Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhempaan sukupolveen on niin vaikea saada tunneyhteyttä

Vierailija
24.07.2026 |

Aiempi keskustelu poistettiin, joten laitan tämän uusiksi.

Pohdin aiemmassa viestissä sitä onko muilla vaikeaa luoda tunneyhteyttä vanhempienne sukupolveen? Olen itse kokenut hyvin vaikeaksi saada vastakaikua syvällisimpiin keskusteluihin omien vanhempieni ja isovanhempieni kanssa. Ajattelin pitkään, että kyse on vain minun perheestäni, mutta ikätoverini harmittelevat samaa asiaa, kun ei pysty vanhempien kanssa puhumaan mistään raskaammista asioista. Mistä mahtaa olla kyse ja voiko asialle mitään? Olen yrittänyt luoda avoimuutta keskusteluihin puhumalla omista murheista ihan tavanomaiseen tapaan, mutta siitä huolimatta en ole saanut alennettua kynnystä. 

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko tarkemmin, että mitä nuo tarkoittamasi syvälliset tai raskaammat asiat ovat esimerkiksi?

Esimerkiksi terveysasiat. Kun viime vuonna olin sairaana pidempään ja halusin asiasta puhua omille vanhemmilleni ja appivanhemmille, niin asia suoraan sivuutettiin ja keskustelut vaihdettiin nopeasti toisiin. Vanhemmat ahdistuivat keskustelusta niin, että pakenivat tilanteesta. Kyseessä ei ollut mikään vakava sairaus, mutta jostain syystä siitä puhuminen oli liian vaikeaa. Olin yksin asian kanssa koko sairastelun ajan, eikä siitä olla voitu puhua sen jälkeen. 

Psyyken sairaus? Siitä on monen vaikeampi puhua kuin uudesta tekonivelestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme