Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko etätöiden tekeminen kivaa, kun saa olla kotona?

Vierailija
21.07.2026 |

Voi että kun olen alkanut haaveilemaan, että saisi olla työpäivät kotona tekemässä töitä. Ei tarvitsisi aamulla säässä kuin säässä raahautua työpaikalle ja olla ihmisten ympäröimänä koko päivän hälinässä.

Mitä huonoja puolia teidän etätyöläisten mielestä siinä on kun töitä tekee kotona? Vai onko? 

Itse olen ammatiltani varhaiskasvatuksen opettaja päiväkodissa ja valitettavasti tällä koulutuksella ei ole mahdollisuuksia tehdä minkäänlaista etätyötä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se yksinäistä. Ei teams korvaa face-to-face kohtaamisia. 

Sitä aina ihmettelen, miten 2 sosiaalista tuntia työpaikalla tuottaa enemmän informaatiota kuin etätöissä oleminen. Kuulee kaikki huhut ja puolivillaiset suunnitelmat, joita ei intrassa lue eikä kukaan palavereissa tuo esille.

Vierailija
2/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinä kuukausina kun teen merkittävästi etätyötä, sähkölasku on selvästi isompi kuin niinä kuukausina kun teen toimistolla. Päädyn siis maksamaan työnantajan kuluja. 

Jos ja kun teen projektityötä, projektien aloitus- ja lopetusvaiheisssa on parempi että tiimi on ainakin parin päivänä viikossa lähinä ja voidaan puhua kunnolla, vertailla tuloksia ja ajatuksia ja kalibroida työtä yhteen. Keskivaiheilla voidaan hyvin tehdä etätyötä ja satunnaiset teamspalaverit riittävät ihan hyvin yhteydenpitoon. Riippuu siis todella paljon työn vaiheesta onko etänä vai lähinä parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa sosiaalista puolta, mutta tietotyössä työt helposti valuvat vapaa-ajalle.

Vierailija
4/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kivaa. Ei voisi yhtään vähempää kiinnostaa kenenkään työkaverin jutut. Teamsin kautta kuulee työasiat ja muut jutut ei kiinnosta. 

Vierailija
5/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jees. Saa tehtyä tuplasti nopeampaa, kun ei ole häiriötekijöitä.

Vierailija
6/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että etätöissä kodin sähkölasku kasvaa. 

Se ei ole mitään siihen verrattuna kuinka paljon työmatkoissa säästää.

Vierailija
7/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kivaa, ei tarvi poistua kotoa mihinkään.

Vierailija
8/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ainoa huono puoli on se, että työt helposti venyvät liian pitkälle iltaan kiireisinä aikoina. Tällä hetkellä minulla on yli 80 ylityötuntia kirjattuna. Pitää jossain vaiheessa sitten tehdä lyhyempää päivää kunhan on rauhallisempaa. 

Vierailija
9/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä vaiheessa tein sitä suht paljon, ja aika pitkästyttävää oli. Alkuun oli ihan ok, mutta pidemmän päälle kävi tylsäksi. Toisessa työpaikassa tein muutaman päivän kuukaudessa, ja se tuntui ihan sopivalta. Parissa viimeisimmässä ei ole ollut etätyön mahdollisuutta, mutta itselle se sopii.

Vierailija
10/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi, että etätöissä kodin sähkölasku kasvaa. 

Se ei ole mitään siihen verrattuna kuinka paljon työmatkoissa säästää.

Pyöräily ei maksa juuri mitään. Mä kuljen pyörällä toimistolle tai joskus myös lenkkeilen tai rullaluistelen ja käyn sitten siellä suihkussa. 

Meillä on yksi toimistopäivä viikossa, kotona saan enemmän aikaiseksi, mutta on se ihan hyvä välillä nähdä livenäkin. 

Vierailija
11/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti huonoin puoli: ei tule automaattisesti päivittäistä 6 km/suunta työmatkapyöräilyä. 

Kaikki muu onkin sitten positiivista. Edes muutaman euron lisäys sähkölaskuun ei haittaa, niin paljon mieluummin olen etänä. Nimimerkillä Introvertti ja jokin diagnosoimaton neurokirjon ongelma (ihmissuhteet hankalia, koska en osaa lukea ihmisiä)

Vierailija
12/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan ainoa huono puoli on se, että työt helposti venyvät liian pitkälle iltaan kiireisinä aikoina. Tällä hetkellä minulla on yli 80 ylityötuntia kirjattuna. Pitää jossain vaiheessa sitten tehdä lyhyempää päivää kunhan on rauhallisempaa. 

Eikö nuo kannattaisi ottaa rahana? Ihan hyvän tilin noista varmaan saisi jo! 

Vierailija
13/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo kannattaisi ottaa rahana? Ihan hyvän tilin noista varmaan saisi jo! 

Jos rahaa tulee riittävästi niin sitten tietysti vapaa-aika on tärkeämpää. 

14/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa sosiaalista puolta, mutta tietotyössä työt helposti valuvat vapaa-ajalle.

Tämä oli mullakin alussa. Mä siis tein työurani viimeiset 13 vuotta etätöitä. Sitten vaan piti opetella avaamaan työläppäri klo 8:00 ja laittamaan se kiinni klo 16:00. Pistin vielä työhuoneen ovenkin perässäni kiinni. Kun olin oppinut pois siitä eräänlaisesta 24/7 -valmiudesta, niin pystyi järkeilemään etätyön itselleen sopivaan aikatauluun. Toki siten, että se sopi myös työnantajalle. 

Mäkään en kaivannut sosiaalista puolta työkavereiden kanssa ja lähityössä olikin sitten just se, että sosiaalinen ähky tuli jo töissä. Vapaa-ajallaan ei halunnut tavata ketään ja jos olikin joskus pakko tai siis vaikka jotain velvollisuuksia, niin ne rasitti tosi paljon. Kun aloitin etätyöt eikä työmatkoihinkaan enää mennyt kahta tuntia päivässä, niin yllättäen olikin taas ihan mukavaa tavata kavereita ja läheisiä.

Vierailija
15/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistolla on nykyään paikat neljäsosalle työntekijöistä, eikä mitään omaa pöytää tai paikkaa säilyttää tavaroitaan. Jatkuva häly ja aivan liian vähän puhelukoppeja työpuheluiden hoitamiseen ja huoneita kokoustamiseen. Kotona saa työrauhan.

Vierailija
16/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö kolme päivää viikossa on parasta mitä tiedän. Työmatkaa on 55 min per suunta. Positiiviset puolet liittyy omaan hyvinvointiin eli saan nukuttua paremmin, kun tiedän saavani nukkua tunnin pidempään aamulla, kuntoilen enemmän, sairastelen vähemmän, stressiä on vähemmän, kiirettä on vähemmän. Kaksi toimistopäivää viikossa riittää nykyisessä työssä ja roolissa tietojen (formaalin ja ei formaalin) vaihtoon. 

Tämä siis oma kokemus hybridityöstä.

Vierailija
17/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tee ylitöitä muuta kuin erikoistapauksissa noin kaksi kertaa vuodessa. En halua, että pomo olettaa minun tekevä  ylitöitä automaattisesti. Pistän vaan läppärin kiinni iltapäivällä eikä minuun saa enää yhteyttä kuin seuraavana aamuna.

Vierailija
18/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti huonoin puoli: ei tule automaattisesti päivittäistä 6 km/suunta työmatkapyöräilyä. 

Kaikki muu onkin sitten positiivista. Edes muutaman euron lisäys sähkölaskuun ei haittaa, niin paljon mieluummin olen etänä. Nimimerkillä Introvertti ja jokin diagnosoimaton neurokirjon ongelma (ihmissuhteet hankalia, koska en osaa lukea ihmisiä)

Miksi et tee päivälenkkiä muuten vaan? 

Vierailija
19/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein muutaman päivän ja läksin mielelläni toimipisteeseen 23km työmatkalle

Vierailija
20/51 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä ajalta 80 ylityötuntia on? Työnantajan pitää seurata työtunteja tehdään sitten etänä tai toimistolla. Ei etätyössä tule sen enempää ylityötunteja kuin lähityössäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä