Miksi vanhempaan sukupolveen on niin vaikea saada tunneyhteyttä
Aiempi keskustelu poistettiin, joten laitan tämän uusiksi.
Pohdin aiemmassa viestissä sitä onko muilla vaikeaa luoda tunneyhteyttä vanhempienne sukupolveen? Olen itse kokenut hyvin vaikeaksi saada vastakaikua syvällisimpiin keskusteluihin omien vanhempieni ja isovanhempieni kanssa. Ajattelin pitkään, että kyse on vain minun perheestäni, mutta ikätoverini harmittelevat samaa asiaa, kun ei pysty vanhempien kanssa puhumaan mistään raskaammista asioista. Mistä mahtaa olla kyse ja voiko asialle mitään? Olen yrittänyt luoda avoimuutta keskusteluihin puhumalla omista murheista ihan tavanomaiseen tapaan, mutta siitä huolimatta en ole saanut alennettua kynnystä.
Kommentit (41)
Ikä voi vaikuttaa myös. Ihmisen hormonitoiminta muuttuu radikaalisti 50-60v iässä. Itsellä mennyt välit vanhuksiin yleensä siinä 60 korvilla. Eivät suostu huolehtimaan terveydestään ja ovat todella kiukkuisia, väkivaltaisia.
Opetelkaa katsomaan ihmisiä biologian kautta, älkää yrittäkö nähdä miestä ihmisenä tai vanhusta ihmisenä, vaan katsokaa heitä objektiivisesti käytöksen ja biologian perusteella. Ihmisen statuksen saa sitten kun käyttäytyy kuin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ikä voi vaikuttaa myös. Ihmisen hormonitoiminta muuttuu radikaalisti 50-60v iässä. Itsellä mennyt välit vanhuksiin yleensä siinä 60 korvilla. Eivät suostu huolehtimaan terveydestään ja ovat todella kiukkuisia, väkivaltaisia.
Opetelkaa katsomaan ihmisiä biologian kautta, älkää yrittäkö nähdä miestä ihmisenä tai vanhusta ihmisenä, vaan katsokaa heitä objektiivisesti käytöksen ja biologian perusteella. Ihmisen statuksen saa sitten kun käyttäytyy kuin ihminen.
En ole koskaan saanut yhteyttä, iästä riippumatta, syntynyt 50-luvulla
Boomerit saivat kaiken helposti. Ainakin omat vanhempani, syntyneet heti sodan jälkeen, ovat materian palvojia. Nauretaan naapureille, sukulaisille, köyhille, demareita äänestäville - itseä kehutaan. Joskus mietin, tuohonko äidin ja isän parisuhde perustuu. Jotenkin narsistista sakkia. Raha, ulkonäkö - ne merkitsee. Kun yritän jutella syvällisiä, äiti usein tulkitsee minut niin, että tarvitsen rahaa tai olen perintöä odottamassa. Siis aivan kaikki kaunis ja herkkä ja syvällinen kääntyy pinnaksi, kun siitä boomerille puhuu.
Ja hehän eivät sitä tee. Hehän ovat aina oikeassa. Ihmettelevät, miksi ainoa tytär on työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut yhteyttä, iästä riippumatta, syntynyt 50-luvulla
No sitten voi olla että on vaikka tiputettu pää edellä lattialle vauvana ja on saanut aivovamman.
Miksi kysyä miksi?
Hyväksy se että kyseessä on tunneälytön palikka ja tee omat ratkaisusi sen mukaisesti.
Jokaisella on oma sisimpänsä. Jos sinä haluat jokaisen ajatuksesi ja kokemuksesi revitellä tee niin ketä kiinnosta kuunnella.
Lienen vanhus mutta jaan itsestäni ihan sen verran kuin haluan. En sisimpää ajatusmaailmaani kaipaa jakaa nuorison kanssa. Esim rujo lapsuus, sen katsosit äkkiä valittAmiseksi ja pilkkaisit käpylehmistä ja susista. Vaikka yrittäisin avata miten kipeää oli olla juuri se mitä olin kun kurjoista jo luki toisenlaisesta elämästä.
Saati aikuiselämän kokemukset, ne ei tosiaan kuulu kenellekään. Ei avioliitto hyvässä eikä pahassa yksityiskohtineen.
Mikä tarve sinulla olisi tonkkia toisten yksityisintä puolta?
Vierailija kirjoitti:
Boomerit saivat kaiken helposti. Ainakin omat vanhempani, syntyneet heti sodan jälkeen, ovat materian palvojia. Nauretaan naapureille, sukulaisille, köyhille, demareita äänestäville - itseä kehutaan. Joskus mietin, tuohonko äidin ja isän parisuhde perustuu. Jotenkin narsistista sakkia. Raha, ulkonäkö - ne merkitsee. Kun yritän jutella syvällisiä, äiti usein tulkitsee minut niin, että tarvitsen rahaa tai olen perintöä odottamassa. Siis aivan kaikki kaunis ja herkkä ja syvällinen kääntyy pinnaksi, kun siitä boomerille puhuu.
Ja hehän eivät sitä tee. Hehän ovat aina oikeassa. Ihmettelevät, miksi ainoa tytär on työtön.
Juu, boomerit ovat perseestä.
Mutta kannattaa päästä yli siitä ja keskittyä omaan elämään, jättää boomerit elämään materialistiunelmaansa :D
Totta. Töitähän saa, kun kipaisee naapurikaupasta kysymässä. Ja työsuhteesta tulee 50 vuoden mittainen. Mikset jo mene?
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään jos ei sosiaalisia taitoja ole. Ei sinulle kuulu vanhempiesi ajatukset ja "tunne-elämä", jotain yksityisyyttä kai ksipaat sinäkin.
Ai. Jonkun perjantai-ilta vaatii 80-vuotiaista jankuttamista. Jos ovat vanhempianne lienette itsekin jo 50-vuotiaita. Paha ikä kieltämättä mutta siihen saa lääkitystä .
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oma sisimpänsä. Jos sinä haluat jokaisen ajatuksesi ja kokemuksesi revitellä tee niin ketä kiinnosta kuunnella.
Lienen vanhus mutta jaan itsestäni ihan sen verran kuin haluan. En sisimpää ajatusmaailmaani kaipaa jakaa nuorison kanssa. Esim rujo lapsuus, sen katsosit äkkiä valittAmiseksi ja pilkkaisit käpylehmistä ja susista. Vaikka yrittäisin avata miten kipeää oli olla juuri se mitä olin kun kurjoista jo luki toisenlaisesta elämästä.
Saati aikuiselämän kokemukset, ne ei tosiaan kuulu kenellekään. Ei avioliitto hyvässä eikä pahassa yksityiskohtineen.
Narsistin kommentti. Eli boomerin. Mikä ihmeen kysymys tuo oli??? Tämä on keskustelu, herrajumala, ja otat senkin henkilökohtaisena loukkauksena. Olet itse aikuisena valinnut avioliittosi, mutta siitäkin, sen hyvästä tai pahasta, vihjaat meille, kuin olisimme sinun elämäsi itse valittuihin tapahtumiin syyllisiä. Tämä on tyypillinen boomer-asenne. Lienet vanhus ja lienet jaanne. Jokainen on joskus lapsi, aikuinen, keski-ikäinen ja vanhus. Jokainen syntyy ja kuolee. Tässä puhutaan boomereiden ylimielisestä asenteesta. Ja se sinusta löytyy. Säälin tytärtäsi.
Voiko olla että nykyisin ihmiset ei tajua mitään maalaisjärki on kadonnut ja tehdään asioista helvetin vaikeeta ei kukaan täysjärkinen jaksa kuunnella vatipäistä ihmettelyä ja voivottelua.
Ota viinaa ja mene Mummotunneliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kommentti. Eli boomerin. Mikä ihmeen kysymys tuo oli??? Tämä on keskustelu, herrajumala, ja otat senkin henkilökohtaisena loukkauksena. Olet itse aikuisena valinnut avioliittosi, mutta siitäkin, sen hyvästä tai pahasta, vihjaat meille, kuin olisimme sinun elämäsi itse valittuihin tapahtumiin syyllisiä. Tämä on tyypillinen boomer-asenne. Lienet vanhus ja lienet jaanne. Jokainen on joskus lapsi, aikuinen, keski-ikäinen ja vanhus. Jokainen syntyy ja kuolee. Tässä puhutaan boomereiden ylimielisestä asenteesta. Ja se sinusta löytyy. Säälin tytärtäsi.
Aloitrajahan juuri kaipasi tonkia vanhempiensa ja isovanhempiensa yksityiselämää.
Miksi riehut minulle. Jaatko sinä tosiaan kaiken itsestäsi kaikille?
Boomerien lapsilla ei ole 50 vuotta työikää enää jäljellä. 10 -15 vuotta. Enintään 20 iltatähdillä
Yritän keskustella lasteni, yli 50, kuolemastani. Eivät he jaksa niin raskasta aihetta vaikka yritän tahtoni kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Ai. Jonkun perjantai-ilta vaatii 80-vuotiaista jankuttamista. Jos ovat vanhempianne lienette itsekin jo 50-vuotiaita. Paha ikä kieltämättä mutta siihen saa lääkitystä .
Ikärasisti iski jälleen. Huom. Yli 50-vuotiaat eivät saa puhua tunteistaan. (Kiva kohtalo, kun eivät voi sitä tehdä vanhempiensakaan kanssa. Moni meistä on omaishoitaja...)
Ehkä eivät vain jaksa kuunnella kaltaisiasi jatkuvasti ruikuttavia ja valittavia.
Ei niitä kiinnosta nuorempien ihmisten puheet ja asiat. Omat asiat vain, omat työt, tekemiset, oma elinympäristö ja mielenkiinnon kohteet ovat tärkeitä. Muiden juttuja ei jakseta vaivautua edes kuuntelemaan kohteliaasti.