Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä keski-ikäisten sekoaminen tavallistakin?

Vierailija
22.07.2026 |

Olen törmännyt useammankin kerran keski-ikäisiin, jotka ovat ns. seksuaalisesti seonneet eli muuttunut aiempaan verrattuna ihan kummallisiksi. Tällaista olen mm. nähnyt:

-Nainen: Alkoi harrastamaan polyamorisia suhteita ja ihmetteli, miksi ei löydä sitoutumiskykyistä miestä. Kommentoi myös, että voisi harjoittaa fyysistä läheisyyttä ystäviensä miesten kanssa. Kommentoi myös, miten hänestä on ihan normaalia pitkässä parisuhteessa pettää puolisoa eikä ihmettele pettäjien käytöstä ollenkaan.

-Nainen: Alkoi julkaista itsestään somessa vähäpukeisia kuvia, vaikkei aiemmin tehnyt näin. Tähän asti vaatteet olivat pysyneet edes jotenkin päällä, viimeisimmissä somekuvissaan oli yläosattomissa. Nainen on perinteisessä ammatissa, luokkaa opettaja.

-Mies: Alkoi vikitellä töissä 20 v nuorempaa naista. Puhui vaimolle, miten nuori nainen on miehestä kiinnostunut. Vaimo suuttui nuorelle naiselle miehen ihastumisesta ja räyhäsi naiselle, miten ei saa tulla vikittelemään hänen miestään ja käski naisen pysyä kaukana miehestä (joka voisi olla iän puolesta nuoren naisen isä).

-Mies: Julkaisi somessa kuvan alushousuistaan saunassa ja kertoi, miten saunassa kuuluu tänään lotinaa, läiskettä ja ähinää. 

-Mies: Reilusti ylipainoinen mies alkoi ääneen arvioimaan naisia. Kaikki normaalipainoiset ja ylipainoiset saivat kuulla olevansa liian lihavia, vain hoikat kelpasivat. Mies arvosti muita miehiä sen perusteella, kuinka laihan ja kauniin vaimon miehet olivat onnistuneet saamaan.

Kun seuraan sivusta tällaisia tapauksia niin mietin kauhuissani, että tällainenko kohtalo minuakin odottaa 10 vuoden päästä? Elän rauhallista, tasaista elämää ja kauhistuttaa ajatuskin tuollaisesta sekoamisesta.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on turha vedota hormoneihin, jos käyttäytyy urposti. Kyllä, hormonien heilahtelut herättävät monenlaisia tunteita, mutta ei se oikeuta käyttäytymään miten tahansa.

Osalla ihmisistä on persoonallisuushäiriöitä mitä ei ole diagnosoitu.

Osuva havainto.

On. Yhteen ketjuun oli laitettu tosta kasa linkkejä. Ei kaikille suomalaisille ole tehty psykologisia testejä. Terveellä ei ole tarvetta mitätöidä muita.

Niinpä. Usein nämä sekoilijat alkavat mitätöimään muita tasaista ja vakaata elämää eläviä.

Kun sitten saavat kritiikkiä siitä niin alkaa syyttely kateellisiksi jne.

Vierailija
82/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin 45v olen huomannut että 

1. Ihmiset ärsyttävät enemmän kuin ennen 

2. P4nettaa koko ajan.

Silti en ole heittänyt hyviä tapoja roskiin, vaan käyttäydyn asiallisesti. Ne ovat niitä wt-porukoita, jotka julkisesti alkavat sekoilla.

No onko sulla mies, jonka kanssa pääset koko ajan panemaan? Ymmärrät varmaan, että jos ei ole, niin silloin moni etsii sellaisen. Onko kotona selibaatissa eläminen mielestäsi joku ihanne vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet teettävät hoitamattomina kaikenlaista. Miehissä on kaksi päätyyppiä, tuo sekoava hankkii avoauton, avioeron ja thaityttiksen, ja nwgaileva heittäytyy sohvalle marisemaan eikä näe missään mitään hyvää. Molempiin auttaa aika, paitsi siihen eroon.

Vaihdevuodet ei ole mikään sairaus, jota pitäisi "hoitaa". Noin 20 % naisista ei tule mitään oireita, menkat vaan hiipuu pois. Vaikeita oireita on noin 20 %, loput sitten siltä väliltä. 

Eikä tosiaan "entivanhaan" ollut tyypillistä tuohon malliin seota. 

Edelleen, keinotekoiset hormonit voi sekoittaa pään nekin. Tiedän kokemuksesta, olen syönyt pari kertaa keltarauhashormonikuurin munasarjakystaan ja voi taivas sitä hillitöntä, absoluuttista, täydellisen puhdasta v-ih-a-a kaikkea olevaa kohtaan. 

---

Siitä olen samaa mieltä, että osalla ihmisistä tosiaan on impulssikontrolli heikonlainen.  Omassa tuttavapiirissä "sekoamista" on ollut vähänlaisesti: kaksi avioliittoa päättyi eroon vaimon pidettyä rakastajaa salaa pidemmän aikaa (toinen vieläpä diakonissa). Yksi suhde päättyi eroon molemminpuolisesta sopimuksesta, kun totesivat että alunperinkin tuli valittua väärä kumppani. 

Noin muuten kaikki elää kuten ennenkin, paitsi että rahaa ja vapautta on enemmän kun mukulat on muuttaneet pois kotoa. 

Miehestäni huomaan että treenin puutetta ei keski-ikäinen mies enää kestä, alkaa mieliala heti laskea ja seksihalut vähetä. Kolme kertaa viikossa on oltava HIITiä ja sillä hyvä. 

Ai niin, minä taidan olla kääntymässä katoliseen uskoon. Ehkä se voidaan laskea sekoamiseksi, kun olen tähän saakka ollut militantti ateisti. 

Aikoinaan jouduttiin mielisairaalaan, kun ei ollut korvaushoitoa tai edes rauhoittavia. 

Vierailija
84/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on turha vedota hormoneihin, jos käyttäytyy urposti. Kyllä, hormonien heilahtelut herättävät monenlaisia tunteita, mutta ei se oikeuta käyttäytymään miten tahansa.

Osuva havainto.

On. Yhteen ketjuun oli laitettu tosta kasa linkkejä. Ei kaikille suomalaisille ole tehty psykologisia testejä. Terveellä ei ole tarvetta mitätöidä muita.

Niinpä. Usein nämä sekoilijat alkavat mitätöimään muita tasaista ja vakaata elämää eläviä.

Oikeutuksen tunnelukon ilmentymä. 

Joillain piilonarsisteilla kaivautuu tuossa elämänvaiheessa esiin.

Ja jälki muita kohtaan sen mukaista.

Vierailija
85/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkintakykyni kehittyy kaiken aikaa, vaikka välissä huonoja päiviä onkin.

55-60v sen pitäisi olla huipussaan. 

N53, kiduttavassa perimenopaussin vaiheessa (9 viikon pms ja 5. ovulaatiosykli menossa, ainakin).

Vierailija
86/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet teettävät hoitamattomina kaikenlaista. Miehissä on kaksi päätyyppiä, tuo sekoava hankkii avoauton, avioeron ja thaityttiksen, ja nwgaileva heittäytyy sohvalle marisemaan eikä näe missään mitään hyvää. Molempiin auttaa aika, paitsi siihen eroon.

Vaihdevuodet ei ole mikään sairaus, jota pitäisi "hoitaa". Noin 20 % naisista ei tule mitään oireita, menkat vaan hiipuu pois. Vaikeita oireita on noin 20 %, loput sitten siltä väliltä. 

Eikä tosiaan "entivanhaan" ollut tyypillistä tuohon malliin seota. 

Edelleen, keinotekoiset hormonit voi sekoittaa pään nekin. Tiedän kokemuksesta, olen syönyt pari kertaa keltarauhashormonikuurin munasarjakystaan ja voi taivas sitä hillitöntä, absoluuttista, täydellisen puhdasta v-ih-a-a kaikkea olevaa kohtaan. 

---

Siitä olen samaa mieltä, että osalla ihmisistä tosiaan on impulssikontrolli heikonlainen.  Omassa tuttavapiirissä "sekoamista" on ollut vähänlaisesti: kaksi avioliittoa päättyi eroon vaimon pidettyä rakastajaa salaa pidemmän aikaa (toinen vieläpä diakonissa). Yksi suhde päättyi eroon molemminpuolisesta sopimuksesta, kun totesivat että alunperinkin tuli valittua väärä kumppani. 

Noin muuten kaikki elää kuten ennenkin, paitsi että rahaa ja vapautta on enemmän kun mukulat on muuttaneet pois kotoa. 

Miehestäni huomaan että treenin puutetta ei keski-ikäinen mies enää kestä, alkaa mieliala heti laskea ja seksihalut vähetä. Kolme kertaa viikossa on oltava HIITiä ja sillä hyvä. 

Ai niin, minä taidan olla kääntymässä katoliseen uskoon. Ehkä se voidaan laskea sekoamiseksi, kun olen tähän saakka ollut militantti ateisti. 

Aikoinaan jouduttiin mielisairaalaan, kun ei ollut korvaushoitoa tai edes rauhoittavia. 

Tästä olen kuullut ihan luotettavista lähteistä. 

Vierailija
87/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin eroa ev.lut. srk:sta > jo

4 vuoden ajan - ei mkn äkkihurahdus,

ei liioin millään tavalla hormonaalisiin estro/progesykleihin liittyvä dilemma.

Esivaihtarioireet olleet hyvin lieviä. E

Vierailija
88/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tuon omasta elämästäni. Esivaihdevuodet toivat lisääntyneen seksuaalisen halukkuuden ja aloin ihastumaan ja haaveilemaan vieraista miehistä. Kuumat puumat eivät ole mitään urbaanilegendaa siis.

Auttaako tähän estrogeenihoito? Kysyn mielenkiinnosta, sillä moni tuossa tilanteessa ei asiaa itse tajua. Varsinkin jos asiat etenee haaveilua pidemmälle.

Ei se estrogeeni ainakaan minulla ole mitään "jarruja" ole tuonut, panettaa välillä kovastikin ja haaveilut jatkuu. Ehkä järkeen kuitenkin vähän vaikuttaa ja tajuaa miten pitää käyttäytyä.

Vierailija
89/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan hømoseksuaalisuus,

jopa pelkkä läheisen epäilys siitä,

saattoi viedä naisen tai miehen kunnan

hourulaan, aina lobotomiaan saakka.

Maailma on ollut uskomattoman 

brütaali, armoton paikka vain

muutama vuosikymmen sitten. 

Historiassa on tuhansittain nykyihmiselle

käsittämättömiä ihmiskohtaloita.

Etenkin miesten naisille tekemiä

julmuudentekoja. E

Vierailija
90/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan hømoseksuaalisuus,

jopa pelkkä läheisen epäilys siitä,

saattoi viedä naisen tai miehen kunnan

hourulaan, aina lobotomiaan saakka.

Maailma on ollut uskomattoman 

brütaali, armoton paikka vain

muutama vuosikymmen sitten. 

Historiassa on tuhansittain nykyihmiselle

käsittämättömiä ihmiskohtaloita.

Etenkin miesten naisille tekemiä

julmuudentekoja. E

Mitä sitten?

Nyt on vuosi 2026.

Vierailija
91/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 39 ja huomaan sekä itsestäni että läheisistä, että osa hurahtaa erilaisiin harrastuksiin tai treenaamiseen. Itsekin olen paremmassa kunnossa kuin koskaan. Ehkä se johtuu siitä, että huomaa, että aikaa ei ole loputtomiin ja jos haluaa tehdä tai saavuttaa jotain elämässä, se on tehtävä nyt eikä kymmenen vuoden päästä. Ehkä tämä ajatus johtaa monilla myös eroon, kun ajatus loppuelämästä epätyydyttävässä suhteessa alkaa tökkiä pahemman kerran. 

Vierailija
92/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päälle 50 enkä sekoile kuvatunlaisesti. Ehkä nää on näitä joilla jäi se nuoruus elämättä ja se kalvaa. Itse olen koko ikäni matkustellut, remunnut festareilla ja keikoilla, tehnyt mitä mielii, vaihtanut duuneja, opiskellut vielä  aikuisiällä uutta jne. koska kyseessä on mun elämä, enkä tarvitse validaatiota keneltäkään enkä halunnut koskaan mahduttaa itseäni annettuihin, ahtaisiin raameihin.

Ehkä nää "sekoavat" tyypit on eläneet kiltisti odotusten ja sosiaalisen paineen mukaan ja havahtuvat lopulta syvään tyytymättömyyteen ja kelaavat, että nyt viimein laitetaan palamaan. Sekin on toisaalta ihan jees.

Vierailija
93/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päälle 50 enkä sekoile kuvatunlaisesti. Ehkä nää on näitä joilla jäi se nuoruus elämättä ja se kalvaa. Itse olen koko ikäni matkustellut, remunnut festareilla ja keikoilla, tehnyt mitä mielii, vaihtanut duuneja, opiskellut vielä  aikuisiällä uutta jne. koska kyseessä on mun elämä, enkä tarvitse validaatiota keneltäkään enkä halunnut koskaan mahduttaa itseäni annettuihin, ahtaisiin raameihin.

Ehkä nää "sekoavat" tyypit on eläneet kiltisti odotusten ja sosiaalisen paineen mukaan ja havahtuvat lopulta syvään tyytymättömyyteen ja kelaavat, että nyt viimein laitetaan palamaan. Sekin on toisaalta ihan jees.

Mitä ovat ”annetut, ahtaat raamit”?

Miksi mieleltään terve ja vakaa ihminen kokisi yhteiskunnassamme olevan sellaisia?

Vierailija
94/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Ei ole pakko sekoilla. Juu 4kymppisenä seksihalut lisääntyi mutta en tuhlannut niitä vieraisiin miehiin vaan oma mies sai kyytiä. Ja yhä olemme yhdessä näin 50v++.

Vierailija
95/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku aikuistuttuaan on niin luuseri että elää ”odotusten ja sosiaalisen paineen” mukaan? 

Eikä niin että elää koko ajan elämää joka loppu viimein sopii itselle.

Tuollainen piilossa eläminenhän ja siitä ”havahtuminen” esimerkiksi kumppania lennosta vaihtamalla on yksi halveksuttavimpia petoksia esimerkiksi parisuhteessa jossa lapsia.

Vierailija
96/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mieleltään terve ja vakaa ihminen kokisi yhteiskunnassamme olevan sellaisia?

Kyllähän patriarkaalisessa kapitalismissa on annettu valmiit raamit kuinka yksilön tulee yhteiskunnassa elää, eikä yksilöllä ole todellisuudessa niin laajaa vapautta valita kuinka elää, mitä väitetään. Sosiaalinen laumapaine (kuten voimme tästäkin ketjusta nähdä) asettaa myös ahtaita käytösraameja.

Ja jos terve ja vakaa ihminen näitä rohkenee kyseinalaistaa, hänet herkästi lokeroidaan uudelleen.

Mutta me taidetaan olla aika eri levelillä, joten jätetään tää tähän.

Vierailija
97/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Ei ole pakko sekoilla. Juu 4kymppisenä seksihalut lisääntyi mutta en tuhlannut niitä vieraisiin miehiin vaan oma mies sai kyytiä. Ja yhä olemme yhdessä näin 50v++.

Ei ole pakko. Jos ei ole miestä niin ei tarvitse olla vieraiden kanssa.

Vierailija
98/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osuva havainto.

Minua tällainen polyamorinen jännämiesten perässä juossut ystävä alkoi haukkua niuhoksi, kun en ollut kiinnostunut jakamaan miestäni hänen kanssaan.

Vierailija
99/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 39 ja huomaan sekä itsestäni että läheisistä, että osa hurahtaa erilaisiin harrastuksiin tai treenaamiseen. Itsekin olen paremmassa kunnossa kuin koskaan. Ehkä se johtuu siitä, että huomaa, että aikaa ei ole loputtomiin ja jos haluaa tehdä tai saavuttaa jotain elämässä, se on tehtävä nyt eikä kymmenen vuoden päästä. Ehkä tämä ajatus johtaa monilla myös eroon, kun ajatus loppuelämästä epätyydyttävässä suhteessa alkaa tökkiä pahemman kerran. 

No onhan se vähän eri asia hurahtaa juoksemiseen tai erota toimimattomasta liitosta ja etsiä kunnollinen puoliso vs. pettää rumasti tai ryhtyä säätämään kymmenen vastaantulijan kanssa hormonihöyryissä. Voi elämänmuutoksetkin tehdä asiallisesti, eikä loukata tai vetää överiksi.

Vierailija
100/127 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän patriarkaalisessa kapitalismissa on annettu valmiit raamit kuinka yksilön tulee yhteiskunnassa elää, eikä yksilöllä ole todellisuudessa niin laajaa vapautta valita kuinka elää, mitä väitetään. Sosiaalinen laumapaine (kuten voimme tästäkin ketjusta nähdä) asettaa myös ahtaita käytösraameja.

Ja jos terve ja vakaa ihminen näitä rohkenee kyseinalaistaa, hänet herkästi lokeroidaan uudelleen.

Mutta me taidetaan olla aika eri levelillä, joten jätetään tää tähän.

Jaahas. Olet tuota osastoa jolla itserelfektio pakkasen puolella. Pitihän se arvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän