Mitkä on teidän mielestä kohtuulliset ruokakulut per henkilö kuukaudessa
Omasta mielestä 300€ /kk per henkilö. Saa jakaa omia näkemyksiä!
Kommentit (200)
Miten niin ei pakastelokero toimi pakastimena? Hyvin on säilynyt punalaputetut kaupasta ostetut lerssit siellä parti viikkoa. Sitten vain lyönyt ne sieltä 5 minuutiksi mikroon ja valmista herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Päivässä ravintolassa 3 ateriaa. Noin 200€ yhteensä. Away with you peasants!
Onpas halpa ravintola, 2e/annos… 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastelokero ei sovellu pakastamiseen. Siellä voi säilyttää hetkellisesti jotain pakasteita, mutta ei pitkään niitäkään.
Höpöhöpö. Minulla oli opiskelija-asunnossa vain pakastelokero. Säilytin siellä jatkuvasti leipää. Normaalissa käytössä yksi leipäpussi ei pakkasessa ole vuosia.
Siitä huolimatta pakastelokero ei ole tarkoitettu pakastamiseen, sinä toki saat säilyttää leipäsi miten tahdot.
Miksi sen nimi sitten on pakastelokero?
Pakastelokerossa säilytetään pakasteita, ihan nimenomaisesti. Jos se olisi tarkoitettu pakastamiseen, se olisi pakastin.
Ja arvaapa mikä siitä leivästä tulee, kun sen laittaa sinne pakstelokeroon? Keksitkö itse vai pitääkö pyytää apua hoitajaltasi?
Siitä ei tule pakastetta, ellei se ole kaupasta ostetettu pakasteena.
No mitä siitä sitten tulee?
Pakastettu leipä tai liha tai mikä lie, mutta pakaste se ei ole.
300e on jo tosi reilu yhdelle, meillä menee 400-500e kahdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta jos siirrät vuokranantajan tarjoaman jääkaapin pois ja sen tilalle omasi, niin vuokranantaja saa päättää, että ei, jos ei halua sitä jääkaappiaan säilytykseen. Kylmälaitteet eivät pidä säilytyksestä käyttämättöminä.
Miksi se jääkaappi pitäisi pois siirtää? Etkö ole tietoinen siitä, että pakastimen voi ostaa ihan erillisenä kalusteena? Esimerkiksi minulla jääkaappi on keittiön oven vieressä oikealla ja pakastin on ovea vastapäätä ikkunan vieressä.
Tässä keskusteltiin pienistä tiloista ja siitä, että jääkaappi-pakastin ei vie enemmän tilaa kuin jääkaappi. Minullakin on erikseen jääkaappi ja pakastin, mutta mulla on tilaa.
No melkoinen persäläpi saa olla kotina, jos 80cm leveä pakastin ei mihinkään kohtaan kotia mahdu. Senhän ei ole pakko olla keittiössä, jos et vielä tiennyt. Minullakin oli ensimmäisessä pikkuyksiössäni pakastin telkkarin vieressä "olohuoneessa".
Sama se sille on, mutta kaikilla ei ole isoja asuntoja. Olisi hyvä, jos kaikilla olisikin jääkaappi - pakastimet, varsinkin yksiöissä.
Miks KAIKILLA?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei pakastelokero toimi pakastimena? Hyvin on säilynyt punalaputetut kaupasta ostetut lerssit siellä parti viikkoa. Sitten vain lyönyt ne sieltä 5 minuutiksi mikroon ja valmista herkkua.
Pakastin on tarkoitus pitää -18C jotta ruoka säilyy.
Pakastelojero taitaa olla -12C, joten ruoka ei säily siellä samalla tavalla. Lihatuotteita ei viikkoa pitempää siellä saisi säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastelokero ei sovellu pakastamiseen. Siellä voi säilyttää hetkellisesti jotain pakasteita, mutta ei pitkään niitäkään.
Höpöhöpö. Minulla oli opiskelija-asunnossa vain pakastelokero. Säilytin siellä jatkuvasti leipää. Normaalissa käytössä yksi leipäpussi ei pakkasessa ole vuosia.
Siitä huolimatta pakastelokero ei ole tarkoitettu pakastamiseen, sinä toki saat säilyttää leipäsi miten tahdot.
Pakastelokerossa säilytetään pakasteita, ihan nimenomaisesti. Jos se olisi tarkoitettu pakastamiseen, se olisi pakastin.
Ja arvaapa mikä siitä leivästä tulee, kun sen laittaa sinne pakstelokeroon? Keksitkö itse vai pitääkö pyytää apua hoitajaltasi?
Kyl se on pakaste kun se on pakastelokeroon laitettu
Hahaa! Puhuit itsesi pussiin! Aiemmin väitit, että leipää ei voi pakastaa pakastelokerossa. Nyt kuitenkin tajusit, että kyllä siitä leivästä tulee siellä pakastelokerossa PAKASTETTU eli lokeroa voi käyttää PAKASTAMISEEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato kun omistaa mestan, niin voi olla kinginä siellä pöperöillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastelojero taitaa olla -12C, joten ruoka ei säily siellä samalla tavalla. Lihatuotteita ei viikkoa pitempää siellä saisi säilyttää.
Tuo koskee vain pitkäaikaista säilytystä. Jos pidät leipää tai makkaraa pakastelokerossa muutaman päivän sillä ei ole mitään merkitystä, onko lämpö -10 vai -18. Yhtä hyvin säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Hahaa! Puhuit itsesi pussiin! Aiemmin väitit, että leipää ei voi pakastaa pakastelokerossa. Nyt kuitenkin tajusit, että kyllä siitä leivästä tulee siellä pakastelokerossa PAKASTETTU eli lokeroa voi käyttää PAKASTAMISEEN.
Leipähän on yksi parhaita asioita pakastaa kun se jäätyy niin nopeasti. Ja sulaa myös ilmavan rakenteensa takia noin vartissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
180 EUR, sitten pari kertaa jos käy ulkona syömässä niin ne päälle. Itse laitan ravintolaillat hupibudjettiin koska ruoka on vaan murto-osa kustannuksesta (tunnelmasta ja palvelusta siinä maksetaan) ja kotonakin voi syödä.
Oma kulutus on n 2000 ckal/vuorokausi ja painoa n 60 kg. Toki salilla käyvä isompi mies joutuu varmaan käyttämään vähän enemmän kun proteiini on kallista. Toisaalta jos söisi nykyistä isomman osan vegenä niin halvemmallakin pääsisi. Kyllä 200 Eur / kk syö hyvin, jos katsoo kilohinnat, kokkaa itse ja osaa ostaa naudan tilalle kanaa, possua ja papuja.
Olisi kiva päästä noin halvalla, 6e/päivä. Purkki (500g) rahkaa maksaa vajaan 2e. Marjat pakasteesta 2-3e (2-300g). Siinä onkin jo 4-5e kulunut noihin. Raejuustoa (200g eli joku 1e), pari viipaletta leipää ja näkkäriä (0,5e), ruoka-aineet: kasviksia ja sulatejuustoa sosekeittoon (annos 2e), juomat: kahvia, teetä, limpparia, mehua (1,5e), manteleita (0,5e), hedelmiä (2 euroa), kananmuna.. joku 13-14 euroa/päivä… eipä kauheasti pysty vähentää…
Syön aamulla ylensä maustamatonta jugurttia, kaurahiutaleita, pellavansiemenrouhetta ja hedelmän/ pari rkl mustaviinimarjoja. N 1 eur. Lounaaks joku vege, esim. mustapapumuhennosta ja riisiä, vähän salaattia, n 1 eur (tai vähemmän) . Iltaruoka vaikka bolognesea, perunoita ja kylkeen pakkasesta parsakaalia, 2 eur. Sit nukkumaan mennessä maitorahkaa, vähän pähkinöitä, hedelmä ja ruispala juustolla, ehkä 1,5 eur. En koe että on puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
180 EUR, sitten pari kertaa jos käy ulkona syömässä niin ne päälle. Itse laitan ravintolaillat hupibudjettiin koska ruoka on vaan murto-osa kustannuksesta (tunnelmasta ja palvelusta siinä maksetaan) ja kotonakin voi syödä.
Oma kulutus on n 2000 ckal/vuorokausi ja painoa n 60 kg. Toki salilla käyvä isompi mies joutuu varmaan käyttämään vähän enemmän kun proteiini on kallista. Toisaalta jos söisi nykyistä isomman osan vegenä niin halvemmallakin pääsisi. Kyllä 200 Eur / kk syö hyvin, jos katsoo kilohinnat, kokkaa itse ja osaa ostaa naudan tilalle kanaa, possua ja papuja.
Olisi kiva päästä noin halvalla, 6e/päivä. Purkki (500g) rahkaa maksaa vajaan 2e. Marjat pakasteesta 2-3e (2-300g). Siinä onkin jo 4-5e kulunut noihin. Raejuustoa (200g eli joku 1e), pari viipaletta leipää ja näkkäriä (0,5e), ruoka-aineet: kasviksia ja sulatejuustoa sosekeittoon (annos 2e), juomat: kahvia, teetä, limpparia, mehua (1,5e), manteleita (0,5e), hedelmiä (2 euroa), kananmuna.. joku 13-14 euroa/päivä… eipä kauheasti pysty vähentää…
Voi vähentää limpparit ja mehut, ja juoda vettä. Eikä noita marjoja tarvitse kerralla noin paljon syödä, 300 g pussi riittää hyvin kolmeksi päiväksi. Sillä pääsee jo alle kymppiin päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottaja voi olla eri mieltä asiasta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se leipä muuttuu pakastetuksi, jos lokeroa ei kuitenkaan voi käyttää pakastamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla säilyy oikein hyvin leipä ja liha pakastelokerossa muutaman viikon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliks se kuitenkin niin, että sun panokaveri omistaa sen mestan?
12201 mennyt 12kk aikana k-ryhmään. Vessapapaperi ja pakastettavat marjat tulee muualta, mukana on myös jotain aluspöksyä, sukkaa ja keräilymaksut pahvilaatikoineen. Välillä savustetaan pyydettyä kuhaa, välillä tehdään iso kattilallinen hernesoppaa possun lapapalasta.
Eli 333€/kk/lätty, 3 aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastelojero taitaa olla -12C, joten ruoka ei säily siellä samalla tavalla. Lihatuotteita ei viikkoa pitempää siellä saisi säilyttää.Minulla säilyy oikein hyvin leipä ja liha pakastelokerossa muutaman viikon
Kaikilla säilyy. Tuo yksi va jakki ei tajua, mikä ero on sillä että säilötään ruokaa kuukausikaupalla pakastimessa ja sillä, että pakastetaan leipää, joka on tarkoitus käyttää muutaman viikon sisällä.
Olen tuo, jolla menee 280 euroa. Syön tosi harvoin ravintoloissa, joskus käyn pizzalla tai sushilla. Pääasiassa siis kotiruokaa.
Marjoista: Syön myös tuoreita marjoja, joita ostan 1-2 rasiaa viikossa. Näin marja-aikaan poimin jonkin verran itsekin. Etenkin talvella teen esim. niin, että rahkan seassa on pakastemarjoja, joko itse kerättyjä tai ostettuja, ja päällä koristeena tuoreita marjoja. Tai että ostan Valion valmista mehukeittoa ja laitan siihen muutaman tuoreen marjan sekaan.
Pihveistä: En syö juuri koskaan pihviä, korkeintaan 1-2 kertaa vuodessa. Arkiproteiinit on munia, raejuustoa, rahkaa, Plus-maitoa, kreikkalaista jogurttia, broileria, lohta, seitiä, jauhelihaa, papuja, linssejä, soijarouhetta ja tofua, joskus kalkkunaleikkelettä, silliä, makrillia, tonnikalaa tai juustoa. Jouluksi ostan kunnon kinkun, ja vaikka se ei kulu kaikki, niin pakastan sen lopun. En pakastelokeroon :-)
Valmisruoista: Ostan joskus Saarioisten maksalaatikkoa ja puolukkahilloa, jonka tuunaan pakastepuolukoilla. Se on minun herkku. Valmiita pakastekalaleikkeitä ostan ehkä pari kertaa vuodessa. Muita valmisruokia en oikeastaan osta koskaan.