HS: sairaan lähiomaisen edunvalvonnan vahvistamisessa menee 3-4 kuukautta
Kommentit (28)
Puhutaanko siitä, että haetaan edunvalvojaa vai jo olemassa olevan valtuutuksen rekisteröintiä?
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko siitä, että haetaan edunvalvojaa vai jo olemassa olevan valtuutuksen rekisteröintiä?
Jo olemassa olevan valtuutuksen vahvistamista
Vierailija kirjoitti:
Ja se, että edunvalvonta yritetään saada läpi ilman asianomaisen suostumusta, kestää todellakin ikuisuuden. Laskut on maksamatta tai maksettu moneen kertaan, pankkikortit hukassa. Vanhus itse sitä mieltä, että osaa hoitaa asiansa. Osa elää markka-aikaa eikä esim omista virallista henkilöllisyystodistusta, ei ole mitään nettipankkitunnuksia. Näihin törmään omassa työssä.
Tuo on typerää, että henkilöllisyystodistus pitää uusia 5 vuoden välein. Mun isä ja äiti ei oo jaksaneet käydä enää hyvin vanhoina uusimassa. Miten sänkyyn palveltava menee valokuvaan ja poliisilaitokselle?
Sitten on vaikea tehdä yhtikäs mitään. Etäpalveluihinkin pitää lähettää kuva voimassa olevasta henkilöllisyystodistuksesta. Digipalveluihin ei ole tunnuksia, näkökykyä, osaamista eikä sorminäppäryyttä. Mun isä kuoli hiljattain yli 100-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omainen kyllä saa esim laskut maksettua ja hoidettua asioita ilman edunvalvonta päätöstäkin, läheinen voi antaa luvan siihen. Näin meillä on ollut vuosia, eli äidillä on nettipankki mutta ei edes osaa itse sitä käyttää, eli ei ongelmaa minä tai siskoni maksetaan sitä kautta laskut. Meistä toinen tai kotisairaanhoito menee mukaan lääkäriin jne. Äitini sai myös lääkäriltä lapun jolla pääsi isäni pankki asioita hoitamaan, kun isä sai aivoverenvuodon.
Joo, paitsi että tämä pitää tehdä pankissa. Dokumentoidusti.
Tehkää edunvalvontavaltuutus, niin saa hoidettua muutakin, kuin pankkiasioita.
Ne muut asiat pitää erikseen mainita.
Mun vanhemmilla oli vain raha-asioita varten. Nyt tekivät vielä hoivapäätöksiä varten.
Meillä meni reilu 5kk. Ja alkoi tapahtumaan vasta, kun soiteltiin ja kysyttiin, että mikä kestää. Tuosta soitosta päätös tulikin noin kahdessa viikossa ja omainen, jolle edunvalvontaa haettiin, kuoli seuraavalla viikolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on iso ongelma. En edes ymmärrä sen syytä, koska DVV ottaa näistä toimenpiteistä maksut, joiden luulisi kattavan normaalitapauksen kustannukset. Kuvittelisi, että maksujen avulla voisi palkata henkilökuntaa purkamaan ruuhkat.
Tuskin niistä maksuista niin isoa pottia kertyy, että voitaisiin palkata ylimääräistä työvoimaa. En usko että ne riittävät edes kattamaan nykyisiä kuluja kokonaan.
DVV perii edunvalvontavaltuutuksen vahvistamusesta 138 euroa. Tähän menee normaalitapauksessa tuskin virkailijalta yli kahta tuntia työaikaa, joten kaiken järjen mukaan palkkio kattaa virkailijan palkan ja sivukulut.
Tekevät paljon muutakin kuin vahvistavat edunvalvontasopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on iso ongelma. En edes ymmärrä sen syytä, koska DVV ottaa näistä toimenpiteistä maksut, joiden luulisi kattavan normaalitapauksen kustannukset. Kuvittelisi, että maksujen avulla voisi palkata henkilökuntaa purkamaan ruuhkat.
Tuskin niistä maksuista niin isoa pottia kertyy, että voitaisiin palkata ylimääräistä työvoimaa. En usko että ne riittävät edes kattamaan nykyisiä kuluja kokonaan.
DVV perii edunvalvontavaltuutuksen vahvistamusesta 138 euroa. Tähän menee normaalitapauksessa tuskin virkailijalta yli kahta tuntia työaikaa, joten kaiken järjen mukaan palkkio kattaa virkailijan palkan ja sivukulut.
Tekevät paljon muutakin kuin vahvistavat edunvalvontasopimuksia.
Tarkoitatko, että tuon kahden tunnin aikana?
Tehkää edunvalvontavaltuutus, niin saa hoidettua muutakin, kuin pankkiasioita.