Runsaat kuukautiset ja tyhypäivä metsässä??
Meille ilmoitettiin juuri, että pakollinen tyhypäivä on päivän "metsäreissu". Vaellusta, lintutorneja, laavuja, makkaranpaistoa.. Kuulostaa kivalle, olisin normaalisti tosi innoissani!
Mutta minulla sattuu juuri silloin alkamaan kuukautiset, jotka on lääkityksestä huolimatta niin runsaat, että pitää päästä wc:n vähintään 1.5h välein vaihtamaan suojia (tamponi, side). Tuolla ryteikköreissussa vaihtoehtona on pari ulkohuussia matkan varrella sekä puskapissit!
Kysyin pomolta menkoista mainitsematta, että voisinko jäädä mitenkään silloin toimistoon, niin ei voi kuulema jäädä vaan kyseessä on pakollinen päivä kaikille.
Voinko mitenkään vedota siihen, että hygienian hoitaminen ei onnistu tuollaisella reissulla, vai voiko työnantaja todella pakottaa?
Kommentit (232)
Ymmärrän tuskan. Itse olen jo 55, menkat edelleen ja tosi runsaat. Saa olla side sekä tampooni, jos jonnekin menee. Inhoan tampooneja, mutta ilman niitä vuoto menee aina takaa siteen ohi. Ei sellaista sidettä olekaan, joka pitäisi tuon takaa valuvan vuodon (tai sitten olen jotenkin epämuodostunut).
Ja ei minulle mitään pillereitä tai muutakaan ole lääkärissä kaupattu menkkoihin, vaikka hemoglobiini oli viimeksi alle 110 ja ferritiini 5. Rautaa vaan käskettiin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selvittää runsaiden kuukautisten syy. Itselläni löytyi kohdusta myoomia jotka saatiin poistettua helpolla tähustysoperaatiolla alakautta. Sen jälkeen kuukautiset väheni neljäsosaan aiemmasta.
Ihan käsittämätöntä miten paljon lukutaidottomia ihmisiä palstalla onkaan!
No jotkut täällä haluaa hoitaa juurisyyn eikä oireita! Joku työpaikan hikinen tyhypäivä on ongelmista pienimpiä jos verta tulee desilitrakaupalla kuten AP kuvailee.
Ap on täällä jankannut monta kertaa sitä, että on käynyt lääkärissä ja hänellä on lääkitys jo. Eli kai siellä on kaikki vaihtoehdot selvitetty?? Mutta kun ei mene jakeluun, että apn ongelma ei itsessään ole runsaat kuukautiset, vaan niiden hoito tuollaisena päivänä, kun on vain ulkohuussi tarjolla.
Taas jotain pätemisen tarvetta tällä palstalla, ja elämänohjeita jaetaan huomioimatta edes toisten taustoja. Sama kuin sanoisi pähkinäallergikolle, että on itsekin pähkinäallergikko, mutta voi syödä jälkiruokia, joissa on pähkinää.
Tätä just tarkotan että asiaa ei ole oikeasti tutkittu jos on käynyt vaan jollain yleislääkärille (joka varmaan vielä miespuolinen). Tiedän kokemuksesta ettei asialle tehdä yhtään mitään. Caprilon reseptin saa ja monesti ei sitäkään. Siksi kysyin onko oikeasti tutkittu gynekologilla ja onko kohtu ultrattu. Todennäköisesti vastaus on, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tätä just tarkotan että asiaa ei ole oikeasti tutkittu jos on käynyt vaan jollain yleislääkärille (joka varmaan vielä miespuolinen). Tiedän kokemuksesta ettei asialle tehdä yhtään mitään. Caprilon reseptin saa ja monesti ei sitäkään. Siksi kysyin onko oikeasti tutkittu gynekologilla ja onko kohtu ultrattu. Todennäköisesti vastaus on, ei ole.
Kiitos nostosta - ja huolenpidosta. On tutkittu useamman asiantuntijan johdosta, kokeiltu ja pohdittu erilaisia vaihtoehtoja ja lääkityksiä. Kuten jo kirjoitin jollain sivulla, terveydentila estää Caprilonin käytön, ehkäisylääkkeet eivät käy koska yritämme lasta plus muut terveydelliset seikat, joten tällä hetkellä on käytössä burana 4x400mg/kolme ensimmäistä päivää. En kerro sen spesifimmin terveystietojani palstalle, ja oikeastaan jo vastauksen sain, eli sairausloman kautta käynee tie tyhypäivänä.
Ap
Valkoiset ohuet housut, ei tulppaa.
Olen ollut 30 vuotta yksityisellä töissä, eikä kertaakaan ole ollut pakollista tyhy-päivää!
Joskus 2000-luvun alussa oli virkistyspäiviä, mutta osa porukasta ei koskaan osallistunut niihin. Nykyisin kaikki on vedetty niin tiukoille, että vain esimiehet käyvät kerran kvartaalissa "suunnittelupäivillä" toimiston ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskan. Itse olen jo 55, menkat edelleen ja tosi runsaat. Saa olla side sekä tampooni, jos jonnekin menee. Inhoan tampooneja, mutta ilman niitä vuoto menee aina takaa siteen ohi. Ei sellaista sidettä olekaan, joka pitäisi tuon takaa valuvan vuodon (tai sitten olen jotenkin epämuodostunut).
Ja ei minulle mitään pillereitä tai muutakaan ole lääkärissä kaupattu menkkoihin, vaikka hemoglobiini oli viimeksi alle 110 ja ferritiini 5. Rautaa vaan käskettiin syödä.
Laita side sinne taakse. Toinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos pomo sanoo, että on pakko mennä metsään heidän kanssaan, niin sitten on pakko. Silloin tulee joku rangaistus, jos ei mene.
Kyllä työntekijällä on oikeus jäädä saikulle, jos terveydelliset syyt sitä edellyttää. Rangaistus tommoselle pomolle joka käyttää asemaansa väärin, ilmeisesti jonkun pervon fetissinsä takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selvittää runsaiden kuukautisten syy. Itselläni löytyi kohdusta myoomia jotka saatiin poistettua helpolla tähustysoperaatiolla alakautta. Sen jälkeen kuukautiset väheni neljäsosaan aiemmasta.
Ihan käsittämätöntä miten paljon lukutaidottomia ihmisiä palstalla onkaan!
No jotkut täällä haluaa hoitaa juurisyyn eikä oireita! Joku työpaikan hikinen tyhypäivä on ongelmista pienimpiä jos verta tulee desilitrakaupalla kuten AP kuvailee.
se vuoto ei ole pelkkää verta. Siksi sitä kutstutaan kuukautis_vuodoksi_
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tiedän kokemuksesta, että asialle tehdään! Sain aika helposti lähetteen gynen polille ultraukseen sen jälkeen, kun kävin valittamassa liian runsaiksi muuttuneista kuukautisista. Polille jonottamisen ajaksi sain lääkkeet ja passtuken verikokeisiin. tk lääkäri noudatti täysin erikoissairaanhoidon ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tiedän kokemuksesta, että asialle tehdään! Sain aika helposti lähetteen gynen polille ultraukseen sen jälkeen, kun kävin valittamassa liian runsaiksi muuttuneista kuukautisista. Polille jonottamisen ajaksi sain lääkkeet ja passtuken verikokeisiin. tk lääkäri noudatti täysin erikoissairaanhoidon ohjeita.
Minulla sama. Tutkittiin tk:ssa kyllä niin perinpohjin ensin, sitten vielä arvostettu asiaan perehtyny keikkagyne yksityiseltä ultrasi ja totesi saman mitä tk:n MIESyleislääkäri: ei löydy mitään syytä niin runsaaseen vuotoon. Pillerit, kierukka ja laastari vain pahensivat vuotoa, sillä vuodin niiden "läpi" koko ajan!? Caprilon hieman vähentää vuotoa (ehkä 30%), mutta todennäköisesti ainut mikä auttaa on kohdun poisto, joka ei ole minulle vielä ajankohtainen kuitenkaan. Luultavasti osasyynä vuotoon perintötekijät, sillä jo nyt edesmennyt mummoni valitti aina menkoistaan ja samasta kärsii myös äitini ja kaksi siskoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää saikulle. Kyllä lääkäri kirjottaa tyhy päiväksi saikkua. Koska tyhy ei ole pakollinen. Mites jos joku työkaveri on pyörätuolissa. Pakollinen ja pakollinen Porvoossa.
Tyhy-päivä ei ole työnantajalle lakisääteinen velvollisuus. Osallistumispakko riippuu siitä, järjestetäänkö päivä työaikana vai vapaa-ajalla. Jos tapahtuma on työaikaa, siihen osallistutaan normaalina työpäivänä. Vapaa-ajalla järjestettävä virkistyspäivä on vapaaehtoinen, ellei siitä makseta erillistä korvausta tai korvaavia vapaita.
Ei meillä ainakaan porukka menny tyhylle,kun oli työaikana jotain keppi jumppaa. Porukka jäi mielummin töihin. Ei työnantaja siihen muuta kun aha,pitää keksiä jotain parempaa ens vuonna et porukalla kiinnostaa. Tai ehkä noin, että porukka jää mielummin töihin, mistäs tietää. Tyhy päivä on lakisääteinen.
EI MUUTEN OLE!
Erot lainsäädännössä
Tyky (Työkyvyn ylläpito): Perustuu lakiin (kuten työterveyshuoltolaki ja työturvallisuuslaki), ja työnantajalla on velvollisuus edistää työntekijöiden työkykyä. [1, 2]
Tyhy (Työhyvinvointi): Laajempi kokonaisuus, joka sisältää vapaamuotoisempaa virkistystä, työyhteisön ilmapiirin kehittämistä eikä suoraan ole erikseen laissa pakolliseksi säädetty erillinen tapahtuma. [1, 2, 3]
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että kuukautisesi ovat poikkeuksellisen runsaat ja lääkärissä käynti voisi olla paikallaan joka tapauksessa.
et sitten lukenut kunnolla/ et ymmärtänyt lukemaasi!
Pakkohan siellä huussi olla.
Housuvaipat ja vaihdat tiuhaan.
Housuvaipat ja siteitä päällekkäin, joista puskassa voit sisimmän aina poistaa. Löysät tummat verkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt on pakko kyllä todeta että huh miten uusavuton aloittaja. Myös minulla on runsaat kuukautiset ja olen maastossa töissä. Ikinä ei ole jäänyt vielä tämän takia lähtemättä.
Kertakäyttöhanskat ja wet wipesit, yösiteet ja -tamponit sekä käsidesi ja koirankakka- ja muovipussit käyttöön. Huolehtii vaihdot ajallaan. Ei ole niin vaikeaa, paitsi jos siitä haluaa tehdä vaikeaa.
Jos pitöä verisiä rättejä ja hanskoja kantaa repussa koko työpäivän, niin minusta se on ihan oma valinta eikä voi olettaa, että se olisi mitenkään normaali käytäntö, mikä opitaan jo kohdussa.
Ja tuo vastaaja vaikutti siltä, että tekee itsenäistä maastotyötä. Mikäs siinä rättejä vaihdella kaikessa rauhassa siellä umpimetsässä yksinänsä, kun kukaan ei ole näkemässä. Ap on lähdössä työporukan kanssa. Huutaako se tunnin välein, että nyt patikointi seis, meikä poikkee hetkeks polulta tuonne mättään taakse tamponia vaihtamaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nostosta - ja huolenpidosta. On tutkittu useamman asiantuntijan johdosta, kokeiltu ja pohdittu erilaisia vaihtoehtoja ja lääkityksiä. Kuten jo kirjoitin jollain sivulla, terveydentila estää Caprilonin käytön, ehkäisylääkkeet eivät käy koska yritämme lasta plus muut terveydelliset seikat, joten tällä hetkellä on käytössä burana 4x400mg/kolme ensimmäistä päivää. En kerro sen spesifimmin terveystietojani palstalle, ja oikeastaan jo vastauksen sain, eli sairausloman kautta käynee tie tyhypäivänä.
Ap
Burana pitäisi olla enemmän kuin 400g. Kertoja tuo neljä.
Ei helvetti oikeasti. Joka päivä vaan onnellisempi siitä etten ole hypännyt oravanpyörään.