Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä muita tympäise tämä puhe miten kaikki raha yhteiskunnasta pitäisi mennä vähävaraisille?

Vierailija
21.07.2026 |

Ihan kuin heillä olisi aina joku etuajo-oikeus kaikkeen. Sitä rahaa tarvitaan myös talouden pyörien pyörittämiseen, investointeihin jne. 

Kommentit (367)

Vierailija
361/367 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki olen samaa mieltä myös siitä että progressiivinen verotus on täyttä p*skaa. Jos tienaa sanotaan 2000e kuussa, menee veroa muutama satanen. Jos tienaat 5000e, siitä menee melkein 2 tonnia veroon. Sen tajuaa vasta siinä vaiheessa kun näkee ensimmäisen palkkakuitin että mitä hittoa. Silloin tajuaa että Suomessa saadakseen oikeasti käteen hyvän palkan, pitää tienata ihan hel*etisti. 

Pääomatuloihin samanlainen progressio, niin voidaan keventää sitä oikean työn verotusta. 

Verohallinto on kertonut että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 euroa. Minä kuulun tuohon porukkaan. Veroprosenttini palkkatulolle on 21,5. Se on naurettavan matala.

Mutta sanotaan, että veroprosenttini nousisi kolmella ja puolella prosenttiyksiköllä. Palkasta lähtisi siis 25 prosenttia, neljäsosa. En tiedä huomaisinko muutosta elämässäni. Joutavimmat asiat jäisivät ehkä ostamatta, turhin kulutus kuluttamatta.

Valtion verokertymässä vaikkapa yli 40 000 euroa ansaitseville tehdyn korotuksen – enemmän ansaitseville enemmän – vaikutus olisi huima. Miljardien luokkaa vuodessa, hihasta ravistettuna. Laskekoon tarkat luvut joku kevyesti verotettu ekonomi.

Ehkä korkeamman palkkaverotuksen Suomessa voitaisiin periä vähän matalampaa tasaveroa, eli arvonlisäveroa. Velkaantuneen, osaamattoman talouspolitiikan rampauttaman valtion ei kannattaisi jättää tällaisia kortteja kääntämättä. Silloin ei olisi pakko yrittää värkätä velkajarrun kaltaisia hellyttävän lapsellisia vempeleitä.

Vierailija
362/367 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansanedustajilla pitäisi olla samantyyppinen sopimus kuin juniorikiekkolijoilla. On tietty pohjapalkka ja jokaisesta pelatusta pelistä saa lisäkorvauksen. Kansanedustajilla tämä tarkoittaisi sitä, että on tietty maksimipalkka ja jokaisesta poissaolosta täysistunnsosta otettaisiin istuntokohtainen korvaus pois. Ei sitä muillekaan makseta siitä, että on pois töistä. Sairausloma toki erikseen. 

Kansanedustaja ei saa palkkaa, vaan palkkion. Kansanedustajien tärkein työ tehdään valiokunnissa; täysistunnoissa käydään vain äänestämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/367 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään. Itse olen keskituloinen ja minusta on kaikille yhteiskuntaluokille loogisempaa pitää sairaalat toiminnassa kuin sulkea ne ja antaa niistä säästyneet rahat areenan, jota kukaan ei tarvitse, rakentamiseen. 

Onpa härskiä olkikukkoilua. Kukaan ei ole ollut missään vaiheessa sulkemassa sairaaloita areenojen vuoksi. Tympeää valehdella moista paskaa. 

Sairaaloiden synnytysosastoja on kyllä lakkautettu vaikka kuinka monta. Sitten itketään, kun vauvoja ei synny. 

Kuka itkee? Ongelmaan on jo ratkaisu, tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille.

Näin nopealla maaha uutolla se ei pian ole enää Suomi, vaan jokin ihan toinen valtio.

Jokainen tänne tuotu köyhä ma hanmuutta ja syö kotimaan köyhien avustuksia pienemmäksi. 

Vierailija
364/367 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta toisaalta se sama porukka hurskastelee "heikko-osaisimmista". Kunhan se koskee heitä, niin on reilua ja kaikki tänne vaan!

Vierailija
365/367 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään. Itse olen keskituloinen ja minusta on kaikille yhteiskuntaluokille loogisempaa pitää sairaalat toiminnassa kuin sulkea ne ja antaa niistä säästyneet rahat areenan, jota kukaan ei tarvitse, rakentamiseen. 

Onpa härskiä olkikukkoilua. Kukaan ei ole ollut missään vaiheessa sulkemassa sairaaloita areenojen vuoksi. Tympeää valehdella moista paskaa. 

Ei sairaaloita suljeta areenojen vuoksi, mutta niitä suljetaan säästöjen vuoksi ja rahaa tarvitaan investointeihin, joista areena ja tunnin juna ovat yksi tai joku esiintymisareena. Esim. Kuopio rakennutti uuden esiintymislavan. Samalla se on sulkenut siihen liittyneistä kunnista ison osan vuodeosastoja ja nyt omaisia kuljetetaan 100 km päähän kotikunnastaan, miten paikkoja sattuu löytymään.  

Vierailija
366/367 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sairaaloita suljeta areenojen vuoksi, mutta niitä suljetaan säästöjen vuoksi ja rahaa tarvitaan investointeihin, joista areena ja tunnin juna ovat yksi tai joku esiintymisareena. Esim. Kuopio rakennutti uuden esiintymislavan. Samalla se on sulkenut siihen liittyneistä kunnista ison osan vuodeosastoja ja nyt omaisia kuljetetaan 100 km päähän kotikunnastaan, miten paikkoja sattuu löytymään.  

Kuopion kaupungin asiat ja sen alueen soten asiat ovat eri butiikissa. Tuon verran pitäisi vasurinkin olla kärryillä tämän maan asioista. 

Vierailija
367/367 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki olen samaa mieltä myös siitä että progressiivinen verotus on täyttä p*skaa. Jos tienaa sanotaan 2000e kuussa, menee veroa muutama satanen. Jos tienaat 5000e, siitä menee melkein 2 tonnia veroon. Sen tajuaa vasta siinä vaiheessa kun näkee ensimmäisen palkkakuitin että mitä hittoa. Silloin tajuaa että Suomessa saadakseen oikeasti käteen hyvän palkan, pitää tienata ihan hel*etisti. 

Pääomatuloihin samanlainen progressio, niin voidaan keventää sitä oikean työn verotusta. 

Verohallinto on kertonut että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 euroa. Minä kuulun tuohon porukkaan. Veroprosenttini palkkatulolle on 21,5. Se on naurettavan matala.

Mutta sanotaan, että veroprosenttini nousisi kolmella ja puolella prosenttiyksiköllä. Palkasta lähtisi siis 25 prosenttia, neljäsosa. En tiedä huomaisinko muutosta elämässäni. Joutavimmat asiat jäisivät ehkä ostamatta, turhin kulutus kuluttamatta.

Valtion verokertymässä vaikkapa yli 40 000 euroa ansaitseville tehdyn korotuksen – enemmän ansaitseville enemmän – vaikutus olisi huima. Miljardien luokkaa vuodessa, hihasta ravistettuna. Laskekoon tarkat luvut joku kevyesti verotettu ekonomi.

Ehkä korkeamman palkkaverotuksen Suomessa voitaisiin periä vähän matalampaa tasaveroa, eli arvonlisäveroa. Velkaantuneen, osaamattoman talouspolitiikan rampauttaman valtion ei kannattaisi jättää tällaisia kortteja kääntämättä. Silloin ei olisi pakko yrittää värkätä velkajarrun kaltaisia hellyttävän lapsellisia vempeleitä.

Ainahan voit lahjoittaa verottajalle, jos rahaa jää liikaa. Mutta se että vaadit muita maksamaan enemmän veroja koska itse et halua, ihmetyttää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän