Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehet lihovat nyt valtavasti armeijassa

Vierailija
24.07.2026 |

Otto, 23, lihoi armeijassa 30 kiloa. Asian taustalla oli se, miten isosti arki ja syöminen muuttuivat armeijassa.

- Jos joku ehdotti, että pitäisikö käydä joku pitsa syömässä tai muuta vastaavaa, niin kyllä sitä tuli lähdettyä, jos oli mahdollista.

Lopulta hän lihoi kertomansa mukaan noin 30 kiloa. Lopussa Cooperin testin tulos oli 3 100, eli 200 metriä huonompi kuin aloittaessa. Osasyy tälle oli luultavasti myös painonnousu, Manninen pohtii.

Onko armeija nykyään jo liian helppoa kun sen pitää olla kaikkien suoritettavissa sukupuolesta yms. riippumatta. Pitkätukat makoilevat siellä pitsaa syöden. 

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ollut jo kauan tiedossa, että peruskaudella lähtee lihakset ja sen jälkeen kilot tulevat korkojen kanssa ihrana, kun iltaisin ei ole muuta tekemistä kuin syöminen.

Varmaan jossakin viestissä ja tykkimiehenä. Meillä jääkärikomppaniassa sitä liikuntaa oli alusta loppuun eikä paino siitä noussut.

Vierailija
82/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori mies ei edes ole sen kuntoinen, että hänet huolittaisiin asepalvelukseen tai jos huolitaan palvelus keskeytyy huonon kunnon takia ja tähän usein syynä runsas ylipaino. Lasten ja nuorten ylipaino-ongelmaan tulee puuttua, sillä se jo itsessään voi sulkea nuorelta monta ovea ja mahdollisuutta tulevaisuudessa. Lapsen/nuoren runsas ylipaino on myös iso terveysriski ja siksikin siihen täytyy suhtautua vakavasti ja pyrkiä ehkäisemään ongelman eteneminen jo siinä vaiheessa, kun siitä on ensimmäiset merkit näkyvissä eli kenties jo päiväkoti-iässä ja viimeistään kouluiässä. Jos vanhemmilla on ylipaino-ongelmia ei sen tarvitse merkitä sitä, että lapsi joutuu perintötekijöiden takia kärsimään elämässään samasta ongelmasta. Ongelman ehkäiseminen ja ratkaiseminen on asia johon myös lasten ja nuorten vanhempien tulisi sitoutua vaikka sitten koko perhe joutuisi pakosti muuttamaan elintapojaan.

Kyllä ne läskit kelpasi vielä 90-luvulla inttiin. Siellä ne sitten laihtuivat väkisin kun joutuivat liikkumaan. Nykyään on menty ihan väärään suuntaan kun nuori syrjäytetään läskiyden takia, vaikka nimenomaan armeija on paras paikka läskeille koska laihtuvat siellä väkisin. Suomen suurin laihdutuskoulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika laihtu armeijassa 20 kg. 

Ensin sairasti piikkien jälkeen kylmillä pölvipisseilla ja sitten ajoi pärrällä ilman ruokaa monta päivää.

Muonitus ei toiminut.

Vierailija
84/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei ole kaikki Ottoja, helvetin nuija. 

Vierailija
85/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on ensin kitulaihduttanut itseään ja alkaa sitten syömään normaalisti, tottahan silloin väkisinkin tulee kiloja lisää, oli armeijassa tai ei. 

Vierailija
86/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poijan mielestä armeijan safkat oli ihan peruspaskaa. Söi hyvällä tuulella nälkäänsä.

Vierailija
87/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkityylinen pikaruoka on elintarvike- ja lääketeollisuuden yhteisprojektina suunniteltu mahdollisimman lihottavaksi?

Taustalla usein ne "rahanvaihtajat" (if you know what I mean), joiden takia samaan jengiin kuulunut J. Kristus sai raivarin synagoogan tiloissa. ; )

Vierailija
88/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihduin 5kg vaikka söin enemmän ja pitsaa tilattiin usein iltaisin. 78kg kun menin ja 6kk jälkeen 73kg. 

Vierailija
89/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iät ja ajat sen on ollut niin, että jos olet ennen armeijaa aktiivisesti urheileva, niin kunto laskee ja paino nousee vähän armeijassa. Ja jos taas olet tavan tallaaja, niin kunto pikkuisen kohoaa ja paino laskee vähäsen. Mitään radikaalia se ei ole, mutta kukaan ei liho armeijan omilla sapuskoilla 30kg vuodessa. Mutta jos joka ilta käy sitten itse kustantamillaan pizzoilla ja kebabeilla, vetää omia Mars-patukoitaan joka välissä, niin onhan tuokin varmaan mahdollista.

Vierailija
90/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin sairasti piikkien jälkeen kylmillä pölvipisseilla ja sitten ajoi pärrällä ilman ruokaa monta päivää.

Muonitus ei toiminut.

Pärräkuskit unohdetaan ruokkia.ei kai  viestistä niin väliä.

Vierailija
91/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muonitus ei toiminut.

Pärräkuskit unohdetaan ruokkia.ei kai  viestistä niin väliä.

Minä kun luulin viestin olevan v törkeä. Siis sehän juoksee viestin periölle, jos hieno pyörä hajoaa.912

Vierailija
92/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poijan mielestä armeijan safkat oli ihan peruspaskaa. Söi hyvällä tuulella nälkäänsä.

Nykyään ruoka on monille osa viihdekulttuuria, huonojen fiilisten terapiaa - ei ensisijaisesti ravitsemuksen takia nautittua. 

Vierailija
93/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa geminin vastauksesta kysymykseen: mikä ns. pikaruo'assa koukuttaa:

Pikaruoka ei koukuta ketään sattumalta eikä kyse ole vain "heikosta tahdonvoimasta". Pikaruokateollisuus on hionut tuotteensa sellaiseksi, että ne kirjaimellisesti valtaavat aivojemme palkitsemisjärjestelmän.

Mielitekojen taustalta löytyy kiehtova yhdistelmä biologisia, psykologisia ja teollisia tekijöitä:

1. Täydellinen kemiallinen ansa: "Bliss Point"

Elintarviketeollisuudessa käytetään käsitettä bliss point (mielihyväpiste). Se on tarkan tieteellisen tutkimuksen tuloksena hiottu sokerin, rasvan ja suolan suhde, joka maksimoi mielihyvän ilman, että mikään maku lyö yli tai alkaa ällöttää.

Vierailija
94/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää geminin vastausta:

2. Aivojen evolutiivinen huijaus

Aivojemme biologinen koodisto on peräisin ajalta, jolloin ravinnosta oli jatkuva pula. Evoluutio opetti meidät rakastamaan energiatiheitä ruokia: mitä enemmän kaloreita pienessä paketissa, sitä paremmat mahdollisuudet jäädä henkiin.

Pikaruoka tarjoaa jättimäisen kaloripommin ilman kuitua, joka hidastaisi imeytymistä. Aivosi kokevat saaneensa "jättipotin", selvittäneensä nälänhädän ja palkitsevat sinut hyväntuulisuushormoneilla.

3. Rakenne ja "kadonneen kaloritiheyden" ilmiö

Pikaruoan suutuntuma on suunniteltu huolella:

Dynaaminen kontrasti: Yhdistelmä jotain rapeaa ja pehmeää (esim. rapea sämpylä/ranskalainen ja pehmeä juusto/kastike) pitää aivot valppaina ja innoissaan.

Nopea sulaminen: Monet pikaruoat "sulavat" suussa nopeasti (vanha kunnon vanishing caloric density -ilmiö). Kun ruoka häviää suusta nopeasti, aivot luulevat, ettei kaloreita tullutkaan niin paljon, eikä kylläisyyssignaali aktivoidu ajoissa. Voit siis syödä valtavasti ennen kuin tajuat olevasi täynnä.

4. Psykologinen nopea palkinto

Pikaruoka täyttää välittömän tarpeen:

Nälkä -> Tilaus -> 3 minuuttia -> Valtava dopamiinipiikki.

Ei kaupassa käyntiä, ei kuorimista, ei pilkkomista eikä tiskaamista. Nykyaikaisessa aivotyössä ja stressaavassa arjessa aivot kaipaavat mahdollisimman helppoa oikotietä lepoon ja hyvään mieleen, ja pikaruoka tarjoaa sen minimaalisella vaivannäöllä.

Kiinnostaako aihe enemmän ravitsemusbiologian kannalta, vai pohditko esimerkiksi tiettyjen mielitekojen katkaisemista arjessa?

Vierailija
95/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanaan ihan tavallinen kiväärimies jalkaväessä ja liikuntaa tuli kiitettävästi. Ruokaa oli mielestäni normaalisti, mutta kalorinkulutus oli niin kovaa että siellä laihtui väkisin normaalipainoinenkin. Muistan myös että nälkä tuli juuri siksi kun liikunta söi niin paljon kaloreita. Kerran oltiin maastossa ja saatiin sinne jossakin lämpölaatikoissa jauhelihapihvejä. Laskutoimitus oli tehty lähettävässä päässä väärin ja joukkueelle lähetettiin komppanian eväät. No eihän niitä kukaan halunnut palautella, joten kerrankin sai syödäkseen. Muistan syöneeni ainakin kahdeksan ja yksi voimailua harrastanut kaveri taisi syödä 15 pihviä. Hyvin tuli uni sen jälkeen.

Vierailija
96/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikanaan ihan tavallinen kiväärimies jalkaväessä ja liikuntaa tuli kiitettävästi. Ruokaa oli mielestäni normaalisti, mutta kalorinkulutus oli niin kovaa että siellä laihtui väkisin normaalipainoinenkin. Muistan myös että nälkä tuli juuri siksi kun liikunta söi niin paljon kaloreita. Kerran oltiin maastossa ja saatiin sinne jossakin lämpölaatikoissa jauhelihapihvejä. Laskutoimitus oli tehty lähettävässä päässä väärin ja joukkueelle lähetettiin komppanian eväät. No eihän niitä kukaan halunnut palautella, joten kerrankin sai syödäkseen. Muistan syöneeni ainakin kahdeksan ja yksi voimailua harrastanut kaveri taisi syödä 15 pihviä. Hyvin tuli uni sen jälkeen.

Minä lihoin alokaskaudella muutaman kilon, koska sotkussa tuli syötyä paljon halpoja kaloripitoisia herkkuja. Kunto nousi kyllä erittäin paljon. Alokasajan ohjelma sopii minulle erittäin hyvin. Aloituscooperissa olin hieman keskitasoa parempi, mutta alokasajan päätyttyä voitin juoksukilpailun mäkisellä pururadalla. Taakse jäi muun muassa hiihtosuunnistaja, triathlonisti, tennispelaaja.

Vierailija
97/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt ollenkaan totuudenmukainen uutinen. Aika mahdotonta vetää 3100 cooperissa vaikka on 30 kiloa lihonnut.

Miten se on  mahdotonta? Mies oli alkujaan alipainoinen.

Vierailija
98/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöyristyin. - Siitä ettei AP edes lukenut artikkelia ajatuksella!!! 😂

Kiitos sinulle, joka linkkasit lehtijutun.

Ap:n tarkoitus oli provota, kuten aina.

Vierailija
99/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju yritetään pilata tekoälyhöpötyksellä. Jos syö armeijassa pelkästään tarjolla olevaa ruokaa, ei notku sotilaskodissa kohtuuttomasti tai mässäile iltalomilla ei painoa tule paljoa lisää. Jos painoa kertyy oikealla ruokavaliolla, on se tuossa Iässä yleensä lihasta.

Vierailija
100/112 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin jo ysärillä intissä varmaan kymmenisen kiloa. Fyysinen tominta oli lyhytkestoisia maksimitehon rypistyksiä, joista ei ollut hyötyä kunnon kasvattamisen eikä painonhallinnan kannalta ja omaa aikaa ei silloin niin paljoa ollut että sitä olisi pystynyt/jaksanut liikuntaan käyttämään.