Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökkikuume iski. Oletteko saaneet helposti lainaa / mikä olisi järkevin tapa säästää mökkiä varten?

Vierailija
23.07.2026 |

Saa olla mielestänne tyhmä kysymys, ei haittaa yhtään 😀 Mutta pohdimme, jos joka kuukausi laitettaisiin sama summa yhteiselle tilille, vaikka 300€, ja siitä sitten hiljalleen kertyy.

Että saisi omarahoitusosuuden kasaan. Riippuu tietysti pankista, paljonko sitä sitten vaaditaan.

Vinkkejä, suosituksia, kokemuksia?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa sääsrötililtä ja maksaa mökin. Siirtää sitten sinne tarvittaessa takaisin.

Vierailija
42/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurasin ystäväni mökkeilyprojektia kymmenen vuotta hankinnasta myyntiin. Vaikka mökki oli halutulla alueella, suunnilleen kaikilla mukavuuksilla varustettu ja hyvässä kunnossa, se oli melkoinen työleiri sekä ystäväni perheelle että minulle, joka "pääsi" aina milloin mihinkin talkooseen mukaan.

Mökki-ihanuus haihtui noin viiden vuoden työleirin jälkeen ja myynti oli yllättävän hankalaa edellä mainituista tiedoista huolimatta. Helpotus oli suuri sekä ystävälleni että minulle, kun hän sai viimein sen myytyä.

Totesimme molemmat, että omaa mökkiä ei tule olemaan ikinä.

Mökkeilyyn kuuluu tietyt ylläpitotyöt. Osa niistä on mukavaa ajankulua, kuten polttopuiden teko. Osa ei, kuten rännien putsaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä lainaa tarvii? Käteisellähän tuon ostaa.

Vierailija
44/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökit ovat halpoja, varsinkin nyt kesän kääntyessä lopuilleen. Eiku rahat tiskiin ja nauttimaan mökkeilystä.

Vierailija
45/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hullu, kun ostin mökin. Luulin kai, että on yhä 70-luku. Nykymökit eivät enää ole huoltovapaita vaan vaaativat joka vuosi enemmän työtä ja rahaa. Päälle kiinteistövero, jätehuoltomaksut, nuohoukset, auraukset, yksityistiemaksu jne. Ja aika menee aittaa ja liiteriä korjatessa, huussia tyhjätessä.

Luulin, että vain ongin ja syön mustikkamaitoa.

Miksi en vain vuokrannut mökkiä!!!

Vierailija
46/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ottaisi kesämökkiin lainaa. Me hankittiin matkailuauto ja säästettiin niin kauan että pystyttiin ostamaan mieleinen käteiskaupalla.

Sama täällä ja on ihanaa kun lähdetään sillä aina ulkomaille. Nuoret eivät pidä kesämökeista ja niitä rotjakkeita saa nyt tosi halvalla

Vierailija
47/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin käyttöaste jää useimmilla niin alhaiseksi, että vuokramökki on paljon järkevämpi vaihtoehto. Se mökki-into laantuu parissa vuodessa ja sen jälkeen siellä ollaan 1-2 viikkoa kesälomalla ja max. 5 viikonloppua. Kun kaikki kustannukset laskee, niin johan tulee mökkiyölle hintaa.

Meillä on talviasuttava talo mökkinä, kotoa reilu 60 km. Työtilanteiden mukaan siellä ollaan, tänä kesänä on vain käväisty kotona. Talvellakin käydään siellä vähintään viikoittain ja näin on menty viimeiset parikymmentä vuotta. Älä oleta muutaman ihmisen kyllästymistä mökkeilyyn suurimman osan tavaksi.

No samaa voi kyllä sanoa teidän oletuksesta. Aika harvalla on kaikki nuo mainitsemanne asiat. Ensinnäkin kiinteistövälittäjien tiedoista selviää, että yli 70% mökeistä ei ole talviasuttavia. Tutkimusten mukaan noin puolet mökin omistajista pitää sen ylläpitoa ja kunnostusta rasitteena eli ei puhuta vain muutamista ihmisistä.

Vierailija
48/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin hullu, kun ostin mökin. Luulin kai, että on yhä 70-luku. Nykymökit eivät enää ole huoltovapaita vaan vaaativat joka vuosi enemmän työtä ja rahaa. Päälle kiinteistövero, jätehuoltomaksut, nuohoukset, auraukset, yksityistiemaksu jne. Ja aika menee aittaa ja liiteriä korjatessa, huussia tyhjätessä.

Jos luulit että on yhä 1970-luku, eikä mökkejä tarvitse huoltaa, olet ollut harhainen. Kaikki rakennukset vaatii huoltoa.

Vierailija
49/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin käyttöaste jää useimmilla niin alhaiseksi, että vuokramökki on paljon järkevämpi vaihtoehto. Se mökki-into laantuu parissa vuodessa ja sen jälkeen siellä ollaan 1-2 viikkoa kesälomalla ja max. 5 viikonloppua. Kun kaikki kustannukset laskee, niin johan tulee mökkiyölle hintaa.

Meillä on talviasuttava talo mökkinä, kotoa reilu 60 km. Työtilanteiden mukaan siellä ollaan, tänä kesänä on vain käväisty kotona. Talvellakin käydään siellä vähintään viikoittain ja näin on menty viimeiset parikymmentä vuotta. Älä oleta muutaman ihmisen kyllästymistä mökkeilyyn suurimman osan tavaksi.

Itsellä on ihan kesämökki 5 tuumaisesta höylähirrestä, ei ole virallisesti talviasuttava, mutta kaupungin vesijohto ja viemärilinja sinne tulee vaikka 20km keskustaan. Sisävessa on hieno asia.

Itse muutin mökille kun korona alkoi 6,5 vuotta sitten ja jäin sinne asumaan etätöihin. Toki kaupunkiasunto on työpaikan lähellä 140km päässä, mutta nykyään tarvii käydä työpaikalla vain muutama päivä joka toinen viikko.

Välillä miettii pitäisikö myydä asunto pois kun siellä viettää vain jotain 50 yötä vuodessa.

Vierailija
50/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse halusin pienen ja vaatimattoman mökin, jonne ei tule vettä, eikä ole sähköjä. 
Laitatin aurinkopaneelit joilla toimii pieni jääkaappi, yleisvalot mökissä sisällä ja pari ulkovaloa, invertteri vedenkeittoon ja kännyn lataukseen, maksoi setti töineen kaksi tonnia. 

Kun lokakuussa painan mökin oven kiinni, ei tarvitse miettiä peruslämpöjä tai viemäreitä. Toukokuussa paluu taas mökille. Kukin tavallaan.

Vierailija
51/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin miettinyt mökin ostoa ja sain pankista lainalupauksen 100000 eurolle, kun oma asunto vakuutena. Ahdistaa kuitenkin nuo koron nousut, joten olen päättänyt ennemmin säästää mökkirahat. 
Nyt onneksi käytössä suvun kuivanmaan mökki, joka saa nyt kelvata siihen asti, että olen saanut rahat säästettyä. Ja siis tuossa sukumökissä parasta, että ei maksa mitään ja sukulaiseni rakastavat puuhastella siellä, joten mitään ei tarvitse (eikä ole toivottavaa) tehdä. 

Vierailija
52/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin miettinyt mökin ostoa ja sain pankista lainalupauksen 100000 eurolle, kun oma asunto vakuutena. Ahdistaa kuitenkin nuo koron nousut, joten olen päättänyt ennemmin säästää mökkirahat. 
Nyt onneksi käytössä suvun kuivanmaan mökki, joka saa nyt kelvata siihen asti, että olen saanut rahat säästettyä. Ja siis tuossa sukumökissä parasta, että ei maksa mitään ja sukulaiseni rakastavat puuhastella siellä, joten mitään ei tarvitse (eikä ole toivottavaa) tehdä. 

Kiva, että muut hoitavat työleirin puolestasi. Sinä vaan käytät ja nautit. 

Vierailija
53/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökit ovat halpoja, varsinkin nyt kesän kääntyessä lopuilleen. Eiku rahat tiskiin ja nauttimaan mökkeilystä.

Niitähän saa jo melkein ilmatteeksi 🤣

Vierailija
54/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurasin ystäväni mökkeilyprojektia kymmenen vuotta hankinnasta myyntiin. Vaikka mökki oli halutulla alueella, suunnilleen kaikilla mukavuuksilla varustettu ja hyvässä kunnossa, se oli melkoinen työleiri sekä ystäväni perheelle että minulle, joka "pääsi" aina milloin mihinkin talkooseen mukaan.

Mökki-ihanuus haihtui noin viiden vuoden työleirin jälkeen ja myynti oli yllättävän hankalaa edellä mainituista tiedoista huolimatta. Helpotus oli suuri sekä ystävälleni että minulle, kun hän sai viimein sen myytyä.

Mökkeilyyn kuuluu tietyt ylläpitotyöt. Osa niistä on mukavaa ajankulua, kuten polttopuiden teko. Osa ei, kuten rännien putsaus.

Ja osalle meistä rännien putsaus ei ole mitään epämukavaa tai kamalaa puuhaa.

Vierailija
55/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No samaa voi kyllä sanoa teidän oletuksesta. Aika harvalla on kaikki nuo mainitsemanne asiat. Ensinnäkin kiinteistövälittäjien tiedoista selviää, että yli 70% mökeistä ei ole talviasuttavia. Tutkimusten mukaan noin puolet mökin omistajista pitää sen ylläpitoa ja kunnostusta rasitteena eli ei puhuta vain muutamista ihmisistä.

Sitä voi olla valveutunut mökkiä ostaessaan, eli tutkii etukäteen mökin ominaisuudet ja miettii tarkoin, sopiiko se mökki omaan käyttöön mukaanlukien koko tontti ja pihapiiri. Kaikki mökinostajat eivät suinkaan ole niin hatarapäisiä kuin sinä.

Vierailija
56/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökistä ei ole mikään pakko tehdä työleiriä. Ihmettelen aina, miksi joku haluaa esim laajat nurmialueet mökille. Itse en ikinä laittaisi. Ei kiinnosta nurmikon leikkuu. 

Se on itsestä kiinni millaiset olot mökille järjestää.

Vierailija
57/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne mökit ole oikeasti olleet koskaan huoltovapaita. Isä/äiti hoitivat hommat ja lapset leikkivät... aikuisten mökkitodellisuus ei näkynyt.

Vierailija
58/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä osta omaa mökkiä. Vuokraa se!! Vuokraa se!! Joku toinen hoitaa sitä ja sä nautit. 

Mökinvuokraaja etsii näköjään epätoivoisesti uusia asukkaita överihintaiselle mökilkeen.

Taidat olla vähän yksinkertainen ja kokematon mökkeilyn suhteen.

Voi kuules juuri päinvastoin. Omaa mökkiä ei takuulla vuokrata kenellekään. Oma koti oma lupa ja omat tavat ja tavaroiden järjestykset.

Mökin vuokraaminen osaksi kesästä toisi mukavia lisätuloja lainan maksuun. Itse en kuitenkaan hlua, että joku tuntematon pyörii omissa nurkissa. Ihmisillä on niin erilaisia hygieniakäsityksiä, että ajatuskin jo ällöttää. Lisäksi nykyään on todellinen riski kutsumattomista vieraista, kuten lutikoista sun muusta inhottavista elukoista

Vierailija
59/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä osta omaa mökkiä. Vuokraa se!! Vuokraa se!! Joku toinen hoitaa sitä ja sä nautit. 

Mökinvuokraaja etsii näköjään epätoivoisesti uusia asukkaita överihintaiselle mökilkeen.

Taidat olla vähän yksinkertainen ja kokematon mökkeilyn suhteen.

Voi kuules juuri päinvastoin. Omaa mökkiä ei takuulla vuokrata kenellekään. Oma koti oma lupa ja omat tavat ja tavaroiden järjestykset.

Mökin vuokraaminen osaksi kesästä toisi mukavia lisätuloja lainan maksuun. Itse en kuitenkaan hlua, että joku tuntematon pyörii omissa nurkissa. Ihmisillä on niin erilaisia hygieniakäsityksiä, että ajatuskin jo ällöttää. Lisäksi nykyään on todellinen riski kutsumattomista vieraista, kuten lutikoista sun muusta inhottavista elukoista

Tämä. Me käytiin mökillä muutamat viikot vuodessa, mutta ei olisi tullut mieleenkään vuokrata sitä muille. Oman haluaa pitää omanaan. 

Sama pätee retkeilyautoa. Moni tuttu tai työkaveri on kysynyt sitä lainaan/vuokralle, mutta ehei.

Vierailija
60/103 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökistä ei ole mikään pakko tehdä työleiriä. Ihmettelen aina, miksi joku haluaa esim laajat nurmialueet mökille. Itse en ikinä laittaisi. Ei kiinnosta nurmikon leikkuu. 

Se on itsestä kiinni millaiset olot mökille järjestää.

Tämä. Ja pieni puuhastelu ei kaikkien mielestä ole "työleiriä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan