Mökkivieraat asettuivat palveltavaksi
Sisareni perheineen ilmoitti viipyvänsä kaksi viikkoa ja odotti täyttä palvelua koko ajan. Palvelun puutteista huomauteltiin: me ei tykätä noista jogurteista ja ei, me emme syö punaisia omenoita vaan vihreitä.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo keväällä voi alottaa sukulaisille ja lokkiystäville taruilun. Pitää maalata sitä sun tätä, rempata ulkoveskiä, laittaa pihaa jne jne.
Jos sitten joku näistä ohimennen heittää että olisi kiva tulla käymään sillon ja sillon. Niin vastaan että mikä ettei, siellä mökillä odottaa kunnon työleiri, lisäkädet ovat tervetulleita.
Jos sitten syksyllä näille selviää että mitään ei tullutkaan tehtyä niin voi vastata että tämä kesä oli ihan vaan pakko levätä. Että ens vuonna onkin sitten todella paljo tekemistä.
Jos selkärankaa löytyy niin voi sanoa että pariksi yöksi saa tulla ja että saavat tuoda mukanaan sitä ja sitä.
Tai sitten vain sanoo: Emme halua mökillemme vieraita.
Moni ei ehkä halua sitä näin töykeästi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa tällaisi provoja tosissaan?
Jos jollain olisi tuollainen tilanne niin jokaisella kesämökillä löytyy onneksi tehtävää. Puucee pitää tyhjentää, sitten pari puuta kaataa, pilkkoa ja halkoa. Niissä alkaa hikivirrata. Terassi ja terassikalusteet öljytä. Katiskat käydä katsomassa. Tehdä pitkän ostoslistan ja lähettää ruokakauppaan, Alkoon ja rautakauppaan, mukaan ei tietenkään lähde itse, eikä anna rahaa. Kyllä sen kahden viikon mökkivierailijan vierailun pituus alkaa kummasti lyhentyä.Ei kai siellä paskahuussissa riitä aina tyhjennettävää. Ja nuo muut hommat, mitä kirjoittelit tehdään keväällä, siis esim. terassit ja kalusteet laitetaan silloin kuntoon, puita saatetaan kaataa. Ei kai niitäkään jatkuvasti kaadella. Mitä sieltä rautakaupasta pitäisi hankkia?
Niinpä. Minulla ei olisi tällä hetkellä mitään tehtävää mökkivieraille. No, halkojen hakkaamista, mutta ei sekään hyötyä tuo, jos hakkaja ei ole kokenut halkojenhakkaaja.
Ja trimmerillä nurmikon siistimistä, mutta sitä ei kukaan vieras ole tähän mennessä osannut tehdä kuten minä haluan.
Tuota, osasin hakata halkoja jo 15-vuotiaana tyttösenä eli kuinka kokenut mielestäsi täytyy olla?
Jos on oikein hyvät tarjottavat niin voisin lähteä käymään mökillä. Yöksi en ikävä kyllä jää. En myöskään osallistu mihinkään aktiviteettin. Saatan käydä uimassa, jos on hyvä ranta.
Heitä ulos, jos tarjottavat ei kelpaa.
ihan arkista kanssakäymistä meillä asiakkaiden tuetussa asumismuodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti usko, että nykyään kukaan tulee kutsumatta mökille. Nykyään on mökilläkin toimivia kommunikaatiovälineitä . Ovat urbaanilegendoja.
Valitettavasti näitä sivistymättömiä moukkia ja häiriintyneitä persoonia tai ainoita lapsia vielä löytyy.
Kukaan koulutetuista ja fiksuista ystävistämme ei ikinä häiritsisi meitä kesken loman, mutta erityisesti miehen sukulaiset jotenkin näkevät meidän loma-asunnon vähän kuin omana loma-asuntonaan ja ovat tunkemassa sinne vuodesta toiseen. Vuosiin ei olla lähetetty kutsua, mutta tunkevaat sinne silti.
He alkavat keväällä ja alkukesästä soitella miehelle, että tultais taas viikoksi keskellä heinäkuuta tai jonkun tapahtuman aikaan ja onhan se ok.
Ja mies on tuntenut joutuvansa vaikeaan asemaan eikä ole osannut tai halunnut sanoa sukulaisille selkeästi ei vaikka ei ole kanssani ehtinyt puhua asiasta mitään.
Viimeksi nelihenkinen sukulaisperhe oli kantamassa kassejaan makuuhuoneisiimme kun asia selvisi minulle. Olivat kuulemma ilmoittaneet miehelleni tulostaan pari päivää aikaisemmin. Ihan uskomatonta touhua.
On nyt vihdoin yhdessä päätetty, ettei enää anneta huoneita näille sukulaisille.
On ollut pakko olla aika töykeä kun mikään kevyempi vihjailu ei ole aiemmin näille vähän yksikertaisemmille tolloille mennyt perille.
Miehesi siis lupailee mökkiä vuodesta toiseen sinulle siitä ilmoittamatta ja sinä ihmettelet asiaa vauvapalstalla. :D
Tästähän se selviää: "Olivat kuulemma ilmoittaneet miehelleni tulostaan pari päivää aikaisemmin. Ihan uskomatonta touhua."
Olisikohan jo aiemmin ollut syytä keskustella miehen kanssa asiasta? Ja jos mies ei ole halukas antamaan tiloja vieraiden käyttöön, olisi syytä kasvattaa pallit ja kertoa se vieraille.
Ongelma on siinä että vähänkään sivistyneemmissä piireissä ei ihmisille tule edes mieleen mennä soittelemaan sukulaisille kyselemään, että voiko heidän nelihenkinen perheensä tunkea isännän loma-asunnolle keskellä heinäkuuta ja kesken heidän lyhyttä kesälomaansa.
Omat akateemisesti koulutetut ystäväni eivät ikinä tunkisi meidän loma-asunnolle ilman kutsua, ellei nyt aivan hätätilanteesta olisi. kyse.
Hyvin käyttäytyvät ihmiset odottavat että heidät ensin kutsutaan.
Ja jos sitten kutsuttuna vierailevat, kutsuvat isännät vastavierailulle tai järjestävät jotain muuta kivaa korvaukseksi majoituksesta.
Sitten on näitä moukkia joilta puuttuu käytöstapojen lisäksi kaikki hienotunteisuus. Hetkeäkään eivät mieti sitä miten häiritsevät sukulaisiaan kesken näiden kesälomaansa. Ajattelevat että aina voi kysyä ja jos isäntä in niin tyhmä että suostuu omapa on vikansa.
Nämä törkeät lokit ja loiset eivät tietenkäån koskaan mitenkään korvaa majoitusta tai kutsu isäntiä vastavierailulle.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot että voivat käydä kaupassa ostamassa omat eväänsä ja laita lista mukaan mitä ostavat teille. Kun ovat kaupassa, laadit listan mökillä tehtävistä töistä ja kerrot että saa aloittaa heti kun ovat tulleet kaupasta. Kahdessa viikossa saa mökillä tehtyä paljon hommia.
En puutu tuohon vierailijoiden lokkeilemiseen, mutta mitä ihmeen hommia siellä mökeillä aina on niin kamalasti?
Kun aina puhutaan niistä.
Ettekö te ihmiset me ne sinne mökeillenne lomailemaan?
Mulla ei ole omakotitalossakaan jatkuvasti töitä. Nytkään en ole pariin viikkoon tehnyt muuta kuin lueskellut, laittanut vähän ruokaa ja kukkia kastellut kuistilla.
Mökeillä ollaan koko ajan hiki hatussa. Näin olen saanut ymmärtää.
On joillakin murheet: sosiaalisuus 🤣
Vierailija kirjoitti:
Viikko sitten lauantaina taisi mennä välit poikki yhden perheen kanssa eikä haittaa. Autolasti tuli mökin pihaan ei kutsuttuna. Vanhemmat ja neljä lasta. Sanoin ihan suoraan, että haluamme olla oman porukan kanssa ja emme halua vieraita. Perheen äiti näytti kiukkuiselta ja isä nololta. Lapset niin pieniä, että eivät ymmärtäneet. Älysivät lähteä.
Miks mä en jaksa uskoo tätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti usko, että nykyään kukaan tulee kutsumatta mökille. Nykyään on mökilläkin toimivia kommunikaatiovälineitä . Ovat urbaanilegendoja.
Valitettavasti näitä sivistymättömiä moukkia ja häiriintyneitä persoonia tai ainoita lapsia vielä löytyy.
Kukaan koulutetuista ja fiksuista ystävistämme ei ikinä häiritsisi meitä kesken loman, mutta erityisesti miehen sukulaiset jotenkin näkevät meidän loma-asunnon vähän kuin omana loma-asuntonaan ja ovat tunkemassa sinne vuodesta toiseen. Vuosiin ei olla lähetetty kutsua, mutta tunkevaat sinne silti.
He alkavat keväällä ja alkukesästä soitella miehelle, että tultais taas viikoksi keskellä heinäkuuta tai jonkun tapahtuman aikaan ja onhan se ok.
Ja mies on tuntenut joutuvansa vaikeaan asemaan eikä ole osannut tai halunnut sanoa sukulaisille selkeästi ei vaikka ei ole kanssani ehtinyt puhua asiasta mitään.
Viimeksi nelihenkinen sukulaisperhe oli kantamassa kassejaan makuuhuoneisiimme kun asia selvisi minulle. Olivat kuulemma ilmoittaneet miehelleni tulostaan pari päivää aikaisemmin. Ihan uskomatonta touhua.
On nyt vihdoin yhdessä päätetty, ettei enää anneta huoneita näille sukulaisille.
On ollut pakko olla aika töykeä kun mikään kevyempi vihjailu ei ole aiemmin näille vähän yksikertaisemmille tolloille mennyt perille.
Miehesi siis lupailee mökkiä vuodesta toiseen sinulle siitä ilmoittamatta ja sinä ihmettelet asiaa vauvapalstalla. :D
Tästähän se selviää: "Olivat kuulemma ilmoittaneet miehelleni tulostaan pari päivää aikaisemmin. Ihan uskomatonta touhua."
Olisikohan jo aiemmin ollut syytä keskustella miehen kanssa asiasta? Ja jos mies ei ole halukas antamaan tiloja vieraiden käyttöön, olisi syytä kasvattaa pallit ja kertoa se vieraille.
Joopa joo, miehen sukulaiset, tietysti.
Kantamassa kassejaan makuuhuoneisiimme... tässä on jotain niin väsyttävää. Ja epäuskottavaa.
Kuka tuolla tavalla käyttäytyisi? Että ei ottaisi selvää kummaltakin, että voidaanko tulla ja olla?
Oletetaanko, että ne mökit on niin ihania paikkoja, että sinne pitäisi päästä, vaikka ne ei olisi omia?
Minä en viihdy kenenkään nurkissa edes yön yli. Kenenkään koti tai kesämökki ei ole minulle sopiva ja mikään ihana paikka. Sehän on aina toisten ihmisten koti, ei minun. Toisen kodissa on aina epämukava olo, jos siellä joutuu olemaan yhtään kauempaa. Siellä hän on aina jonkun toisen tiellä ja varpailla. En minä ainakaan pysty rentoutumaan toisten ihmisten tiloissa, haluan omaan kotiin.
Vaikka miten hieno paikka olisi, en halua sinne majoittua olemaan, koska se on aina muitten koti, ei minun.
Eikä yksikään mökki muutenkaan ole saanut minua ihastumaan inihyviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo keväällä voi alottaa sukulaisille ja lokkiystäville taruilun. Pitää maalata sitä sun tätä, rempata ulkoveskiä, laittaa pihaa jne jne.
Jos sitten joku näistä ohimennen heittää että olisi kiva tulla käymään sillon ja sillon. Niin vastaan että mikä ettei, siellä mökillä odottaa kunnon työleiri, lisäkädet ovat tervetulleita.
Jos sitten syksyllä näille selviää että mitään ei tullutkaan tehtyä niin voi vastata että tämä kesä oli ihan vaan pakko levätä. Että ens vuonna onkin sitten todella paljo tekemistä.
Jos selkärankaa löytyy niin voi sanoa että pariksi yöksi saa tulla ja että saavat tuoda mukanaan sitä ja sitä.
Moni ei ehkä halua sitä näin töykeästi sanoa.
No sitten ei kannata vinkuakaan. Ei ole mitään järkeä passata ihmisiä ja siten pilata oma kesänviettonsa, etenkin kun Suomen kesä on lyhyt.
Miksi ihmeessä pitäisi suoltaa jotain loruja tekemättömistä töistä?
Jos on oma mökki, on myös oikeus päättää keitä siellä vierailee, vai vieraileeko kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Potku perseelle ja kotia kohti!
Mökkivieraita kuuluu puukottaa. Ja tosi lujaa !!
Jos isäntä lupailee sukulaisilleen mökkivierailua, käykö mielessä, että isäntä ehkä haluaa sukulaisten kanssa viettää aikaa siellä mökillä?? Nyt keskusteluun, miten vieraat hoidetaan, eli mitä kaikkea isäntä tekee itse teettämättä emännällä, joka voi sitten myös enemmän keskittyä vieraiden kanssa seurusteluun ja hauskanpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä palvelet?
Tottakai. Tulee sellainen nöyryytetty ja kiihottunut olo kun joudun palvelemaan heitä ja haukkuavar. Välillä joutuu menemään itkuisena vessaan sormettamaan.
Mökin isäntä pyytää vieraat paikalle ja lähtee miesten kesken kalastamaan ja saunaa lämmittämään oluen kera. Mökin emäntä sitten jää passaamaan muut vieraat ja vahtii lapset ja tekee ruuat ja siivoaa. Miehet sitten ihmettelee et kuis emäntä on kuin paskan niellyt taas kun oli niin kiva päivä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potku perseelle ja kotia kohti!
Mökkivieraita kuuluu puukottaa. Ja tosi lujaa !!
Halkoliiterissä niistä voi tehdä syksyksi rapusyöttejä. Ehtivät kypsyä juuri sopivasti kauden alkuun.
Tällaisia vieraita on ollut mökillämme, mutta he eivät enää koskaan saa toista kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Jos isäntä lupailee sukulaisilleen mökkivierailua, käykö mielessä, että isäntä ehkä haluaa sukulaisten kanssa viettää aikaa siellä mökillä?? Nyt keskusteluun, miten vieraat hoidetaan, eli mitä kaikkea isäntä tekee itse teettämättä emännällä, joka voi sitten myös enemmän keskittyä vieraiden kanssa seurusteluun ja hauskanpitoon.
Mun ratkaisu emäntänä on tähän etten tee yhtään mitään. Jos isäntä kutsuu vieraat, hän myös kestitsee ne 100% tai vieraat auttavat reippaasti itse itseään.
En nyt ymmärrä ongelmaa. Meillä ei olisi ollut tarjolla omenoita ollenkaan. Kun viidettä päivää syödään nistipataa, jossa säilykelihan osuus vähenee päivä päivältä, älyäisivät varmaan itse käydä kaupassa.
Joko ulkohuussin alusta on tyhjennetty ja saunapuut pinottu?