Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö teitä muita tympäise tämä puhe miten kaikki raha yhteiskunnasta pitäisi mennä vähävaraisille?

Vierailija
21.07.2026 |

Ihan kuin heillä olisi aina joku etuajo-oikeus kaikkeen. Sitä rahaa tarvitaan myös talouden pyörien pyörittämiseen, investointeihin jne. 

Kommentit (359)

Vierailija
201/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet eivät ole mikään ihmisoikeus. Köyhiltä ei oteta, jos maksetaan vähemmän. Miksi tänne raahataan köyhää porukkaa ympäri maailmaa ja leikkaukset tuskin koskevat heitä?

Persu taas mieliaiheessaan vinkumassa maahanmuuttajista.  Että on väsynyttä settiä.

Persu on oikeassa. On järjenvastaista, että Suomi maksaa tuhansille kehitysmaalaisille täyden ylöspidon vastikkeetta samalla kun suomalainen vähävarainen yrittää keksiä, mistä saisi seuraavan päivän ruuan taiottua. 

eri

Saman rahan saavat köyhät Suomessa avustusta, oli väri mikä tahansa.  M* amuista varsin suuri osa käy töissä, suurempikin osa kävisi, jos suinkin töitä saisi.  

Jos sompuista suuri osa käy töissä, miksi missään ei ikinä näe somppua tekemässä töitä? 

Ootko sä käynyt kaikki Suomen työpaikat läpi vai?

Mä olen nähnyt vaikka kuinka monta somalia siivoamassa.

Ei ne tummapintaiset siivoojat somppuja ole. Ovat muualta Afrikasta. Somppujen luonnolle ei työnteko sovi. Siksi heitä on Suomessa niin paljon. 

Miten sä luulet tietäväsi MUN näkemien siivoojien kansalaisuudet? Mä olen itse siivooja ja jutellutkin niiden kollegoiden kanssa.

Vierailija
202/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet eivät ole mikään ihmisoikeus. Köyhiltä ei oteta, jos maksetaan vähemmän. Miksi tänne raahataan köyhää porukkaa ympäri maailmaa ja leikkaukset tuskin koskevat heitä?

Persu taas mieliaiheessaan vinkumassa maahanmuuttajista.  Että on väsynyttä settiä.

Persu on oikeassa. On järjenvastaista, että Suomi maksaa tuhansille kehitysmaalaisille täyden ylöspidon vastikkeetta samalla kun suomalainen vähävarainen yrittää keksiä, mistä saisi seuraavan päivän ruuan taiottua. 

eri

Saman rahan saavat köyhät Suomessa avustusta, oli väri mikä tahansa.  M* amuista varsin suuri osa käy töissä, suurempikin osa kävisi, jos suinkin töitä saisi.  

Jos sompuista suuri osa käy töissä, miksi missään ei ikinä näe somppua tekemässä töitä? 

Ootko sä käynyt kaikki Suomen työpaikat läpi vai?

Mä olen nähnyt vaikka kuinka monta somalia siivoamassa.

Jos suuri osa sompuista kävisi töissä, kyllä heitä näkisi työntouhussa ihan normaalissa arjessa. Olisi bussikuskisomppuja, kaupankassasomppuja, parturisomppuja, päiväkodintätisomppuja, lääkärisomppuja, opettajasopmppuja jne. jne. Vaan eipä näy sellaisia. 

Kuinka usein käyt tuollaisissa paikoissa tutkimassa tilannetta? Koko Suomen laajuisesti siis.

Aika moni aikuinen käy bussissa, kaupoissa jne. ihan joka päivä. Hyvin moni meistä aikuisista on itsekin töissä lainaamasi kirjoittajan listaamissa paikoissa. Ymmärrän, että tämä voi tuntua hämmentävältä sinusta, joka istut vauvapalstalla joka päivä 7-23 etkä edes muista, koska olisit poistunut kotoa.

t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloerojen kasvu alkoi siitä kun ansiotulojen ja pääomatulojen verotus eriytettiin toisistaan. Varakkaat siirtävät tulonsa pääomatuloiksi ja sen kun vaurastuvat. 

kerrassaan kamalaa. hälyttäkää lenin ja sdp. Jotkut roistot eivät maksa (kertaalleen verotetuista) tuloistaan kuin 30-34% veroa

Vierailija
204/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhälle rahan antaminen on kuin vettä kaataisi hanhen selkään. Heti on kaikki tuhlattu mitä turhimpaan. Olvin ja tupakkiyhtiöiden tulos paranee mitä enemmän köyhiä tuetaan.

Mutta sua ei haittaa kalliiden viskien ja sikarien ostaminen, kun ne juodaan ja poltetaan pikkurilli pystyssä?

Vierailija
205/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään tästä vauvapalstan nykylinjasta, jossa työttömien loisimista räksyttävien juttuihin ei lähdetä mukaan, vaan heille lyödään heti jauhot suuhun. Edistystä tapahtuu täälläkin!

Räksyillä lienee räkyttäessään mielikuva 20-30 -vuotiaasta elämäntapatyöttömästä. (Ei kymmeniä vuosia töitä tehneistä, esim sairauden  vuoksi työttömistä.)

Vierailija
206/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä luulet tietäväsi MUN näkemien siivoojien kansalaisuudet? Mä olen itse siivooja ja jutellutkin niiden kollegoiden kanssa.

Söpöä, että noin kovasti yrität puolustaa heimoveljiäsi. Harmi, ettei totuus muutu mustasta valkoiseksi, vaikka miten riehuisit. Ette te somput tänne Suomeen tulleet kauniiden pakkaspäivien ja ihanan marraskuisen loskakelin takia. 

Vierailija
207/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin muka? Suomalaisille kuuluu samat  tuet kun maahanmuuttajille? Vai eikö kuulu? Jos nyt puhutaan vaikka siitä TT-tuesta. 

Tietenkin kuuluu samat tuet.

Mutta jos joku tulee Suomeen täysin varattomana vain vaatteet päällään, tottakai hänelle korvataan esim halpa sänky, ettei lattialla tarvi nukkua. Tämä muuten korvattaisiin samassa tilanteessa olevalle suomalaisellekin, mutta harva siinä tilanteessa on, kun on sukua auttamassa ja köyhällekin ehtinyt kertyä jonkun verran.

Tällaisia avustuksia sitten kadehditaan.

Vierailija
208/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule, siihen talouden pyörittämiseen se raha menee jonka köyhille antaa. Suoraan 100%sti yrittäjille ja veroina valtiolle. Miten tuo on niin vaikeaa ymmärtää?

eihän tosta mee kuin pieni siivu kaupan katteisiin. Jossain ruoassa saati kaljassa tai tupakassa aivan mitätön. Parempi olisi jakaa nekin rahat yritystukina.

Vierailija
209/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin muka? Suomalaisille kuuluu samat  tuet kun maahanmuuttajille? Vai eikö kuulu? Jos nyt puhutaan vaikka siitä TT-tuesta. 

Ei kuulu. Iso osa TT-tuesta on harkinnanvaraista. Jos menet somppuäitinä pyytämään rahaa lastenrattaisiin, Kela täti avaa kukkaron välittömästi. Jos teet saman suomalaisena, käsketään katsella Torista käytettyjä. 

Saatko jotain kiksejä tosta paskan puhumisesta?

Vierailija
210/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos joku tulee Suomeen täysin varattomana vain vaatteet päällään, tottakai hänelle korvataan esim halpa sänky, ettei lattialla tarvi nukkua. Tämä muuten korvattaisiin samassa tilanteessa olevalle suomalaisellekin, mutta harva siinä tilanteessa on, kun on sukua auttamassa ja köyhällekin ehtinyt kertyä jonkun verran.

Miksi minä en sitten saa tukea kilometriin hamekangasta, vaikka Mirjami saa? Entä miksi minulle ei makseta tuliteriä vaunuja jokaiselle uudelle lapselle, vaikka Mossalle maksetaan?

t. suomalainen tuensaaja

Vierailija
211/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tympäise. Kaiken voisi minun puolesta laittaa vaikka tasan. Mutta tiedän kyllä että kommunismi ei toimi koska muut ihmiset ovat ahneempia. 

Kommunismi ei toimi sen takia että kommunistit pilaa sen aina itse. Tavallisia ihmisiä on siis täysin turha syyttää.

Eli siis

Kommunistit nousevat valtaan väkivallalla

kommunistit kahmivat varat

Kommunistit lahhttaavvaat kunnon ihmisiä

Kommunistit syrjivät ja alistavat taviksia

Lisäksi kommunismi ei voi toimia edes teoriassa.

Pahuuden aate, ja sama on sosialismi.

MIstä pirusta te vielä niitä kommunisteja löydätte, kun maailma on uusn*tseja täynnä?

Vierailija
212/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu. Iso osa TT-tuesta on harkinnanvaraista. Jos menet somppuäitinä pyytämään rahaa lastenrattaisiin, Kela täti avaa kukkaron välittömästi. Jos teet saman suomalaisena, käsketään katsella Torista käytettyjä. 

Saatko jotain kiksejä tosta paskan puhumisesta?

Ei totuus muutu paskaksi sillä, että olet tietämätön asioista. 

Vierailija
213/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä ihmeen maailamssa elät, mutta vähävaraiset ovat nykyään oikeasti todella todella tiukassa tilanteessa. Olen maksanut veroja tänne aikamoisen määrän, sairastuin vakavasti ja menetin työkyvyn. Pudotus on aivan älytön.

Itse loukkaannuin niin pahasti että jouduin opettelemaan käveleen uudestaan enkä siltikään ollut käsi ojossa vaatimassa muilta rahaa vaan kituuttelin sen vajaan viiden vuoden ajan mitä kuntoutus kesti että pääsin takasin työelämään ja tienaamaan omat rahat millä elää. En koksaan kehdannut edes ajatella että te muut olisitte olleet velvollisia elättämään minut ja antamaan minulle rahaa

Ai sen viisi tuotta elit omilla säästöilläsi? Tuskinpa.

Vierailija
214/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saavat kelakorvauksia lääkkeistään ja mikäli teettävät kotona remonttia tai vaikka siivousta, ja maksavat veroja, niin näitäkin saa pikkuisen vähentää. Miksi hyvinvointivaltio tulisi olla vain persaukisille?

Miksi miljonäärin pitäisi saada maksattaa kotinsa siivoaminen veronmaksajien rahoilla? Siivouspalvelu ei ole mikään hyvinvointivaltion perupalvelu, jonka pitää kuulua verovaroin katettaviin palveliuihin. 

Punikin ymmärrys ei ilmeisesti riitä käsittämään mitä verovähennys tarkoittaa. Omalla rahalla se siivvous pitää maksaa ja siitä saa osan takaisin vähennyksenä, siis niin kuin veronpalautuskin, saa omaa rahaa vähän takaisin. Ymmärsitkö?

Eli veronmaksajat maksavat osuuden sinun remonttilaskustasi. Vai luuletko sen palautuksen tulevan jostain taikaseinästä? :D

Kyllä se luulee   se on se perskokkareiden oma, parempi taikaseinänsä. 

Se on ihan hyvä, että (rikkaat) saavat verovähennyksiä teettämästään työstä. Edistää työllisyyttä ja vähentää pimeää työtä. Eikä se palautus tule mistään taikaseinästä, vaan siitä itsemaksetusta verosta, niinkuin tuossa aiemmin jo selitettiinkin. Se näin toteutunut työ puolestaan lisää valtion saamia veroja ja vähentää työttömyysmaksuja. Kaikki voittavat.

Vierailija
215/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Rajansa siinäkin. Se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Ei voi kitistä haluavansa sitä ja tätä sekä olevansa oikeutettu saamaan tukia. Mikään ei ole ilmaista, jonkun selkänahasta ne rahatkin revitään. 

Olen itsekin ollut vähävarainen, ollessani työtön. Olin ollut autokolarissa ja loukkasin käteni. Kuntoutin sisulla itseni työelämään takaisin ja tein kahta työtä usean vuoden ajan, että sain hankittua asioita joita tarvitsin ja halusin . 

Mun mielestä rahaa, rahana ei pitäisi antaa kellekään. Vaan maksukortti jota käytettäessä pitää olla henkkarit. Sillä voisi ostaa kaikkea muuta mitä kaupasta saa, mutta ei alkoholia ja tupakkaa. 

Suomessa on kyllä ruhtinaaliset tuet kun vertaa moniin maihin ja niitä voi saada vuosia. 

Toki nyt työtilanne on heikko, sen myönnän, mutta ei näin ollut 3,8 tai 12 vuotta sitten. 

Jos elät muiden maksamien tukien varassa, niin silloin asutaan halvimmalla tavalla, pukeudutaan mihin rahat riittää yms. Ei voi olettaa että elintaso on sama kuin ihmisellä joka tekee töitä tuntitolkulla. Aika usein näkee, että valitetaan vähävaraisuutta, mutta on tekoripset, kynnet laitettu, kitataan kaljaa, käytetään nuuskaa, useita lapsia, auto yms. Ymmärrän haluan saada asioita, mutta jokainen hommaa ne itselleen. Tukina kuuluukin saada vain välttämätön. 

Miten kaupan maksukortilla maksetaan vuokra tai sähkö tai vakuutus?

Vierailija
216/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten mielestäsi valtio ja yhteiskunta sitten on?

Valtio takaa turvallisuuden, lait ja infrastruktuurin, joka antaa puitteet kansalaisille tavoitella omaa menestystään, onneaan ja hyvää elämäänsä. Valtio voi vielä subventoida koulutuksen, tieteen ja terveydenhuollon osalta. Mutta elintaso ja taloudellinen toimeliaisuus tulisi olla yksilöiden oma asia. 

Sä elät yhteiskunnassa. Yhteiskunta on olemassa kansalaisia varten, ei toisinpäin.

Jos tämä ei  miellytä, voit vaihtaa sijaintiasi itsellesi sopivampaan.

Vierailija
217/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saavat kelakorvauksia lääkkeistään ja mikäli teettävät kotona remonttia tai vaikka siivousta, ja maksavat veroja, niin näitäkin saa pikkuisen vähentää. Miksi hyvinvointivaltio tulisi olla vain persaukisille?

Miksi miljonäärin pitäisi saada maksattaa kotinsa siivoaminen veronmaksajien rahoilla? Siivouspalvelu ei ole mikään hyvinvointivaltion perupalvelu, jonka pitää kuulua verovaroin katettaviin palveliuihin. 

Punikin ymmärrys ei ilmeisesti riitä käsittämään mitä verovähennys tarkoittaa. Omalla rahalla se siivvous pitää maksaa ja siitä saa osan takaisin vähennyksenä, siis niin kuin veronpalautuskin, saa omaa rahaa vähän takaisin. Ymmärsitkö?

Eli veronmaksajat maksavat osuuden sinun remonttilaskustasi. Vai luuletko sen palautuksen tulevan jostain taikaseinästä? :D

Kyllä se luulee   se on se perskokkareiden oma, parempi taikaseinänsä. 

Se on ihan hyvä, että (rikkaat) saavat verovähennyksiä teettämästään työstä. Edistää työllisyyttä ja vähentää pimeää työtä. Eikä se palautus tule mistään taikaseinästä, vaan siitä itsemaksetusta verosta, niinkuin tuossa aiemmin jo selitettiinkin. Se näin toteutunut työ puolestaan lisää valtion saamia veroja ja vähentää työttömyysmaksuja. Kaikki voittavat.

Huvittavaa, miten koksut eivät näe omaa kaksinaismoralismiaan. Hirveä huuto siitä, että työtön saa muutaman satasen tukea hetkelliseksi avuksi. Mutta kun itse saa tuhansia euroja tukia siivouspalveluun ja remppoihin, ei olekaan yhtään tarvetta leikata :D 

Vierailija
218/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, siihen talouden pyörittämiseen se raha menee jonka köyhille antaa. Suoraan 100%sti yrittäjille ja veroina valtiolle. Miten tuo on niin vaikeaa ymmärtää?

eihän tosta mee kuin pieni siivu kaupan katteisiin. Jossain ruoassa saati kaljassa tai tupakassa aivan mitätön. Parempi olisi jakaa nekin rahat yritystukina.

Kun ei ne yritykset käytä niitä saamiaan avustuksia investointeihin saati ihmisten palkkaamisiin, niin mitä järkeä niille on rahaa ja vielä vähemmän velkarahaa syytää? 

Vierailija
219/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

me ei tollasilla maahanmuuttajilla tehdä yhtikäs mitään. Pitäisi saada koulutettua kielitaitoista alle nelikymppistä tervettä porukkaa, mielellään jo työpaikka valmiiksi katsottuna. Tää nykyinen et tulee jengiä josta ehkä joskus tulee max wolt kuski on ihan silkkaa kansantaloudellista itsemurhaa

Vierailija
220/359 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten mielestäsi valtio ja yhteiskunta sitten on?

Valtio takaa turvallisuuden, lait ja infrastruktuurin, joka antaa puitteet kansalaisille tavoitella omaa menestystään, onneaan ja hyvää elämäänsä. Valtio voi vielä subventoida koulutuksen, tieteen ja terveydenhuollon osalta. Mutta elintaso ja taloudellinen toimeliaisuus tulisi olla yksilöiden oma asia. 

No kerropas ihan omin sanoin, miten esimerkiksi kaulasta alaspäin halvantunut ihminen ottaa vastuun omasta taloudellisesta toimeliaisuudestaan? 

Kaulasta alaspäin halvaantunut on eläkkeellä ja saa tarvittaessa asumistukea, saa täyden vammaisavustuksen ja hoitajan 24/7. Mitä pitäisi vielä muuta saada ? Näitä ihmisiä on Suomessa on hyvin vähän, suurin osa heistäkin laitoksissa. Mikä ihmisiä vaivaa jos joku kehottaa ottamaan vastuun omasta elämästään, että heti vedetään joku ääripää esiin. Suurin osa työttömistä on työkykyisiä, ja kyllä se että makaa kotona tai vetää aineita ole syy eläkkeeseen. Toki tulee uusia diagnooseja joita yritetään mutta onneksi tämä viimeisin muoti-ilmiö eli väsymys oireyhtymä ei ole syy eläkkeeseen. Minullakin olisi jos olisin 20-30 vuotta nuorempi, vaan kun ei oltu keksitty vielä vaan mentiin töihin vaikka tuntui ettei ovesta pääse ulos kuin konttaamalla, mutta tiedätkö siihen saatanan väsymykseen ei kuollut eikä kuole vieläkään 

Ei näköjään kuole mutta aiheuttaa vttumaisen luonteen.

Katkera se vain on, noita toinen jalka haudassa vanhuksia tulee vastaan usein. Ovat katteellisiaia ja katkeria, kun eivät itse aikoinaan ylpeytensä takia menneet sosiaalihuoltoon pyytämään apua. He ovat katkeria kaikille, jotka käyttävät omia oikeuksiaan valtion apuun. Tuollaisten vanhojen jäärien itseinhoa on kiva lukea, siihen se kaikki perustuu.   -terveisiä katkeralle perskokkareelle, rakkaudella, fiksu punikkisi.