Mökkivieraat asettuivat palveltavaksi
Sisareni perheineen ilmoitti viipyvänsä kaksi viikkoa ja odotti täyttä palvelua koko ajan. Palvelun puutteista huomauteltiin: me ei tykätä noista jogurteista ja ei, me emme syö punaisia omenoita vaan vihreitä.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä lokkeilijan joka tulee lomalle ulkomailta Suomeen ja käyttäytyy noin sisartaan kohtaan. Sisko on lapanen ja lokki persoonallisuushäiriöinen.
Me taas ulkomailla asuvina olemme majoittaneet kymmenittäin vieraita vuosien mittaan eri pituisiksi ajoiksi. Mutta outoa kyllä, kun itse tulemme Suomeen, ei yön yli kutsuja satelekaan, muilta kuin omalta lapsuuden perheeltä.
Vierailija kirjoitti:
Viikko sitten lauantaina taisi mennä välit poikki yhden perheen kanssa eikä haittaa. Autolasti tuli mökin pihaan ei kutsuttuna. Vanhemmat ja neljä lasta. Sanoin ihan suoraan, että haluamme olla oman porukan kanssa ja emme halua vieraita. Perheen äiti näytti kiukkuiselta ja isä nololta. Lapset niin pieniä, että eivät ymmärtäneet. Älysivät lähteä.
Eikö voinut edes kahveja keittää ?
Vierailija kirjoitti:
Mun hyvä ystävä käy mökilläni vuosittain. Hän ei odota palvelua, mutta rasittavaa, kun toinen on täysin avuton. Ei mitään osaa itse tehdä. Ei aikomustakaan siivota pöytää tai tiskata. Siis tekee pyydettäessä, mutta itse teen asiat jo siinä ajassa, mitä ohjeistan toista. Kun pyydän tiskaamaan, niin kysyy, miten se tehdään. Kun leivon piirakkaa, kysyy, miten siitä on tarkoitus ottaa.
Ajattelin nyt pyytää häntä keräämään käpyjä ja kuulen jo kysymykset: mihin kerään? Mitä teen niille? Mistä kaikkialta kerään? Huoh. Mieti itse.
Itse osaat joka paikassa toimia oikein aina kysymättä ja arvata toisten toiveet ja ajatukset? Tunnet jokaisen kodin tavat ja tavaroiden paikat sekä tottumukset?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tulisivat kutsuttuna minua emäntänä ärsyttää nirsoilu. Ei syö sitä eikä tätä. Minä tiedän laittavani erinomaisen hyvää ruokaa, mutta kun ei syödä sipulia, sieniä, paprikaa, katkarapuja ja paljon muuta, ja yksi ei syö punaista lihaa eikä toinen kalaa, niin monta hyvää ja helppoa ruokalajia karsiutuu pois.
Meillä kävi tuollainen vieras, joka ei pystynyt syömään mitään terveellistä peruselintarviketta. Kaikki olisi pitänyt olla ultraprosessoitua. Hänen miehellään on jo syöpä, että luulisi soittavan vähän kelloja, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä lokkeilijan joka tulee lomalle ulkomailta Suomeen ja käyttäytyy noin sisartaan kohtaan. Sisko on lapanen ja lokki persoonallisuushäiriöinen.
Me taas ulkomailla asuvina olemme majoittaneet kymmenittäin vieraita vuosien mittaan eri pituisiksi ajoiksi. Mutta outoa kyllä, kun itse tulemme Suomeen, ei yön yli kutsuja satelekaan, muilta kuin omalta lapsuuden perheeltä.
Tämän ulkomailla asuvan luokse en mene asumaan. Olemme asuneet aina hotellissa kun olemme kyläilleet. Silti joudumme tarjoamaan hänelle, hänen lapsilleen ja heidän puolisoilleen ruuan kaupungin hienoimmassa ravintolassa. Ei enää mennä, kun tulee lokit turhan kalliiksi.
Miksi noin paljon miinuspeukkuja ap:lle?
Kumma juttu tämä nykyihmisten ajatus siitä, että vieraat saapuisivat kylään, jotta voisivat ruveta auttamaan siellä isäntäväkeä.
Sekaisin olette kuin seinäkellot siitä, mitä kyläily tarkoittaa.
Jos tuo aloitus ei ole trolli, niin sanoisin vain, että laittakaa ruotuun se sisko perheineen. Kai teillä on suu sanoa, mikä käy ja mikä ei käy. Myös sen suhteen kauanko on sopivaa vierailla toisten mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin paljon miinuspeukkuja ap:lle?
Koska hän ei ymmärrä kyläilystä mitään. Koska hän valittaa, vaikka ei ole tehnyt mitään pelisääntöjä. Ihmiset vaan tulla tupsahtavat heille, ilmoittavat, että nyt me tullaan ja ollaan niin ja niin kauan, syödään sitä, vaan ei tota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hyvä ystävä käy mökilläni vuosittain. Hän ei odota palvelua, mutta rasittavaa, kun toinen on täysin avuton. Ei mitään osaa itse tehdä. Ei aikomustakaan siivota pöytää tai tiskata. Siis tekee pyydettäessä, mutta itse teen asiat jo siinä ajassa, mitä ohjeistan toista. Kun pyydän tiskaamaan, niin kysyy, miten se tehdään. Kun leivon piirakkaa, kysyy, miten siitä on tarkoitus ottaa.
Ajattelin nyt pyytää häntä keräämään käpyjä ja kuulen jo kysymykset: mihin kerään? Mitä teen niille? Mistä kaikkialta kerään? Huoh. Mieti itse.Itse osaat joka paikassa toimia oikein aina kysymättä ja arvata toisten toiveet ja ajatukset? Tunnet jokaisen kodin tavat ja tavaroiden paikat sekä tottumukset?
Just niinkuin mun vaimo, kun ollaan mökillä. Makaa vaan ja lukee ja olettaa, että kaikki tulee valmiina. Ruoka, sauna, jne.
Tuon rakia en ota mökilleni ketään vieraita koska eivät tuo omia ruokia kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuon rakia en ota mökilleni ketään vieraita koska eivät tuo omia ruokia kuitenkaan.
Jos joku kutsuu meidät mökille, niin emme ala raahaamaan sinne omia ruokia. Sehän olisi epäkohteliasta! Yöksi emme koskaan jää. Mieluummin ajamme 200 km yömyöhällä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin nyt pyytää häntä keräämään käpyjä ja kuulen jo kysymykset: mihin kerään? Mitä teen niille? Mistä kaikkialta kerään? Huoh. Mieti itse.Itse osaat joka paikassa toimia oikein aina kysymättä ja arvata toisten toiveet ja ajatukset? Tunnet jokaisen kodin tavat ja tavaroiden paikat sekä tottumukset?
Just niinkuin mun vaimo, kun ollaan mökillä. Makaa vaan ja lukee ja olettaa, että kaikki tulee valmiina. Ruoka, sauna, jne.
Eukot on tuollaisia.
Kun olin lapsi, oltiin kesäviikonloput mökillä. Meillä oli aina jotain vieraita tai lähisukua.
Isän työkaverin perhe, johon kuului 1 lapsi, tuli aika usein viikonlopuksi. Meidän perheessä taas oli useita lapsia. Olin n. 10-11-vuotias, kun kerran taas tulivat. Seurasin, kun vierailijaperheen äiti tuikkasi HK:n sinisen lenkin äidille ja sanoi, että tässä sulle. Ajattelin jo siinä iässä, että se oli aika pieni panostus viikonlopun ruokalistalle.
Sitä en tiedä, oliko heillä jotain erityisiä rahaongelmia, molemmat vanhemmat kävivät kuitenkin töissä. Mutta hyviä kavereita olivat vanhempamme ja tämä pariskunta.
Joka vuosi mökinomistajat levittävät samaa legendaa muka tunkeutujista. Totuus on se, ettei kukaan halua tulla heidän alkeellisiin mökkeihinsä ilman nykyajan mukavuuksia. Siellä kärvistelevät keskenään hyttysten syötävinä ja toivovat, että edes joku piipahtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti usko, että nykyään kukaan tulee kutsumatta mökille. Nykyään on mökilläkin toimivia kommunikaatiovälineitä . Ovat urbaanilegendoja.
Valitettavasti näitä sivistymättömiä moukkia ja häiriintyneitä persoonia tai ainoita lapsia vielä löytyy.
Kukaan koulutetuista ja fiksuista ystävistämme ei ikinä häiritsisi meitä kesken loman, mutta erityisesti miehen sukulaiset jotenkin näkevät meidän loma-asunnon vähän kuin omana loma-asuntonaan ja ovat tunkemassa sinne vuodesta toiseen. Vuosiin ei olla lähetetty kutsua, mutta tunkevaat sinne silti.
He alkavat keväällä ja alkukesästä soitella miehelle, että tultais taas viikoksi keskellä heinäkuuta tai jonkun tapahtuman aikaan ja onhan se ok.
Ja mies on tuntenut joutuvansa vaikeaan asemaan eikä ole osannut tai halunnut sanoa sukulaisille selkeästi ei vaikka ei ole kanssani ehtinyt puhua asiasta mitään.
Viimeksi nelihenkinen sukulaisperhe oli kantamassa kassejaan makuuhuoneisiimme kun asia selvisi minulle. Olivat kuulemma ilmoittaneet miehelleni tulostaan pari päivää aikaisemmin. Ihan uskomatonta touhua.
On nyt vihdoin yhdessä päätetty, ettei enää anneta huoneita näille sukulaisille.
On ollut pakko olla aika töykeä kun mikään kevyempi vihjailu ei ole aiemmin näille vähän yksikertaisemmille tolloille mennyt perille.
Miehesi siis lupailee mökkiä vuodesta toiseen sinulle siitä ilmoittamatta ja sinä ihmettelet asiaa vauvapalstalla. :D
Tästähän se selviää: "Olivat kuulemma ilmoittaneet miehelleni tulostaan pari päivää aikaisemmin. Ihan uskomatonta touhua."
Olisikohan jo aiemmin ollut syytä keskustella miehen kanssa asiasta? Ja jos mies ei ole halukas antamaan tiloja vieraiden käyttöön, olisi syytä kasvattaa pallit ja kertoa se vieraille.
Kutsumattomat mökkilokit eivät ole tosiaankaan mikään legenda. Omalla mökilläni olen kestinnyt tänä kesänä jo usean viikonlopun vieraat. On tosi vaikea asia sanoa lähisukulaisille, etten jaksa heitä kestitä ja lomahotellia pitää. He vain ilmoittavat tulevansa, vaikka en ole heitä koskaan kutsunut. Päivän vierailut olisi ok, mutta monen yön majailut pikkuruisessa mökissä ilman mukavuuksia! Huoh! Olen jo iäkäs enkä kipuineni jaksaisi palvella nuoria terveitä ihmisiä.
Kuka ottaa tällaisi provoja tosissaan?
Jos jollain olisi tuollainen tilanne niin jokaisella kesämökillä löytyy onneksi tehtävää. Puucee pitää tyhjentää, sitten pari puuta kaataa, pilkkoa ja halkoa. Niissä alkaa hikivirrata. Terassi ja terassikalusteet öljytä. Katiskat käydä katsomassa. Tehdä pitkän ostoslistan ja lähettää ruokakauppaan, Alkoon ja rautakauppaan, mukaan ei tietenkään lähde itse, eikä anna rahaa. Kyllä sen kahden viikon mökkivierailijan vierailun pituus alkaa kummasti lyhentyä.
Vaikka tulisivat kutsuttuna minua emäntänä ärsyttää nirsoilu. Ei syö sitä eikä tätä. Minä tiedän laittavani erinomaisen hyvää ruokaa, mutta kun ei syödä sipulia, sieniä, paprikaa, katkarapuja ja paljon muuta, ja yksi ei syö punaista lihaa eikä toinen kalaa, niin monta hyvää ja helppoa ruokalajia karsiutuu pois.