Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhelin soi ja numero on salainen. Vastaatko?

Vierailija
22.07.2026 |

Perustele myös päätöksesi.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en rekrytoidessani koskaan laita tekstiviestejä perään. Jos ei vastaa puhelimeen, niin jää työpaikka saamatta.

Juurikin näin. Itse toimin samoin. En myöskään ala mitään kirjeenvaihtoa harrastamaan sähköpostitse. Soitan ja sovin puhelimessa tapaamisen, tai kysyn tarvittavat lisäkysymykset heti. 

Vierailija
42/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, koska salaisesta numerosta minulle on soittanut vain lääkäri ja poliisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa, ellei ole menossa jotain sellaista mihin puhelu voisi liittyä. Esim autonmyynti tai joku työprojekti. 

Jos soittajalla on joku oikea asia niin hän saa minut kyllä kiinni muutenkin. Sähköpostiosoitteeni on ollut sama jo 30 vuotta, ja tekstiviesti, Whatsapp jne toimivat. 

Vierailija
44/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina vastaan. Ei ole koskaan ollut huijauspuhelua tai vastaavaa.

Mielenkiintoista, minulla 99% puheluista oli huijauspuheluita tai myyntiä. Ja tuntemattomista numeroista 100%. Oli pakko rajoittaa vastaamista. Lopulta piti laittaa koko liittymä ja puhelin pois. En ole katunut tätä ollenkaan.  

Ei mulle tule. Viimeksi hammaslääkäri siirsi aikaani. Lääkäri on myös soittanut ja pankista on soitettu. Pankki kysyi onko tilisiirtoni varmasti oikein, kun oli tavallista isommasta summasta kyse.

Vierailija
45/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Koska aivan lähtökohtaisesti kontaktin syntymisestä on etua vain lähettäjälle ja hyvin harvoin vastaanottajalle.

Vierailija
46/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattomasta vai salaisesta numerosta?

Vierailija
47/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysasemilla, kunnallisessa hammashuollossa ja Syöpäkeskuksessa on takaisinsoittopalvelu, ja puhelu tulee tuntemattomasta numerosta. Mutta mitäpä minä siihen vastaamaan, right?

Vierailija
48/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan jos tiedän kuka soittaa.

Vierailija
49/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin vastaan. En ymmärrä tätä joidenkin ihmisten pelkoa vastata puhelimeen.

Pelkoako? Oletko kuullut huijauspuheluista?

Huoletta voi vastata.  En koskaan vastaa niihin nimelläni, mutta muuten kyllä

Vielä huolettomampaa on jättää kokonaan vastaamatta. 

Ei minusta. Haluan tietää kuka soittaa. Sen verran harvoin tulee puheluita.

Vierailija
50/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vastaan, jos sattuu olemaan sopiva hetki ja puhelin kädessä. Jos on myyjä, lätkäisen puhelimen välittömästi korvaan. En ihan oikeasti jaksa enää olla näille puhelinmyyjille edes ystävällinen. Vuosia jaksoin, nyt lopetan vaan puhelun ja ei tule enää yhtään huono fiilis edes siitä. Tietysti alussa tuntui oudolta löydä puhelinta ihmiselle korvaan, mutta siihenkin tottuu.

Itseäni kyllä ärsyttää, kun ihmiset ei vastaa puhelimeen. Onko se ihan oikeasti niin pelottavaa, kun näkyvästä numerosta soitetaan ja sitten olisi joku myyjä? Laittaisivat sen luurin siinä tapauksessa sitten vaan kiinni. Ja aina tuon jälkeen 5min, niin tulee puhelu takaisin. Ja soitan siis työni puolesta ihmisille ja työni ei ole myydä vaan ihan soitan "asiasta" (työskentelen lasten kanssa).

Vierailija
51/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan kaikkiin puheluihin, koska kiinnostaa kuka soittelee ja miksi. 

Oma numeroni ei näy muille soittaessani, mutta teksiviestissä tietysti näkyy.

Vierailija
52/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveysasemilla, kunnallisessa hammashuollossa ja Syöpäkeskuksessa on takaisinsoittopalvelu, ja puhelu tulee tuntemattomasta numerosta. Mutta mitäpä minä siihen vastaamaan, right?

No ei ole mitään asiaa yhteenkään noista, eli juuri niin, mitä sitä vastaamaan. 

Vierailija
53/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ja edelliselläkin paikkakunnalla (eri hva) kaikki nuo terveysasemien ja hammashoitoloiden soitot tulee ihan numerosta. Ja kun sen on tallentanut, ei ole edes vieras numero.

Ja sairaalan, Terveystalon ym soitot niin ikään täällä tulee ihan näkyvistä numeroista. Kaikkiin numeroihin ei vaan pysty soittamaan takaisin.

Vierailija
54/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vastaan. En ole helppo uhri huijareille, suoramarkkinointiesto on voimassa karsimassa myyntipuhelut, ja joillain sukulaisilla on salainen numero.

Tuo estää vain rehelliset myyjät, huijareita se ei estä. Parhaat huijaukset ovat niin hyviä tai sattuvat niin sopivasti että niitä on vaikea tajuta huijauksiksi. Hyvä esimerkki sähköposti yhdeltä työkaverilta, joka jakoi valokuvia viikonlopun juhlista. Kymmenet ihmiset meni siihen huijakseen. Eihän se ollut työkaverilta, vaikka työkaverilla oli ollut juhlat ja hän tykkäsi jakaa kuvia niistä. Sattui vaan sopivasti huijarilta tämmöinen viesti. Ja tietokoneet oli lukossa ja ilmoitus että pitää maksaa näin ja näin paljon jotta kone aukeaa.

Minä en tuohon huijaukseen langennut, koska oli töissä niin kiire etten ehtinyt katsoa kuvia. Ja siinä vaiheessa kun olisi ollut aikaa katsoa linkin takaa avautuvia kuvia, kaikille tuli viesti ettei linkkiä pidä avata. Turha on pitää itseä huijauksen tunnistajana, on mahdoton tehtävä toimia aukottomasti.

Sehän oli sähköpostihuijaus eikä puheluhuijaus. Huijarit voivat soitella mutta en mene lankaan. En jaa pankkitunnuksiani enkä tietojani, en klikkaa linkkejä puhelimessa koskaan. Olipa poliisi tai palokunta tai kaukainen ulkomaan sukulainen. Ei tosin ole tainnut sähköpostiinikaan koskaan tulla mitään huijauspostia ja vaikka tulisikin en klikkaa linkkejä. Ihan vain siitä syystä, että luen uutiset ja osaan varoa. 

Vierailija
55/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Harvemmin edes tutuille. Vihaan puhelimessa puhumista. Vastaan vain jos on "pakko" ja hoidan vain aivan välttämättömät asiat. Esim. Lääkäri soittaa ja tiedän odottaa puhelua. Luuri ollut äänettömällä yli 10 vuotta. 

Vierailija
56/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan kaikkiin puheluihin, koska kiinnostaa kuka soittelee ja miksi. 

Oma numeroni ei näy muille soittaessani, mutta teksiviestissä tietysti näkyy.

Ai joku lähettää vielä nykypäivänä tekstareita. Minkä ikäinen olet? Eläkkeellä kuitenkin? 

Vierailija
57/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin vastaan. En ymmärrä tätä joidenkin ihmisten pelkoa vastata puhelimeen.

Pelkoako? Oletko kuullut huijauspuheluista?

Huijauspuheluissa näkyy aina numero.

Vierailija
58/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa juuri koskaan. Poikkeuksena jos tiedän odottaa jotain tärkeää puhelua. Muuten jää kyllä vastaamatta näkyi numero tai ei. 

Vierailija
59/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai.

En ymmärrä enkä jaksa edes yrittää ymmärtää ihmisiä, jotka eivät vastaa.

Mikä on worst case scenario, mitä voi tapahtua? Siitä vain luurin lyö kiinni ja that's it.

Vierailija
60/97 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska 99% puhelu on jotain, mikä ei kosketa mua lainkaan (ostatko, tilaatko, tarjous). Jos on asiaa, voi laittaa viestin tai jos on mainostamista, laittakoot meilin.

Minulle tulleissa myyntipuheluissa näkyy aina puhelinnumero.