että tiistain aion viettää pihakeinussa kirjaa lukien, keksi itsellesi jotain muuta puuhaa sille päivälle. Ehkä on ollut liian epämääräistä sanoa, että haluan välillä levätä, vaan pitää sanoa suoraan, että haluan levätä juurikin tiettynä hetkenä. Ap.