Syön aina runsaan aamupalan. Onko parempi syödä se kerralla vai parin tunnin välein?
Yritän pudottaa 5 kg. Onko merkitystä, syönkö kaiken kerralla, vai ensin klo 8 ja sitten klo 10?
Jugurttia +pähkinöitä +marjoja, ja kananmuna.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei ole paljonkaan kuitua eikä hiilihydraatteja. Jos on koko ajan nälkä, jotain on laadussa tai syömisrytmissä vialla. (Tai suolistohormonitoiminnassa, joka korjaantuu lääkkeellä JA kuidun määrällä, koska suolistobakteerit jotka niitä hormoneja tuottavat tarvitsevat elääkseen monipuolisesti kuituja.)
Lisäisin tuohon vaikka desin kaurahiutaleita puuron muodossa, vaihtaisin jugurtin vähärasvaiseen mutta proteiinipitoiseen maitorahkaan (Vanilja skyr on tosi hyvää puuron päällä), puuroon 1tl pellavansiemenrouhetta ja vaikka se 20-30g pähkinöitä (kämmenen pohjallinen on hyvä mittari). Marjoja päälle oman maun mukaan, mielellään suht reilusti ja monipuolisesti. Höysteeksi vielä mehukeittoa jos kaipaa lisää makua ja nestettä puuroon.
Sitten runsas lounas n. 4 tunnin päästä.
Nälkä on ihan normaali tunne ja on luonnollista, että nälkä tulee n. 3-4 tunnin päästä edellisestä ateriasta. Mutta jos on ihan koko ajan nälkä niin keskittyisin kuidun määrään, enkä lähtisi kikkailemaan ketooseilla tms. ellei ole lääketieteellistä perustetta sille kuten esim. epilepsia.
Ketoosi toki tiputtaa painoa nopeasti useita kiloja, mutta yleensä tämä on lihaksiin sitoutunutta nestettä eikä rasvaa. Hiilihydraatti varastoituu lihaksiin glykogeenin muodossa ja ne käyttävät sitä energianlähteenään. Hiilari sitoo nestettä itseensä aika paljon (mikä on ihan hyvä ja tarpeellinen asia) ja kun hiilarimääriä vähennetään rajusti, kehon glykogeenivarastot tyhjenevät ja neste poistuu sen myötä. Eli paino putoaa ikään kuin väärästä paikkaa. Maltillisella kalorivajeella monipuolisella ravinnolla varmistetaan, että pudotettava paino on rasvaa.
Terveisin painonhallintaan erikoistunut ravitsemusterapeutti
Kiitos viestistä. Tautasta pitää sanoa, että olen hillarinmässyttäjä by default. Tyyliin, että Perinteisesti olen aamiaiseksi syönyt mysliä, lounaaksi kaurapuuroa ja päivälliseksi pastaa. Olen päättänyt tehdä muutoksen tähän.
En pyri ketoosiin, mutta pyrin leikkaamaan hiilarinpuputtamisen. En ole hiilareista turhan tarkka, mutta puuron ja viljat minimoin. Varmistan kyllä kuidun saannin.Viljojen syöminen ei ole hiilarinpuputtamista. Sinulla on vääristynyt suhde hiilihydraatteihin.
Vaikka viljojen syömisestä tulisi kuinka isänmaallinen olo syön hiilarit mm kasviksissa, marjoissa ja siemenissä.
Ei siinä isänmaallisuutta tarvita. Meta-analyyseissä runsaampi täysjyväviljojen syönti on maailmanlaajuisesti yhdistetty pidempään elinikään ja pienempään sairastuvuuteen, kuten myös pähkinät, palkokasvit, vihannekset ja hedelmät. Täysjyvällä vaikutus oli kuitenkin suurimpia ja suoraan annosriippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla aamulla merkitystä, illalla ja yöllä on.
Miksi? Mitä vatun väliä mihin aikaan vuorokaudesta ne päivän kalorit syö?
Mites hormonitoiminta joka noudattaa tiettyä rytmiä? Mikähän vaikutus sillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei ole paljonkaan kuitua eikä hiilihydraatteja. Jos on koko ajan nälkä, jotain on laadussa tai syömisrytmissä vialla. (Tai suolistohormonitoiminnassa, joka korjaantuu lääkkeellä JA kuidun määrällä, koska suolistobakteerit jotka niitä hormoneja tuottavat tarvitsevat elääkseen monipuolisesti kuituja.)
Lisäisin tuohon vaikka desin kaurahiutaleita puuron muodossa, vaihtaisin jugurtin vähärasvaiseen mutta proteiinipitoiseen maitorahkaan (Vanilja skyr on tosi hyvää puuron päällä), puuroon 1tl pellavansiemenrouhetta ja vaikka se 20-30g pähkinöitä (kämmenen pohjallinen on hyvä mittari). Marjoja päälle oman maun mukaan, mielellään suht reilusti ja monipuolisesti. Höysteeksi vielä mehukeittoa jos kaipaa lisää makua ja nestettä puuroon.
Nälkä on ihan normaali tunne ja on luonnollista, että nälkä tulee n. 3-4 tunnin päästä edellisestä ateriasta. Mutta jos on ihan koko ajan nälkä niin keskittyisin kuidun määrään, enkä lähtisi kikkailemaan ketooseilla tms. ellei ole lääketieteellistä perustetta sille kuten esim. epilepsia.
Ketoosi toki tiputtaa painoa nopeasti useita kiloja, mutta yleensä tämä on lihaksiin sitoutunutta nestettä eikä rasvaa. Hiilihydraatti varastoituu lihaksiin glykogeenin muodossa ja ne käyttävät sitä energianlähteenään. Hiilari sitoo nestettä itseensä aika paljon (mikä on ihan hyvä ja tarpeellinen asia) ja kun hiilarimääriä vähennetään rajusti, kehon glykogeenivarastot tyhjenevät ja neste poistuu sen myötä. Eli paino putoaa ikään kuin väärästä paikkaa. Maltillisella kalorivajeella monipuolisella ravinnolla varmistetaan, että pudotettava paino on rasvaa.
Kiitos viestistä. Tautasta pitää sanoa, että olen hillarinmässyttäjä by default. Tyyliin, että Perinteisesti olen aamiaiseksi syönyt mysliä, lounaaksi kaurapuuroa ja päivälliseksi pastaa. Olen päättänyt tehdä muutoksen tähän.
En pyri ketoosiin, mutta pyrin leikkaamaan hiilarinpuputtamisen. En ole hiilareista turhan tarkka, mutta puuron ja viljat minimoin. Varmistan kyllä kuidun saannin.Viljojen syöminen ei ole hiilarinpuputtamista. Sinulla on vääristynyt suhde hiilihydraatteihin.
No, niillä olen saanut painoni nousemaan. Olin hoikka aina viisikymppiseksi asti.
No miksi aloit viisikymppisenä syömään viljoja kun kerran kaikki oli hyvin siihen asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on näkemyksesi lihasmassan säilymisestä? Tutkimuksissa hiilarilaihduttajat ovat usein onnistuneet säilyttämään sen paremmin kuin ketoilijat. Mitä mieltä olet?
Tuossahan tuo mielipide oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea tapa laihduttaa on syödä 10 minuutin välein, koska muuten iskee säästöliekki.
t. vauva-mammojen ohjeilla laihduttanut +15 kiloa.
En laihtunut tuolla tavalla. Eikä suolisto tykkää koko ajan syömisestä. Eikä tuo ole mahdollista. Pitää käydä töissä, harrastuksissa jne.
Söit liian vähän ja elimistösi meni säästöliekille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. 8/16 syöminen todellakin merkitsee. Syöt 10 ja 18 välillä kaiken mitä vuorokauden aikana suuhusi laitat voit syödä aika vapaasti etkä liho. Mutta jos mussutat iltapalaksi leipää vielä 9 jälkeen nii lihot. Nukkumaan voi mennä hyvin vaikka masu vähän murisee, mutta aamupala on tärkein
Mahtaa säästö liekki ilmiö tapahtua vasta kun on kyse viikkojen vajauksesta. Kyllä se on vain niin että jos haluaa laihtua, syömistä on vähennettävä. Itse lihoin 15 kiloa 2 vuodessa kun aloin syödä 2 kertaa päivässä lämpimän aterian ja laihduin 10kg vuodessa kun vaihdoin salaateihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. 8/16 syöminen todellakin merkitsee. Syöt 10 ja 18 välillä kaiken mitä vuorokauden aikana suuhusi laitat voit syödä aika vapaasti etkä liho. Mutta jos mussutat iltapalaksi leipää vielä 9 jälkeen nii lihot. Nukkumaan voi mennä hyvin vaikka masu vähän murisee, mutta aamupala on tärkein
Ap tässä.
Minä olen liki koko aikuiselämän syönyt pätkäpaastoisesti, mutta 10/14 tyylisesti. Ja lihoin vaihdevuosissa silti.
Minä kuulun niihin, jotka syövät hyvin iltapainotteisesti. Oloni on siltä osin kotoisa etelänlomilla, siellä suurin ateria nautitaan hyvinkin myöhään. Jätin jo kauan sitten chipsit, leivokset ja karkit juhlahetkiin, ehkä 5-6 kertaa vuodessa syön sellaisia. Painoni on normaali, laihdutin aikoinani pois huomattavan kilomäärän joka oli kertynyt roskaruokaa mättämällä. Enää en siihen urakkaan halua, punnitsen itseni lähes päivittäin. Järkevä ruokailu ja kohtuullinen liikunta ovat iskostuneet rutiineihini. En anna tilanteen ryöstäytyä käsistä, minulla on lihomistaipumus joka minun on otettava huomioon päivittäin loppuelämäni ajan. Syön siis yleensä 3 kertaa päivässä, välipaloille en yleensä tunne tarvetta. Tässäkin ruokarytmissä samaistun eteläeurooppalaisiin, aamupala ei ole minulle se tärkeä juttu. Tunnen elimistöni tarpeet, jokainen löytää aikanaan omat toimivat tapansa pitää terveyttä yllä.
Ainakin hampaiden takia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole runsas aamupala.
No ei tuossa määriä kerrottu.
Mikä on näkemyksesi lihasmassan säilymisestä? Tutkimuksissa hiilarilaihduttajat ovat usein onnistuneet säilyttämään sen paremmin kuin ketoilijat. Mitä mieltä olet?