Runsaat kuukautiset ja tyhypäivä metsässä??
Meille ilmoitettiin juuri, että pakollinen tyhypäivä on päivän "metsäreissu". Vaellusta, lintutorneja, laavuja, makkaranpaistoa.. Kuulostaa kivalle, olisin normaalisti tosi innoissani!
Mutta minulla sattuu juuri silloin alkamaan kuukautiset, jotka on lääkityksestä huolimatta niin runsaat, että pitää päästä wc:n vähintään 1.5h välein vaihtamaan suojia (tamponi, side). Tuolla ryteikköreissussa vaihtoehtona on pari ulkohuussia matkan varrella sekä puskapissit!
Kysyin pomolta menkoista mainitsematta, että voisinko jäädä mitenkään silloin toimistoon, niin ei voi kuulema jäädä vaan kyseessä on pakollinen päivä kaikille.
Voinko mitenkään vedota siihen, että hygienian hoitaminen ei onnistu tuollaisella reissulla, vai voiko työnantaja todella pakottaa?
Kommentit (232)
Jos pomo on mies, kerro suoraan, pitkästi ja yksityiskohtaisesti ongelmastasi. Varmasti asia järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, miten lääkäri ei ole suositellut hormonikierukkaa tai minipillereitä, jos tavalliset e-pillerit ei sovi. Kukaan ei ”tarvitse” runsaita kuukautisia, niistä on vain terveydelle haittaa.
Oikeasti ihmettelet? Ap yrittää tulla raskaaksi!
Tämä on mun painajainen. Mulla alkoi 40+ iässä sellainen, että 2-3 ekaa päivää vuotaa kuin seulasta, maksiyöside (sellainen 12h) täyttyy tyyliin tunnissa, massiivisia hyytymiä jne. Sitä ennen menkat oli todella helpot ja normaalit. Pakkotilanteissa laitan tamponin, siteen ja pikkuhousujen lisäksi pyöräilyshortsit (mieluiten hameen kanssa) mutta sitten se koko järjestelmän vaihtaminen etenkin ahtaissa oloissa on tuskaa, ja jostain syystä tamponin käyttäminen on alkanut aiheuttaa kramppeja :/
Mä sanoisin pomolle suoraan, että kuukautisten takia et voi olla metsässä 12h. Ihan graafisesti selittäisin, että en voi vaihtaa sidettä puskassa / ulkovessassa missä ei ole käsienpesumahdollisuutta, koska voin saada tulehduksen, enkä myöskään voi kanniskella veristä sidepussukkaa ympäriinsä ja keskittyä samalla työhyvinvointiin. Ehkä vähän sillä asenteella, että miksi tyhy-päivä järjestetään metsässä kysymättä työntekijöiltä kun nyt sinä et pääse mukaan??
Ei oo normaalia vaikka lääkitys on. Tuo kuulostaa et vuodat kuiviin.
Myötätunto aloittajalle! Minulla oli paha endometrioosi ja runsaasti myoomia, joten kuukautiset tarkoittivat kivuliasta verilöylyä (tosin välillä kipuilin ja vuosin koko ajan). Monenlaista lääkitystä kokeiltiin useiden vuosien ajan, mutta lopulta vain kohdunpoisto toi avun. Jouduin jättämään väliin monet reissut näiden vaivojen takia. Miettisin aloittajan tilannetta myös siltä kannalta, että tuottaako tyhy-reissu aloittajalle tässä tapauksessa enemmän stressiä vai työhyvinvointia.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta en ymmärrä, miksi siteen vaihtaminen puskassa ei onnistu. Käsien pesua varten vain mukaan kosteuspyyhkeitä ja käsidesiä.
Olen itsekin kärsinyt runsaista kuukautisista, mutta selvinnyt niiden kanssa Lapin tuntureillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei tule karhua vastaan! Voi luulla sua puolukaksi!😬🐻🍒
Miten ilmaista olevansa tyhmä kertomatta sitä.
😅 Paras vastaus tällä palstalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tyhy-päivä metsässä ei muutenkaan ole kovin inklusiivinen. Jollain voi olla huonot polvet, toisella huono kunto, kolmannella ei varaa tai halua ostaa vaelluskenkiä kun niitä ei muuten tarvitse. Jollain voi olla toiminnallinen mahavaiva tai menee maha sekaisin jo pelkästä jännityksestä kun pitää käydä huussissa työkavereiden seistessä ympärillä kuuntelemassa joka pierunrupsahdusta. Minusta luontoon meno on ihan jees mutta pitäisi olla myös vaihtoehto istua vaan jossain luontokeskuksen terassilla juomassa teetä tms jos eräily ei kiinnosta. Ja siellä olisi myös sisävessa.
Enpä usko, että tyhypäivä olisi mikään rankka vaellus. Eiköhän tuo ole vain oleilua ja kävelyä metsäisessä ympäristössä.
No AP kertoi jotain että ei pääse sisävessaan 8 tunnin aikana tms. Jo se voi joillekin olla ahdistavaa. Nyt muistettava että tämä on työpaikan kanssa tehtävä retki, omalla ajalla sama ohjelma voisi olla hyvinkin rentouttava.
Aloittaja kertoi, että matkan varrella on vessoja. Kukaan ei ole niin idiootti, että olettaa työntekijöiden paskovan pitkin metsiä kavereiden katsellessa vieressä.
Niin, ulkoHUUSSEISTA aloittaja puhui. Tuo kirjoittaja puhui sisävessasta.
Jos jo ulkovessa on ongelma, niin kannattaa ehdottomasti jäädä kotisohvalle.
Harvemmin ulkohuussissa on esim mahdollisuuksia alapääpesuun tai edes käsienpesuun.
Mukaan Savett -käsienpesupyyhkeet ja hygieniapyyhkeet.
Tuolla aiemmin joku kuvasi hyvin runsaiden kuukautisten kanssa elämistä. Eli kun se tunnissa läpeensä jo märkä, ylivuotanut tamponi vedetään ulos niin sen myötä loiskahtaa pihalle paljon muutakin. Siinä ei paljon ne sun käsipyyhkees auta metsässä kyykkiessä samalla kun yrität tunkea uutta tamponia sisään.
No. Itselläni on kokemusta metsäreissuista runsaine kuukautisineen ja silloin auttaa käsipyyhkeet ja peppupyyhkeet. Ajattelet liian vaikeasti tuon asian!
Mutku prinsessalle pitäisi saada sisävessa, oma palvelija, palkankorotus ja kurjuuslisä siihen palkkaan vielä päälle, jotta prinsessa voisi mennä tyhypäiville metsässä pyörähtämään. Ei nykynaiselta saa vaatia edes käytöstapoja, saati mitään vaivannäköä yhtään minkään eteen.
Mieluummin olisin saikulla tai kertoisin pomolle ongelmasta kuin keskustelisin työkavereiden kanssa 1,5 tunnin välein miksi pitää päästä puskaan ja miksi siellä kestää vähintään vartti joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tyhy-päivä metsässä ei muutenkaan ole kovin inklusiivinen. Jollain voi olla huonot polvet, toisella huono kunto, kolmannella ei varaa tai halua ostaa vaelluskenkiä kun niitä ei muuten tarvitse. Jollain voi olla toiminnallinen mahavaiva tai menee maha sekaisin jo pelkästä jännityksestä kun pitää käydä huussissa työkavereiden seistessä ympärillä kuuntelemassa joka pierunrupsahdusta. Minusta luontoon meno on ihan jees mutta pitäisi olla myös vaihtoehto istua vaan jossain luontokeskuksen terassilla juomassa teetä tms jos eräily ei kiinnosta. Ja siellä olisi myös sisävessa.
Enpä usko, että tyhypäivä olisi mikään rankka vaellus. Eiköhän tuo ole vain oleilua ja kävelyä metsäisessä ympäristössä.
No AP kertoi jotain että ei pääse sisävessaan 8 tunnin aikana tms. Jo se voi joillekin olla ahdistavaa. Nyt muistettava että tämä on työpaikan kanssa tehtävä retki, omalla ajalla sama ohjelma voisi olla hyvinkin rentouttava.
Aloittaja kertoi, että matkan varrella on vessoja. Kukaan ei ole niin idiootti, että olettaa työntekijöiden paskovan pitkin metsiä kavereiden katsellessa vieressä.
Niin, ulkoHUUSSEISTA aloittaja puhui. Tuo kirjoittaja puhui sisävessasta.
Jos jo ulkovessa on ongelma, niin kannattaa ehdottomasti jäädä kotisohvalle.
Harvemmin ulkohuussissa on esim mahdollisuuksia alapääpesuun tai edes käsienpesuun.
Mukaan Savett -käsienpesupyyhkeet ja hygieniapyyhkeet.
Tuolla aiemmin joku kuvasi hyvin runsaiden kuukautisten kanssa elämistä. Eli kun se tunnissa läpeensä jo märkä, ylivuotanut tamponi vedetään ulos niin sen myötä loiskahtaa pihalle paljon muutakin. Siinä ei paljon ne sun käsipyyhkees auta metsässä kyykkiessä samalla kun yrität tunkea uutta tamponia sisään.
No. Itselläni on kokemusta metsäreissuista runsaine kuukautisineen ja silloin auttaa käsipyyhkeet ja peppupyyhkeet. Ajattelet liian vaikeasti tuon asian!
Mutku prinsessalle pitäisi saada sisävessa, oma palvelija, palkankorotus ja kurjuuslisä siihen palkkaan vielä päälle, jotta prinsessa voisi mennä tyhypäiville metsässä pyörähtämään. Ei nykynaiselta saa vaatia edes käytöstapoja, saati mitään vaivannäköä yhtään minkään eteen.
Jos miehillä olisi kuukautiset niin koko tyhypäivä vietettäisiin jonkun kuukautisparantolan vessanpöntöllä.
Vierailija kirjoitti:
E-pillereillä voi poistaa/siirtää kuukautisia mielinmäärin. Nämä on valintoja, jotka jokainen nainen joutuu tekemään.
Otat ennemmin veritulpan siis? Onnea, ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että kuukautisesi ovat poikkeuksellisen runsaat ja lääkärissä käynti voisi olla paikallaan joka tapauksessa.
Louskuti, louskuti 🥱🥱
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt on pakko kyllä todeta että huh miten uusavuton aloittaja. Myös minulla on runsaat kuukautiset ja olen maastossa töissä. Ikinä ei ole jäänyt vielä tämän takia lähtemättä.
Kertakäyttöhanskat ja wet wipesit, yösiteet ja -tamponit sekä käsidesi ja koirankakka- ja muovipussit käyttöön. Huolehtii vaihdot ajallaan. Ei ole niin vaikeaa, paitsi jos siitä haluaa tehdä vaikeaa.
Hyh hyh
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, miten lääkäri ei ole suositellut hormonikierukkaa tai minipillereitä, jos tavalliset e-pillerit ei sovi. Kukaan ei ”tarvitse” runsaita kuukautisia, niistä on vain terveydelle haittaa.
Tunge kierukka kurkkuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä just tarkotan että asiaa ei ole oikeasti tutkittu jos on käynyt vaan jollain yleislääkärille (joka varmaan vielä miespuolinen). Tiedän kokemuksesta ettei asialle tehdä yhtään mitään. Caprilon reseptin saa ja monesti ei sitäkään. Siksi kysyin onko oikeasti tutkittu gynekologilla ja onko kohtu ultrattu. Todennäköisesti vastaus on, ei ole.
Minä taas tiedän kokemuksesta, että asialle tehdään! Sain aika helposti lähetteen gynen polille ultraukseen sen jälkeen, kun kävin valittamassa liian runsaiksi muuttuneista kuukautisista. Polille jonottamisen ajaksi sain lääkkeet ja passtuken verikokeisiin. tk lääkäri noudatti täysin erikoissairaanhoidon ohjeita.
Mikä sairaanhoitopiiri? Minä vuonna?
Niime vuonna ja keski-suomessa, sairaalana nova. Oli muuten hyvää palvelua.
Tiedän tunteen. En tykkää matkustaa punaisen meren aikaan. Haluan jäädä kotiin. Rajoittavaa, mutta hormonipillerit ym nostaa syöpäriskiä liikaa minulla.
Olet menemättä.
Ilmoittaudu sairaaksi. Niin mä tekisin.
Tästä ketjusta huomaa, miten moni ei vain ymmärrä, mitä runsas vuoto tarkoittaa. Olkaa onnellisia siitä, on oikeasti elämää rajoittavaa. Runsaina vuoropäivinä se vaihto on vessassakin haasteellista ja juokseva vesi ehdoton edellytys.
Ap, kerro pomolle syy ja se, että joudut hakemaan sairauslomaa siksi päiväksi, ellet pysty jäämään toimistolle. Ja hae sairausloma tuolla oikealla syyllä.
Minulla alkoi vaihdevuoden esioireet ja saatoin vuotaa nopeasti paljonkin verta. Toinen miespuolinen työntekijä kyttäsi vessakäyntejäni ja ihan mainitsi niistä ja jopa sanoi, että et saa mennä vessaan noin useasti vaikka hoidin työni... Lopulta jouduin sairaalaan, kun verta tuli niin kauheasti ja piti sitten kaavinnalla nukutuksessa lopettaa se verenvuoto.