Mitkä on teidän mielestä kohtuulliset ruokakulut per henkilö kuukaudessa
Omasta mielestä 300€ /kk per henkilö. Saa jakaa omia näkemyksiä!
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastelokero ei sovellu pakastamiseen. Siellä voi säilyttää hetkellisesti jotain pakasteita, mutta ei pitkään niitäkään.
Höpöhöpö. Minulla oli opiskelija-asunnossa vain pakastelokero. Säilytin siellä jatkuvasti leipää. Normaalissa käytössä yksi leipäpussi ei pakkasessa ole vuosia.
Siitä huolimatta pakastelokero ei ole tarkoitettu pakastamiseen, sinä toki saat säilyttää leipäsi miten tahdot.
Ei missään lue, että pakastelokeroa ei saa käyttää pakastamiseen. Me normaaliälyiset osaamme käyttää ihan omaa järkeä näissä asioissa. Tiedämme myös, että monissa ns. jenkkikaapeissa on sellainen pakastelokero, jossa on ihan normaalin pakastimen -18 astetta. Yllättikö`?
Jenkkikaappi on eri asia. Tutustupa oikeasti, mitä asiasta sanotaan.
Tutustuin jo.
Kyllä, leipää saa ja kannattaa pakastaa. Pakastelokero (kuten jääkaapin yhteydessä oleva pienempi pakastelokero tai tavallinen pakastin) on erinomainen paikka leivän säilytykseen. Se pidentää leivän käyttöikää ja auttaa vähentämään ruokahävikkiä
Ole hyvä :) Taas opit jotain uutta normaalin ihmisen elämästä.
Tuo taas riippuu siitä lokerosta. Niitä on erilaisia, tuliko yllätyksenä?
Ei riipu. Ihan kaikenlaisissa PAKASTElokeroissa voi säilyttää leipää. Ota selvää asioista äläkä vänkää vastaan aikuisille, jotka ymmärtävät asioita paremmin kuin sinä.
Voihan sitä säilyttää leipänsä vaikka vessassa lavuaarin alla, jos sen kokee omaksi jutukseen. Pakastelokero on kuitenkin edelleen tarkoitettu pakasteiden säilytykseen, kuten nimestäkin voi päätellä, jos osaa lukea.
Kyl minä panen pakastelokeroon tuoretta leipää. Pysyy hyvänä helposti pari kolme viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
180 EUR, sitten pari kertaa jos käy ulkona syömässä niin ne päälle. Itse laitan ravintolaillat hupibudjettiin koska ruoka on vaan murto-osa kustannuksesta (tunnelmasta ja palvelusta siinä maksetaan) ja kotonakin voi syödä.
Oma kulutus on n 2000 ckal/vuorokausi ja painoa n 60 kg. Toki salilla käyvä isompi mies joutuu varmaan käyttämään vähän enemmän kun proteiini on kallista. Toisaalta jos söisi nykyistä isomman osan vegenä niin halvemmallakin pääsisi. Kyllä 200 Eur / kk syö hyvin, jos katsoo kilohinnat, kokkaa itse ja osaa ostaa naudan tilalle kanaa, possua ja papuja.
Olisi kiva päästä noin halvalla, 6e/päivä. Purkki (500g) rahkaa maksaa vajaan 2e. Marjat pakasteesta 2-3e (2-300g). Siinä onkin jo 4-5e kulunut noihin. Raejuustoa (200g eli joku 1e), pari viipaletta leipää ja näkkäriä (0,5e), ruoka-aineet: kasviksia ja sulatejuustoa sosekeittoon (annos 2e), juomat: kahvia, teetä, limpparia, mehua (1,5e), manteleita (0,5e), hedelmiä (2 euroa), kananmuna.. joku 13-14 euroa/päivä… eipä kauheasti pysty vähentää…
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta jos siirrät vuokranantajan tarjoaman jääkaapin pois ja sen tilalle omasi, niin vuokranantaja saa päättää, että ei, jos ei halua sitä jääkaappiaan säilytykseen. Kylmälaitteet eivät pidä säilytyksestä käyttämättöminä.
Miksi se jääkaappi pitäisi pois siirtää? Etkö ole tietoinen siitä, että pakastimen voi ostaa ihan erillisenä kalusteena? Esimerkiksi minulla jääkaappi on keittiön oven vieressä oikealla ja pakastin on ovea vastapäätä ikkunan vieressä.
Tässä keskusteltiin pienistä tiloista ja siitä, että jääkaappi-pakastin ei vie enemmän tilaa kuin jääkaappi. Minullakin on erikseen jääkaappi ja pakastin, mutta mulla on tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300€ per henkilö tarkoittaisi, että meillä menisi ruokaan 1200€/kk. Meitä on kaksi aikuista, 2kk vauva ja 1,5v taapero. Minusta tuo 1200€ olisi tolkuton summa tällä kokoonpanolla.
Pienet pakkaukset ovat aina kilohinnaltaan kalliimpia kuin isot, eli kun yksinasuja ostaa sen leipäpaketin, jossa on neljä palaa, niin perhe ostaa sen, jossa on kaksitoista palaa, ja maksaa per henki vähemmän.
Yksinasuvan ei ole mikään pakko ostaa neljän palan pakettia leipää. Voi ostaa sen saman ison paketin kuin perheellinen ja laittaa osan pakkaseen.
Kaikilla yksinasuvilla ei ole sellaisia lukaaleja, joihin mahtuisi sellainen pakastin, jossa voisi vallan säilyttää erilaisia ruokia. Itse taisin asua ennen nykyistä asuntoa 15 vuotta niin, että oli korkeintaan pakastelokero.
Mitä v'tun lukaaleja? Pakastin ei vie yhtään enempää tilaa kuin jääkaappi. Etkö oikeasti ole koskaan nähnyt sellaista kuin jääkaappi-pakastin, jossa jääkaappi ja pakastin ovat päällekkäin? Sellainen mahtuu vaikka 5 neliön koppiin.
Etkä sinä ole nähnyt asuntoa, jossa jääkaapin pitää mahtua työtason alle?
Meil on pakastin olohuoneessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastelokero ei sovellu pakastamiseen. Siellä voi säilyttää hetkellisesti jotain pakasteita, mutta ei pitkään niitäkään.
Höpöhöpö. Minulla oli opiskelija-asunnossa vain pakastelokero. Säilytin siellä jatkuvasti leipää. Normaalissa käytössä yksi leipäpussi ei pakkasessa ole vuosia.
Siitä huolimatta pakastelokero ei ole tarkoitettu pakastamiseen, sinä toki saat säilyttää leipäsi miten tahdot.
Ei missään lue, että pakastelokeroa ei saa käyttää pakastamiseen. Me normaaliälyiset osaamme käyttää ihan omaa järkeä näissä asioissa. Tiedämme myös, että monissa ns. jenkkikaapeissa on sellainen pakastelokero, jossa on ihan normaalin pakastimen -18 astetta. Yllättikö`?
Tutustuin jo.
Kyllä, leipää saa ja kannattaa pakastaa. Pakastelokero (kuten jääkaapin yhteydessä oleva pienempi pakastelokero tai tavallinen pakastin) on erinomainen paikka leivän säilytykseen. Se pidentää leivän käyttöikää ja auttaa vähentämään ruokahävikkiä
Ei riipu. Ihan kaikenlaisissa PAKASTElokeroissa voi säilyttää leipää. Ota selvää asioista äläkä vänkää vastaan aikuisille, jotka ymmärtävät asioita paremmin kuin sinä.
Voihan sitä säilyttää leipänsä vaikka vessassa lavuaarin alla, jos sen kokee omaksi jutukseen. Pakastelokero on kuitenkin edelleen tarkoitettu pakasteiden säilytykseen, kuten nimestäkin voi päätellä, jos osaa lukea.
Olet siis sitä mieltä, että jääkaappi on tarkoitettu vain jään säilyttämiseen, koska sen nimessä on jää? No, ei voi kauhalla vaatia.....
Aina tällä palstalla syntyy vtulliset juupas-eipäs kiistat kaikista perusjutuista. Autot, asunnot, pakastimet, ruokakulut jne.
Mitä tavallisempi asia sitä ärhäkkäämmin olla ITSE TÄYSIN OIKEASSA ja muut täysin väärässä.
Vierailija kirjoitti:
200 kun käyttää paljon punalappuisia tuotteita.
Tää on osittain totta. Meidän lähikaupassa vaan ei voi laskea sen varaan, että niitä punalaputettuja on, kun tietyt tyypit tulevat jo puolikasilta, tyhjentävät hyllyt ja odottavat kärryjensä kanssa kassan vieressä, että kello tulee kahdeksan. Ja aika usein punalaputetut ovat eineksiä, joita en ostaisi vaikka saisi ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta jos siirrät vuokranantajan tarjoaman jääkaapin pois ja sen tilalle omasi, niin vuokranantaja saa päättää, että ei, jos ei halua sitä jääkaappiaan säilytykseen. Kylmälaitteet eivät pidä säilytyksestä käyttämättöminä.
Miksi se jääkaappi pitäisi pois siirtää? Etkö ole tietoinen siitä, että pakastimen voi ostaa ihan erillisenä kalusteena? Esimerkiksi minulla jääkaappi on keittiön oven vieressä oikealla ja pakastin on ovea vastapäätä ikkunan vieressä.
Tässä keskusteltiin pienistä tiloista ja siitä, että jääkaappi-pakastin ei vie enemmän tilaa kuin jääkaappi. Minullakin on erikseen jääkaappi ja pakastin, mutta mulla on tilaa.
No melkoinen persäläpi saa olla kotina, jos 80cm leveä pakastin ei mihinkään kohtaan kotia mahdu. Senhän ei ole pakko olla keittiössä, jos et vielä tiennyt. Minullakin oli ensimmäisessä pikkuyksiössäni pakastin telkkarin vieressä "olohuoneessa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300€ per henkilö tarkoittaisi, että meillä menisi ruokaan 1200€/kk. Meitä on kaksi aikuista, 2kk vauva ja 1,5v taapero. Minusta tuo 1200€ olisi tolkuton summa tällä kokoonpanolla.
Pienet pakkaukset ovat aina kilohinnaltaan kalliimpia kuin isot, eli kun yksinasuja ostaa sen leipäpaketin, jossa on neljä palaa, niin perhe ostaa sen, jossa on kaksitoista palaa, ja maksaa per henki vähemmän.
Yksinasuvan ei ole mikään pakko ostaa neljän palan pakettia leipää. Voi ostaa sen saman ison paketin kuin perheellinen ja laittaa osan pakkaseen.
Kaikilla yksinasuvilla ei ole sellaisia lukaaleja, joihin mahtuisi sellainen pakastin, jossa voisi vallan säilyttää erilaisia ruokia. Itse taisin asua ennen nykyistä asuntoa 15 vuotta niin, että oli korkeintaan pakastelokero.
Mitä v'tun lukaaleja? Pakastin ei vie yhtään enempää tilaa kuin jääkaappi. Etkö oikeasti ole koskaan nähnyt sellaista kuin jääkaappi-pakastin, jossa jääkaappi ja pakastin ovat päällekkäin? Sellainen mahtuu vaikka 5 neliön koppiin.
Vuokra-asunnossa jääkaappi on pakollinen varuste. Jos vuokranantaja ei suostu hommaamaan jääkaappi-pakastinta, niin siinäpä se. Et saa edes hommata sellaista ilman vuokranantajan lupaa.
Puhdasta paskaa jauhat. Jokainen saa hommata kämpäänsä vaikka 70 pakastinta. Ei kuulu vuokranantajalle v'ttukaan. Jos vuokralainen hommaa pakastimen itse, se pakastin lähtee vuokralaisen mukaan, kun vuokralainen muuttaa pois.
t. vuokralainen, jolla on ollut vuosia ihan oma pakastin, koska kaikissa kämpissä ei sellaista valmiina ole
Mihin säilytykseen? Siellähän se kämpässä on se jääkaappikin. Ihan sama onko se päällä vai ei.
En mä kyllä säilyttäisi kämpässäni jääkaappia, joka ei ole päällä, miksi niin tekisin? Huvinsa tietysti kullakin.
No sinä oletkin ke ha ri, joka repii jääkaapin paikoilta, koska ei ymmärrä, että pakastimen voi ostaa erikseen.
Eihän tässä siitä ollut kysymys, vaan siitä, että jääkaappi-pakastin ei vie tilaa enemmän kuin jääkaappi. Erillinen pakastin taas vie tilaa enemmän. Minulla on erikseen pakastin, mutta minulla on tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunutkin sellaisessa. Pakastin oli minulla siinä kämpässä olkkarin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No melkoinen persäläpi saa olla kotina, jos 80cm leveä pakastin ei mihinkään kohtaan kotia mahdu. Senhän ei ole pakko olla keittiössä, jos et vielä tiennyt. Minullakin oli ensimmäisessä pikkuyksiössäni pakastin telkkarin vieressä "olohuoneessa".
Sama se sille on, mutta kaikilla ei ole isoja asuntoja. Olisi hyvä, jos kaikilla olisikin jääkaappi - pakastimet, varsinkin yksiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustuin jo.
Kyl minä panen pakastelokeroon tuoretta leipää. Pysyy hyvänä helposti pari kolme viikkoa.
Jokainen normaaliälyinen säilyttää tarvittaessa leipää pakastelokerossa. Vain tuo yksi tahallaan idioottia esittävä lapsi haluaa riidanhaasto mielessä jankuttaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä AP:n kanssa. Jos syö monipuolisesti ja terveellisesti, riittävä määrä kasviksia ja proteiinia, tekee kaiken ruuan itse eikä osta eineksiä. Toki jos syö halvinta hiilihydraattihöttöä, voi päästä halvemmalla.
Syön monipuolisesti ja arkisin kasvispainotteisesti. Punaista lihaa syön vain "herkutellakseni" viikonloppuisin, muuten syön ainoastaan vaaleaa lihaa. Leipää en osta ikinä, teen itse joko ruis- tai kauraleipäsiä, missä ei ole ollenkaan vehnää. Niiden päälle en laita mitään muuta kuin voita ja/tai pestoa, joten ei kulu rahaa leikkeleisiin ja juustoon.
Asun yksin, minulla menee ruokaan rahaa n.30-50e/viikko, jos joutuu ostamaan jotain lisää varastoon tai kahvipaketin, niin silloin tuo 50e.
Varastosta löytyy aina soijarouhetta (lisään proteiiniksi vaikka kanan kanssa, niin annos tuplaantuu), linssejä, kaurahiuraleita ja tomaattisosetta.
Viikottain ostan kanaa, (kalaa, jos löytyy ilta-alesta,), luonnonjogurttia tai jogurttirahkaa, kasviksia (porkkanaa, kukkakaalia, sipulia, tomaattia, bataattia..), mehukeittoa puuron kanssa ja kananmunia. Tarvittaessa pestoa, fetaa, currytahnaa yms.
En syö muita välipaloja kuin joko niitä itse leipomia leipäsiä tai kaurapuuroa, kaksi kertaa päivässä lämpimän aterian. Viikonloppuna tulee usein juopoteltua, joten silloin rahaa kuluu alkon lisäksi roskaruokaan. Jos ne jättäisi, selviäisin hyvin halvalla.
N38
Vierailija kirjoitti:
Te jotka käytätte esim 300-500 eur, mitä te laskette mukaan? Syöttekö usein ravintoloissa?
Ja mitä te oikein kotona syötte? Valmista? Joka päivä tuoreita vadelmia? Pihviä?
Ja onko ylipainoa?
Grillaan pihalla vartaassa puolikkaan villisia kerralla.
Osan panen pakastelokeroon, osan olkkarin pakastimeen ja osa mässytetään saman tien. Loput jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen nimi sitten on pakastelokero?
Pakastelokerossa säilytetään pakasteita, ihan nimenomaisesti. Jos se olisi tarkoitettu pakastamiseen, se olisi pakastin.
Ja arvaapa mikä siitä leivästä tulee, kun sen laittaa sinne pakstelokeroon? Keksitkö itse vai pitääkö pyytää apua hoitajaltasi?
Siitä ei tule pakastetta, ellei se ole kaupasta ostetettu pakasteena.
Päivässä ravintolassa 3 ateriaa. Noin 200€ yhteensä. Away with you peasants!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se sille on, mutta kaikilla ei ole isoja asuntoja. Olisi hyvä, jos kaikilla olisikin jääkaappi - pakastimet, varsinkin yksiöissä.
Onko 18m2 mielestäsi iso asunto? Sellainen oli tuo ensimmäinen yksiöni, josta kerroin.
t. lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen nimi sitten on pakastelokero?
Pakastelokerossa säilytetään pakasteita, ihan nimenomaisesti. Jos se olisi tarkoitettu pakastamiseen, se olisi pakastin.
Ja arvaapa mikä siitä leivästä tulee, kun sen laittaa sinne pakstelokeroon? Keksitkö itse vai pitääkö pyytää apua hoitajaltasi?
Siitä ei tule pakastetta, ellei se ole kaupasta ostetettu pakasteena.
No mitä siitä sitten tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastin vie tilaa alle metrin. Kenelläkään ei ole niin pientä yksiötä, etteikö sinne halutessaan saisi mahtumaan jonkinlaista pakastinta.