Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko etätöiden tekeminen kivaa, kun saa olla kotona?

Vierailija
21.07.2026 |

Voi että kun olen alkanut haaveilemaan, että saisi olla työpäivät kotona tekemässä töitä. Ei tarvitsisi aamulla säässä kuin säässä raahautua työpaikalle ja olla ihmisten ympäröimänä koko päivän hälinässä.

Mitä huonoja puolia teidän etätyöläisten mielestä siinä on kun töitä tekee kotona? Vai onko? 

Itse olen ammatiltani varhaiskasvatuksen opettaja päiväkodissa ja valitettavasti tällä koulutuksella ei ole mahdollisuuksia tehdä minkäänlaista etätyötä.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei. Mun tiimikollegat on 200-500km päässä, ei niitä toimistolla ole. Menen toimistolle, kun puoliso on kotona. Ei tajua, että jos naputtelen hiljaa koneella tai ehkä jopa tuijotan ruutua ja vieritän hiirellä sivua, niin TEEN TÖITÄ.  Kas kun joudun lukemaan aika paljon asiakirjoja, ennenkuin alan taas kirjoittaa itse... jos puoliso ei ole kotona häiriköimässä, niin on ihan kivaa. Teen töitä, käytän koiraa ulkona, teen lounasta, teen töitä, syön, lämmitän saunaa, teen töitä. Kotona tulee tehtyä pidempiä päiviä kuin toimistolla.

Vierailija
62/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linjastoruokailua kaipaa. Mutta kotona säästää noin  lounashinnan verran. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja ei. Mun tiimikollegat on 200-500km päässä, ei niitä toimistolla ole. Menen toimistolle, kun puoliso on kotona. Ei tajua, että jos naputtelen hiljaa koneella tai ehkä jopa tuijotan ruutua ja vieritän hiirellä sivua, niin TEEN TÖITÄ.  Kas kun joudun lukemaan aika paljon asiakirjoja, ennenkuin alan taas kirjoittaa itse... jos puoliso ei ole kotona häiriköimässä, niin on ihan kivaa. Teen töitä, käytän koiraa ulkona, teen lounasta, teen töitä, syön, lämmitän saunaa, teen töitä. Kotona tulee tehtyä pidempiä päiviä kuin toimistolla.

Tuo oli etätöissä hyvä, että päivän mittaan saattoi puuhastella kaikkea muutakin. Meillä on työajanseuranta koko ajan käytössä, eli luonnollisesti nuo eivät ole työaikaa. Päivä saattoi kuitenkin venyä vaikka 8-18 mittaiseksi, eli pidempi vapaan ajan jaksoi jäi aika lyhyeksi. Sekään ei ole tervettä, että iltaakin menee töiden parissa.

Vierailija
64/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöt parasta mitä on. Kuka tuonne jaksaa lähteä loskaan talsimaan ja kuuntelemaan rasittavien työ"kavereiden" office politicseja. Toki te kokoomuslaiset yritätte lobata, etätöiden kieltämisen puolesta, mutta eivätköhän ole tulleet jäädäkseen.

Vierailija
65/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöt parasta mitä on. Kuka tuonne jaksaa lähteä loskaan talsimaan ja kuuntelemaan rasittavien työ"kavereiden" office politicseja. Toki te kokoomuslaiset yritätte lobata, etätöiden kieltämisen puolesta, mutta eivätköhän ole tulleet jäädäkseen.

Samat kokoomuslaiset ovat vähentäneet valtion työntekijöiltä toimistotiloja noin 75% koronaa edeltäneestä ajasta. Yhden näytön ääressä ei voi olla neljää eri työtä tekevää...

Vierailija
66/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa tehty etätöitä covidista lähtien. Ollaan viihdytty. Aamujen hitaus on pop. työaika 09-15(16). Saadaan enemmän aikaiseksi, kun ei ole keskeytyksiä.. tulee niitä pidempiäkin päiviä joskus. Pääsääntö, että 30 tuntia viikossa töitä. On aktiivisempia tunteja kuin oli toimistolla ollessa. Palkka juoksee 37,5 tunnin mukaan.

Pelättiin alkuun, että toisen naama alkaa veetuttamaan, mutta yllättävän hyvin ollaan tilanteet klaarattu. Omat työtilat, käy vaikka kaupassa... saa hoidettua kotia samalla: pyykit, tiskit, ruuanlaitto.. Ei tarvii jättää iltaan. Aikaa ei mene ruuhkissa.  Jos tiimitön päivä, niin ei tarvii kummosesti ulkonäköä miettiä.. Kaikkiaan aikaa säästyy 2-3 tuntiin per päivä.

Kummankin työpaikka muutti pienempiin tiloihin. Oli älytöntä maksaa vuokraa työhuoneista, joita ei käytetä.

Tässä on heinäkuu ajeltu matkailuautolla ympäri Suomea ja tehty töitä. Loka-marraskuu taidetaan olla Kreikassa tekemässä etätöitä.. pitää vielä suunnitella ja miettiä.

Tää on oikeasti ollut aivan hävyttömän kivaa. 

Vierailija
67/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi, että etätöissä kodin sähkölasku kasvaa. 

Se ei ole mitään siihen verrattuna kuinka paljon työmatkoissa säästää.

Pyöräily ei maksa juuri mitään. Mä kuljen pyörällä toimistolle tai joskus myös lenkkeilen tai rullaluistelen ja käyn sitten siellä suihkussa. 

Meillä on yksi toimistopäivä viikossa, kotona saan enemmän aikaiseksi, mutta on se ihan hyvä välillä nähdä livenäkin. 

Pitää se pyöräkin hankkia ja huoltaa, varata välineitä esim. jos rengas rikkoutuu.

Vierailija
68/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opintovapaalla ja tein siihen liittyvän harjoittelun etänä. Tykkäsin ja olin tuottelias. AInakin sosiaalista työtä tekevänä kuormitun helposti jolloin kun aamu menee sosiaalisesti töissä niin iltapäivän toimisotyöt omassa työssä todellakin tökkivät ja keskeytykset sekä siellä oleva hälinä vain huonontaa omaa tehokkuutta.

Tekisin etätöitä heti jos sellaisen paikan löytäisin.

Vierailija
69/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on.

Vierailija
70/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono pupli on sähkön kulutuksen lisääntyminen.

Työnantaja tykkää 

Vierailija
71/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erityisemmin pidä etäpäivistä, toki on ihanaa ettei tarvitse matkustaa toiselle puolelle kaupunkia aamuruuhkassa, mutta teen paljon pidempää päivää etänä, en pidä kunnon taukoja ja kone on päällä aamuseiskasta iltaysiin... Käyn toimistolla noin neljänä päivänä viikossa, vaikka ei tarttisi kuin kahdesti. 

Vierailija
72/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En erityisemmin pidä etäpäivistä, toki on ihanaa ettei tarvitse matkustaa toiselle puolelle kaupunkia aamuruuhkassa, mutta teen paljon pidempää päivää etänä, en pidä kunnon taukoja ja kone on päällä aamuseiskasta iltaysiin... Käyn toimistolla noin neljänä päivänä viikossa, vaikka ei tarttisi kuin kahdesti. 

Niin no tuo on ihan oma valinta jos alkaa venyttää etäpäiviä. Itsellä se on tasan klo 9-17. Sen jälkeen kone lähtee vaatehuoneeseen piiloon.

Vierailija
73/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kokeilin kotona töiden tekemistä mutta en oikein pitänyt. Meillä ei ole ylimääräistä huonetta, ja jos olisikin, niin en käyttäisi sitä työasioihin vaan johonkin hauskaan. 

Itse olen vähän huolestunut parista ystävästä jotka tekevät etätyötä. Ovat aika mökkiytyneitä, eli enää ei voida käydä esimerkiksi lounaalla (ei ole matkasta kyse!) ja muutenkin haluavat olla vain kotonaan. 

Etätyöt ovat varmasti monelle hyvä vaihtoehto, ihan sijainnista ja työn luonteesta riippuen.

Mitä huolestuttavaa siinä on, ettei lounaat kiinnosta? Itse olen koko aikuisikäni ollut sellainen, että viihdyn lähinnä kotona. Ravintolasyöminen on lähinnä vastenmielinen pakko, jota tehdään lähinnä matkoilla. Ei siinä mitään huolestuttavaa ole, että ihminen tykkää eri asioista kuin sinä.

Vierailija
74/74 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nautin kans todella paljon. Olen meidän tiimin tehokkaimpia tekijöitä ja teen puolet työajasta etää. Toimistopäivinä olen väsynyt aikasesta aamusta ja matkustamisesta ja kaikesta hälinästä plus työkaveri höpöttää koko ajan. En oikein välitä. 

Kotona teen töitä noin 4h tehokkaasti, joskus enemmän ja vähemmän, mutta aikaansaannos on koko ajan edellä muita. Olenkin miettinyt, että mitä ne muut oikein tekevät kaiken työajan. Nautin todella kovasti kotona työskentelystä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme