Mökkivieraat asettuivat palveltavaksi
Sisareni perheineen ilmoitti viipyvänsä kaksi viikkoa ja odotti täyttä palvelua koko ajan. Palvelun puutteista huomauteltiin: me ei tykätä noista jogurteista ja ei, me emme syö punaisia omenoita vaan vihreitä.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu tämä nykyihmisten ajatus siitä, että vieraat saapuisivat kylään, jotta voisivat ruveta auttamaan siellä isäntäväkeä.
Sekaisin olette kuin seinäkellot siitä, mitä kyläily tarkoittaa.
On kyläilijöitä ja kyläilijäitä. Tässä ketjussa puhutaan kyläilijöistä, jotka tulevat passattaviksi moneksi päiväksi. Kahville tulevia kyläilijöitä tietysti passataan, mutta että pidempiäkin aikoja?
Voitte hehkuttaa mökin puulämmitteisen uunin mahdollisimman kuumaksi ja menette itse nukkumaan piharakennukseen. Kun vieraat eivät saa nukuttua mökissä kuumuuden vuoksi, lähtevät varmasti kovalla haipakalla muualle.
Omasta tyhmyydestä kärsii ihan itse. 🤣
Miksi kerrot mökkisi sijainnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hyvä ystävä käy mökilläni vuosittain. Hän ei odota palvelua, mutta rasittavaa, kun toinen on täysin avuton. Ei mitään osaa itse tehdä. Ei aikomustakaan siivota pöytää tai tiskata. Siis tekee pyydettäessä, mutta itse teen asiat jo siinä ajassa, mitä ohjeistan toista. Kun pyydän tiskaamaan, niin kysyy, miten se tehdään. Kun leivon piirakkaa, kysyy, miten siitä on tarkoitus ottaa.
Ajattelin nyt pyytää häntä keräämään käpyjä ja kuulen jo kysymykset: mihin kerään? Mitä teen niille? Mistä kaikkialta kerään? Huoh. Mieti itse.Itse osaat joka paikassa toimia oikein aina kysymättä ja arvata toisten toiveet ja ajatukset? Tunnet jokaisen kodin tavat ja tavaroiden paikat sekä tottumukset?
Olen tuo, jolle vastaat.
Hän ajattelee juuri noin, miten esität. Että hän ei tiedä asioista. Että ei halua astua varpaille.
Kummasti minulla on toinenkin ystävä, joka ei rasita minua. Hän yhtäkkiä vain alkaa tiskata. Ei kysy mitään, mutta osaa itse ottaa fairyn käteen ja laskea hanasta vettä. Hän korkeintaan kysyy, mikä pyyhkeistä on kuivauspyyhe. Ei kysy, mihin laitan tämän kuivumaan, ei kysy, pitääkö tämä kuivata ylipäätään. Ei tietenkään tiedä, mihin kuivatut astiat laitetaan, vaan jättää ne pöydälle nätisti pinoon. Ts. on oma-aloitteinen.
Tämä tuleva ystäväni ei liikahdakaan tiskipinom kasvaessa, ennen kuin pyydän. Se on rasittavaa, koska luo olon, että häntä pitää passata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä provo on vielä väsyneempi kuin vasureiden horinat äärioikeistosta.
Tai toisinpäin.
Toisinpäin? Tarkoitatko, että tämä väsy on provoneempi kuin vasureiden horinat äärioikeistosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hyvä ystävä käy mökilläni vuosittain. Hän ei odota palvelua, mutta rasittavaa, kun toinen on täysin avuton. Ei mitään osaa itse tehdä. Ei aikomustakaan siivota pöytää tai tiskata. Siis tekee pyydettäessä, mutta itse teen asiat jo siinä ajassa, mitä ohjeistan toista. Kun pyydän tiskaamaan, niin kysyy, miten se tehdään. Kun leivon piirakkaa, kysyy, miten siitä on tarkoitus ottaa.
Ajattelin nyt pyytää häntä keräämään käpyjä ja kuulen jo kysymykset: mihin kerään? Mitä teen niille? Mistä kaikkialta kerään? Huoh. Mieti itse.Itse osaat joka paikassa toimia oikein aina kysymättä ja arvata toisten toiveet ja ajatukset? Tunnet jokaisen kodin tavat ja tavaroiden paikat sekä tottumukset?
Olen tuo, jolle vastaat.
Hän ajattelee juuri noin, miten esität. Että hän ei tiedä asioista. Että ei halua astua varpaille.
Kummasti minulla on toinenkin ystävä, joka ei rasita minua. Hän yhtäkkiä vain alkaa tiskata. Ei kysy mitään, mutta osaa itse ottaa fairyn käteen ja laskea hanasta vettä. Hän korkeintaan kysyy, mikä pyyhkeistä on kuivauspyyhe. Ei kysy, mihin laitan tämän kuivumaan, ei kysy, pitääkö tämä kuivata ylipäätään. Ei tietenkään tiedä, mihin kuivatut astiat laitetaan, vaan jättää ne pöydälle nätisti pinoon. Ts. on oma-aloitteinen.
Tämä tuleva ystäväni ei liikahdakaan tiskipinom kasvaessa, ennen kuin pyydän. Se on rasittavaa, koska luo olon, että häntä pitää passata.
Samalla lailla ihmiset erottuvat työpaikoilla. Oma-aloitteisuus siis.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa tällaisi provoja tosissaan?
Jos jollain olisi tuollainen tilanne niin jokaisella kesämökillä löytyy onneksi tehtävää. Puucee pitää tyhjentää, sitten pari puuta kaataa, pilkkoa ja halkoa. Niissä alkaa hikivirrata. Terassi ja terassikalusteet öljytä. Katiskat käydä katsomassa. Tehdä pitkän ostoslistan ja lähettää ruokakauppaan, Alkoon ja rautakauppaan, mukaan ei tietenkään lähde itse, eikä anna rahaa. Kyllä sen kahden viikon mökkivierailijan vierailun pituus alkaa kummasti lyhentyä.
Ei kai siellä paskahuussissa riitä aina tyhjennettävää. Ja nuo muut hommat, mitä kirjoittelit tehdään keväällä, siis esim. terassit ja kalusteet laitetaan silloin kuntoon, puita saatetaan kaataa. Ei kai niitäkään jatkuvasti kaadella. Mitä sieltä rautakaupasta pitäisi hankkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa tällaisi provoja tosissaan?
Jos jollain olisi tuollainen tilanne niin jokaisella kesämökillä löytyy onneksi tehtävää. Puucee pitää tyhjentää, sitten pari puuta kaataa, pilkkoa ja halkoa. Niissä alkaa hikivirrata. Terassi ja terassikalusteet öljytä. Katiskat käydä katsomassa. Tehdä pitkän ostoslistan ja lähettää ruokakauppaan, Alkoon ja rautakauppaan, mukaan ei tietenkään lähde itse, eikä anna rahaa. Kyllä sen kahden viikon mökkivierailijan vierailun pituus alkaa kummasti lyhentyä.Ei kai siellä paskahuussissa riitä aina tyhjennettävää. Ja nuo muut hommat, mitä kirjoittelit tehdään keväällä, siis esim. terassit ja kalusteet laitetaan silloin kuntoon, puita saatetaan kaataa. Ei kai niitäkään jatkuvasti kaadella. Mitä sieltä rautakaupasta pitäisi hankkia?
Niinpä. Minulla ei olisi tällä hetkellä mitään tehtävää mökkivieraille. No, halkojen hakkaamista, mutta ei sekään hyötyä tuo, jos hakkaja ei ole kokenut halkojenhakkaaja.
Ja trimmerillä nurmikon siistimistä, mutta sitä ei kukaan vieras ole tähän mennessä osannut tehdä kuten minä haluan.
Jos tulee mökkilokkeja, voi vetää itsekin lonkkaa ja olettaa, että kahvit, ruoat ja tarjoilut ilmeistyvät pöytään kuin manulle illallinen. Sama asia tiskien suhteen eli antaa likaisten astioiden lojua tiskipöydällä olettaen, että eiköhän ne joku tiskaa. Huussia ei kannata tyhjentää, vaan antaa karmean hajuisen tavaran kertyä vaikka ylös asti, jos vieraat eivät älyä sitä oma-aloitteisesti tyhjentää.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu tämä nykyihmisten ajatus siitä, että vieraat saapuisivat kylään, jotta voisivat ruveta auttamaan siellä isäntäväkeä.
Jos joku tulee minulle kotiin syömään, niin en odota häneltä mitään, enkä edes halua apua.
jos joku tulee kahville, sama juttu. Ei tarvitse tuoda tuliaisiakaan, eikä tarvitse siivota pöytää.
Tämä koskee kotia ja mökkiä, kyläilyä, että viivytään tunti tai muutama. Tai ehkä yksi yö.
Mutta mökkivierailu on eri asia. Kun tullaan useaksi päiväksi paikkaan, jossa on koko ajan jotain tehtävää, niin tilanne on eri. Kolme tuntia vielä emännöin ja passaan, mutta en kolmea päivää.
Aikanaan eräs miehen sukulainen kutsui meidät juhannukseksi mökilleen. Hän soitti oikein montakin kertaa ja varmisteli, että me olemme tulossa. Hänellä oli vaimo.
Lopulta sitten päätimme mennä. Ostimme ruokaa tuliaisiksi. Jo perille päästyämme totesimme tunnelmasta, että kutsu taisi olla tämän sukulaismiehen oma idea, eikä vaimo ollut kovinkaan iloinen saapumisestamme. Kyllä hän sentään jutteli, mutta jotenkin sen vaistosi, että nyt taisi mennä vikaan. Ehdotin jo jossain "nurkan takana" miehelle, että katsottaisiin paikkakunnalta joku muu majoitus, mutta mieheni halusi jäädä sanoen, että kun "Simo" monta kertaa kutsui, niin ei kehtaa lähteäkään.
Entä tuliaisemme: Rouva ei suostunut millään ottamaan korillista ruokaa. Tyrkyttämällä tyrkytimme, emmehän voineet niitä lämpöisessä autossakaan säilöä. Korissa oli sentään kahvin lisäksi mm. juustoja ja grillattavaa ym.
-Minä laitan ne sitten kylmään ja otatte lähtiessänne, rouva totesi. (Ja väkisin hän ne autoon kiikuttikin, kun seuraavana päivänä lähdimme).
Hän tarjosi ruokaa meille. Oli ihan hyvää karjalanpaistia. Ruokailun jälkeen tarjouduin tiskaamaan. Ei! Se ei missään tapauksessa käynyt rouvalle. Hän kertoi tiskaavansa vadissa ja kaikki oli vanhanaikaista. Sanoin, että olen tottunut lapsuudenkodissani vati-tiskauksiin. Ei käynyt.
Simo ryhtyi saunanlämmitykseen ja tarjouduimme avuksi, mutta ei ei - hän halusi itse lämmittää. Koska kyseessä oli rantasauna, mieheni tuppasi väkisin itsensä kantamaan vettä saunalle.
Olin helpottunut seuraavana päivänä, kun pääsimme lähtemään pois. Vaikka Simo useita kertoja pyysi, suorastaan aneli, meitä mökilleen, emme enää menneet. Kutsuimme heidät meille kylään, mutta eivät koskaan tulleet.
Että aina ei ole kyse lokkeilustakaan. Kannattaa ain varmistaa, että molemmat puolisot ovat vierailun kannalla.
Ihme touhua. Ei meille kukaan ole koskaan tullut kutsumatta. Ja kutsuttujenkin kanssa sovitaan etukäteen vierailun kesto ja mitä tuovat mukanaan vai onko täysihoito. Näin mekin teemme kun menemme kyläilemään. Kun lapset oli pieniä niin oli enemmän "nyyttäritouhua" ja nyt kun olemme kahden niin on aikaa ja halua olla pari päivää "täysihoitola". Mutta vain pari päivää. En halua mitään viikon vieraita.
jotain kiksejähän tämmöset tarinansuoltajat saa varmaankin...meitä on moneksi ja pari mummoa jää asemallekin
Jo keväällä voi alottaa sukulaisille ja lokkiystäville taruilun. Pitää maalata sitä sun tätä, rempata ulkoveskiä, laittaa pihaa jne jne.
Jos sitten joku näistä ohimennen heittää että olisi kiva tulla käymään sillon ja sillon. Niin vastaan että mikä ettei, siellä mökillä odottaa kunnon työleiri, lisäkädet ovat tervetulleita.
Jos sitten syksyllä näille selviää että mitään ei tullutkaan tehtyä niin voi vastata että tämä kesä oli ihan vaan pakko levätä. Että ens vuonna onkin sitten todella paljo tekemistä.
Jos selkärankaa löytyy niin voi sanoa että pariksi yöksi saa tulla ja että saavat tuoda mukanaan sitä ja sitä.
Jos joku tulisi meille kutsumatta tai kutsuttunakin täysin passattavaksi ja palveltavaksi niin ei onnistu. Osaan puhua.
Osa suomalaista taitaa tosiaan olla mykkiä ja kuuroja. Alle avuttoman. Selkäranka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot että voivat käydä kaupassa ostamassa omat eväänsä ja laita lista mukaan mitä ostavat teille. Kun ovat kaupassa, laadit listan mökillä tehtävistä töistä ja kerrot että saa aloittaa heti kun ovat tulleet kaupasta. Kahdessa viikossa saa mökillä tehtyä paljon hommia.
Miksi lokeille pitää MUN LAATIA lista tekemisistä. Mä en ole velvollinen tekemään yhtään mitään, kun tulevat lokkeilemaan. Ylimääräistä hommaa.
No varmaan sun kannattais. Mökkihommat tulee tehtyä ja ensi vuonna lokit menevät kivempiin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyläily ja asettua taloksi/olla kun kotonaan on aika kakspiippunen käsite.
Se joka tulee passattavaksi ei aina välttämättä tajua millanen rasite on.
Hyvä eläkeläisystävättäreni on mielellää monta päivää luonani. Minä taas väsyneempi koska olen vielä työelämässä. Ymmärrän kyllä häntäkin koska meillä on välimatkaa, ja nähdään ehkäpä 3-4 kertaa vuodessa, suurempien pyhien tai kesäloman yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta tuli saarimökkiimme usean päivän vierailulle, sovitusti. Mies oli sanonut etukäteen että hän tykkää grillata ja sillä olikin mukana yksi paketti grillimakkaraa. Vaimollaan oli mukana 8kpl siideriä koska hän ei yhtään tykkää oluesta eikä viineistä.
Kaikki ruuat meni mitä mulla oli varastossa. Onneksi saatiin verkoilla kalaa.
Kaikki viinitonkat meni myöskin. Miehellä oli 2 laatikkoa olutta jotka meni parissa päivässä.Mökiltämme on 40 min matka laiturille mantereelle ja lähin alko 27 km per suunta sitten autolla.
Mistä ihmiset ajattelee, että jollekin möksälle saaressa ne elintarvikkeet ja juotavat oikein tulee? Ei ne vaan materialisoidu kellariin itsestään.
No noista saatte jokakesäset vieraat. Ens kerralla tuovat vähemmän tuomisia.
Hyvin säästää kun esm viikonlopun syö toisten piikkiin.
Avaa suusi lapanen.