Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla mentaliteettia, etteivät kampaajat, kahvilat, kasvohoidot jne. kuulu itselle?

Vierailija
21.07.2026 |

Olen 80-luvun lapsi. Isäni oli hyväpalkkaisessa ja arvostetussa työssä, äiti kotiäiti. Oli varaa asioihin, mutta kuluttamista paheksuttiin. 

Opiskelin kaksi korkeakoulututkintoa, sain lapset ja normaalin työn. Lapset ovat jo aikuistuneet ja olen jo isovanhempi. Yhä vain minussa elää ajatus, etteivät kampaamokäynnit, kahvilat, kasvohoidot tai ylipäätään minkäänlaiset hyvinvointiin tähtäävät hemmotteluhoidot kuulu minulle vaan ne ovat jonkun toisen elämää. Jonkun, jolla on niihin varaa. Vaikka periaatteessa itsellänikin on. Tuntuvat silti vääriltä minulle. 

Mitä tämä on ja kokeeko kukaan muu samoin? 

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olispa rahaa käydä kampaajalla, kasvohoidossa, kahvilassa tai edes kuntosalilla.

T. Pitkäaikaistyötön

Voit kuntoilla kotona omalla painolla. Kato Youtubesta jumppavideoita.

Oletko ihan tosissasi, elämys tulee jo siitä että on palvelu mahdollistaa tilat ja laitteet, vituttaa näiden jumppa videoiden tyrkyttäjät. Näköjään köyhä ei saa kotoaan poistua.

Vierailija
142/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on tullut pikkuhiljaa helvetin nuuka, kun yt-uhka on niskassa koko ajan. En tuhlaa mihinkään mihin ei ole pakko. Kampaajalla käyn, mutta en enää kasvo- tai jalkahoidoissa, kahvilassa, hierojalla... Hammaslääkäri on toinen pakollinen, siitä ei voi tinkiä. Ennenmuinoin ostin itse itselleni kukkia usein, enää en. Säästänyt joka liikenevän sentin työttömyyden/vanhuuden varalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no eipä suomalaisen keskipalkalla oikein ostovoima tahdo riittää noihin ainakaan yksin asuvalla, jos jotain haluaa säästöön. Kampaajalta nyt ehkä halpa leikkaus muutaman kuukauden välin. Kahvilat on harvinaista huvia. Ehkä pari kertaa vuodessa raaskii mennä. Kasvohoitoon nyt ei todellakaan, koska siinä nyt vasta menisikin iso raha hukkaan. Joo, ihan normaali toi sun asenne Suomessa. Huono ostovoima. 

Eihän se raha hukkaan mene vaan vastineeksi saa jonkun palvelun. Ihme asenne tämä.

Ja joku saa siitä voita leivän päälle ja verottajakin jonkun killingin käytettäväksi esim. sosiaalitukiin.

Eikö ne rahat silloin kannattaisi käyttää sosiaalitukiin eikä hiushoitoihin?

Vierailija
144/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ruma nainen enkä käy missään, minkä tarkoitus olisi muka parantaa ulkonäköäni. Peikko on yhä peikon näköinen, vaikka sillä olisi kosteutettu iho, rakennekynnet tai vastavärjätty tukka!! Rahan kaatamista kankkulan kaivoon minä sanon. Tarvitsisin oikeasti leikkauksen, jossa muutetaan koko naama :D

Rispekt! Ainakin olet sisäisesti kaunis ja myös viisas. Koko kauneusbisnes rakentuu sille ajatukselle, että kaikilla pitäisi luomuna olla ruma olo, jota sitten rahalla ja palveluilla yritetään epätoivoisesti parannella. Tosiasia kuitenkin on juuri niin kuin sanot, ei se pötkylävartaloinen pottunenäinen peruspirkko muutu kauniiksi vaikka sitä miten ehostelisi. Can't polish a turd, mutta moni kuitenkin onnistuu huijaamaan itseään hetkeksi.

Ah miten suomalainen asenne! Ei se rumia ulkonäköpiirteitä omaava nainen muutu kuitenkaan kauniimmaksi huijaamalla, turha edes yrittää! 

Tässä yritetään muka ovelasti sabotoida kilpakumppaneita. Vaikka väittävät toista niin nämä naiset vasta ovatkin kilpailemassa toisten naisten kanssa ja tuijottavat toisten ulkonäköä. Ensin valitellaan miten ikävä kauneusbisnes haluaa naiset tuntevan itsensä rumaksi ja lopuksi haukutaankin peruspirkot rumiksi pökäleiksi. Ihanan luonnollista ja feminististä! Tälläisiä akkoja tässä maassa kyllä löytyy ja näkyvästi häiriintyvät jos joku tykkää laittautua 🤣

Ketähän ne minunkin "kilpakumppanit" mahtavat olla... olen ollut naimisissa saman miehen kanssa kohta 30 vuotta ja senkin aikana on ihan liiaksi ollut muitakin ihailijoita. Mitenkähän paljon kiinnostuneita olisi ollut jos olisin käyttänyt kauneudenhoitopalveluja. Jos näillä kauneuspalvelujen suurkuluttajilla on vaikeuksia löytää hyviä miehiä, suosittelenkin sitten luomukokeilua. Vuosi ilman kampaajaa ja kauneushoitoja, ja vot, sinäkin voit löytää hyvän miehen!

Vierailija
145/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn kampaajalla ehkä kerran vuodessa ja silloinkin vain leikkauttamassa latvat tasapitkästä tukastani. Kosmetologilla en käy ikinä, PAITSI kävin teettämässä eräällä huipputekijällä itselleni kulmakarvat microblading-tekniikalla, kun omat hävisivät iän myötä kokonaan. Se maksoikin sen verran, että tavallaan olen kyllä käyttänyt viime vuosina kosmetologin palveluihin aika paljon rahaa, se kaikki meni vain kerralla :-D. Kahviloissa en käy kuin muutaman kerran vuodessa.

Jalkani ja kynteni hoidan itse. Teen myös paljon muita asioita itse: korjausompelen vaatteita, ompelen verhoja, pintaremontoin taloani, kunnostan vanhoja huonekaluja.. maailmassa on niin paljon asioita, joita haluan tehdä, ettei minulla ole millään varaa maksaa siitä kaikesta ulkopuolisille. Teenkin siis käytännössä kaiken, minkä suinkin osaan, itse. 

Minulla se, etten käytä palveluita, ei siis johdu siitä, ettenkö ajattelisi olevani niiden arvoinen. Minulla ei vain ole tällä elämäntyylillä varaa sellaisiin. Asia ei harmita minua ollenkaan, koska elämähän on valintoja.

Vierailija
146/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajalla voin käydä, jos rahaa on. Mutta jotkut kasvohoidot/kosmetologi yms minua ahdistaa että joku tuntematon räplää naamaani enkä nauti siitä. :D hiuksissa sdn siedän. Mutta en usko että tykkäisin että ketään tuntematon hieroo myöskään.

Kahviloissa tykkäisin käydä mutta aika kallista joku kuuden eurpn kahvi tai kympin leivos yms.

Vierailija
147/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy missään hoidoissa, koska en tarvitse niitä: iho on hyvä, pärjään parilla kuorinnalla vuodessa, leikkaan varpaankynteni itse, ja leikkaan pitkään tukkaani kerrokset ns. 4 ponytail methodilla. Säästän rahani tärkeämpiin ja pysyvämpiin asioihin, kuten taiteeseen ja designiin. Suosittelen samaa muillekin naisille. Sijoittakaa rahanne muuhun kuin katoavaan ulkonäköön. Luksuslaukkukin on parempi kohde kuin permis tai tekokynnet.

Vierailija
148/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy missään hoidoissa, koska en tarvitse niitä: iho on hyvä, pärjään parilla kuorinnalla vuodessa, leikkaan varpaankynteni itse, ja leikkaan pitkään tukkaani kerrokset ns. 4 ponytail methodilla. Säästän rahani tärkeämpiin ja pysyvämpiin asioihin, kuten taiteeseen ja designiin. Suosittelen samaa muillekin naisille. Sijoittakaa rahanne muuhun kuin katoavaan ulkonäköön. Luksuslaukkukin on parempi kohde kuin permis tai tekokynnet.

Niin juu, ja mun äitini (kotirouva) kyllä ramppasi kampaajalla ja muotiputiikeissa. Olen siis vastakohta muille: kotona opin, että pintakiimto ei tee parempaa tai menestyksekkäämpää ihmistä - ja että on ihan OK pistää rahaa omiin haluihinsa, eikä pihistellä.

Vierailija
149/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt kosmologilla. Jotenkin sitä ajattelee, ettei se ole wörtti.

Vierailija
150/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta miksi kampaamo tai kasvohoito mielletään joksikin hemmotteluksi? Ymmärrän, että suklaakakku ja hyvä kahvi kivassa kahvilassa tuntuu hemmottelulta, mutta itse ainakin rinnastan kampaajalla ja kasvohoidossa käynnin pikemmin hammashygienistillä käyntiin. Kampaajalla käyn monta kertaa vuodessa, ja lähinnä siellä on tosi tylsää ja menee aikaa. Mitä hemmottelua on siinä, että istuu pitkän aikaa tuolissa puhaltimen alla, ja mahdollisesti kuulee tahtomattaankin viereisessä tuolissa istuvan henkilön ja kampaajan pääosin tylsät tai ärsyttävät keskustelut? Kasvohoidossa kävin kerran ja kokemus oli niin epämiellyttävä, etten mene enää uudestaan.

Tämä. Menee hirveästi aikaa, ts se ilta pilalla/hukkaan heitetty, olo on epämukava kun pitää istua/maata epämukavassa asennossa liikkumatta pitkään ja jauhaa jostain säästä ja kesälomista, ja niin…kun kävin kampaajalla niin aina yritettiin pakottaa johonkin lyhyeen räikeään moniväri-kananperseeseen. Nyt kun hoidan homman itse menee aikaa tunti kolmen sijaan, ja kaunista hiusväriä jopa kehuttu mitä ei tapahtunut ikinä silloin kun päässä oli jotain kuparia ja räikeitä blondiraitoja

Vierailija
151/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parturissa käyn kun vaimo pakottaa. Kahvilat on ihan turhia, samoin kaljakuppilat. Sitä juomaa saa kotona paljon halvemmalla jos on pakko ottaa. Jalkahoidossa kävin kerran kun oli lahjakortti, en kyllä kokenut että siitä olisi ollut mitään hyötyä enkä nauttinut käsittelystä. Manikyyrejä en ymmärrä, eikö naiset enää osaa itse leikata kynsiä ja laittaa lakkaa?

M50

Harvapa sitä kotonaan alkaa pistaasilatteja vääntämään tai Sacher-leivoksia tekemään, kun tekee mieli, helpompaa mennä kahvilaan ja ostaa ne valmiina. Kahvila on myös hyvä paikka tavata ystäviä. Ja jos olet kaupungilla asioimassa tai vieraassa kaupungissa (tai jopa ulkomailla) kahvila on huomattavasti käytännöllisempi vaihtoehto kuin lähteä kotiin kahville.

Jalkahoitoa en edes miellä kauneudenhoidoksi, vaan enemmän terveydenhoidoksi. Kynnet toki voi leikata ja lakata itsekin, mutta jos haluaa esimerkiksi kestolakkauksen tai näyttävää kynsitaidetta, siihen moni käy ammattilaisella. Samaten siistit hiukset kertovat ihmisestä paljon ja antavat myös itselle hyvän olon. 

Näyttävää kynsitaidetta 🤣

Vierailija
152/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä koristautumista. Voi olla niin tällätty mutta luonteeltaan pahanpuhuja kyylä. Pakkeli glitterinä sontaläjän päällä.

Mutta on muutakin hoivaa kuin ulospäin näkyvä. Milloin kävit hammashoidossa tai jalkahoidossa. 

Vierailija
153/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan käynyt kosmologilla. Jotenkin sitä ajattelee, ettei se ole wörtti.

Näin juuri. Jokainen osaa pestä ja rasvoa oman naamansa itse.

Siitä ei makseta vieraalle, jonka voi itse tehdä ilmaiseksi!

Tein itse - säästin!

Vierailija
154/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koristautumista. Voi olla niin tällätty mutta luonteeltaan pahanpuhuja kyylä. Pakkeli glitterinä sontaläjän päällä.

Mutta on muutakin hoivaa kuin ulospäin näkyvä. Milloin kävit hammashoidossa tai jalkahoidossa. 

Toivotko että lääkärisi näyttää siistiltä vai rähjäiseltä? Entä häävieras? Jos tuntematon lähestyy kadulla, autatko herkemmin jos on kauniit ja asialliset vaatteet vai narkkarin oloinen?

Ulkonäkö antaa muutakin viestiä kuin kauneus romanttisessa mielessä: luotettavuus, kunnioittavuus jne

Vierailija
155/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parturissa käyn kun vaimo pakottaa. Kahvilat on ihan turhia, samoin kaljakuppilat. Sitä juomaa saa kotona paljon halvemmalla jos on pakko ottaa. Jalkahoidossa kävin kerran kun oli lahjakortti, en kyllä kokenut että siitä olisi ollut mitään hyötyä enkä nauttinut käsittelystä. Manikyyrejä en ymmärrä, eikö naiset enää osaa itse leikata kynsiä ja laittaa lakkaa?

M50

Harvapa sitä kotonaan alkaa pistaasilatteja vääntämään tai Sacher-leivoksia tekemään, kun tekee mieli, helpompaa mennä kahvilaan ja ostaa ne valmiina. Kahvila on myös hyvä paikka tavata ystäviä. Ja jos olet kaupungilla asioimassa tai vieraassa kaupungissa (tai jopa ulkomailla) kahvila on huomattavasti käytännöllisempi vaihtoehto kuin lähteä kotiin kahville.

Jalkahoitoa en edes miellä kauneudenhoidoksi, vaan enemmän terveydenhoidoksi. Kynnet toki voi leikata ja lakata itsekin, mutta jos haluaa esimerkiksi kestolakkauksen tai näyttävää kynsitaidetta, siihen moni käy ammattilaisella. Samaten siistit hiukset kertovat ihmisestä paljon ja antavat myös itselle hyvän olon. 

Näyttävää kynsitaidetta 🤣

Kynsiteknikko on oikea ammatti.

Vierailija
156/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on myös siitä, että en usko kosmetologin palveluihin. Naamasta ei tule yhtään nätimpi niillä hoidoilla. Oikeasti kasvoja hoidetaan aurinkorasvalla, kunnollisilla perustuotteilla, riittävällä unella, riittävän vähäisellä alkoholin käytöllä, suklaan välttämisellä ja muilla vastaavilla toimilla. Ihon epäpuhtauksiin tepsii retinolivoide, jota saa apteekista.

Vierailija
157/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotko että lääkärisi näyttää siistiltä vai rähjäiseltä? Entä häävieras? Jos tuntematon lähestyy kadulla, autatko herkemmin jos on kauniit ja asialliset vaatteet vai narkkarin oloinen?

Ulkonäkö antaa muutakin viestiä kuin kauneus romanttisessa mielessä: luotettavuus, kunnioittavuus jne

Riittää kun on puhtaat vaatteet jotka ei haise. Ammatti ja luonne on sama ulkonäöstä riippumatta.

Vierailija
158/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissä olen havainnut suurta vaihtelua tässä. Joku pitää aivan itsestään selvyytenä, että kampaajalla käydään säännöllisesti. Joku ei käy koskaan. Eikö oikeasti halua vai mikä estää? Raha? Vai juuri tällainen tunne ettei pitäisi, ettei ole sen arvoinen? 

Jos ei oma hiustyyli vaadi jatkuvaa kampaajalla juoksemista, niin miksi pitäisi käydä? Jos on pitkät hiukset eikä värjää niitä, niin ei silloin välttämättä tarvitse kampaajaa mihinkään kuin ehkä erran vuodessa. Itse joudun käymään monta kertaa vuodessa, koska värjään hiukset kasviväreillä, enkä osaa tehdä sitä itse, hiuksia leikataan tilanteesta riippuen 1-2 kertaa vuodessa aina jonkin värjäyksen yhteydessä. Tavallaan on itsestään selvää, että jos haluan tämän hiustyylin, mikä minulla nyt on (tämän hiusvärin), on pakko käydä useasti vuodessa kampaajalla. Mutta lähinnä koen sen kampaajalla istumisen tylsänä ja puuduttavana asiana, joka nyt vaan on tehtävä, jos haluan tällaiset hiukset. Mutta en kävisi, jos ei tarvitsisi.

Et osaa? Sehän on ihan helppoa, helpompaa kuin synteettisen värin laittaminen.

Onhan se työläämpää, ainakin oman kokemukseni perusteella. Synteettisen värin voi laittaa likaisiin hiuksiin ja vaikutusaika on max. 30 min. Kasviväriin pitää pestä hiukset ja antaa kuivua ainakin pyyhekuiviksi, vaikutusaika 60 - 90 min. Kasviväriä on myös vaikeampi sekoittaa ja se sottaa enemmän. Lisäksi väriä lähtee hiuksista jonkin aikaa, vaikka ne huuhtelisi hyvin. Käyttäisin edelleen synteettisiä, mutta sain allergisen reaktion, joten vähän pakko oli siirtyä kasviväreihin. En niillä kyllä ihan mieluista väriäkään saa hiuksiini. :(

-eri 

Vierailija
159/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. M66

Vierailija
160/165 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne samoin. Juuri viime viikolla olin kosmetologilla, kampaajalla, käyn kahviloissa ja ravintoloissa vähintään kerran viikossa jne. Tv. Rouva 55v. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi